مهاجرت تحصیلی بلژیک

اعزام دانشجو به بلژیک

اعزام دانشجو به بلژیک

اعزام دانشجو به بلژیک یک مرحله بسیار مهم برای کشورهایی به شمار می رود که دانشجویان آنها قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند. در واقع تحصیلات دانشگاهی در بلژیک از محبوب ترین ها در اروپا تلقی می شود. علاوه بر این بلژیک بسیاری از دوره های سطح بالا را با اعتبار بین المللی ارائه می دهد. همچنین قیمت های جذابی برای آموزش در این کشور ارائه می شود. از آنجایی که آموزش عالی با کیفیت را با هزینه کمتر ارائه می دهد، دانشجویان بین المللی به طور فزاینده ای از دوره های آموزش عالی در این کشور حمایت می کنند.

در حالی که بلژیک یک مکان جذاب برای زندگی و کار است، اما همچنین یک مکان محبوب برای تحصیل محسوب می شود. در کنار برنامه تحصیلی راه های زیادی وجود دارد تا دانشجویان خود را در زندگی دانشگاهی غرق نکنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اعزام دانشجو به بلژیک می توانید به مقاله های موجود در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه فرمایید

انواع دانشگاه های بلژیک برای تحصیل در این کشور

قبل از شروع تحصیل در بلژیک، اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که انواع دانشگاه های بلژیک را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. به طور کلی دانشگاه های بلژیک به 4 دسته تقسیم می شوند:

  • دانشگاه های خصوصی در بلژیک
  • دانشگاه های دولتی بلژیک
  • دبیرستان
  • مدارس آموزشی هنر

علاوه بر این هر نوع از این دانشگاه ها در بلژیک ویژگی های خاص خود را دارند. به عنوان مثال دانشگاه های دولتی در بلژیک اکثریت دانشجویان اعزامی را شامل می شوند. زیرا هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی بلژیک کمتر از دانشگاه های خصوصی است. در نمودار زیر به درصد حضور دانشجویان اعزامی در دانشگاه های مختلف بلژیک پرداخته ایم:

اعزام دانشجو به بلژیک و شرایط پذیرش دانشگاه ها

روند پذیرش در دانشگاه های بلژیک برای اکثر دانشگاه های این کشور یکسان است. علاوه بر این مهلت های پذیرش در بلژیک از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. اما به طور کلی روند پذیرش در دانشگاه های بلژیک از ماه فوریه تا شروع سال تحصیلی ادامه می یابد. مراحل پذیرش باید تقریبا 6 ماه قبل از تاریخ برنامه ریزی شده شروع شود، تا مهلت های ثبت نام در دانشگاه های بلژیک به پایان نرسد. همچنین تمامی دانشگاه های بلژیک موظف هستند 30% از افراد غیر مقیم را در دوره آموزشی بپذیرند. تا از ثبت نام گسترده دانشجویان خارجی به ضرر دانشجویان داخلی جلوگیری شود. اما طبق آمار نظام آموزشی بلژیک در سال 2023 اغلب دانشجویان اعزامی به بلژیک در یکی از دانشگاه های زیر ثبت نام می کنند.

اعزام دانشجو به بلژیک و شرایط پذیرش دانشگاه ها

اعزام دانشجو به بلژیک برای تحصیل در دانشگاه های دولتی

تحصیل در دانشگاه های دولتی بلژیک برای مقلطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اولین راه حل جدی برای دانشجویان بلژیکی و دانشجویان خارجی است. برای این کار دانشجویان اعزامی باید از تشریفات و تاریخ ثبت نام در دانشگاه های دولتی بلژیک پیروی کنند.

مراحلی که برای درخواست و اخذ ثبت نام در یکی از دانشگاه های دولتی بلژیک باید صورت گیرد به شرح زیر می باشد:

  • به محض ورود به بلژیک به دنبال یک یا چند دانشگاه دولتی در این کشور باشید باشید و یک دانشگاه دولتی را برگزینید.
  • تهیه و ارسال درخواست برای ثبت نام به چندین دانشگاه دولتی در بلژیک
  • قبولی در آزمون های انتخابی برای دانشگاه های دولتی بلژیک و در نهایت ثبت نام در این دانشگاه ها

این نکته را نیز فراموش نکنید که می توانید در دانشگاه های دولتی بلژیک به صورت رایگان به تحصیل بپردازید. در تصیر زیر می توانید بهترین دانشگاه های دولتی بلژیک را با رتبه جهانی آنها بررسی کنید.

اعزام دانشجو به بلژیک برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی

تحصیل در دانشگاه های خصوصی بلژیک در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری یک راه حل جدی محسوب می شود. علاوه بر این خبر خوب این است که روند ارسال درخواست ثبت نام به دانشگاه های خصوصی در بلژیک برای همه دانشجویان یکسان خواهد بود. مراحل ثبت نام و پذیرش نیز در دانشگاه های خصوصی بر خلاف دانشگاه های دولتی برای تمامی دانشجویان اعزامی یکسان است. علاوه بر این افرادی که قصد تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را دارند، دانشگاه های خصوصی بهترین گزینه برای تحصیل آنها محسوب می شود.

به طور کلی مدارکی که باید برای ارسال درخواست ثبت نام به دانشگاه های خصوصی بلژیک ارسال شوند عبارت اند از:

  • ارائه کلیه مدارک تحصیلی
  • ارائه CV
  • مدرک سطح زبان بین المللی
  • نامه پذیرش رسمی از دانشگاه مورد نظر
  • رسید پرداخت شهریه دانشگاه مذکور

همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه های خصوصی بلژیک به جدول زیر مراجعه کنید:

اسامی دانشگاه های خصوصیرتبه جهانیمبلغ شهریه سالانه به یورو
Vrije universiteit brussel1895500€
Gent2654900€
Ku leuven4883700€

اعزام دانشجو به بلژیک با بورسیه تحصیلی

جمهوری فدرال بلژیک بورسیه های تحصیلی متنوعی را برای دانشجویان اعزامی به این کشور ارائه می دهد. دانشجویانی که علاقه مند به تحصیل در بلژیک هستند، فرصت های بورس تحصیلی از بودجه فدرال و دانشگاه های خصوصی را دارند. بورسیه تحصیلی برای برنامه ای که دانشجو در آن ثبت نام کرده است اعطا می شود و در طول عادی تحصیل دانشجو ادامه می یابد. انواع مختلفی از بورسیه ها در کشور بلژیک وجود دارد که یکی از رایج ترین آنها بورسیه شایستگی است. بورسیه شایستگی در برخی از دانشگاه های دولتی به کسانی که سوابق تحصیلی درخشانی دارند ارائه می شود. مدت زمان این بورسیه نیز برای دانشجویانی که به عنوان سال اولی شروع به تحصیل می کنند 4 سال است.

سایر بورسیه های کشور بلژیک که برای دانشجویان ارائه می دهد را می توانید در جدول زیر بررسی کنید:

انواع بورسیه تحصیلی در بلژیکمقاطع تحصیلیتوضیحات
بورسیه های آژانس توسعه بلژیک (BTC)کارشناسی ارشد و دکتریاین بورسیه هر ساله 1000 کمک هزینه در بلژیک و 4000 کمک هزینه محلی به دانشجویان اعطاء می کند.
بورسیه های CIUF – CUDکارشناسیشامل 70 بورسیه تحصیلی برای برنامه های آموزشی به دانشجویان بین المللی از کشورهای در حال توسعه اعطاء می کند.
بورسیه آموزشی VLIR – UOSکارشناسی ارشدسالانه بیش از 180 بورسیه تحصیلی  به دانشجویان از 54 کشور جهت آمادگی برای مسئولیت های رهبری در کشورهای خود اعطاء می شود.
برنامه بورسیه IROدکتریطی 10 سال اخیر این برنامه بیش از 100 دکترای عالی را تامین مالی کرده است.

در طی سال های اخیر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اقدامات بسیار مهمی را در خصوص اعزام دانشجو به خارج از کشور صورت داده است. که این امر باعث شده تا افراد زیادی این موسسه مهاجرتی را برای کارهای اعزام خود به خارج از کشور انتخاب کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص با متخصصان مجرب ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :