مهاجرت تحصیلی ژاپن

بیمه دانشجویی در ژاپن

بیمه دانشجویی در ژاپن

داشتن بیمه دانشجویی در ژاپن برای تمامی دانشجویان الزامی است و آنها پس از رسیدن به کشور مقصد ملزم به اقدام برای دریافت بیمه دانشجویی هستند. به طور کلی داشتن بیمه دانشجویی در ژاپن برای تمام کسانی که بیشتر از 3 ماه از زمان ورود آنها به خاک کشور ژاپن گذشته است، اقدام برای دریافت بیمه اجباری می باشد. در این مقاله مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی بیمه دانشجویی در ژاپن و سایر بیمه ها پرداخته اند.

مدارک لازم برای بیمه دانشجویی در ژاپن

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام و دریافت بیمه دانشجویی برای دانشجویانی که با ویزای تحصیلی ژاپن به این کشور ورود کرده اند عبارتند از:

  • کارت اقامت
  • گواهی تحصیل و ثبت نام و برگه دانشجویی

متقاضیان باید با در دست داشتن مدارک ذکر شده اقدام به دریافت بیمه دانشجویی نمایند. برای پرداخت حق بیمه میتوان از طریق یکی از روش های زیر پرداختی را انجام داد:

  • با استفاده از فیش پرداختی ارائه شده می توان در اداره پست یا مکان تعیین شده توسط دولت پرداختی را انجام داد که این فیش از مکان یا موسسه مورد نظر به محل اقامت شخص ارسال می گردد.
  • حواله از حساب پس انداز که مقدمات انتقال هزینه باید پیش تر در بانک یا موسسه مورد نظر انجام شود

اگر بنا به هر علتی تغییری در شرایط زندگی و آدرس محل زندگی به وجود آمد باید این تغییر به اطلاع شرکت بیمه مورد نظر برسد.

مدارک لازم برای بیمه دانشجویی در ژاپن

شرکت های مرتبط با بیمه دانشجویی در ژاپن

شرکت های بیمه که در ژاپن فعالیت می کنند به طور کلی به شرکت های بیمه عمومی و شرکت های بیمه گذار داخلی تقسیم می شوند که در تصویر زیر شرح داده شده اند:

شرکت های بیمه عمومی و شرکت های بیمه گذار داخلی در ژاپن

در حال حاضر بزرگ ترین شرکت بیمه در جهان شرکت ژاپنی پست ژاپن است که دارایی بسیاری نیز دارد. از سایر شرکت های بیمه دانشجویی معروف در ژاپن می توان به شرکت های زیر اشاره کرد:

  • AIG
  • MetLife
  • AXA
  • AON
  • CHUBB
  • NN

بیمه سلامت ملی دانشجو در ژاپن

تمامی دانشجویان بین المللی که خواهان اقامت بیش از 3 ماه در کشور ژاپن هستند، باید در بیمه سلامت ملی ثبت نام نمایند. پوشش این بیمه شامل 70% هزینه های مراقبت های پزشکی و بستری است. اما برخی از روش های دندانپزشکی مانند زیبایی و ایمپلنت و همچنین بعضی از انواع هزینه های بستری شدن در بیمارستان ممکن است تحت پوشش این نوع بیمه قرار نگیرند. بنابراین بهتر است شخص پیش از انجام درمان و شروع به کار این موضوع را پیگیری نماید. همچنین اعضای خانواده شخص متقاضی نیز می توانند در این طرح بیمه ثبت نام کنند و درصد پوشش بیمه برای هزینه های درمان همانند شخص محاسبه می شود. این شرایط ممکن است با توجه به قوانین دولت تغییر نماید. این شرایط برای کسانی که با ویزای توریستی ژاپن وارد این کشور می شوند مهیا نیست.

تفاوت بیمه دانشجویی و بیمه سلامت مهاجران در ژاپن

همان طور که بالاتر ذکر شد بیمه دانشجویی هزینه های زیادی را در راستای تحصیل در ژاپن پوشش می دهد. اما برخی هزینه ها نیز وجود دارد که این نوع بیمه آن ها را پوشش نمی دهد. از جمله این هزینه ها می توان به بیمه سلامت برای پیشگیری از بارداری و هزینه های زایمان، واکسیناسیون، مراقبت های روانی، برخی مراقبت های دندان پزشکی اشاره کرد. موارد ذکر شده تحت پوشش بیمه ای سلامت مهاجران است و نوع آن با بیمه دانشجویی متفاوت است.

طرح ملی بیمه بازنشستگی برای دانشجویان در ژاپن

تمام کسانی که مقیم کشور ژاپن هستند از جمله دانشجویان بین المللی مطابق قانون کشور ژاپن، باید در طرح ملی بازنشستگی و پرداخت در سن 20 سالگی ثبت نام نمایند. همچنین باید درخواست ثبت نام بیمه دانشجویی در ژاپن را به دفتر بخش محلی خود ارسال نمایند. اگر شخص بنا به هر علتی توان پرداخت حق بازنشستگی را نداشته باشد می تواند پرداخت آن را دیرتر انجام دهد. بعد از ثبت نام در این طرح بازنشستگی، اگر شخص بنا به هر علتی دچار از کار افتادگی شود واجد شرایط دریافت مزایای بازنشستگی به علت از کارافتادگی می شود.

سوالات پر تکرار در خصوص بیمه دانشجویی در ژاپن

در این قسمت به سوالات پر تکرار درباره بیمه دانشجویی ژاپن پاسخ داده می شود:

  • هزینه بیمه دانشجویی در ژاپن چقدر است؟ حق بیمه در این کشور بر اساس درآمد سال پیش محاسبه می شود، اما دانشجویان در یک سال اول حضور در ژاپن در حدود 2000¥ (ین) پرداخت نمایند. پس از ثبت نام در بیمه سلامت ملی در این کشور دانشجویان تنها باید 30% از هزینه های پزشکی خود را پرداخت نمایند.
  • آیا کسانی که شهروند ژاپن نیستند امکان استفاده از بیمه درمانی را دارند؟ این امکان تنها برای کسانی که ویزای بلند مدت ژاپن را دارند قابل استفاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :