مهاجرت به کشور کرواسی

نظام سیاسی کرواسی

نظام سیاسی در کرواسی

نظام سیاسی کرواسی از جمله عناوین جذاب برای مطالعه از سوی متقاضیانی است که قصد مهاجرت و زندگی در کشور کرواسی را دارند. جمهوری کرواسی در مرکز اروپا واقع شده است و با 5 کشور همسایه است. جمهوری اسلوونی در شمال غربی و غرب، جمهوری مجارستان در شمال و شمال شرق، جمهوری صربستان از شرق، جمهوری مونته نگرو از شرق. جنوب، بوسنی و هرزگوین در جنوب و جنوب شرقی و دریای آدریاتیک در غرب که کرواسی را از ایتالیا جدا می کند.

مساحت جمهوری کرواسی 56594 کیلومتر مربع است و طول ساحل کرواسی حدود 1778 کیلومتر است. رودخانه های زیادی از این کشور می گذرند مانند دانوب، رود ساوا، رودخانه دراوا، رود کوبا، رود مورا و غیره. در این قسمت به برخی از خصوصیات این کشور اشاره شده است. در ادامه، مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، جزئیات بیشتری در ارتباط با نظام سیاسی در کرواسی، ارائه خواهند کرد.

تاریخچه نظام سیاسی در کرواسی

پس از فروپاشی رژیم های کمونیستی در اروپای شرقی در اواخر دهه 80 قرن گذشته، جمهوری های سوسیالیستی که فدراسیون یوگسلاوی در آن زمان را تشکیل می دادند، به ویژه جمهوری سوسیالیستی کرواسی، یک جنبش اصلاحی را برای رهایی جامعه آغاز کردند. در سال 1989 احزاب سیاسی شروع به تأسیس و سازماندهی خود بر اساس ضد کمونیسم کردند و در سال 1990 اولین انتخابات آزاد و چند حزبی برگزار شد. به رسمیت شناختن بین المللی کرواسی در اکتبر 1991 آغاز شد، اسلوونی، لتونی و اوکراین استقلال کرواسی را به رسمیت شناختند.

در روند روبه جلو، کرواسی پس از جنگ، ارکان اصلی سیاست خارجی خود یعنی پیوستن به اتحادیه اروپا و پیوستن به ناتو (2 هدفی که عملا محقق شد) را تعیین کرد، علاوه بر این، در تمامی توافقات بین المللی و منطقه ای که از امنیت و ایمنی حمایت می کند، شرکت کرد و تلاش برای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی خود با سایر نقاط جهان به ویژه کشورها را در دستور کار خود قرار داد.

تاریخچه نظام سیاسی در کرواسی

روند گذار از نظام سوسیالیستی به نظام چند حزبی در کرواسی

در زمان گذشته، اولین دولت کرواسی به رهبری استیپ مسیچ، شروع به تحلیل نظام دموکراتیک و اقتثاد برنامه ریزی شده در این کشور کرد. در ادامه، قانون اساسی جدیدی به تصویب درآمد که در ادامه این روند، با واکنش برخی از شهروندان کروات از ملیت صرب و تهاجم آشکار ارتش ملی یوگسلاوی مواجه شد. در شرایط زمان جنگ، سازمان دفاع از نمایندگان همه احزاب پارلمانی و کارشناسان تشکیل شد که مراقبت از افراد آواره، استقلال پولی را ایجاد کرد و کرواسی را به رسمیت شناخت. پس از آن، سیستم جدیدی از خودگردانی محلی و منطقه ای به وجود آمد و کار بر روی خصوصی سازی را آغاز شد. در ادامه برنامه تثبیت اجرا شد که تورم شدید را متوقف و کونا را به عنوان پول ملی جدید معرفی کرد.

در سال 1995، انتخابات زودهنگام تشکیل و زلاتکو ماتشا نخست وزیر جدید شد. دولت، ادغام مجدد صلح آمیز کرواسی شرقی را آغاز و مالیات بر ارزش افزوده را معرفی کرد، با بازسازی و خصوصی سازی ادامه داد و کرواسی به شورای اروپا پیوست. در سال 2000، برای جایگزینی نظام نیمه ریاستی، نظام پارلمانی معرفی و کرواسی از نوعی انزوای بین المللی خارج شد. دولت با صندوق بین المللی پول قراردادی منعقد کرد. دولت بعدی، نقدینگی را کاهش داد و موجب رشد اقتصادی شد. توافقنامه را جهت مهاجرت به کرواسی تثبیت و انجمن را با اتحادیه اروپا امضاء و درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را ارائه داد.

تقسیم بندی نظام سیاسی در کرواسی

در واقع تقسیم بندی نظام سیاسی در کرواسی به 3 مقام مجزا و مستقل تقسیم می شوند:

  • مرجع قانونگذاری با نمایندگی پارلمان کرواسی
  • یک مقام اجرایی با نمایندگی دولت کرواسی، دفتر رئیس جمهوری و نهادهای وابسته
  • مرجع قضایی که در دادگاه های مختلف (دادگاه قانون اساسی، دیوان عالی، دادگاه عالی تجاری و دادگاه هایی که بر اساس صلاحیت آنها را دنبال می کنند) نمایندگی دارند.

در شکل زیر یک نمای کلی در ارتباط با تقسیم بندی نظام سیاسی در کرواسی نشان داده شده است:

نمای کلی در ارتباط با تقسیم بندی نظام سیاسی در کرواسی

دولت کرواسی، توسط نخست وزیر که دارای 4 معاون است، انتخاب می شود. قوه مجریه، مسئولیت پیشنهاد قانون و بودجه، اجرای قوانین و هدایت سیاست های خارجی و داخلی را بر عهده دارد. تعداد نمایندگان از 100 تا 160 نفر است. تصویب بودجه دولت کرواسی، اعلام جنگ و صلح، تعیین مرزهای ملی، فراخوانی همه پرسی و انتخابات، انتصابات و معافیت افسران، نظارت بر دولت کرواسی و اعطاء عفو از جمله وظایف این نهاد است.

سوالات متداول در ارتباط با نظام سیاسی در کرواسی

در این بخش پاسخ گوی سوالات مهم شما درباره نظام سیاسی در کرواسی خواهیم بود:

  • آیا کرواسی به صورت دموکراسی اداره می شود یا نظام دیکتاتوری در آن حاکم است؟ این کشور، یک جمهوری پارلمانی دموکراتیک واحد است. پس از فروپاشی اتحادیه کمونیست حاکم، کرواسی قانون اساسی جدیدی را در سال 1990 تصویب کرد که جایگزین قانون اساسی سال 1974 تصویب شده توسط جمهوری سوسیالیستی کرواسی شد و اولین انتخابات چند حزبی خود را ترتیب داد.
  • آیا کرواسی یک جمهوری است یا یک سلطنت؟ این کشور، یک جمهوری واحد با دموکراسی پارلمانی به عنوان یک سیستم حکومتی است. دولت اجتماعی، آزادی، برابری، حقوق برابر و حاکمیت قانون از بالاترین ارزش‌های قانون اساسی است.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات دقیق در رابطه با شرایط دریافت این اقامت ارزشمند، با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :