مهاجرت سرمایه گذاری در ارمنستان

سرمایه گذاری در ارمنستان

سرمایه گذاری در ارمنستان

اقتصاد ارمنستان پس از تجربه انواع بحران ها در طی یک دهه اخیر خود توانسته در زمینه سرمایه گذاری در ارمنستان گزینه ای بسیار موثر واقع گردد. این جذابیت از سویی به حجم زیاد سرمایه های خارجی ای باز می گردد که در سال های اخیر از سوی آمریکا، کانادا و کشورهای اروپای غربی به ارمنستان سرازیر شده است و از سویی به مشوق های مالیاتی و وام های بانکی که دولت به سرمایه گذاری های مختلف اختصاص می دهد. نکته دیگر این است که در اقتصاد ارمنستان بسترهای مختلفی از جمله کشاورزی، دامداری و فناوری به شدت مناسب برای سرمایه گذاری هستند. اخذ وقت مشاوره با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می تواند به متقاضیان در زمینه یافتن بستر مناسب سرمایه گذاری در ارمنستان راهگشا باشد.

وضعیت فضای سرمایه گذاری در ارمنستان

ارمنستان به جهت درگیری های تاریخی تا مدت زیادی مورد توجه سرمایه گذاران نبود، اما طی یک دهه اخیر چشم ‌انداز جدیدی ایجاد شد و قدرت فناوری یکی از نیروهای محرک سرمایه گذاری در این کشور شد و فناوری اطلاعات، توسعه نرم‌ افزار و استارت‌ آپ‌ های با فناوری پیشرفته، ستون فقرات این کشور تازه ظهور را تشکیل می ‌دهند. آراییک هاروتونیان، وزیر آموزش و علوم ارمنستان در این باره می گوید ما منابع کمی داریم و فناوری بالا یکی از جهت‌ گیری‌ های اصلی اقتصاد ارمنستان برای غلبه بر محاصره و واردات و صادرات برندهای آموزشی به خارج است.

این صحبت در واقعیت نیز در حل تحقق است و فناوری اکنون بزرگ‌ ترین سرمایه‌ گذاری خارجی در ارمنستان است. بسیاری از قدرتمندترین شرکت‌ های فناوری جهان از جمله اینتل، مایکروسافت، گوگل، آی‌ بی ‌ام، سینوپسیس و سیسکو همگی در این کشور حضور فیزیکی دارند. حضور این صنعت ها و شرکت های پیشرفته به این دلیل بوده که بخش فناوری این کشور رشد 33% داشته است. در حالی که این اعداد زیاد به نظر نمی رسند و به ندرت بیشتر از چیزی است که جف بزوس در یک روز می سازد، اما ما باید اندازه کوچک و جمعیت کوچک ارمنستان را در چشم انداز داشته باشیم.

دلایل سرمایه گذاری در ارمنستان

صاحبان مشاغل و سرمایه گذاران خارجی از سرعت اصلاحات اقتصادی، امنیت، آزادی و باز بودن ارمنستان قدردانی می کنند. به طور کلی هیچ محدودیتی برای مالکیت خارجی شرکت ها، اموال غیرمنقول و سایر دارایی ها وجود ندارد. ارمنستان بازگشت رایگان سرمایه و سود سرمایه گذاری شده را تضمین می کند. پروژه های سرمایه گذاری با مزایای مالیاتی و برنامه های کمک های دولتی تشویق می شوند و وضعیت مالیات صفر در اختیار کسب و کارهای خرد، استارت آپ های فناوری اطلاعات، شرکت های فعال در مناطق آزاد اقتصادی، مناطق صنعتی، شهرها و روستاهای مرزی خاص قرار می گیرد. سایر مشاغل کوچک با فروش سالانه کمتر از حدود 220000$ (دلار) مشمول مالیات بر فروش (گردش) تنها 1.5% الی 5% هستند.

از سوی دیگر کشور ارمنستان عموما بر سرمایه افراد در فروش اوراق بهادار، املاک و مستغلات یا سایر دارایی ها مالیات نمی گیرد. پرداخت بیمه و بازنشستگی نیز از پرداخت مالیات معاف است. هیچ مالیاتی برای هدایا، ارث، دارایی خالص و سایر وجود ندارد. مالیات بر دارایی بسیار پایین است. جذابیت دیگر سرمایه گذاری در ارمنستان به این موضوع باز می گردد که می تواند شما و اعضای خانواده شما را واجد شرایط اقامت (موقت، دائم یا ویژه) کند. طبق قوانین عمومی تابعیت، یک خارجی ممکن است پس از 3 سال اقامت، واجد شرایط شهروندی ارمنستان شود.

دلایل سرمایه گذاری در ارمنستان

بسترهای سرمایه گذاری در ارمنستان

کشاورزی یکی از نیروهای محرک اقتصاد ارمنستان است. با این حال، پتانسیل کامل کشور محقق نشده است، به همین دلیل است که دولت برنامه های یارانه ای متفاوتی را برای تقویت بخش های منتخب کشاورزی ایجاد کرده است. اما به طور کل می توان گفت امروزه بیش از 60000 نهاد در زمینه کشاورزی و میوه مشغول هستند. کشت انگور، زردآلو و هلو محبوب ترین شکل ها هستند. بین سال‌های 1998 تا 2016، قلمرو اشغال شده توسط باغ‌ ها 2 برابر شد و به دلیل اجرای فناوری‌ های نوآورانه، عملکرد و رشد سرمایه گذاری در ارمنستان به 18.65% رسید. یکی از مزیت های سرمایه گذاری در این حوزه این است که دولت 2 نوع یارانه می دهد که شامل جبران هزینه های ایجاد شده در راه اندازی تاکستان/باغستان یا وام با نرخ بهره پایین است. از سوی دیگر وام هایی را دولت به سرمایه گذاران ارائه می دهد که بسیار مناسب هستند.

قوانین سرمایه گذاری در ارمنستان

طبق قوانین کشور ارمنستان “سرمایه گذار خارجی” به هر دولت خارجی، شخص حقوقی خارجی، شهروند خارجی، شخص بدون تابعیت، شهروند جمهوری ارمنستان که به طور دائم در خارج از قلمرو جمهوری ارمنستان اقامت دارد، سرمایه گذار محسوب می شود. از سوی دیگر سرمایه گذاری خارجی به معنای هر نوع دارایی از جمله منابع مالی و ارزش های معنوی است که مستقیما توسط سرمایه گذار خارجی در فعالیت های تجاری و سایر فعالیت های انجام شده در قلمرو جمهوری ارمنستان به منظور کسب سود (درآمد) سرمایه گذاری می شود. اجرای فرم های تأسیس سرمایه گذاری خارجی فقط به روشی که توسط قانون پیش بینی شده، ممنوع یا محدود می شود.

طبق ماده 3 قانون سرمایه گذاری در ارمنستان، سرمایه گذاران خارجی حق سرمایه گذاری در قلمرو جمهوری ارمنستان را از طریق موارد فوق خواهند داشت:

  • ارز خارجی
  • سایر ارزش های ارز و پول ملی جمهوری ارمنستان
  • اموال منقول و غیر منقول (ساختارها، ساختمان ها، تجهیزات و سایر ارزش های مادی)
  • هرگونه حق مالکیت مربوط به آن اموال
  • سهام، اوراق قرضه و سایر اوراق بهادار

روش های سرمایه گذاری در ارمنستان

سرمایه گذاران خارجی در ارمنستان حق دارند از طرق فوق اقدام به سرمایه گذاری نمایند:

  • ایجاد موسسات کاملا تحت مالکیت سرمایه گذاران خارجی
  • ایجاد شعب، بخش ها و دفاتر نمایندگی متعلق به اشخاص حقوقی خارجی و تصاحب مالکیت شرکت های فعال
  • ایجاد سرمایه گذاری مشترک با اشخاص حقوقی و شرکت های غیر سهامی جمهوری ارمنستان

همه موارد فوق، بر اساس انتخاب سرمایه گذار خارجی به ارز خارجی قابل تبدیل آزاد یا پول ملی جمهوری ارمنستان ارزیابی می شود. مقدار ارز خارجی باید به ارز ملی جمهوری ارمنستان با نرخ مبادله ای که در زمان سرمایه گذاری توسط بانک مرکزی جمهوری ارمنستان در جمهوری ارمنستان تعیین شده باشد. علاوه بر این رژیم حقوقی حاکم بر سرمایه گذاری های خارجی و روش های اجرای آنها در جمهوری ارمنستان نمی تواند کمتر از رژیم حاکم بر دارایی، حقوق مالکیت و فعالیت های شهروندان، اشخاص حقوقی و شرکت های غیرشرکتی جمهوری ارمنستان باشد و برای تشویق سرمایه‌گذاری‌ های خارجی در مهم ‌ترین زمینه‌ های توسعه اجتماعی و اقتصادی، ممکن است امتیازات اضافی پیش ‌بینی شده، ایجاد شود.

ضمانت های قانونی سرمایه گذاری در ارمنستان

سرمایه گذاری خارجی در جمهوری ارمنستان مشمول ملی شدن نخواهد بود. نهادهای دولتی نیز نمی توانند سرمایه گذاری های خارجی را مصادره کنند. مصادره فقط به عنوان یک وسیله شدید در مواقع اضطراری اعلام شده مطابق با قوانین جمهوری ارمنستان مجاز است و فقط با حکم دادگاه حقوقی و با غرامت کامل قابل اعمال است. سرمایه گذاران خارجی از طریق حکم دادگاه مستحق جبران خسارات مادی و معنوی از جمله سود از دست رفته خواهند بود که در نتیجه اقدامات غیرقانونی ارگان های دولتی جمهوری ارمنستان یا مقامات آنها و همچنین به آنها خسارت وارد می شود. انجام نادرست تعهدات آنها توسط این نهادها یا مقامات آنها که توسط قانون جمهوری ارمنستان در قبال سرمایه گذار یا شرکت خارجی با مشارکت خارجی تعیین شده است.

برای اطلاع از سایر مشوق های مالیاتی سرمایه گذاری در ارمنستان و از سوی دیگر راه های همکاری با دولت این کشور، می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید و از راهنمایی کارشناسان موسسه جهت انجام تصمیم درست با کمترین میزان خطا استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :