مهاجرت به کشور آمریکا

پناهندگی در آمریکا

پناهندگی در آمریکا

در مقاله پیشرو شرایط پناهندگی در آمریکا برای افرادی که به دلیل آزار و اذیت قادر به بازگشت به کشور خود نیستند بررسی می شود. در سال های اخیر دولت آمریکا قوانین سختی به منظور حفظ امنیت کشور خود برای پذیرش پناهجویان گمارده است. به طوری که در سال 2019 آمار پناهندگان در این کشور به کم تر از 25000 نفر رسید. توجه داشته باشید مهاجرت به آمریکا از طریق پناهندگی یک روش غیر قانونی برای مهاجرت می باشد و امکان ایجاد وقایع ناگوار، ضررهای مالی و جانی را به همراه دارد. لذا این روش به هیچ عنوان توسط مشاورین و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توصیه نمی شود.

از اینرو از جمله مواردی که موجب رد درخواست پناهندگی در آمریکا می شود عبارتند از:

  • عدم تطابق فرد متقاضی با مفهوم پناهنده
  • عدم پذیرش به دلایل امنیتی
  • عدم پذیرش به دلایل بهداشتی
  • عدم پذیرش به دلیل تعدد زوجات
  • عدم پذیرش به دلیل ارائه نادرست حقایق در مورد درخواست ویزا مانند قاچاق

مفهوم پناهندگی در آمریکا

در این بخش ابتدا به بررسی مفهوم مهاجرت به آمریکا از طریق پناهندگی می پردازیم. طبق قانون ایالات متحده آمریکا، فرد پناهنده شخصی است که به دلیل “ترس بنیادی از آزار و اذیت” ناشی از نژاد، عضویت در یک گروه خاص اجتماعی، افکار سیاسی و مذهب قادر به تمایل و یا مایل به بازگشت به وطن خود نیست. منشأ اصلی این تعریف براساس کنوانسیون 1951 سازمان ملل متحد و پروتکل های 1967 مربوط به وضعیت پناهندگان است که ایالات متحده آمریکا در سال 1968 به عضویت آن درآمد. به دنبال جنگ ویتنام و تجربه ایالات متحده در اسکان مجدد پناهندگان هند و چینی، کنگره قانون پناهندگی را در سال 1980 تصویب کرد که تعریف کنوانسیون را در قوانین ایالات متحده گنجانیده و مبنای قانونی برنامه امروز پذیرش پناهندگان ایالات متحده (USRAP) را فراهم می کند.

میزان پناهجویان جهت زندگی در آمریکا

رئیس جمهور آمریکا هر ساله با مشورت کنگره، سقف تعداد پذیرش پناهندگان را تعیین می کنند. وزارت امور خارجه و وزارت امنیت داخلی (DHS) آژانس های اصلی هستند که میزان کارآیی اقشار مختلف پناهندگان را برای پذیرش و همچنین ظرفیت ایالات متحده برای پردازش و میزان آنها را ارزیابی می کنند. بدین ترتیب میزان سقف پذیرش در سال های گذشته حدود 30000 نفر بود. اگرچه میزان مهاجرت به آمریکا از طریق پناهندگی و تعداد پناهندگان پذیرفته شده در سال های گذشته تنها حدود 22415 متقاضی بوده است.

بیشترین سهم پناهجویانی که به کشور آمریکا مهاجرت کرده اند از کشور آفریقا بوده و پس از آن از کشورهای خاورمیانه و آسیای جنوبی، آسیای شرقی، اروپا، آمریکای لاتین و کارائیب بوده اند به طوری که:

  • 46.5% از پناهجویان وارد شده به کشور آمریکا که به تعداد 10459 نفر از کشور آفریقا می باشد که در مقایسه با سال 2016 این مقدار 31624 بوده است.
  • 16.9% از پناهجویان به تعداد 3797 نفر از کشورهای خاورمیانه و جنوب آسیا نظیر کشورهای (عراق، ایران، سوریه، هند و مصر) می باشد که در سال 2016 این مقدار 3668 نفر یا 16.3% بوده است.
  • 16.1% از پناهجویان وارد شده به آمریکا که به تعداد 3,612 نفر از قاره اروپا می باشد که در مقایسه با سال 2016 این مقدار 3957 نفر بوده است.

میزان پناهجویان جهت زندگی در آمریکا

قوانین پناهندگی در آمریکا

به طور کلی در کشور آمریکا 3 دسته اصلی برای مهاجرت به آمریکا از طریق پناهندگی در اولویت قرار دارند. اگر افراد متقاضی جزئی از این دسته باشند احتمال پذیرش آنها بیشتر است، اما به هیچ عنوان این موضوع تضمین کننده نیست. قبل از پذیرش در ایالات متحده آمریکا، هر پناهنده بایستی طی یک فرآیند مصاحبه سختی را پشت سر بگذارند تا اطمینان حاصل شود که متقاضی با تعریف پناهنده مطابقت دارد.

قوانین مهاجرتی آمریکا برای پناهندگان مستلزم اثبات ترس بنیادین فرد متقاضی بدون در نظر گرفتن کشور متقاضی و یا شرایط و طبقه فرد متقاضی است. علاوه بر این، افراد معمولا نباید در هیچ کشور دیگری کاملا اسکان داده شده باشند. اگر پس از 5 ماه درخواست متقاضی بی پاسخ مانده باشد متقاضی می تواند برای کار در آمریکا درخواست دهد. همچنین پس از مورد قبول واقع شدن درخواست پناهنده فرد می تواند تا قبل از 2 سال برای ورود همسر و فرزند کم از از 21 سال اقدام کند.

شرایط و قواعد کلی برای گروه های مختلف به طور کامل در جدول زیر شرح داده شده است:

گروه های مختلفتوضیحات
گروه اولافرادی که مدارک کافی مبتنی بر اذیت و آزار خود را دارند و هیچ راه ماندگاری برای رفع آن ندارند.
گروه دومگروه هایی که شامل افراد خاصی از اتحاد جماهیر شوروی سابق، برمه و عراق می شوند که توسط دولت جزء گروه ویژه برای ورود به کشور آمریکا قرار می گیرند.
گروه سوماقوام (والدین ، همسران یا فرزندان مجرد زیر 21 سال) پناهجویانی که قبلا در ایالات متحده مستقر شده اند.

 

روند پناهندگی در آمریکا

پناهجویان پس از گذراندن مراحل امنیتی و قرار گرفتن در محدوده سقف پذیرش پناهندگان در یک سال معین شده، واجد شرایط مهاجرت به آمریکا می باشند. در روند مهاجرت به آمریکا از طریق پناهندگی صلاحیت فردی برای وضعیت پناهندگی از طریق مصاحبه های انجام شده توسط افسران خدمات شهروندی و مهاجرت امریکا (USCIS)، که بخشی از سازمان (DHS) است، تعیین می شود. پناهندگان تازه پذیرفته شده توسط برنامه پذیرش پناهندگان (RAP) اسکان داده شده و به خدمات مهم دسترسی پیدا می کنند. پس از پذیرش پناهندگی به طور مشروط برای اسکان، (RSC) درخواست تضمین استقرار را به ایالات متحده می فرستد.

پناهندگان اسکان یافته در آمریکا نیازی به داشتن یک حامی مالی ندارند. اگر پناهنده ای که برای پذیرش پذیرفته شده است اقوامی در ایالات متحده داشته باشد، تلاش می شود که پناهنده را در نزدیکی خویشاوند خود قرار دهند. پس از اطمینان از قرار گرفتن در محل و معاینات پزشکی و بررسی های امنیتی کامل شده سازمان های مربوطه برای برنامه ریزی و ترتیب مهاجرت پناهندگان همکاری می کنند. پیش از عزیمت، پناهندگان یک سفته را امضا می کنند تا هزینه های سفر خود بازپرداخت کنند. این وام مسافرتی یک وام بدون بهره است که پناهندگان پس از مهاجرت به کشور 6 ماه پس از دریافت آن بازپرداخت می کنند.

مدت زمان اسکان در خصوص پناهندگی در آمریکا

روند اسکان پناهندگان جهت مهاجرت به آمریکا از طریق پناهندگی می تواند بسیار زمان بر باشد. این در حالی است که براساس گزارش سازمان حقوق بشر، زمان پردازش برنامه اسکان پناهندگان ایالات متحده می تواند بسیار طولانی شود و برخی از پناهندگان در مناطق خطرناک یا در شرایط دشوار رها می شوند. همچنین بر اساس گزارشات وزارت امور خارجه در سال 2016، روند کلی و مدت زمان اسکان پناهندگان به طور متوسط 18 الی 24 ماه طول می کشد.

با این حال، غربالگری امنیتی در سال های اخیر پیچیده تر شده و ممکن است حتی این زمان طولانی تر شود. این غربالگری امنیتی شامل افزایش جمع آوری اطلاعات بیشتر برای بررسی دقیق تر متقاضیان، به اشتراک گذاری بهتر اطلاعات بین آژانس ها برای شناسایی عوامل تهدید و رویه های جدید برای تقویت توانایی روند امنیتی برای کشف موارد خطرناک و تقلبی می باشد.

مهاجرت خانوادگی از طریق پناهندگی به آمریکا

چنانچه فردی در ایالات متحده آمریکا بتواند پناهنده شود می تواند برای ورود خانواده خود به آمریکا اقدام کند. بدین منظور فرد بایستی فرم درخواست ورود اعضای خانواده I-730 را پر کند و به مراجع مربوط ارائه کند. توجه داشته باشید که فرد پناهنده پس از مهاجرت به ایالات متحده آمریکا فقط 2 سال فرصت دارد تا برای ورود اعضای خانواده خود یعنی همسر و فرزند مجرد زیر 21 سال به آمریکا اقدام کند. در صورتی که این مدت بگذرد متقاضی بایستی دلایل قانع کننده ای برای عدم درخواست خود ارائه کند. در نظر داشته باشید که برای ورود همسر بایستی متقاضی قبل از ورود به آمریکا با همسر ازدواج کرده باشد.

همچنین فرزند قبل از ورود فرد به خاک این کشور به دنیا آمده باشد و یا مادر، فرزند را در شکم خود داشته باشد در غیر این صورت تقاضا برای ورود فرزند رد خواهد شد. تاکید می شود که مهاجرت به آمریکا از طریق پناهندگی با توجه به خطرات آن به هیچ عنوان مورد تایید موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نبوده است و جهت مهاجرت به آمریکا راه های جایگزین مانند کار در آمریکا و یا تحصیل در این کشور پیشنهاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :