مهاجرت به کشور سوئد

زبان رسمی سوئد

زبان رسمی سوئد

زبان رسمی سوئد از سال 2009 اعلام شد که در گذشته، سوئد قلمرو گسترده تری داشت، از این رو منظر زبانی مدرن کشور، با منظر زبانی بسیار متفاوت است. زبان سوئدی که به عنوان زبان رسمی سوئد شناخته می شود. در حدود قرن 14 و 15 از قدیم تکامل یافت. این زبان دارای چندین گویش است که در نقاط مختلف کشور صحبت می شود. زبان های اقلیت رسمی که در سوئد به رسمیت شناخته می شوند. از این رو شامل فنلاندی، میانکیل، عبری، سامی و رومانی است. آلمانی مهمترین زبان خارجی سوئد قبل از جنگ جهانی دوم بود. پس از آن انگلیسی ز به عنوان زبان خارجی غالب در این کشور جایگزین شد. تیم ترجمه ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه این نگارش سعی دارند نگاهی دقیق تر بر زبان رسمی کشور سوئد بیاندازند.

گسترش زبان رسمی کشور سوئد

سوئدی یکی از زبان های رسمی اتحادیه اروپا است. یک زبان کار برای شورای نوردیک و اولین یا تنها زبان مادری اکثریت 10 میلیون نفری مردم سوئد است. با وجود این، تا سال 2009 این زبان، زبان رسمی سوئد نبود. هنگامی که قانون گسترده تر شدن زبان با هدف انتخاب زبان سوئدی به عنوان زبان اصلی رسمی تصویب شد. بدین ترتیب سایر زبان های اقلیت این کشور نیز تقویت گشت. زبان سوئدی همچنین یکی از 2 زبان رسمی ملی فنلاند است. در کنار زبان فنلاندی گرچه فقط حدود 5.5% یا 290000 نفر از مردم این کشور به زبان سوئدی صحبت می کنند. 26000 نفر از این افراد ساکن استان خودمختار الند (Aland) فنلاند هستند در جایی که زبان سوئدی اولین زبان اکثریت قریب به اتفاق و تنها زبان رسمی است.

منطقه ساحلی و جزایر شمالی و غربی استونی نیز بیش از 650 سال جمعیت سوئدی زبان داشت. در زمان حکومت سوئدی استونی بین 1558 و 1721، سوئدی در کنار استونیایی و آلمانی یکی از زبان های رسمی در نظر گرفته شد. پس از تغییر کنترل این کشور به دست روسیه تعداد زیادی از سوئدی های استونی مجبور به جابجایی شدند. به این ترتیب روستاهای سوئدی زبان در سایر مناطق اروپا گسترش یافتند. در سال 1934 سوئدی های استونی هنوز سومین اقلیت بزرگ در استونی را به خود اختصاص دادند. اما تقریبا همه آنها در جنگ جهانی دوم به سوئد گریختند. امروزه تقریبا 300 سوئدی استونیایی که هنوز هم در استونی زندگی می کنند وجود دارد. بدین صورت تعداد آنها در روسیه و اوکراین گسترده است.

زبان رسمی کشور سوئد و لهجه های آن

سوئدی زبان رسمی کشور سوئد است. در این کشور مورد توجه بسیار قرار می گیرد. تقریبا کل جمعیت سوئد به زبان سوئدی صحبت می کنند که بیشتر آنها به عنوان زبان اول و بقیه به عنوان زبان دوم از آن استفاده می کنند. زبان سوئدی یک زبان آلمانی شمالی است که نزدیک به زبان های نروژی و دانمارکی می باشد. این زبان همچنین در فنلاند توسط سوئدی های قومی فنلاند صحبت می شود. همچنین دارای وضعیت رسمی است. زبان سوئدی در کشورهای دیگر نیز توسط اقلیت های سوئدی صحبت می شود. در ایالات متحده زبان سوئدی توسط حدود نیم میلیون نفر با اصل و نسب سوئدی صحبت می شود. چندین لهجه مختلف سوئدی در مناطق مختلف سوئد صحبت می شود. این لهجه ها شامل اسکانیایی در اسکانیا، وستروبوتنیان، دالکارلیان در شهرهای آلودالن و دالارنا می باشند.

همچنین دیگر لهجه های سوئدی گوتنیس مدرن و یامتلاندیک می باشد. اختلافات میان لهجه ها در دوران مدرن، به ویژه با معرفی حالت های پیشرفته تر در رسانه های جمعی کاهش یافته است. اکنون بیشتر در طیفی از زبان استاندارد تا گویش روستایی وجود دارد. در جایی که افراط و گویش های روستایی می توانند از لحاظ دستوری و آوایی کاملا مجزا باشند. برای یک فرد خارجی غیرقابل درک باشند. تا حدودی تحت تاثیر زبان نوشتاری که قبلا استاندارد شده و با افزایش دسترسی بیشتر به رادیو، تلویزیون و فیلم استاندارد شده است. جهت مهاجرت به سوئد ابتدا مقاله لینک شده را مطالعه بفرمائید.

زبان رسمی کشور سوئد و لهجه های آن

زبان های اقلیت در کشور سوئد

علاوه بر زبان رسمی کشور سوئد یعنی زبان سوئدی این کشور دارای 5 زبان اقلیت مهم و گسترده می باشد که به شرح زیر هستند:

  • فنلاندی: بیش از 200000 نفر از مردم در سوئد به زبان فنلاندی صحبت می کنند. زیرا حدود 5٪ از جمعیت سوئد از ساکنین قوم فنلاند تشکیل شده اند. از آنجا که بسیاری از افراد فنلاند مستقر در سوئد در منطقه نوربوتن (Norrbotten) هستند. این زبان در این منطقه رایج است.
  • میانکیلی یا تورندالی: این زبان حدود 40000 الی 70000 نفر در سوئد توسط مردم تورنادلیان فرزندان اسکاندیناوی و همچنین فنلاندیانی که در شمال سوئد و منطقه دره تورن واقع شده اند صحبت می شود. این زبان بسیار نزدیک به زبان فنلاندی می باشد.
  • سامی: زبان های سامی توسط مردم سامی شمال اسکاندیناوی صحبت می شود. این زبان ها از زبان های اورال (یعنی زبان های مجاری، فنلاندی و استونیایی) هستند. زبان های سامی دارای تعداد قابل توجهی از کلمات از زبان های آلمانی، فنلاندی، سوئدی و غیره است. 3 زبان مختلف سامی در سوئد صحبت می شود. این زبانها توسط حدود 9000 نفر از میان 15000 تا 20000 سامی که به زندگی در سوئد می پردازند صحبت می شود.
  • رومی: حدود 9500 نفر در سوئد به زبان رومی صحبت می کنند. زبانی از مردم رومی و گروه قومی عشایری بومی شمال هند برگرفته شده است. بنابراین این زبان به زبان هایی که در شمال هند صحبت می شود مربوط می شود.
  • عبری: این زبان یک زبان آلمانی است. به طور عمده توسط یهودیان آلمانی صحبت می شود. این زبان با استفاده از انواع الفبای عبری نوشته شده است.

زبان انگلیسی یک زبان اصلی در سوئد

بخش بزرگی از جمعیت سوئد به زبان انگلیسی صحبت می کنند. این زبان بیشتر توسط نسل های جوان که پس از جنگ جهانی دوم متولد شده اند صحبت می شود. پیوندهای تجاری سوئد با ملل انگلیسی زبان، نفوذ شدید آمریکا، سفر خارج از کشور به کشورهای انگلیسی زبان و تبادل فرهنگی باعث محبوبیت زبان انگلیسی در سوئد شده است. از سال 1952 تحصیل زبان انگلیسی برای همه دانشجویان این کشور اجباری شده است. در حال حاضر بسیاری از مردم سوئد به زبان انگلیسی واقف هستند.

اولین زبان خارجی شایع در سوئد زبان انگلیسی می باشد. همچنین امکان تحصیل به زبان انگلیسی در سوئد به دلیل بین المللی بودن این زبان و استفاده از آن در محافل علمی وجود دارد. علاوه بر انگلیسی زبان های دیگری به دلیل افزایش مهاجرت و مهاجرین کار در سوئد مانند بلغاری، یونانی، ایتالیایی، هلندی، صربی و ترکی در سوئد مورد استفاده قرار می گیرد. اما این زبان ها سابقه طولانی ندارند. به همین دلیل واجد شرایط نیستند که به عنوان زبان اقلیت معرفی شوند.

زبان آلمانی در سوئد

زبان آلمانی در سوئد در گذشته گسترش یافته است. از قرون وسطی تا پایان جنگ جهانی دوم در سوئد کاملا رواج داشت. در این مدت سوئد ارتباط نزدیکی با آلمان داشت. بسیاری از روشنفکران پیشگام سوئدی در دانشگاه های آلمان تحصیل کرده اند. به گسترش دانش آلمانی در سوئد کمک کردند. با این حال، پس از جنگ جهانی دوم و شکست آلمان ها همه چیز تغییر کرد. سوئد اکنون تلاش کرده تا فاصله خود را با آلمان حفظ کند. محبوبیت عظیم زبان آلمانی در این کشور از بین رفت و زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی محبوب در سوئد تبدیل شد. در حال حاضر، زبان آلمانی دیگر زبان دوم اجباری است. در مدارس سوئد تدریس می شود. اما معمولا به عنوان زبان انتخابی در موسسات آموزشی ارائه می شود.

امیدواریم با مطالعه این نگارش اطلاعات لازم درباره سوئد و زبان رسمی کشور سوئد دریافت کرده باشید. همانطور که اشاره شد زبان انگلیسی در سوئد اولین زبان خارجی در سوئد است و بسیار رایج است. لذا تحصیل در سوئد به زبان انگلیسی بسیار شایع می باشد. همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده ارائه هر گونه مشاوره در باب مهاجرت به سوئد به متقاضیان گرامی می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :