مهاجرت به کشور کرواسی

حقوق بازنشستگی در کرواسی

حقوق بازنشستگی در کرواسی

میزان حقوق بازنشستگی در کرواسی بر اساس طرح بازنشستگی قانونی، بر اساس سن متقاضی و واجد شرایط بودن او بررسی می شود. بر اساس این طرح زمانی که شخص 15 سال را گذرانده باشد می تواند درخواست بازنشستگی دهد و بر اساس این قانون اگر متقاضی مرد باشد باید به 65 سال سن رسیده باشد تا بتواند حقوق بازنشستگی خود را دریافت نماید. همچنین بر اساس این قانون اگر متقاضی بازنشستگی خانم باشد باید به سن 63 سال و 3 ماه رسیده باشد. در این مقاله مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی حقوق بازنشستگی در کرواسی و شرایط دریافت آن پرداخته اند.

شرایط دریافت حقوق بازنشستگی در کرواسی

برای دریافت حقوق و مستمری بازنشستگی در کرواسی زمانی که شخص (مرد و زن) به سن 65 سال و یا 63 سال و 3 ماه رسیده باشد و حداقل 15 سال از دوره واجد شرایط را کامل کرده باشد، مستحق دریافت مستمری پیری می باشد. همچنین سن بازنشستگی بانوان هر ساله 3 ماه افزایش پیدا می کند تا در نهایت در سال 2030 با سن بازنشستگی مردان مطابقت داشته باشد. مردانی که به 60 سال سن می‌رسند و همچنین دست کم 35 سال از دوره واجد شرایط بودن را پشت سر گذاشته‌اند، می توانند حقوق بازنشستگی پیری زودرس خود را از سازمان بازنشستگی دریافت کنند.

همچنین خانم ها باید به 58 سال و 3 ماه سن برسند و از این زمان حداقل 33 سال و 3 ماه دوره واجد شرایط بودن برای دریافت حقوق بازنشستگی پیری زودرس را داشته باشند. همین طور در صورت ورشکستگی شخص باید 2 سال قبل از بازنشستگی بیکار بوده باشد. در رابطه با افرادی که 60 سال سن داشته باشند و حداقل 41 سال سابقه کار در کرواسی داشته باشند، بیمه طولانی مدت بازنشستگی در کرواسی را دریافت می کنند. مستمری سالمندی هر شخص با ضرب کردن امتیاز ارزش شخصی هر شخص در ضریب بازنشستگی و ارزش واقعی حقوق بازنشستگی محاسبه می شود. اگر شخص بعد از سن 65 سالگی بازنشسته شود و 35 سال را گذرانده باشد، حقوق بازنشستگی متقاضی به ازای هر ماه 0.34% افزایش می یابد.

شرایط دریافت حقوق بازنشستگی در کرواسی

بازنشستگی پیش از موعد در کرواسی

میزان حقوق بازنشستگی در کرواسی پیش از موعد دقیقا همانند حقوق بازنشستگی تعیین و محاسبه می شود و تنها تفاوت آن این است که مبلغ آن کاهش می یابد. مبلغ حقوق بازنشستگی در کرواسی قبل از موعد برای هر ماه قبل از سن بازنشستگی به صورت دائمی 0.2% کاهش پیدا می کند. این بدان معنی است که اگر شخصی 5 سال زودتر از موعد بازنشسته شود و خواهان دریافت حقوق بازنشستگی باشد میزان حقوق او در سال تا 12% ممکن است کاهش یابد.

لازم به ذکر است که این کاهش به صورت دائمی است و به مدت زمان دوره تکمیل شده واجد شرایط بستگی ندارد. برای درخواست بازنشستگی پیش از موعد شخص می تواند درخواست خود را به دفتر بازنشستگی ذیصلاح منطقه ارائه دهد. درخواست حقوق بازنشستگی در کرواسی به صورت حضوری و یا آنلاین می تواند صورت بگیرد. اگر محل اقامت شخص خارج از کرواسی باشد می تواند درخواست خود را به دفتری که آخرین مرتبه در آن جا بیمه شده است ارائه دهد. همین طور متقاضی می تواند یک سال قبل تر درخواست مکتوب شده خود را ارائه نماید.

میزان حقوق بازنشستگی در کرواسی

میزان حقوق و دستمزد خالص در کرواسی در حدود 1133€ (یورو) است. این در حالی است که حقوق ماهیانه کار در کرواسی برای بازنشستگان به طور متوسط در حدود 414€ (یورو) است. بنابراین سهم حقوق بازنشستگی در این کشور 36.5% است. به عبارت دیگر بازنشستگان کشوری در کرواسی بعد از به دست آوردن شرایط برای انصراف از حقوق مستمری معمولی می توانند انتظار درآمد ماهیانه اندکی بیشتر از یک سوم حقوقی است که در گذشته دریافت می کرده اند. همچنین سن متوسط بازنشستگی در کرواسی در سال های اخیر بین 61 تا 64 سال گزارش شده است.

در نمودار زیر متوسط سن بازنشستگی در کرواسی بر اساس سن نشان داده شده است:

متوسط سن بازنشستگی در کرواسی بر اساس سن

 فرم بازنشستگی در کرواسی

فرم های لازم جهت دریافت حقوق بازنشستگی در کشور کرواسی عبارتند از:

  • درخواست به رسمیت شناختن حق بازنشستگی و یا مستمری پیش از موعد
  • اطلاعیه قصد ارائه دادن این درخواست برای بازنشستگی و یا مستمری پیش از موعد
  • درخواست برای تعیین کردن دوره واجد شرایط بودن شرایط بازنشستگی
  • درخواست برای تعیین کردن دوره واجد شرایط بودن بازنشستگی تکمیل شده در خارج از کرواسی

تمامی فرم های لازم باید به سازمان مربوطه ارسال شوند و پس از بررسی نتیجه نهایی به خود شخص ارسال می شود.

برخی سوالات مهم در باب درآمد بازنشستگان در کرواسی

در اینجا به برخی سوالات مهم درباره حقوق بازنشستگی در کرواسی پاسخ می دهیم:

  • حقوق بازنشستگی ستون سوم در کرواسی چیست؟ رکن سوم بازنشستگی در کرواسی به صورت داوطلبانه است و همانند صندوق سرمایه گذاری است .همچنین این صندوق به وسیله شرکت های مدیریت صندوق بازنشستگی داوطلبانه اداره و بررسی می شود.
  • آیا می توان حقوق بازنشستگی را از کرواسی و کشور دیگری به صورت هم زمان دریافت نمود؟ خیر، امکان دریافت حقوق بازنشستگی به صورت هم زمان از دو کشور وجود ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :