مهاجرت به کشور کانادا

شرایط دریافت اقامت کانادا

شرایط دریافت اقامت کانادا

کانادا در لیست بهترین کشورها برای مهاجرت و اخذ اقامت قرار دارد، در این مقاله سعی می شود شرایط دریافت اقامت کانادا به طور کوتاه بررسی شود. کانادا که شامل 10 استان می باشد، در قاره آمریکا قرار داشته و دارای آب و هوای سردسیر و طبیعت بی نظیری است. کانادا که از مهاجرپذیرترین کشورها در سراسر جهان به حساب می آید همواره شرایط مناسبی را برای پذیرش اشخاص محیا می کند. از جمله آنان می توان به سطح اجتماعی بالا، رفاه مردم، نرخ پایین بیکاری و تورم و داشتن تعداد زیادی از برترین دانشگاه ها در سطح بالای جهانی اشاره نمود.

از دیگر مزیت های مهاجرت به کانادا می توان تراکم جمعیت پایین در آن را ذکر کرد. به همین دلیل این کشور از جمله کشورهایی است که برای پذیرش انواع مهاجرین راه های سهل الوصول زیادی را هر ساله به تعداد بالایی از متقاضیان اراِئه می دهد. اتاوا پایتخت کشور کانادا بوده و شهر تورنتو، مونترال و ونکوور به عنوان مهم ترین شهرهای آن به رسمیت شناخته می شوند.

به طور کل از فاکتورهای تاثیر گذار برای اخذ اقامت دائم کشور کانادا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سن
  • مدارک تحصیلی
  • داشتن مدرک زبان و نمره آن
  • سابقه کاری
  • تمکن مالی

تفاوت اقامت و تابعیت کانادا

سوالی که پیش می آید این است که اگر یک فرد مقیم کشور کانادا می تواند از امکانات رفاهی، شغلی و تحصیلی استفاده کند به چه دلیل بایستی تابعیت کانادا را کسب کند؟ یا به عبارت دیگر تفاوت و اختلاف اقامت کانادا و تابعیت کانادا در چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم تنها تبعه کانادا حق ورود و خروج از مرز کانادا به دفعات را دارند، به معنای دیگر اگر شما تبعه کانادا باشید کسی نمی تواند مانع ورود شما به این کشور شود یا می توان گفت فردی نمی تواند شما را از این کشور اخراج کند اما اگر مقیم کانادا باشید این احتمال وجود دارد.

در جدول زیر به طور کامل انواع اقامت ها شرح داده شده است:

اقامت دائماقامت موقت
کار و تحصیل در کاناداویزای یک بار ورود
سرمایه گذاری و خرید ملکویزای چند بار ورود
ازدواج و تولد فرزندسوپر ویزا

شرایط تبدیل اقامت کانادا به تابعیت

برای آنکه فردی بتواند جزء تبعه کشور کانادا باشد بایستی شرایط مشخصی را دارا باشد. البته با توجه به شرایط هر فرد ممکن است موارد دیگری نیز درخواست شود.

شرایط مذکور عبارتند از:

  • اقامت دائم کانادا را داشته باشید.
  • 3 سال از 5 سال گذشته را در کانادا زندگی کرده باشید.
  • مالیات خود را ثبت کرده باشید.
  • در مورد حقوق و مسولیت ها و دانش خود در خصوص کانادا آزمون دهید.
  • تقویت مهارت های زبانی

در خصوص تقویت مهارت های زبانی می توان گفت که منظور از تقویت مهارت ها هم زبان انگلیسی است هم زبان فرانسوی. متقاضیان می توانند برای اطلاع از امتیازات خود و یا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک زبان خود و یا سطح زبان به وب سایت IRCC مراجعه نمایند. در طی آزمون کتبی که از فرد گرفته می شود. فرد بایستی به سوالاتی نظیر تاریخ و جغرافیا و اقتصاد و دولت و قوانین و نمادها پاسخ دهد. مدت آزمون 30 دقیقه و آزمون از 20 نمره می باشد که نمره 15 حداقل نمره قبولی است. سوالات تستی هستند. البته ممکن است تغییراتی ایجاد شود مثلا به صورت تشریحی و یا شفاهی آزمون را بگذرانند.

تقاضای تبدیل اقامت کانادا به تابعیت

برای ثبت تقاضای تابعیت کانادا بایستی اسناد و مدارک مربوطه را ارائه داد تا وضعیت مهاجرت او به تایید برسد، سپس اطمینان حاصل می کنند که متقاضی سوء پیشینه کیفری نداشته باشد. شخص برای درخواست تابعیت بایستی دارای 18 سال تمام باشد. به طور قانونی به کشور کانادا ورود و اقامت گزیده باشد. همچنین اقامت متقاضی بایستی دائمی باشد. لذا برای افرادی که اقامت موقت دارند بایستی قبل از این مرحله تلاش خود را در جهت دائمی کردن اقامت بکنند. متقاضی بایستی به زبان انگلیسی و یا فرانسوی مسلط سخن بگوید و بنویسد، مدت زمان زندگی او در کشور کانادا باید حداقل 3 سال باشد حتی اگر ناپیوسته باشد. همچنین متقاضی بایستی با نظام حکومتی و حقوق و وظایف شهروندی کشور کانادا و تاریخ و جغرافیا و فرهنگ کانادا آشنایی نسبی داشته باشد.

شرایط دریافت اقامت کانادا از طریق کار

در این روش، مشخصه سن فرد دارای اهمیت کمتری می باشد. در عوض تمکن مالی و سطح دانش زبان انگلیسی حائز اهمیت بسیاری می باشند. فرد یا افراد متقاضی برای موفقیت در این مسیر باید به اصطلاح امتیاز کافی را کسب نماید یا به زبان دیگر واجد شرایط شود. این روش را سیستم اکسپرس اینتری کانادا (Express entery) می نامند که شامل 2 مرحله می شود.

افرادی که قابلیت ها و صلاحیت های موجود را دارند مدارک خود را ارسال می کنند و بعد از سنجش توسط کارشناسان امتیاز کسب شده آنان اعلام می شود که حداقل باید بالاتر از امتیاز 67 باشد. سپس افرادی که مرحله اول را با موفقیت سپری نموده اند وارد مرحله دوم شده و می توانند حداکثر تا سقف 1200 امتیاز را دریافت کنند.

شرایط دریافت اقامت از طریق ویزای جاب افر کانادا

در صورتی که فرد بتواند با توجه به مهارت ها، تجربیات و استعدادهای خود پیشنهاد کاری از یک کارفرما در کانادا دریافت نماید می تواند اقامت موقت آن کشور را گرفته و مشغول به کار شود. (در صورت در اختیار داشتن جاب آفر از کانادا متقاضی PR دریافت می کند). در برخی از ایالت های کانادا در صورتی که فرد در این کشور به انجام کار و حرفه ای مشغول شود، پس از 3 سال متوالی می تواند اقامت دائم کانادا را کسب کند. این در حالی است که در برخی از نقاط این کشور به علت کمبود نیروی متخصص و کاری، از ابتدا به فرد اقامت دائم را می دهند.

دریافت اقامت کانادا از طریق تحصیل

از آنجا که کشور کانادا دارای یکی از برترین سیستم های آموزشی است. از این رو تعداد بالایی از دانشجویان و محصلین تمایل به ادامه تحصیل در این کشور را در سر دارند. همچنین می توان گفت که تحصیل در کانادا از جمله راه هایی است که بسیاری از افراد برای موفقیت در پروسه مهاجرتی خود استفاده می کنند. متقاضیان با توجه به قرارگیری در رده های سنی متفاوت می توانند برای پذیرش در مدارس، کالج ها و انواع دانشگاه های این کشور در مقاطع گوناگون اقدام کنند.

مهاجرین فارغ التحصیل از این کشور می توانند به جست و جوی کار در آنجا بپردازند که در صورت موفقیت، دارای شرایط دریافت اقامت دائم کانادا می شوند. از دیگر مزایای تحصیل در کشور کانادا می توان به حضور یکی از والدین محصلان با سن کم تر از 18 سال اشاره نمود.

لیستی از مهمترین مدارک و شرایط اخذ اقامت کانادا از طریق تحصیل به شرح زیر است:

  • گذرنامه معتبر به همراه سایر مدارک هویتی
  • مدارک دانش زبان انگلیسی
  • ارائه دیپلم و ریز نمرات آخرین دوره تحصیلی
  • مدارک نشان دهنده تمکن مالی
  • اسناد اقامت در کشور کانادا
  • سابقه تحصیلی و رزومه کاری

دریافت اقامت کانادا از طریق تحصیل

شرایط دریافت اقامت کانادا پس از تحصیل

اغلب دانشجویان درحال تحصیل در کشور کانادا همواره این نگرانی و دغدغه اساسی را دارند که آیا پس از تحصیل می توانند در کانادا به اقامت خود ادامه داده و در این کشور کار بکنند. باید به این عزیزان چنین گفت که امکان کار پس از تحصیل در کانادا با مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) وجود دارد. این مجوز به دانشجوی بین المللی در کانادا حق کار و زندگی تا 3 سال را می دهد. اما شرط اصلی برای اخذ این مجوز داشتن مدرک از یک دانشگاه معتبر کانادایی و نیز پرداخت هزینه این مجوز می باشد. مابقی مدارک همان مدارک مربوط به ویزای دانشجویی کانادا است.

اخذ اقامت کانادا از طریق سرمایه گذاری

این روش به متقاضیانی که از تمکن مالی بالایی بهره مندند، پیشنهاد می شود. علاوه بر کسب اقامت دائم با سرمایه گذاری در کانادا، از دیگر مزایای این روش می توان به رشد اقتصادی قابل توجه و ادامه دار اشاره نمود. مبلغ سرمایه در کشور کانادا در مقایسه با دیگر کشورها پایین تر است. متقاضیان با داشتن 100000CAD الی 350000CAD (دلار) می توانند در این کشور سرمایه گذاری کنند.

یکی از مهم ترین نکات این است که شما بتوانید اثبات کنید دارایی مورد نیاز برای ماندن در آن کشور را دارید و به اصطلاح این کار خرید خاک آن کشور می گویند. ایالت کبک و استان بریتیش کلمبیا از بارزترین نقاط کانادا برای پذیرش متقاضیان سرمایه گذاری در این کشور به حساب می آیند.

دریافت اقامت دائم کانادا از راه تولد فرزند

دریافت تابعیت کشور مقصد مهاجرت از راه تولد فرزند در کشورهای متفاوت تابع اصل خاک و یا اصل خون است. از آنجا که کانادا قائل به اصل دریافت تابعیت خاک است، در بدو تولد فرزند در این سرزمین او به عنوان شهروند کانادایی به رسمیت شناخته می شود. در خیلی از کشور ها این موضوع وجود ندارد. همچنان با تولد فرزند به او تابعیت را نمی دهند و این موضوع باعث شده که خیلی از متقاضیان قصد تولد فرزند در کانادا را داشته باشند. از مزایای مهم دریافت تابعیت کانادا از طریق تولد فرزند می توانند به حق اقامت و سفر بدون نیاز به ویزا و استفاده از مزایای تحصیلات و خدمات درمانی رایگان اشاره کرد.

هزینه های اقامت در کانادا

میانگین هزینه های ماهانه اقامت در کشور کانادا در سال 2024 به این صورت می باشد. حدود 35% تا 50% درآمد ماهیانه برای سکونت و خدمات شهری، حدود 15% برای خورد و خوراک و حدود 6% برای پوشاک هزینه می شود. البته هزینه زندگی در شهرهای مختلف کانادا بسیار متفاوت می باشد. بر اساس گزارش ها شهرهای ونکور، تورنتو، مونترال، اتاوا و کالگری جزء گرانترین شهرهای کانادا می باشند. در مجموع هزینه زندگی در کانادا برای مهاجرین ایرانی بالا اما به نسبت شهرهای هم سطح در کشورهای اروپایی ارزان تر می باشد.

در سال های اخیر کشور کانادا به علت دارا بودن مزیت های بسیار و استقبال از مهاجرین، مقصد بسیاری از متقاضیان ایرانی نیز قرار گرفته است. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با در دست داشتن اطلاعات به روز و تخصصی راهنمایی های خود را به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی به کلیه متقاضیان ارائه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :