مهاجرت به کشور سوئد

ساختار سیاسی سوئد

ساختار سیاسی سوئد

ساختار سیاسی سوئد به صورت دموکراسی نیابتی و پارلمانی است که به صورت تشریفاتی رئیس حکومت است، اما مسئولین با رای گیری مردم تعیین می شوند. در سوئد انتخابات عمومی هر 4 سال یک بار برگزار می شود. حدود 7 میلیون نفر حق رای دادن دارند. از این طریق بر سیاست سوئد تأثیر می گذارد. در تعیین حزب سیاسی آنها در پارلمان سوئد، شوراهای ایالتی و شهرداری ها اثر مستقیم می گذارند. مردم سوئد همچنین می توانند به روش های دیگر از طریق شرکت در همه پرسی، عضویت در یک حزب سیاسی یا اظهارنظر در مورد گزارش های ارائه شده توسط دولت بر سیاست های سوئد تاثیر بگذارند. مشاورین و تیم ترجمه ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با تهیه این مقاله، ساختار سیاسی سوئد را برای علاقه مندان به مهاجرت به سوئد بررسی کرده اند.

ساختار سیاسی سوئد و قانون اساسی

قانون اساسی سوئد نحوه اداره سوئد را تعریف می کند. این روابط بین تصمیم گیری و قدرت اجرایی و حقوق اساسی و آزادی های شهروندان را تنظیم می کند. 4 قانون، قانون اساسی را تشکیل می دهد که شامل ابزار دولت، قانون جانشینی، قانون آزادی مطبوعات و قانون اساسی آزادی بیان هستند. قوانین اساسی بر همه اساسنامه های دیگر تقدم دارند. از جمله موارد دیگر ابزار دولت به شهروندان این حق را می دهد كه می توانند آزادانه اطلاعات را به دست آورند، تظاهرات كنند، احزاب سیاسی ایجاد كنند و دین خود را عملی كنند. قانون جانشینی حق اعضای خانه برنادوت، خانواده سلطنتی را برای پیوستن به تاج و تخت سوئد تنظیم می کند.

قانون آزادی بیان، که در سال 1992 در سوئد لازم الاجرا شد، در مورد منع سانسور، آزادی در اطلاع رسانی و حق ناشناس بودن، تا حد زیادی آیین نامه آزادی مطبوعات را منعکس می کند. سوئد سلطنتی است و پادشاه فعلی، کارل شانزدهم گوستاف، رئیس دولت می باشد. رئیس دولت در جلسات دولت شرکت نمی کند. اما در مورد موضوعات با اهمیت ملی مطلع می شود. مطابق نماینده سوئد و دموکراسی پارلمانی، پارلمان قوانینی را تصویب می کند و تصمیماتی را اتخاذ می کند. دولت و مقامات دولتی مانند آژانس ملی سوئد، آموزش و پرورش و غیره آن را پیاده می کنند.

قانون اساسی سوئد و پارلمان سوئد

پارلمان یا مجلس تصمیماتی را می گیرد و دولت آنها را اجرا می کند. دولت همچنین پیشنهادهایی را برای قوانین جدید یا اصلاحات قانونی به مجلس ارسال می کند. پارلمان سوئد با 349 عضو خود، انجمن اصلی نماینده کشور سوئد است. کل پارلمان با انتخابات مستقیم و بر اساس حق رای برای همه شهروندان سوئدی با سن 18 سال و بالاتر که ساکن سوئد هستند یا قبلا ساکن بوده اند انتخاب می شود. انتخابات عمومی مجلس دوشنبه و یکشنبه یکم سپتامبر، هر 4 سال برگزار می شود.

برای خدمت در پارلمان، فرد باید شهروند سوئدی باشد و 18 سال یا بیشتر داشته باشد. صندلی ها به تناسب آراء به کل کشور در بین احزاب سیاسی توزیع می شوند. یک حزب برای بدست آوردن نمایندگی در مجلس باید حداقل %4 از کل آرا را در انتخابات دریافت کند، قانونی که به منظور جلوگیری از ورود احزاب بسیار کوچک وضع شده است.

نخست وزیر سوئد در ساختار سیاسی سوئد

رئیس پارلمان در سوئد نخست وزیر را پیشنهاد می کند که سپس مجلس به آن رأی می دهد. نخست وزیر وظیفه تشکیل دولت را برعهده دارد. نخست وزیر شخصا وزیران را برای تشکیل کابینه انتخاب می کند و همچنین تصمیم می گیرد که کدام وزرا مسئولیت وزارتخانه های مختلف را بر عهده بگیرند. نخست وزیر و وزیران، کابینه دولت را تشکیل می دهند. دولت بر کشور حاکم اما در برابر مجلس پاسخگو است. دولت بدون توجه به مسئله تشکیل دولت جدید ممکن است تغییر شکل مجدد دهد. نخست وزیر ممکن است وزیران را جایگزین یا منتقل کند و تعداد وزیران را بدون مشورت با پارلمان افزایش یا کاهش دهد. دولت باید توسط پارلمان پشتیبانی شود، اگر دولت پشتیبانی پارلمان را از دست بدهد، ممکن است مجبور به استعفا شود.

نخست وزیر سوئد در ساختار سیاسی سوئد

دولت سوئد در ساختار سیاسی سوئد

دولت با اجرای تصمیمات پارلمان و با تدوین قوانین جدید یا اصلاحیه قانون، درباره تصمیم گیری در مورد سوئد عمل می كند. دولت این کار را توسط دفاتر دولتی و آژانس های دولتی سوئد انجام می دهد. کابینه به طور کلی مسئول تمام تصمیمات دولت است. اگرچه بسیاری از امور روزمره در عمل توسط وزیران منفرد تصمیم گرفته می شود. از این رو فقط به طور رسمی توسط دولت تصویب می شود. اما اصل مسئولیت جمعی در کلیه کارهای دولت منعکس می شود.

به عنوان بخشی از کارکردهای رسمی خود دولت می توان موارد زیر را نام برد:

  • لایحه ها را به مجلس ارائه می کند.
  • تصمیمات مجلس را اجرا می کند.
  • بودجه اختصاص یافته توسط مجلس را برای هزینه کردن اقلام در بودجه اختصاص می دهد.
  • نماینده سوئد در اتحادیه اروپا است.
  • با کشورهای دیگر توافق می کند.
  • تصمیماتی را در حوزه های اداری خاص اتخاذ می کند که توسط مقامات دیگر تحت پوشش قرار نگیرند.
  • فعالیت ها و عملکردهای قوه مجریه را هدایت می کند.

سطوح مختلف دولتی در سوئد

سوئد دارای 3 سطح از دولت داخلی است که شامل سطح ملی، منطقه ای و محلی می شود. علاوه بر این، سطح اروپایی از زمان پیوستن سوئد به اتحادیه اروپا در سال 1995 اهمیت فزآینده ای پیدا کرده است.

  • سطح منطقه ای: در سطح منطقه ای، سوئد به 20 شهرستان تقسیم می شود. شوراهای ایالت وظیفه نظارت بر کارهایی مانند مراقبت های بهداشتی را بر عهده دارند. از این رو برای تأمین هزینه های خود حق دارند مالیات بر درآمد را تعیین کنند.
  • سطح محلی: در سطح محلی، سوئد به 290 شهرداری تقسیم می شود. هر یک دارای مجمع یا شورای منتخب هستند. شهرداری ها مسئولیت طیف گسترده ای از امکانات و خدمات از جمله مسکن، جاده ها، آبرسانی و تصفیه فاضلاب، مدارس، رفاه عمومی، مراقبت از سالمندان و مراقبت از کودکان را بر عهده دارند. آنها از نظر قانونی موظفند خدمات اساسی خاصی ارائه دهند. شهرداری ها حق دارند مالیات بر درآمد را بر افراد وضع کنند و خدمات مختلفی را نیز انجام دهند.
  • سطح اروپا: با ورود به اتحادیه اروپا در سال 1995، سوئد نیز سطح اتحادیه اروپا را به دست آورد. سوئد هنگام تهیه و تصویب قوانین جدید مشترک، در فرایند تصمیم گیری شرکت می کند. دولت سوئد نماینده سوئد در شورای وزیران اروپا، ارگان اصلی تصمیم گیری در اتحادیه اروپا است.

استعفای اجباری دولت در ساختار سیاسی سوئد

دولت سوئد می تواند تا زمانی که پشتیبانی پارلمان را داشته باشد در سمت خود باقی بماند. در اینجا شرایطی وجود دارد که یک دولت ممکن است مجبور به استعفا شود:

ترکیب دولت پس از انتخابات عمومی تغییر کنداعلامیه عدم اطمینانکابینه
حزب حاکم یا ائتلاف چند حزب ممکن است اکثریت خود را در پارلمان در یک انتخابات عمومی از دست بدهد. نمونه هایی از چنین شرایطی عبارتند از استعفای دولت 4 جانبه غیر سوسیالیستی پس از انتخابات سال 1994حداقل 35 عضو پارلمان می توانند بیانیه عدم اعتماد به نخست وزیر و از این رو دولت را درخواست كنند. این به رأی دادن به بیانیه عدم اعتماد شناخته می شود. اگر حداقل نیمی از تعداد کل اعضاء، یعنی 175 نفر به اعلام بی اعتمادی رای دهند دولت باید استعفا دهد یا یک انتخابات فوق العاده اعلام کند.ممکن است یک دولت پس از، از دست دادن رای مهم در مجلس، مجبور به استعفا شود. گاهی اوقات دولت می تواند با اعلام اینکه در صورت رای دادن به یک موضوع خاص استعفا خواهد داد. بدین ترتیب عمدا تصمیم بگیرد که وجود خود را به خطر اندازد. موضوعات این چنینی به عنوان موارد کابینه شناخته می شوند.

همانطور که مشاهده کردید مردم و جمعیت سوئد بر سیاست سوئد اثر گذارند و با رای دهی احزاب را بر قدرت می نشانند. برای داشتن حق رای در سوئد بایستی مهاجرین برای اخذ تابعیت این کشور اقدام کنند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با داشتن سال ها تجربه و پرونده های مهاجرتی، آماده ارائه خدمات مشاوره و اخذ وکیل به متقاضیان برای مهاجرت به اروپا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :