مهاجرت به کشور استونی

نظام سیاسی استونی

نظام سیاسی استونی

نظام سیاسی استونی بر پایه دموکراسی پارلمان بنا شده است و به طور کلی حکومت در استونی بر پایه 3 قوه مقننه، قضاییه و مجریه است. مجلس ملی کشور استونی دارای 101 کرسی است و نمایندگان آن نیز با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. نوع نظام دموکراسی پارلمانی در استونی، قانون اساسی آن در 28 ژوئن 1992، قانون اساسی خود را بر اساس مدل سال 1938 تصویب کرد. در واقع در شعبه های مجریه در استونی، رئیس جمهور (رئیس دولت) که به طور غیر مستقیم هر 5 سال یکبار انتخاب می شود.

کشور استونی اقتصاد خود را به سمت سرمایه داری بازار تغییر دهد. واحد پول رسمی در استونی یورو است. اگر در یک فروشگاه یا رستوران هستید، احتمالا نماد یورو را خواهید دید. در فروشگاه های آنلاین و صرافی احتمال بیشتری وجود دارد که کد ISO سه حرفی را ببینید. در حالی که استونی به طور کلی امن و صلح آمیز است، هنوز یکی از بالاترین میزان قتل عمدی را در اتحادیه اروپا دارد. گزارش‌ هایی مبنی بر استفاده بیش از حد نیروهای انتظامی هنگام دستگیری مظنونان وجود دارد. گزارش شده است که برخی از زندانیان دسترسی ناکافی به مراقبت های بهداشتی دارند.

نظام سیاسی حاکم بر استونی

نظام سیاسی استونی جمهوری پارلمانی است و رئیس‌ جمهوری، که اختیارات اجرایی محدودی دارد، از طرف نمایندگان پارلمان برای یک دوره 5 ساله برای این سمت انتخاب می‌ شود. پارلمان کشور استونی دارای یک مجلس با 101 نماینده است که با رای مستقیم مردم برای دوره‌ های 4 ساله به عضویت مجلس انتخاب می‌ شوند. مجمع 106 نفره و رئیس‌جمهور با رأی تمامی افراد بالغ برای 4 سال انتخاب می‌شود. رئیس‌ جمهور، نخست‌ وزیر و شورای وزیرانی را انتصاب می‌کند که به مجمع پاسخگو هستند.

احزاب عمده سیاسی در استونی به صورت عمده عبارت‌اند از:

  • حزب اصلاحات استونی
  • حزب مرکزی استونی
  • حزب محافظه‌ کار خلق استونی
  • حزب سوسیال دموکراتیک استونی

آلار کاریس در اوت 2021 به عنوان رئیس‌جمهور جدید این کشور انتخاب شد. کشور استونی بیش از 130 سرباز در چهارچوب نیروهای بین‌ المللی کمک به امنیت، آیساف در افغانستان داشت که در ولایت آشوب‌ زده هلمند مستقر بودند. با امضای توافقنامه‌ ای میان آمریکا و جمهوری استونی، شهروندان استونیایی از اواخر سال 2008 میلادی می‌توانند بدون روادید به آمریکا سفر کنند.

نظام اقتصادی و منابع مالی استونی

کلیات نظام سیاسی کشور استونی

استونی را زنانه‌ ترین کشور جهان نامیده اند و در واقع کشوری که در آن به ازای هر 100 خانم، 84 آقا وجود دارد. البته در نسل جدید استونی‌ ها، وضعیت بهتر شده و حالا به ازای هر 100 خانم، 106 آقا وجود دارد. در میان افراد 65 ساله، وضعیت از حالت طبیعی خارج می‌شود که به ازای هر یک مرد، 2 زن وجود دارد. یکی از دلایل اصلی این موضوع امید به زندگی بالای زنان در استونی است که 11 سال بیش از مردان است. البته نباید تاثیرات واقعه های مانند جنگ جهانی را هم بر وضعیت جنسیتی در بین سالمندان نادیده گرفت.

کشور استونی کوچک‌ ترین و شمالی‌ ترین کشور منطقه بالتیک است و از تعداد زیادی جزیره در ساحل جنوبی خلیج فنلاند تشکیل شده و 22% آن را جنگل پوشانیده‌ است. آب‌ و هوای کشور استونی معتدل و مرطوب با زمستان‌ های سرد و تابستان‌ های ملایم است. از نظر وسعت کشور استونی حدودا برابر کشور های سوئیس، هلند، دانمارک و یونان می باشد. کشور استونی جز 10 کشور برتر با کمترین نرخ آلودگی هوا است. (ایران با شاخص آلودگی 3.75 و افزایش آلودگی 0.138 در جایگاه 89 قرار دارد.)

در خصوص بررسی نرخ آلودگی در میان کشورهای مختلف با کشور استونی به جزییات نمودار زیر توجه فرمائید:

بررسی نرخ آلودگی در میان کشورهای مختلف با کشور استونی

نظام اقتصادی و منابع مالی استونی

تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2024 حدود 12607$ (دلار) سرانه بود. از سوی دیگر، تولید ناخالص داخلی در استونی به 28333$ (دلار) سرانه یا 38.10$ میلیارد (دلار) برای کل کشور رسید. بنابراین کشور استونی در حال حاضر در رتبه 100 اقتصادهای بزرگ قرار دارد. استونی کشوری توسعه یافته با اقتصاد پیشرفته با درآمد بالا است و در شاخص توسعه انسانی در رتبه 31 (از 191) قرار دارد. استونی یک کشور مستقل با جمهوری پارلمانی واحد دموکراتیک است که از نظر اداری به 15 مااکوند (شهرستان) تقسیم شده است.

کشور استونی رتبه ششم در شاخص آزادی اقتصادی را دارد. در نتیجه، استونی به کشوری با سریعترین رشد اقتصادی در اروپا تبدیل شده است. متوسط ​​رشد اقتصادی استونی پس از شروع اصلاحات 7% در سال بوده است و در سال های گذشته رشد تولید ناخالص داخلی بیش از 10% بوده است. این اصلاحات راه را برای افزایش باورنکردنی استانداردهای زندگی که استونی از زمان استقلال تجربه کرده است، هموار کرد. امروزه استونی توسط بانک جهانی به عنوان کشوری با درآمد بالا شناخته می شود و عضو اتحادیه اروپا و منطقه یورو است.

فرهنگ و جغرافیای استونی

فرهنگ کشور استونی ترکیبی از میراث بومی، که توسط زبان ملی فنلاندی، با جنبه‌های فرهنگی شمال اروپا و آلمان ارائه می‌شود. فرهنگ استونی به طور قابل توجهی تحت تأثیر فرهنگ جهان آلمانی زبان است. چیزهایی که باید درباره مهاجرت به استونی بدانید، این است که کشور استونی به دلیل جنگل‌ های انبوه، مرکز تاریخی جذاب تالین و تاریخ منحصر به‌ فرد که هزاران سال را در بر می‌گیرد، مشهور است. در سال‌ های اخیر، کشور بالتیک شاهد رونق گردشگری بوده و حتی ویزای نوماد دیجیتال را برای کسانی که به دنبال ماندن طولانی مدت هستند، اجرا کرده است.

کشور استونی اولین کشوری بود که سیستم رای گیری سیاسی آنلاین را پذیرفت. کشور استونی برای عشایر دیجیتال و دوستداران فناوری بسیار مناسب است. بزرگترین دین در استونی مسیحیت است که تقریبا نیمی از جمعیت از آن پیروی می کنند. حدود یک سوم جمعیت به هیچ گروه مذهبی وابسته نیستند. 10% از شهروندان پیرو ادیان دیگری مانند بودیسم، هندوئیسم و ​​اسلام هستند. آداب استونیایی ها در کل ساکت و محتاط هستند. آنها تمایل دارند به آرامی صحبت کنند و دوست ندارند توجه را به خود جلب کنند. برای اطلاعات بیشتر و سوالات شما در رابطه با استونی با مشاوران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :