مهاجرت به کشور ترکیه

مهاجرت به ترکیه

مهاجرت به ترکیه

یکی از مقاصد مهاجرتی مهم ایرانیان، کشور ترکیه می باشد و آشنایی متقاضیان ایرانی با روش های مهاجرت به ترکیه از اهمیت بسزایی برخوردار است. روش های مهاجرت به ترکیه شامل مهاجرت از طریق کار، تحصیل، توریسم، خرید ملک، ازدواج، ثبت شرکت و پناهندگی می باشد. متقاضیان با توجه به شرایط و هدف مهاجرتی خود می توانند متقاضی یکی از این روش های مهاجرتی باشند. همچنین می توانند فرآیند اخذ ویزای خود را پیگیری نمایند.

کشور ترکیه یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه به شمار می رود. در دهه های اخیر به لحاظ پیشرفت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کانون توجه مهاجران ایرانی قرار گرفته است. همه ساله تعداد زیادی از ایرانیان با اهداف مختلف تحصیلی، کاری، گردشگری، بیزینس و سرمایه گذاری و غیره به این کشور مهاجرت می کنند. ما در این مقاله به صورت جامعی روش های مهاجرت به ترکیه را بررسی می کنیم. اگر چنانچه برای اخذ ویزای ترکیه مصمم هستید، جهت تسهیل فرآیند اخذ ویزای مربوطه می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

قوانین مهاجرتی جهت کار در ترکیه

هر فرد ایرانی برای کار در کشور ترکیه نیازمند اخذ ویزای کاری از سفارت ترکیه و مجوز کار از سوی وزارت کار (به صورت مخفف MLSS) می باشد. درخواست ویزای کار وظیفه کارگر و درخواست مجوز کار بر عهده کارفرمای ترک می باشد. لازم است بدانید که فقط در صورت تایید MLSS ویزای کار برای متقاضی صادر می شود. شرط مهم و کاربردی برای استارت درخواست این ویزا نیز داشتن جاب آفر یا پیشنهاد کار از کارفرمایی در ترکیه است.

شما می توانید با میانگین 45 ساعت کار در هفته درآمدی معادل 500$ (دلار) را داشته باشید، باید دقت داشت که این درآمد با توجه به تخصص شما و کار در بهترین مشاغل ترکیه می تواند بسیار بیشتر باشد. برای مثال یک مهندس برق یا کامپیوتر یا IT می تواند درآمدی معادل 1000$ (دلار) در ماه را نیز کسب نماید.

متقاضیان با توجه به شرایط خود می توانند متقاضی یکی از 2 دسته ویزایی زیر باشند:

  • ویزای کار موقت (Temporary work visa)

اعتبار این نوع ویزا یک ساله می باشد. در صورت ادامه همکاری و توافق با کارفرما تا 3 سال دیگر قابل تمدید می باشد. پس از آن ویزای کار موقت ترکیه مجددا می تواند تا 6 سال تمدید شود. خانواده فرد نیز با شرایط بعد از 5 سال می توانند اجازه کار دریافت کنند.

  • ویزای کار نامحدود (unlimited work visa)

در صورتی که فرد 8 سال اقامت کشور ترکیه را داشته باشد یا اینکه 6 سال بدون رفت و آمد در ترکیه ساکن بوده باشد، می تواند این ویزا را در اختیار بگیرد. در حقیقت فرد دارنده این ویزا به نوعی دارای اقامت دائم ترکیه می باشد.

مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک

مطابق قانون جدید مهاجرتی کشور ترکیه که در سال 2018 اعلام شد، شهروندان خارجی صاحب ملک در ترکیه می توانند متقاضی دریافت ویزای اقامت ترکیه باشند. اعتبار ویزای اقامت ترکیه از طریق خرید ملک در حدود یک سال و به نوعی اقامت موقتی ترکیه محسوب می شود. همچنین امکان تمدید این نوع ویزای اقامت برای متقاضیان ایرانی امکانپذیر است. به هنگام درخواست ویزا، تحویل کپی سند ملک (Tapu) و نیز مدرک تمکن مالی متقاضی به اداره مهاجرت ترکیه یا Gӧç Idaresi الزامی است. از امتیازات این روش مهاجرتی به ترکیه، تبدیل اقامت موقتی به اقامت دائمی ترکیه پس از گذشت 8 سال می باشد.

از دیگر حقوق و مزایای این نوع ویزای اقامت ترکیه می توان به اقامت همراه خانواده، بهره مندی از خدمات رایگان دولتی، اخذ شماره مالیاتی جهت شروع کسب و کار، افتتاح حساب بانکی در بانکهای ترکیه، انجام سرمایه گذاری در هر پروژه ای بدون هیچ محدودیتی، مسافرت خارجی معاف از ویزا اشاره نمود. متقاضیان پس از گذشت 5 سال از اقامت دائمی خود به راحتی می توانند درخواست تابعیت ترکیه را داده و پاسپورت این کشور را اخذ نمایند.

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل

یکی از آسانترین روش های مهاجرت به ترکیه، مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه می باشد. در سال های اخیر، کشور ترکیه با ارتقای کیفیت آموزش عالی خود توانسته است به مقصد تحصیلی مهمی برای دانشجویان ایرانی تبدیل شود. درحال حاضر 166 موسسه آموزش عالی در ترکیه فعال می باشد. از این تعداد، 104 دانشگاه از نوع دولتی Devlet Universiteleri و 62 دانشگاه خصوصی یا ӧzel Universiteleri میباشد. روش مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل با فرآیند پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ترکیه شروع شده است.

از شرایط پذیرش تحصیلی دانشجویان ایرانی در کشور ترکیه، شرکت داوطلبان در آزمون ورودی (YӧS) و اخذ نامه پذیرش از دانشگاه مربوطه می باشد. پس از اخذ نامه پذیرش، داوطلبان مجاز به درخواست ویزای تحصیلی ترکیه renci Izinleri ğӧ می باشند.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی کشور ترکیه به شرح جدول زیر می باشد:

مراحلمدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه
1اصل پاسپورت و فتوکپی از کلیه صفحات آن با اعتبار بیش از 90 روز
2فرم درخواست ویزای تحصیلی ترکیه
32 قطعه عکس پاسپورتی با ابعاد 2×2
4اصل و کپی نامه پذیرش از دانشگاه مربوطه
5بیمه سلامت
6سوانح معتبر با پوشش بین المللی کامل و حداقل سقف پوشش 3000€ (یورو)
7مدرک تمکن مالی کافی جهت اقامت در ترکیه
8گواهی عدم سوء سابقه کیفری

ویزای تحصیلی ترکیه، ویزایی با هدف اقامت بیش از 90 روز متقاضیان در ترکیه توسط دولت این کشور صادر می شود. هزینه صدور ویزای تحصیلی کشور ترکیه در سال 2024 درحدود $48 (دلار) می باشد. پس از اخذ ویزای تحصیلی ترکیه و مسافرت به این کشور دانشجویان بایستی در عرض یک ماه از لحظه ورود به ترکیه، گزارش اقامت خود را در اداره روابط خارجه پلیس ترکیه ثبت نمایید.

مهاجرت به ترکیه از طریق کار

ویزای کار ترکیه یا çalishma Izini از ویزاهای پر متقاضی ترکیه می باشد که یکی از بهترین روش های مهاجرت به ترکیه محسوب می شود. شرط کاریابی و انجام کار در ترکیه از موارد ضروری برای اخذ ویزای کار و اقامت می باشد. کلیه شهروندان خارجی که مایل به کار در این کشور می باشند می توانند قبل از کار در ترکیه، ویزای کار را اخذ نمایند. بنا به قوانین کار ترکیه، استخدام کارگر خارجی بدون ویزای کار غیرقانونی است.

برای مهاجرت به ترکیه و اخذ ویزای کار 2 گزینه پیش روی متقاضیان کار در این کشور قرار دارد که به اقامت کارگران خارجی بستگی دارد:

  • گزینه اول: دارندگان ویزای اقامت معتبر به جز ویزای اقامت دانشجویی، صلاحیت ارائه درخواست مستقیم ویزای کار را به وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه دارند.
  • گزینه دوم: ویژه متقاضیان بدون اقامت معتبر می باشد که درخواست خود را می توانند در کنسولگری ترکیه در کشورشان ثبت نمایند.

بنابرین شرط صدور ویزای کار ترکیه، برخورداری از مجوز اقامت معتبر می باشد. هزینه صدور ویزای کار ترکیه برای هر متقاضی حدود $39000 (دلار) و هزینه صدور ویزای اقامت ترکیه $250000 (دلار ترکیه) می باشد. ویزای کار ترکیه بسته به مدت قرارداد شما ممکن است تا حداکثر یک سال صادر شود و امکان تمدید آن نیز وجود دارد.

مزایا و معایب کار برای مهاجرت به ترکیه

کار در کشور ترکیه برای مهاجران مجموعه ای از مزایا و معایب را به همراه دارد که قبل از تصمیم قطعی برای مهاجرت و کار در ترکیه باید به آنها توجه کرد. در لیست زیر به طور خلاصه معایب و مزایای کار در کشور ترکیه را برای علاقه مندان مهاجرت به ترکیه شرح داده ایم:

معایبمزایا
دستمزد بسیار پایین کارگران و کارمندانکاهش نرخ بیکاری سالانه و جذب نیرو در انواع مشاغل تخصصی و عمومی
میزان ساعت کاری طولانی 10 الی 12 ساعت در روزامکان آموزش مشاغل تخصصی برای بازگشت و کار در ایران
عدم وجود امنیت شغلی برای افراد غیر متخصصامکان صدور مجوز اقامت دائم برای کارگران ماهر و متخصص

نکته قابل توجه که می توان به عنوان یک مزیت مهاجرت به ترکیه از آن یاد کرد دریافت جواز اقامت و تحصیل برای همسر و فرزندان کمتر از 18 سال متقاضی می باشد. مهاجرت به اروپا از طریق ویزای ترکیه بسیار ساده تر از ویزای ایران می باشد. افرادی که قصد دارند در آینده ویزای اقامت شنگن دریافت کنند می توانند به ترکیه به عنوان یک بستر مهاجرتی نگاه کنند.

مهاجرت به ترکیه از طریق توریسم

کشور ترکیه یکی از مقاصد اصلی گردشگری در کل دنیا می باشد. همه ساله ایرانیان مشتاق زیادی برای بازدید از جاذبه های طبیعی و فرهنگی ترکیه وارد این کشور زیبا می شوند. تقریبا می توان به جرات گفت که تمامی شهرهای ترکیه پتانسیل جذب گردشگران خارجی را دارند. این شرایط مرهون وجود فرهنگ و تاریخ غنی و نیز موقعیت طبیعی و جغرافیای جالب کشور ترکیه است. از بهترین و گرانترین شهرهای ترکیه جهت گردشگری می توان به آنکارا، ادیرنه، بورسا، استانبول، آنتالیا و ازمیر اشاره کرد.

متقاضیان مهاجرت به ترکیه از طریق توریسم و گردشگری، نیازمند اخذ ویزای الکترونیک موسوم به e-Visa ترکیه می باشند. ویزای توریستی ترکیه یا همان e-Visa جهت مسافرت و اقامت تا 90 روز برای متقاضیان گردشگری یا بیزینس صادر می شود. لازم به ذکر است که این نوع ویزا به صورت الکترونیکی صادر می شود. متقاضیان سفر به ترکیه هیچ گونه مدرکی را دریافت نخواهند کرد. مدرک تایید به طور الکترونیکی (از طریق ایمیل) به متقاضیان صادر خواهد شد.

شرایط و مدارک ویزای توریستی ترکیه را در جدول زیر همراه شما مرور می کنیم:

مراحل اخذ ویزای الکترونیک ترکیهتوضیحات
مرحله اول درخواست ویزای توریستی ترکیهتکمیل فرم درخواست Turkey E-Visa Application Form و ذخیره و آپلود آن به همراه اسکن مدارک لازم ( عکس بیومتریک، پاسپورت معتبر، رزرو بلیط هواپیما،مدرک تمکن مالی ، بیمه مسافرت) با فشار دکمه Start Your Order از سایت www.konsolosluk.gov.tr
مرحله دوم اعتبار ویزاe-Visa از زمان صدور به مدت 180 روز معتبر است. از این رو امکان ورود متعدد با اقامت 90 روزه در ترکیه را فراهم می نماید.
مرحله سوم زمان و هزینه رسیدگی به درخواستمدت زمان رسیدگی به درخواست ویزا 24 ساعت و هزینه صدور ویزا TRY20 (لیر) می باشد.

مهاجرت به ترکیه از طریق توریسم

مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج

یکی از آسانترین روشهای مهاجرت به ترکیه، مهاجرت از طریق ازدواج می باشد. طرفداران مخصوص به خود دارد. شهروندان کشورهای خارجی ممکن است از طریق ازدواج با شهروند ترک متقاضی ویزای اقامت ترکیه شوند. از این طریق اقامت دائمی خود را در ترکیه بدست آورند. ویزای مخصوص این متقاضیان در واقع همان ویزای اقامت خانواده Aile Ikamet Izini می باشد. اخذ آن از طریق ثبت نام در اداره ثبت احوال شهری میسر می باشد.

شرط اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج یا همان ویزای اقامت خانواده (FRP) وجود اسپانسر ترکیه ای می باشد. در روش مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج اسپانسر متقاضی همسر یا شوهر تبعه ترکیه اوست. همچنین جهت اخذ این نوع ویزا ارائه مدارک لازم همانند سند ازدواج محضری، پاسپورت معتبر، گواهی عدم سوء سابقه کیفری و مدرک اثبات تمکن مالی متقاضی در کشور ترکیه ضروری می باشد. حداکثر مدت اعتبار ویزای اقامت خانواده حداقل 3 سال است.

ویزای اقامت خانواده علاوه بر همسر، فرزندان و وابستگان درجه یک متقاضی را نیز شامل می شود. این نوع ویزا در حقیقت یکی از آسانترین راه های اخذ اقامت ترکیه است. متقاضیان پس از چند سال اقامت در کشور ترکیه حتی می توانند از این طریق تابعیت کشور ترکیه را اخذ نموده و از مزایای پاسپورت ترکیه بهره مند شوند.

روش اخذ اقامت قانونی ترکیه از طریق ثبت شرکت

یکی از سریعترین روش های مهاجرت به ترکیه، مهاجرت به ترکیه از طریق ثبت شرکت می باشد. در ابتدا، سرمایه گذاران و کارآفرین ایرانی بایستی از مقررات مربوط به ثبت شرکت، ساختار شرکت ها و شرایط و مدارک لازم جهت ثبت شرکت در کشور ترکیه اطلاع داشته باشند. همچنین، متقاضیان بایستی مفهوم اقامت ترکیه Tϋrkiye Ikameti و از نحوه اخذ آن نیز مطلع باشند. ویزای متقاضیان مهاجرت به ترکیه از طریق ثبت شرکت با عنوان ویزای اقامت تجاریBakanliği Ticaret از نوع اقامت موقتی ترکیه بوده و مدت اعتبار آن یک سال می باشد.

انجام ثبت شرکت در ترکیه و اخذ ویزای اقامت تجاری این کشور منوط به تحویل مدارک زیر می باشد:

  • 4 قطعه کپی و اصل اساسنامه شرکت با امضای موسسان قبل از ثبت در دفترخانه اسناد رسمی
  • 2 کپی از پاسپورت متقاضیان به ازای هر سهامدار حقیقی
  • گواهی فعالیت شرکت حقوقی به ازای هر سهامدار حقوقی
  • 4 قطعه عکس رنگی پاسپورتی با ابعاد 4×3
  • ارائه پلان تجاری یا Business Plan
  • 1 قطعه کپی از مدارک هویتی محضری مدیران شرکت
  • 2 قطعه کپی از اظهارنامه امضاء محضری
  • تعیین تیم مدیریت و ارائه آدرس دفتر شرکت در کشورترکیه
  • اخذ شماره مالیاتی VAT

مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی

در واقع، مهاجرت از طریق پناهندگی به کشور ترکیه پدیده ای است که عمدتا مولود جنگ داخلی در کشور سوریه می باشد. از فوریه سال 2016، کشور ترکیه از 2688686 پناهجوی رسمی و ثبت شده در این کشور میزبانی می کند که آمار قابل ملاحظه ای است. در حدود 30% از این پناهجویان نیز در کمپ های دولتی نزدیک مرز ترکیه اسکان داده شده اند. هم اکنون ترکیه به وطن پناهجویان سوری تبدیل شده است. دولت ترکیه از طریق سازمان امداد ترکیه (AFAD) به بیش از 13 میلیون سوری کمک مالی می نماید.

یه خاطر همین وضعیت تاسف بار پناهندگان در ترکیه، نخست وزیر ترکیه آقای رجب طیب اردوغان در مصاحبه ای در سال 2017 بیان کردند که ترکیه دیگر قادر به قبول پناهنده ای نیست. نخستین مسئله نیز درباره مسئله پناهندگی، بار سنگین مالی این قضیه بر دوش دولت ترکیه است که سبب اتخاذ سیاست درهای بسته میشود. بر اساس قوانین مهاجرتی ترکیه، درخواست ثبت نام پناهجو در ترکیه در اداره مهاجرت ترکیه ثبت و رسیدگی می شود. با توجه به وجود مشکلاتی همانند بلاتکلیفی متقاضیان، امکان رد درخواست، خطرات جانی و مالی به هیچ وجه روش مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی توصیه نمی شود.

فرآیند مهاجرت به کشور ترکیه

پس از اطلاع از روش های مهاجرت به کشور ترکیه و قبل از مهاجرت، متقاضیان باید اطلاعات کاملی در خصوص شرایط و مدارک مهاجرت به ترکیه داشته باشند. مهاجرت به ترکیه و نیز اخذ ویزای این کشور بستگی به شرایط و هدف متقاضی از سفر به ترکیه دارد. با این وجود در برخی موارد ممکن است بدلیل عدم اطلاع متقاضیان و یا ارائه اطلاعات و مدارک ناقص، درخواست صدور ویزای متقاضیان با مشکل مواجه شود. این امر دقت و حوصله زیاد متقاضیان را می طلبد.

فرآیند مهاجرت به ترکیه شامل اطلاع از پروسه مهاجرت، تکمیل درخواست ویزا، آماده سازی مدارک لازم و تحویل آن به سفارت یا اداره مهاجرت ترکیه می باشد. اگر شما نیز خواستار مهاجرت به کشور ترکیه و اقامت در این کشور می باشید، جهت اطلاع از آخرین قوانین و شرایط مهاجرت به ترکیه و نیز ارزیابی شرایط مهاجرتی خود، می توانید از مشاوره های وکلا و کارشناسان حرفه ای ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :