مهاجرت کاری لتونی

خود اشتغالی در لتونی

خود اشتغالی در لتونی

بر اساس قانون تامین اجتماعی خود اشتغالی در لتونی به فعالیت هایی گفته می شود که در آن شخص در فعالیت های تجاری مشغول به کار است. لتونی کشوری درمنطقه بالتیک است که در این سال ها پیشرفت چشمگیری از نظر اقتصادی داشته است. به همین علت و با توجه به عضویت کشور لتونی در اتحادیه اروپا به منطقه مناسبی برای سرمایه گذاری در سطح بین المللی تبدیل گردیده است. در این مقاله مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی خود اشتغالی در لتونی به صورت جزئی تر و دقیق تر پرداخته اند.

پروسه خود اشتغالی در لتونی

برای کسانی که شهروند غیر اتحادیه اروپا هستند و می خواهند به عنوان یک فرد خود اشتغال و فریلنسر و برای سرمایه گذاری در لتونی مشغول به کار شوند شرایط متفاوتی وجود دارد.اگر شخص می خواهد برای مدت زمان بیشتر از 90 روز در طول نیم سال در لتونی اقامت داشته باشد، باید اجازه اقامت از دولت لتونی بگیرد.

برای دریافت اجازه مهاجرت به لتونی و کسب اقامت باید مدارک زیر را ارائه دهد:

  • ارائه فرم درخواست رسمی برای اجازه اقامت
  • ارائه سند مسافرتی معتبر که دولت لتونی به رسمیت بشناسد.
  • ارائه یک مجوزیا گواهی در صورتی که فعالیت شخص نیاز به ارائه این اسناد داشته باشد.
  • اسناد نشان دهنده تمکن مالی برای شروع فعالیت در طرح تجاری
  • یک قطعه عکس
  • ارائه یک طرح تجاری و امضا شده به وسیله حسابرس برای طوا مدت فعالیت

پروسه خود اشتغالی در لتونی

ثبت شرکت در راستای خود اشتغالی در لتونی

برای کسب و کارهایی که به وسیله تعداد بیشتر از 2 نفر اداره می شوند در قیاس با شرکت هایی که توسط یک نفر اداره می شود، تحت عنوان مشارکت در نظر گرفته می شود.

این نوع مشارکت 4 نوع دارد:

در مشارکت با مسئولیت محدود تمامی شرکت کنندگان به صورت انفرادی و تک به تک مسئولیتی در قبال اعمال شریک ها و یا تعهدات شرکت ندارند. همچنین شرکت کنندگان در قبال فعالیت های خود بایستی پاسخگو باشند. در مشارکت محدود صاحبان شرکت در یک مشارکت محدود با تعدادی سرمایه گزار ناشناس به صورت یک گروه می شوند. مدیریت و فعالیت های شرکت فقط توسط سهام داران اداره می شود.

در مشارکت عمومی تعداد دو و یا چند نفر صاحب کسب و کار در لتونی هستند و به طور معمول درآمدها و بدهی های شرکت به صورت یکسان و مساوی بیم شرکا تقسیم می شود. در شراکت LLC مشارکت متشابه شرکت با مسئولیت محدود به همراه شرکت کنندگان است و نه یک نفر اصلی به عنوان دارنده. در این نوع از شراکت مالکان غالبا از مسئولیت رفتار شرکت خود مصون می باشند اما در قبال رفتار اعضای تیم مسئول هستند.

مالیات بر ارزش افزوده خود اشتغالی در لتونی

شرکتی که در لتونی ثبت می شود باید برای مالیات بر ارزش افزوده نیز ثبت شود و یک شماره مالیاتی دریافت نماید. اگر شرکت ثبت شده خدماتی به غیر و بر خلاف محصولی که ثبت شده است، ارائه دهد باید مواردی را در رابطه با مالیلت بر ارزش افزوده در نظر بگیرد. اگر به شرکت ها و کمپانی های خارج از لتونی خدمات ارائه می دهد، آنها نیازی به پرداختن مالیات بر ارزش افزوده خدمات این شرکت ندارند.

مورد دوم اینکه اگر به شرکت هایی که در داخل لتونی هستند خدمات ارائه داده می شود، باید از ان ها مالیات بر ارزش افزوده که در حال حاضر و در سال جاری به صورت 21% محاسبه می شود. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در این کشور 10% کاهش پیدا کرده است. این کاهش درصد و نرخ برای داروها، دامپزشکی، کتاب ها، محصولات رسانه های جمعی، هزینه های اقامت در هتل، خدمات عمومی خاص، برق و گرمایش و بلیط های ورزشی اعمال می گردد.

سوالات پر تکرار در رابطه با خود اشتغالی در لتونی

در این قسمت به سوالات پر تکرار و متداول در خصوص خود اشتغالی در لتونی پاسخ داده می شود:

  • نرخ مالیات برای اشخاصی که خود اشتغال هستند به چه صورت است؟ نرخ مالیات در لتونی بر درآمد شخصی و حاصل از فعالیت های تجاری محاسبه می شود. این نرخ به صورت 20%، 23% و 31% محاسبه می شود.
  • یک شخص خارجی چگونه می تواند در لتونی به صورت خود اشتغال به فعالیت مشغول شود؟ افراد خارجی باید در ابتدا مدارک ثبت نام را تهیه کنند سپس سهم سرمایه خود را پرداخت نمایند. پس از آن مدارک برای ثبت نام را ارائه دهند و شماره شناسایی مالیاتی خود را دریافت نمایند. پس از این مراحل باید در یک بانک حساب بانکی معتبر افتتاح نمایند. در آخر باید برای مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام نمایند.

برای کسب اطلاعات دقیق تر و کامل تر در خصوص خود اشتغالی در لتونی با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :