مهاجرت به کشور اتریش

تولد فرزند در اتریش

تولد فرزند در اتریش

افراد علاقه مند به زندگی در کشورهای اروپایی مانند اتریش، به دنبال راه های اخذ اقامت هستند که یکی از این راه ها تولد فرزند در اتریش است. برخی افراد با سیستم قانونی کشورهای اروپایی در اعطاء اقامت و تفاوت قوانین کشورهای مختلف آشنایی چندانی ندارند. گرفتن اقامت و پس از آن، تابعیت کشور اتریش کاملا وابسته به مهاجرت به این کشور است. اقامت در اتریش می تواند به صورت موقت یا دائم باشد که در هر 2 صورت، فرد متقاضی از تمامی امکانات و حقوق شهروندی اتریش و شهروندی اتحادیه اروپا برخوردار خواهد شد. صرفا تولد فرزند در اتریش، منجر به اخذ اقامت وی نمی شود و برای این کار باید شرایط خاصی برقرار باشد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، این مقاله را برای آشنایی بیشتر با تولد فرزند در اتریش و اقامت نوزادان ارائه کرده است.

درباره کشور اتریش

اتریش کشوری نسبتا کوچک، اما توسعه یافته واقع در اروپای مرکزی است که حدود 8.9 میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور به عنوان یکی از اصلی ترین قطب های اقتصادی در قاره اروپا شناخته می شود. چراکه از قدیم بخاطر موقعیت جغرافیایی مناسب، مورد توجه تاجران بوده است. هرچند مخارج زندگی، به ویژه برای خانواده های دارای فرزند، ممکن است نسبت به کشورهای مجاور کمی بالا باشد. اما رتبه پنجمین کشور باکیفیت جهان برای زندگی کردن، به اتریش اختصاص یافته است. قطعا این رتبه مورد توجه بسیاری از مهاجران قرار گرفته و دلایلی برای بالاتر بودن هزینه زندگی در اتریش نیز وجود دارد.

کار کردن در اتریش برای مهاجران، قوانین و مقررات خاصی دارد ولی افرادی که با ویزای کار وارد این کشور می شوند و یا با گرفتن اقامت این کشور، شغل مناسبی را برای خود پیدا می کنند، می توانند ماهیانه درآمد مناسبی را داشته باشند. جالب است بدانید متوسط درآمد ماهانه افراد شاغل در اتریش، مخارج حدود یک سال و 6 ماه را کفایت می کند. مسائل دیگر همچون کیفیت بالای مراقبت های بهداشتی، امکانات تفریحی مناسب برای شهروندان و بسیاری شاخصه های دیگر، باعث جذابیت زندگی در این کشور و درصد بالای رضایت از زندگی شده است. بنابراین ممکن است افراد تمایل به گرفتن اقامت اتریش، برا خود و فرزندان داشته باشند و به فکر اخذ اقامت با تولد فرزند در اتریش بیافتند.

برخی از دلایل رتبه بالای اتریش در کیفیت زندگی، در تصویر زیر آورده شده است:

دلایل رتبه بالای اتریش در کیفیت زندگی

آشنایی با سیستم قانونی تولد فرزند در اتریش

طبیعتا قوانین اتریش با کشورهای دیگر اروپایی ممکن است تفاوت داشته باشد. تولد فرزند در اتریش که یکی از راه های اخذ اقامت و تابعیت در این کشور است، افراد بسیاری را راغب به مهاجرت به اتریش می کند. در حالت کلی خوب است که با قوانین تولد فرزند در کشورهای اروپایی آشنا شوید. کشورهای اروپایی غالبا برای اعطاء اقامت به مهاجران از راه تولد فرزند، از 2 سیستم قانونی پیروی می کنند. سیستم خاک و سیستم خون نشان دهنده نوع وابستگی فرد به کشوری است که در آن متولد شده است و بنابر شرایطی می تواند اقامت کشور مورد نظر را بگیرد. سیستم خاک همان طور که از نام آن پیداست، به شرایطی تعلق دارد که فرزند از طریق زاده شدن در خاک یک کشور بتواند اقامت آنجا را بگیرد.

جالب است بدانید که بسیاری از کشورهای اروپایی در سال های گذشته از این قانون تبعیت می کردند، اما با رشد صعودی و هجوم مهاجران به این کشورها، قوانین از سیستم خاک به سیستم خون تغییر پیدا کرد. اتریش نیز از سال 1983 میلادی برای اعطاء تابعیت به فرزندان از سیستم خون پیروی می کند. به موجب سیستم خون، تابعیت و اقامت با تولد فرزند در اتریش، تنها به آن دسته فرزندانی داده می شود که پدر یا مادر آنها تابعیت اتریش را داشته باشد.

بنابراین از قوانین بیان شده می توان این را برداشت کرد که متولد شدن در خاک اتریش، صرفا به منزله تابعیت این کشور نیست. نکته قابل ذکر این است که هرچند فرزندانی که والدین آنها اتریشی نیستند، تابعیت اتریش را نخواهند داشت، اما فرآیند اخذ تابعیت برای این دسته افراد ساده تر از کسانی است که در اتریش متولد نشده اند. در قوانین اتریش، راه های متفاوتی برای گرفتن اقامت و تابعیت فرزندان متولد شده وجود دارد.

آشنایی با سیستم قانونی تولد فرزند در اتریش

اخذ اقامت با تولد فرزند در اتریش

همانطور که در بخش قبل بررسی گردید، قوانین اقامت اتریش، پیرو نظام خون است. پس با تولد فرزند در اتریش، هیچ توجهی به زادگاه وی صورت نمی گیرد و اقامت و تابعیت فرزند، تنها به تابعیت پدر و مادر او بستگی دارد. تنها در صورتی فرزند متولد شده یک شهروند اروپایی و اتریشی به حساب می آید که پدر و مادر او، هر 2 و یا یکی از آنها شهروند اتریش باشند. به دنبال آن بهره مندی از مزایای شهروندی اتریش برای فرزند مهیا خواهد شد.

با تولد فرزند در اتریش، والدین او بلافاصله باید برای درخواست اقامت فرزند اقدام کنند. چنانچه فرزندان متولد شده بیشتر از یکی باشند، بایستی برای هر یک از آنها فرم درخواستی جداگانه پر کرد و تحویل اداره مهاجرت داد. مدارک مورد نیاز برای ارائه به اداره مهاجرت اتریش باید به درستی تکمیل و آماده سازی شده باشد تا پس از بررسی و داشتن شرایط لازم، فرزند به عنوان یک اتریشی شناخته شود.

مدارک لازم برای اخذ اقامت فرزند در اتریش در لیست زیر آورده شده اند. این لیست باید توسط والدین نوزاد تهیه گردد:

مدارک لازم برای اخذ اقامت فرزند در اتریش

برای متقاضیان تازه به دنیا آمده تا سن 6 سال، آوردن شخص فرزند به اداره مهاجرت ضرورتی ندارد. با تولد فرزند در اتریش و شناخته شدن به عنوان شهروند اتریش، فرد می تواند در هر کجای قاره اروپا زندگی و یا حتی کار کند. امکاناتی همچون سفر بدون محدودیت و بدون ویزا به کل کشورهای اروپایی، از مزایای شهروندی اتریش است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، در این مقاله قوانین اتریش در اعطاء تابعیت و اقامت از طریق تولد فرزند در اتریش را مورد بحث و بررسی قرار داد. برای اطلاعات تکمیلی می توانید با کارشناسان با تجربه این موسسه تماس برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :