مهاجرت به کشور لتونی

قوانین مالیات در لتونی

قوانین مالیات در لتونی

از سال 2018 به بعد، قوانین مالیات در لتونی اصلاحات بلندپروازانه ای را ارائه کرده است که یکی از اهداف اصلی آن، کاهش مبلغ مالیات است. این رویکرد به ویژه برای افراد کم دستمزد در نظر گرفته شد. در این سال، در کشور لتونی اصل مترقی در محاسبه مالیات معرفی شد. این بدان معناست که میزان آن به درآمد افراد بستگی دارد، یعنی ساکنان ثروتمندتر مبلغ بیشتر و افرادی که درآمد کمتری دارند، هزینه کمتری می پردازند. به موجب آن سیستم مالیات بر درآمد تصاعدی، کمک هزینه افراد تحت تکفل و حداقل غیر مشمول مالیات برای بازنشستگان افزایش می یابد. در ادامه مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، جزئیات بیشتری را در این خصوص ارائه خواهند کرد. 

انواع قوانین مالیات در لتونی

در اینجا به بررسی برخی از قوانین مالیاتی در کشور لتونی می پردازیم:

  • بر دارایی، دارایی برای املاک تجاری و همچنین سازه های فنی متعلق به شرکت های خصوصی و املاکی که بخشی از یک مجتمع مسکونی است اما توسط اشخاص حقوقی برای مقاصد غیر مسکونی استفاده می شود، قابل پرداخت است.
  • بر درآمد، یک فرد در لتونی بر درآمد خود به عنوان کارمند و یک فرد خوداشتغال مشمول مالیات است.
  • بر ارزش افزوده
  • بر درآمد شخصی
  • مالیات گمرکی که برای کالاهای وارد شده به لتونی از خارج از اتحادیه اروپا، اعمال و نرخ ها توسط مقررات کمیسیون اروپا تعیین می شود.

در قوانین مالیاتی کشور لتونی، حق بیمه تامین اجتماعی قابل پرداخت توسط کارفرما، 23.59% حقوق است. میزان درآمد سالانه مشمول حق بیمه تامین اجتماعی 78100€ (یورو) است، اما درآمد بالاتر از این آستانه مشمول مالیات همبستگی با 25% است که تا حدی توسط کارفرما و بخشی از حقوق کارمند کسر می شود. صاحب شرکت، موظف است هر ماه بلافاصله مبلغ مالیات بر درآمد و بیمه ملی را از کارگر حقوق بگیر در کنار برآورد هزینه زندگی در لتونی، کسر کند. همه مالیات های حقوق فرد، به عنوان یک قاعده محاسبه و پرداخت می شود. از سال 2018، سود شرکت از مالیات بر درآمد معاف است و 20% از این مبلغ تنها زمانی قابل پرداخت است که یک شرکت سود سهام یا سایر پرداخت ها را با هدف توزیع سود واقعی پرداخت شود.

انواع قوانین مالیات در لتونی

شرایط معافیت براساس قوانین مالیات در لتونی

در اینجا به برخی از معافیت های اصلی در کشور لتونی در خصوص قوانین مالیاتی، اشاره شده است:

  • غرامت های بیمه ای، به استثنای این گونه غرامت های بیمه ای که بر اساس قرارداد بیمه عمر، سلامت و حوادث منعقد شده توسط کارفرما و قرارداد بیمه بازنشستگی مادام العمر، پرداخت می شود.
  • درآمد حاصل از لتونی یا سایر کشورهای عضو اتحادیه یا کشورهای منطقه اقتصادی اروپا و اوراق قرضه دولت محلی
  • درآمد حاصل از نقل و انتقال اموال شخصی به جز درآمد حاصل از فروش اقلام تهیه شده برای فروش یا خرید، سود سرمایه و سایر درآمدهای حاصل از فروش سرمایه
  • سود سهام، درآمد برابر با آن یا سود سهام فرضی در صورتی که مالیات بر درآمد شرکت پرداخت شده و غیره

شرایط مالیات افراد غیر مقیم در لتونی

شرکت های مقیم در کشور لتونی بر سود توزیع شده از درآمد جهانی خود مشمول مالیات می شوند. در حالی که موسسات دائمی نهادهای غیر مقیم فقط بر سود توزیع شده از منبع لتونی، مشمول آن می شوند. سایر درآمدهایی که توسط افراد غیر مقیم به دست می‌آیند ممکن است زیرمجموعه مالیات تکلیفی نهایی یا مالیات بر درآمد شرکتی از طریق ارزیابی شوند. برای اینکه یک فرد مقیم این کشور در نظر گرفته شود، باید شرایط مهاجرت به لتونی را برای حداقل 183 روز متوالی در یک دوره 12 ماهه که در سال مالیاتی تقویم شروع می شود یا به پایان می رسد، برآورده کند.

کشور لتونی در تاریخ 15 ژوئن 2023، اصلاحات قانون مالیات بر درآمد شخصی را منتشر کرده است. یکی از موارد اصلی این است که برای خارجی هایی که ویزای بلند مدت دریافت کرده اند و از راه دور کار می کنند، نرخ مالیات بر درآمد کاهش یافته 15% اعمال می شود. افراد غیر مقیم فقط بر درآمد خود مشمول مالیات می شوند، در حالی که ساکنان لتونی بر درآمد جهانی خود مشمول هستند.

اگر فرد بیش از €62800 (یورو) در سال درآمد داشته باشد، باید اظهارنامه مالیاتی خود را از اول آوریل تا اول ژوئیه آماده کند. گاهی اوقات شرایطی وجود دارد که لازم است هر گونه تغییر در اظهارنامه های قبلی نشان داده شود. می تواند از این وضعیت برای ارائه آن تا 3 سال قبل استفاده کند. به عنوان مثال، اگر او شغل آزاد داشته باشد و فراموش کرده است که یک فاکتور را به این مدرک خود ضمیمه کند، می تواند یک بار دیگر اظهارنامه مالیاتی را اضافه و تمام اسناد مورد نیاز را ارسال کند.

سوال های متدوال در ارتباط با قوانین مالیات لتونی

در اینجا به رفع برخی از ابهامات در این خصوص می پردازیم:

  • منظور از میزان درآمد سالانه ناخالص دستمزد در ارتباط با قوانین مالیاتی در لتونی چیست؟ در لتونی ارقام درآمد ناخالص حقوق و دستمزد پرداختی به افراد در مشاغل رسمی از جمله پرداخت برای اضافه کاری را پوشش می دهد. همچنین شامل پاداش‌ها و پرداخت‌های اضافی و سایر پرداخت‌ها مانند مرخصی‌های سالانه و تکمیلی، تعطیلات رسمی، حقوق پرداخت برای تعطیلات رسمی و غیره است.
  •  شرایطی که باعث می شود که یک فرد در لتوانی، مقیم مالیاتی در نظر گرفته می شود، چیست؟ اگر دارای محل اقامت ثبت شده در این کشور باشد، بیش از 183 روز در سال در لتونی بماند، فرد مقیم کشور در نظر گرفته می شود که باید مالیات بپردازد.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات دقیق در این ارتباط، می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :