مهاجرت به کشور اتریش

مهاجرت به اتریش

مهاجرت به اتریش

کشور اتریش با توجه به موقعیت اقتصادی و کیفیت زندگی می تواند یکی از انتخاب های متقاضیان بین المللی جهت زندگی مهاجرت به اتریش باشد. زبان رسمی این کشور آلمانی است. برای زندگی در این کشور تسلط به زبان آلمانی از موارد ضروری است. اتریش در حال حاضر یکی از ثروتمندترین کشورهای اروپایی محسوب می شود. صنعت توریسم آن از جمله منابع اقتصادی این کشور می باشد.

برای افرادی که خواهان زندگی در یک کشور اروپایی با سطح کیفی بالا و از نظر استراتژیک خواهان نزدیکی به دیگر کشورهای اروپایی از جمله آلمان می باشند. زندگی در اتریش یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود. در این مقاله مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت روش های مهاجرت به اتریش، اخذ اقامت دائم اتریش و شرایط مورد نیاز را برای متقاضیان شرح داده اند.

آشنایی با کشور اتریش

اتریش کشوری در مرکز اروپا است و جمعیتی بالغ بر 8.5 میلیون نفر دارد. اتریش با کشورهای آلمان، چک، مجارستان، لیختن اشتاین، سوئیس، ایتالیا و اسلوونی هم مرز است. اکثر این کشور را رشته کوه های آلپ فرا گرفته و از نظر اقلیمی، آب و هوای کوهستانی و قاره ایی دارد. وین با جمعیت 1.8 میلیون نفر پایتخت و بزرگترین شهر این کشور است. زبان رسمی این کشور آلمانی و پول رسمی این کشور یورو (€) می باشد. اتریش از نظر کیفی یکی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی است.

به طوری که وین پایتخت این کشور برای چندین سال در سال های اخیر به عنوان باکیفیت ترین شهر برای زندگی معرفی شده است. معماری کم نظیر شهرهای اتریش همراه با طبیعتی زیبا به همراه کوه های سر به فلک کشیده و رودهای فراوان زیبایی این کشور را دوچندان کرده و هرسال مسافرین زیادی برای بازدید به خود جذب می کند.

برخی از شهرهای مهم و پیشرفته اتریش با بررسی تعداد جمعیت آنها در تصویر زیر شرح داده شده است:

بزرگترین شهرهای اتریش و مقایسه جمعیت آنها

کلیات اتریش مقصدی جذاب برای مهاجرت

کشور اتریش در اروپای مرکزی واقع شده است. معمولا کشورهای اروپایی از امکانات رفاهی به خصوصی برخوردار هستند که مهاجران این امکانات را مهم ترین دلیل خود برای مهاجرت می دانند. اتریش در همسایگی 8 کشور دیگر قرار گرفته است و یکی از کشورهای کوچک اما توسعه یافته به شمار می رود. مهاجرت به اتریش و گرفتن اقامت دائم یا موقت در این کشور، راهی برای استفاده از جذابیت های بی شمار اتریش است. این سرزمین اروپایی در سال های متوالی گذشته، به عنوان یکی از باکیفیت ترین کشورها با سطح رفاهی بسیار بالا بوده است.

اتریش بخاطر اقتصاد رو به رشد و نرخ تورم پایین، همواره پذیرای مهاجران و سرمایه گذاران مختلف از سراسر دنیا بوده است. یکی از سیاست های این کشور، جذب افراد متخصص و همچنین نخبگان تحصیلی برای رونق کار در این مملکت و پایین آوردن نرخ بیکاری است. به همین ترتیب در این زمینه بسیار خوب عمل کرده است و در مقایسه با کشورهای دیگر، نرخ بیکاری بسیار کمتری دارد. اگر افراد متقاضی بتوانند شرایط لازم برای اخذ پاسپورت این کشور را مهیا کنند، با دریافت پاسپورت اتریش به عنوان پنجمین پاسپورت ارزشمند جهان، قادر به سفر بدون محدودیت به کشورهای اروپایی و برخی کشورهای دیگر قاره ها هستند.

در تصویر زیر چند مورد در خصوص جزییات کشور اتریش شرح داده شده است:

جزییات کشور اتریش

روش های مهاجرت به اتریش

برای مهاجرت به اتریش نیاز به اخذ ویزا و اجازه اقامت دارید. این کشور برای ورود مهاجرین اتحادیه اروپا، و مهاجرین از دیگر کشورها راه های متفاوتی را پیش روی متقاضیان گذاشته است. ویزاهای متفاوتی در این باب صادر می کند. قوانین مربوط به خود را برای صدور ویزا دارد. یکی بهترین راه ها برای مهاجرت به اتریش و اخذ اقامت اتریش مهاجرت از طریق تحصیل در اتریش می باشد. چرا که شهریه دانشگاه های اتریش بسیار پایین است اما به طور کلی برا افراد غیر عضو اتحادیه اروپا شرایط کمی سخت تری وجود دارد. علاوه بر تحصیل راه های دیگری برای مهاجرت به اتریش از جمله کار و سرمایه گذاری وجود دارد.

به صورت کلی راه های مهاجرت به اتریش به صورت زیر هستند:

  • مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل
  • مهاجرت به اتریش از طریق کار
  • اخذ اقامت اتریش از طریق سرمایه گذاری
  • مهاجرت به اتریش از طریق ازدواج
  • اخذ اقامت اتریش از طریق تولد
  • مهاجرت به اتریش از راه پناهندگی

مهاجرت به اتریش از طریق تخصص

با توجه به سیستم جدیدی که مقامات اتریشی برای مهاجرت ارائه کرده اند، افراد خارجی می توانند بدون داشتن پیشنهاد کاری برای کار در اتریش اقدام کنند. طبق این سیستم افراد متقاضی با توجه به فاکتورهای سن، تجربه کاری، میزان تحصیلات، مدرک زبان و دیگر موارد مورد ارزیابی قرار می گیرند و به آنها نمره داده می شود. طبق این سیستم چنانچه متقاضیان بتوانند حداقل 70 نمره از 100 نمره به دست بیاورند می توانند با استفاده از ویزای جستجوی کار در اتریش به مدت 6 ماه در اتریش بدون داشتن پیشنهاد کاری از قبل، به دنبال کار در این کشور بگردند.

البته در مشاغلی که در اتریش با کمبود حرفه مواجه است نیز با نمره حداقل 65 نیز درخواست متقاضی مورد قبول واقع می گردد. از جمله حرفه هایی که در سال 2024 اتریش با کمبود نیرو مواجه است به صورت زیر می باشد:

  • فارغ التحصیلان رشته مهندسی برق
  • مهندسان مکانیک فارغ التحصیل
  • مهندسان فارغ التحصیل پردازش داده ها
  • فارغ التحصیلان رشته مهندسی ارتباطات
  • مهندسین فارغ التحصیل (حرفه های ویژه)
  • فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی
  • مشاورین اقتصادی
  • پزشکان

مهاجرت به اتریش از طریق کار

برخی از مشاغل در اتریش تقاضای زیادی دارند. در این مشاغل کمبود کارگران ماهر وجود دارد. برای کارگران ماهر از سراسر جهان شانس خوبی برای یافتن شغل در این کشور وجود دارد. کارت قرمز-سفید-قرمز امکان مهاجرت آسانتر به اتریش را فراهم می کند. افراد ماهر مطابق با مدارک مربوطه می توانند شغل خود را در اتریش به دست آورند. هر سال لیستی از سوی مقامات فدرال اتریش برای مشاغلی که با کمبود نیرو مواجه است منتشر می شود.

افرادی که دارای مهارت های این لیست هستند با داشتن پیشنهاد کاری می توانند برای دریافت اقامت اتریش با توجه به کارت قرمز-سفید-قرمز اقدام کنند. همچنین از نظر دستمزدی نیز افراد زیر 30 سال بایستی حداقل حقوق €2610 (یورو) قبل از مالیات و افراد بالای 30 سال حداقل حقوق €3132 (یورو) قبل از مالیات را در هر ماه دریافت کنند.

کارگران ماهر کشورهای غیر اتحادیه اروپا تحت شرایط زیر می توانند برای دریافت کارت قرمز-سفید-قرمز اقدام کنند:

  • تحصیلات حرفه ای را در مشاغل مورد نیاز به پایان رسانده باشند.
  • در اتریش یک پیشنهاد شغلی داشته باشند که حداقل دستمزد قانونی یا مجموعا توافق شده به آن مشخص شده باشد.
  • حداقل تعداد امتیازات مورد نیاز حداقل 55 از 90 امتیاز سیستم امتیاز را برای کارگران مشاغل مورد نیاز را کسب کرده باشند.

مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل

یکی از راه های مهاجرت به اتریش، تحصیل در این کشور است. به طور کلی تحصیل در اتریش برای افراد غیر عضو اتحادیه اروپا روندی سخت و پیچیده ای دارد و مواردی مانند دانشگاه و کشور مبداء متقاضی بسیار اهمیت دارد. برای مثال افراد ایرانی از طریق دانشگاه آزاد نمی توانند برای تحصیل در اتریش اقدام کنند. افراد فارغ التحصیل شده در دانشگاه های اتریش می توانند به مدت 12 ماه برای کار به جستجو بپردازند و کار مرتبط با رشته خود را بیابند.

همچنین افراد محصل در اتریش می توانند در طول هفته 20 ساعت کار کنند. هیچ مجوز کاری برای این افراد برای کار تمام وقت در این مدت صادر نمی شود. افراد فارغ التحصیل می توانند در صورت وجود پیشنهاد شغلی که با سطح تحصیلات آنها مطابقت داشته باشد. در اتریش حداقل دستمزد لازم را کسب کنند و برای دریافت کارت قرمز-سفید-قرمز و دریافت اقامت دائم اتریش اقدام کنند.

مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل

مهاجرت به اتریش از طریق سرمایه گذاری

یکی دیگر از راه های مهاجرت به اتریش و اخذ اقامت این کشور سرمایه گذاری است. با توجه به اینکه اتریش کشور ثروتمندی می باشد سرمایه گذاری در اتریش نیز نیاز به اثبات تاثیر مثبت این سرمایه گذاری در اقتصاد اتریش است. به صورت کلی برای سرمایه گذاری در اتریش حداقل 3 میلیون € (یورو) مورد نیاز می باشد. این سرمایه گذاری بایستی کاملا به صورت نقدی و مستقیم باشد. سرمایه گذاری به صورت غیر مستقیم مورد قبول واقع نمی شود.

یکی از بزرگ ترین مزیت های مهاجرت به اتریش از طریق سرمایه گذاری کسب اقامت دائم برای خود و خانواده است. افراد سرمایه گذار همچنین برای اخذ شهروندی اتریش نیز می توانند اقدام کنند. در صورت رد درخواست آنان سرمایه عودت داده خواهد شد. از مزایای دیگر سرمایه گذاری می توان به تحصیل رایگان، استفاده از امکانات رایگان پزشکی و رفاهی، استفاده از مزایای شهروندی عضو اتحادیه اروپا می باشد.

شرایط اخذ تابعیت اتریش

طبق قوانین تابعیتی در اتریش، تابعیت اتریش فقط از راه های تولد، اصل خون و تقاضا امکان پذیر است. بنابراین افرادی که دارای تابعیت اتریش می باشند در صورت به دنیا آوردن فرزند در هر جایی، به فرزندان تابعیت اتریش تعلق خواهد گرفت. افرادی که در اتریش به دنیا می آیند و پدر و مادر آنها تابعه اتریش نیستند نمی توانند تابعیت اتریش را داشته باشند.

در نقض اصل خاک توجه داشته باشید که فرزند به دنیا آمده از پدر یا مادر اتریشی در صورتی تابعیت این کشور را دریافت خواهد کرد که پدر و مادر به طور رسمی ازدواج کرده باشند. در غیر اینصورت فقط 8 هفته پس از تولد برای اخذ تابعیت فرصت باقی خواهد ماند. به صورت کلی در اتریش تا قبل از سن قانونی افراد می توانند دو تابعیتی باشند. اما پس از رسیدن به سن قانونی باید یکی از آنها را برگزینند.

مهاجرت به اتریش از طریق پناهندگی

پناهندگی همواره یکی از روش های مهاجرت به بسیاری از کشورها مانند اتریش می باشد. به صورت کلی فرد پناهنده بایستی اثبات کند که به دلیل شرایط خود چه نژادی چه فکری و موارد دیگر نمی تواند به زندگی در کشور خود ادامه دهد و به دلایل آزار و اذیت ها مجبور به ترک کشور خود شده است. به طور کلی پناهندگی با توجه به خطرات و عواقب بد مانند کمپ های نامناسب، زندگی در شرایط سخت و دیگر موارد هم از نظر اجتماعی هم از نظر جانی و مالی به هیچ وجه توسط مشاورین این موسسه توصیه نمی گردد. راه های جایگزین مانند کار و تحصیل و دیگر راه های گفته شده در این مقاله توصیه می گردد.

مهاجرت به اتریش با اعضای خانواده

کارگران بین المللی و خانواده های آنها با استفاده از کارت قرمز-سفید-قرمز این امکان را پیدا می کنند که زندگی مشترک خود را در اتریش داشته باشند. اعضای خانواده دارندگان کارت قرمز-سفید-قرمز یا بلوکارت اتحادیه اروپا می توانند برای دریافت کارت قرمز-سفید-قرمز اقدام کنند. این امر به آنها امکان مهاجرت به اتریش را نیز می دهد. مهاجرت اعضای خانواده محدودیت ندارد و سهمیه ای نیست. خانواده مهاجرین دسترسی آزاد فوری به بازار کار دارند.

با این حال، آنها باید قبل از ورود، دانش زبان آلمانی را در سطح A1 چارچوب مشترک اروپایی داشته باشند. البته برای اعضای خانواده کارگران ماهر و دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا اثبات تسلط به زبان آلمانی از قبل اجباری نیست. کارت قرمز-سفید-قرمز می تواند در سفارتخانه یا کنسولگری اتریش در خارج از کشور یا مستقیما در اتریش درخواست شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مزایا و معایب زندگی در اتریش مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

مهاجرت به اتریش از طریق ازدواج

یکی دیگر از راه های مهاجرت به اتریش ازدواج با تبعه اتریشی است. سن ازدواج قانونی در اتریش 18 سال می باشد اما افرادی که 16 سال دارند می توانند با رضایت کتبی و محضری از طرف والدین ازدواج کنند، البته اگر همسر دیگر 18 سال داشته باشد. افراد برای ازدواج باید به مقامات اتریشی نشان دهند که آنها در حال حاضر با هیچ کس دیگری ازدواج نکرده اند یا هرگز ازدواج نکرده اند یا اینکه به طور رسمی طلاق گرفته اند.

همچنین هویت آنها باید اثبات شود و اینکه هرگز مرتکب جرمی نشده باشند. پس از گذشت 6 سال زندگی مشترک با تبعه اتریشی افراد می توانند برای دریافت تابعیت اتریشی اقدام کنند. از دیگر مدارک مورد نیاز برای دریافت اقامت از این روش می توان به ارائه تمکن مالی و همچنین مدرک زبان اشاره کرد.

مهاجرت به اتریش از طریق کارآفرینی

کارآفرینان نوظهور از سراسر جهان می توانند از شرایط رقابتی و ماهیت بین المللی موقعیت اتریش بهره مند شوند و از طریق کارآفرینی به این کشور مهاجرت کنند. کارآفرینی در اتریش زیر مجموعه سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار در اتریش می باشد. افراد خارجی می توانند در اتریش شرکت تاسیس کنند و با استخدام افراد بومی و خارجی موجب کارآفرینی شوند. موقعیت های کلیدی ممکن است توسط افراد غیر اتحادیه اروپا پر شود آن هم وقتی این اشتغال برای یک منطقه خاص یا اقتصاد وسیع تری سودمند باشد.

علی الخصوص هنگامی که اشتغال در اتریش به ارزش حداقل €100000 (یورو) به ایجاد مشاغل جدید یا تامین امنیت مشاغل موجود کمک کند. برای اینکه شرایط برآورده شود بایستی تمامی جوانب از سوی خدمات اشتغال عمومی اتریش تایید شود.

مهاجرت به اتریش از طریق استارت آپ

از سال 2017 به بعد طبق قانون ایجاد شده در اتریش افراد خارجی می توانند با ثبت شرکت استارت آپی اقامت اتریش را دریافت کنند. حداقل سرمایه لازم برای ایجاد یک شرکت استارت آپ در اتریش €50000 (یورو) می باشد. همچنین برای راه اندازی این شرکت نیاز به یک ایده نو و جدید یا ایده ای که باعث بهبود ایده های قبلی شود می باشد. در این سیستم نیز یک امتیاز بندی خاصی از سوی دولت اتریش معرفی شده و افراد برای این کار بایستی حداقل به 50 امتیاز از 80 امتیاز موجود دست پیدا کنند. ارائه یک برنامه تجاری منسجم برای ایجاد و بهره برداری و اعمال نقش فعال در مدیریت شرکت توسط متقاضی از دیگر شرایط مورد نیاز می باشد.

با توجه به هزینه بالای زندگی در اتریش مسلما یکی از بهترین روش ها برای مهاجرت به اتریش اخذ ویزای کاری اتریش و کار در این کشور می باشد. برای هر گونه مشاوره و راهنمایی درباب مهاجرت به اتریش و روش های آن می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس برقرار کنید. بدین ترتیب از مشاوره وکیلان با تجربه و آگاه از شرایط به روز بهره کامل ببرید و به درستی اقدام به مهاجرت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :