مهاجرت تحصیلی کانادا

دانشگاه کوئین کانادا

دانشگاه کوئین کانادا

تحصیل در دانشگاه کوئین کانادا خیلی پرطرفدار است چرا که این دانشگاه هم رنکینگ خوبی دارد و هم در کشور پرطرفدار کانادا واقع شده است. تحصیل در کانادا به طور کلی معمولا سالانه بین 20000CAD الی 30000CAD (دلار کانادا) شهریه و ماهانه 1000CAD الی 1200CAD (دلار کانادا) هزینه زندگی به دنبال دارد. اما هر شهری از کانادا هزینه های مخصوص به خود و هر دانشگاهی با توجه به تابعیت دانشجو، رشته و مقطع تحصیلی شهریه های متفاوتی دارد. البته در مجموع می توان کانادا را یکی از ارزان ترین کشورهای انگلیسی زبان دانست که در قیاس با استرالیا، انگلیس، آمریکا و سایر هم دانشگاه های ارزان تری دارد و هم هزینه های زندگی در شهرهای آن معمولا کم تر است.

دانشگاه کوئین کانادا دانشگاهی دولتی است، در نتیجه در قیاس با دانشگاه های خصوصی این کشور شهریه های کم تری دارد. همچنین دانشگاه کوئین کانادا در شهر کینگستون واقع در ایالت انتاریو، قرار گرفته است که این موضوع نشان می دهد هزینه های زندگی در آن نیز نسبتا پایین خواهد بود. کانادا کشوری توسعه یافته است که به لحاظ شاخص توسعه انسانی رتبه 13 در دنیا را دارد. همین مسئله سبب شده افراد زیادی از کشورهای مختلف دنیا از جمله هند، چین، ایران و سایر به دنبال اخذ اقامت آن باشند.

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله راجع به این موضوع به سوالات ذیل پاسخ می دهد:

  • شهریه دانشگاه کوئین کانادا برای دانشجویان کانادایی و خارجی چقدر است؟
  • امکان کار ضمن تحصیل در دانشگاه کوئین کانادا وجود دارد یا خیر؟

درباره دانشگاه کوئین کانادا

دانشگاه کوئین کانادا (Queen’s University) دانشگاهی دولتی و تحقیق محور است که بیش از 1400 هکتار مساحت دارد و در استان انتاریو کانادا و شهر کینگستون واقع گردیده است. در این دانشگاه در سال 2022 بیش از 24 هزار دانشجو از کانادا و سایر کشورهای دنیا مشغول به تحصیل هستند و از آن جایی که جایگاه بین المللی خوبی دارد اخذ پذیرش از آن خیلی ساده نیست. به عبارت دقیق تر از بین تمامی متقاضیان تحصیل در دانشگاه کوئین کانادا تنها حدود 42% موفق به اخذ پذیرش از آن شده اند.

در جدول ذیل رتبه جهانی دانشگاه کوئین کانادا در سال 2022 از دید طبقه بندی های مطرح بین المللی بیان شده است:

طبقه بندی های بین المللیرتبه جهانی دانشگاه کوئین کانادا
THE Ranking 2022251
QS Ranking 2022246
USN Ranking 2022419

هزینه های تحصیل در دانشگاه کوئین کانادا

در دانشگاه کوئین کانادا علاوه بر رشته تحصیلی و مقطع (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)، عامل مهم دیگری هم وجود دارد که در تعیین میزان شهریه اخذ شده از دانشجویان نقش دارد. به این صورت که در دانشگاه کوئین کانادا همانند بسیاری دیگر از دانشگاه های کانادایی، دانشجویان بین المللی در قیاس با دانشجویان محلی یعنی کسانی که تابعیت یا اقامت دائم (PR) کانادا را دارند، به مراتب شهریه بیشتری پرداخت می نمایند. البته هر رشته ای همانطور که اشاره شد هزینه های مختص به خود را دارد. به عنوان مثال شهریه دانشگاه کوئین برای رشته طراحی پیشرفته و تولید برای دانشجویان کانادایی سالانه 5295CAD (دلار کانادا) و برای خارجی ها سالانه 12753CAD (دلار کانادا) در مقطع کارشناسی ارشد است.

همچنین در رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه کوئین دانشجویان بین المللی سالانه 18194CAD (دلار کانادا) و دانشجویان کانادایی سالانه 7241CAD (دلار کانادا) می پردازند. دوره پرطرفدار دیگر در دانشگاه کوئین کانادا دوره LLM است که یک سال به طول می انجامد، شهریه سالانه آن 3482CAD (دلار کانادا) است و مهلت اخذ پذیرش این دوره نوامبر 2022 می باشد، هرچند کلاس ها از ماه مه سال 2022 شروع می شود. از دیگر دوره های دانشگاه کوئین می توان به کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر اشاره نمود که 2 ساله است. هزینه تحصیل در کانادا به طور کامل در مقاله مذکور شرح داده شده است.

هزینه های تحصیل در دانشگاه کوئین کانادا

هزینه زندگی حین تحصیل در دانشگاه کوئین کانادا

علاوه بر شهریه دانشگاه دانشجویان باید هزینه های زندگی در کانادا را نیز مد نظر داشته باشند که البته تا حد زیادی به سبک زندگی هر فرد بستگی دارد. مثلا دانشجویانی که به جای آپارتمان مستقل در آپارتمان های اشتراکی زندگی کنند یا با یک خانواده کانادایی (home stay) زندگی کنند. همچنین افرادی که موفق به رزرو خوابگاه دانشجویی شوند، می توانند تا حد زیادی از هزینه های زندگی در شهر کوئین بکاهند. در کوئین کانادا متوسط هزینه های زندگی یک خانواده 4 نفره بدون احتساب اجاره مسکن ماهانه 4220CAD (دلار کانادا) است و زندگی تک نفره نیز ماهی 1175CAD (دلار کانادا) هزینه به دنبال دارد.

البته ارقام گفته شده بدون احتساب اجاره مسکن است و نرخ اجاره در کوئین کانادا به شرح جدول ذیل می باشد:

نوع مسکنمتوسط اجاره بهای ماهانه در شهر کوئین کانادا (دلار کانادا)
آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر1245CAD
آپارتمان یک خوابه در اطراف شهر990CAD
آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر2160CAD
آپارتمان 3 خوابه در اطراف شهر1540CAD

هزینه های تحصیل در شهر کوئین کانادا

برای تامین هزینه های زندگی در شهر کوئین کانادا دانشجویان، حتی اگر تابعیت و اقامت دائم کانادا را نداشته باشند، تا 20 ساعت در هفته ضمن تحصیل و به صورت تمام وقت پس از فارغ التحصیلی اجازه کار خواهند داشت. منتهی با مشغول شدن به کار دانشجویی نمی توان شهریه دانشگاه کوئین را پرداخت نمود اما می توان بخشی از هزینه های زندگی ماهانه در شهر کوئین را پوشش داد. چرا که متوسط درآمد حاصل از کار دانشجویی در کانادا ساعتی 17CAD (دلار کانادا) می باشد و شهر کوئین جزء شهرهای گران قیمت نیست. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در دانشگاه کوئین کانادا در سال 2022، می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :