مهاجرت کاری عمان

کار در عمان

کار در عمان

طی سال های اخیر درخواست های بی شماری برای کار در عمان، به ویژه از سمت کشورهای آسیایی ارائه شده است. زیرا سلطان نشین عمان در دهه گذشته توسعه اقتصادی فوق العاده ای داشته است، که در درجه اول به دلیل بهره برداری از ذخایر نفتی آن بوده است. از سوی دیگر به دلیل شرایط پذیرش آسان برای ورود مهاجران، همواره یکی از محبوب ترین کشورها جهت کار شناخته شده است. به طور کلی عمان از وضعیت اقتصادی و مالی نسبتا سالمی برخوردار است. عمان به سادگی تحت الشعاع همسایگان خود قرار می گیرد. اما این کشور هنوز هم ارزش زیادی برای کشف دارد. بر اساس نسخه 2023 گزارش اینسایدر، عمان امن ترین کشور برای مهاجرت کاری انتخاب شده است. برای درک بهتر شرایط کار در عمان ما را در این مقاله که با کمک موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه و ارائه شده همراهی فرمایید.

در خلیج فارس، به ویژه عمان زندگی کاری با کشورهای دیگر متفاوت است. به طوری که افرادی که قصد کار در عمان را دارند باید به این مورد توجه فرمایند که، در این کشور بسیاری از شرکت ها ترجیح می دهند کار خود را زود شروع کنند. علاوه بر این در عمان آخر هفته رسمی معمولا جمعه و شنبه است. مضاف بر این مسقط، پایتخت عمان با جاذبه های متعدد مانند مرکز خرید، رستوران ها و باشگاه های ورزشی عربی ترین شهر این کشور است. عمان قدیمی ترین کشور عربی و بزرگترین دارنده جایگاه کشوری با درآمد بالا می باشد. در طول سالهای اخیر عمان به یک بازیگر اصلی در منطقه خلیج فارس تبدیل شده است. در نهایت اینکه، استفاده از درآمدهای نفتی برای ارتقای استانداردهای زندگی کشور و بهبود کیفیت زندگی، جزء کلیدی تنوع و توسعه پایدار عمان است.

قانون کار در عمان

همانند اغلب کشورهای مدرن جهان، قوانینی وجود دارد که هم کارفرمایان و هم کارمندان حین درخواست کار در عمان باید رعایت کنند. قانون کار در عمان که توسط فرمان سلطنتی مشخص شده است، قانون اولیه حاکم بر تمام مسائل مربوط به استخدام است. یکی از اصلی ترین قوانین در عمان برای متقاضیان کار در این کشور، داشتن مجوز کار عمان است. به یاد داشته باشید که کار در عمان بدون مجوز کار معتبر غیرقانونی تلقی می شود. اگر هر دو طرفین این  قانون را رعایت نکنند، مجازات های مربوطه وجود دارد که می تواند به سختی گذراندن دوران زندان باشد. بدتر از آن دولت عمان می توان کارگر خارجی را در هر زمان و بدون هیچ مزایا و حقوقی اخراج کند. قانون کار در عمان برای تمامی کارمندان بخش خصوصی از جمله کارگران ایرانی اعمال می شود.

در قانون کار عمان شرایط اولیه مورد نیاز برای اعطای کار به یک کارمند در عمان شامل موارد زیر می شود:

قانون کار عمان

قراردادهای کار در عمان

تمامی اتباع خارجی که به دنبال کار در عمان هستند، به ویژه آن دسته از افرادی که در بخش خصوصی کار خواهند کرد، ملزم به داشتن قرارداد کار هستند. قراردادهای کار در عمان به صورت محدود یا نامحدود هستند و قراردادهای کار به زبان عربی و در 2 نسخه صادر می شوند.

به طور کلی قرارداد های کار در عمان باید شامل موارد زیر باشند:

  • ماهیت و نوع کار در عمان
  • نام کارگر، تاریخ تولد، صلاحیت، محل سکونت و ملیت متقاضی باید قید شود.
  • نام کارفرما، محل استقرار و آدرس محل کار متقاضی
  • حقوق پایه و هرگونه کمک هزینه یا امتیاز که کارگر طبق شرایط فعلی استخدامی دریافت خواهد کرد.
  • مدت اخطار معقولی که هریک از طرفین قصد فسخ قرارداد را داشته باشد .
  • رعایت شرایط و ضوابط کاری که در قرارداد پیش بینی شده است.
  • عدم انجام هرگونه فعالیتی که مخل امنیت کشور باشد.

قراردادهای کار در عمان

ساعات کاری برای داوطلبان کار در عمان

داوطلبان کار در عمان قبل از مهاجرت به عمان باید با شرایط کار این کشور به ویژه ساعات کاری عمان به خوبی آشنا شوند. بسته به سیاست شرکت هفته کاری در عمان بین 40 تا 48 ساعت متغیر است. همچنین ساعات اداری معمولا از ساعت 8 یا 9 صبح تا 6 بعد از ظهر می باشد. البته لازم به ذکر است که بدانید هیچ تفاوتی در زمان بندی بین تابستان و زمستان در این کشور وجود ندارد. اما در ماه مبارک رمضان گاهی اوقات روز کاری در این کشور به 6 ساعت کاهش می یابد.

از سوی دیگر، اگر شرکت شما یک هفته کاری 5 روزه دارد، روز تعطیل دیگر شما احتمالا پنجشنبه یا شنبه خواهد بود. همچنین یکی از بهترین مزایای این کشور داشتن شرایط کار ضمن تحصیل در عمان است، که بسیاری از دانشجویان را جهت کار در این کشور به خود جذب می کند. برای اینکه بیشتر با ساعات کاری در کشورهای مختلف جهان آشنا شوید به نموداری که در بخش پایانی مقاله برای شما عزیزان تهیه کرده ایم توجه فرمایید:

ساعت کاری هفتگی در کشورهای مختلف جهان

در تئوری نیز ساعات کاهش یافته باید برای همه کارمندان در این کشور اعمال شود. اما بسیاری از شرکت ها در این کشور ساعات کاهش یافته را به کارمندان مسلمان خود اعطا می کنند. در نهایت اینکه جمعه روز استراحت مسلمانان در عمان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط اقامت از طریق کار در عمان به سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :