مهاجرت کاری نروژ

کاریابی در نروژ

کاریابی در نروژ

کاریابی در نروژ به سادگی نبوده و مستلزم دانش زبان انگلیسی در کنار یک رزومه کاری بسیار ایده آل به همراه کاور لتر (Cover latter) منسجم است. نروژ یکی از کشورهای ثروتمند اروپایی با بازار کار عالی و ارزش پولی بسیار بالاست و به همین دلیل پیدا کردن کار در نروژ جزء اولویت اول اغلب کارجویان ایرانی و دانشجویان پس از تحصیل در نروژ است. از این گذشته افراد برای اطلاع از صلاحیت خود جهت کار در نروژ بایستی حتما از لیست مشاغل مورد نیاز نروژ نیز مطلع باشند. اما جای هیچ گونه نگرانی نیست چراکه شما با دریافت مشاوره های حرفه ای از جانب وکلا و کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به راحتی می توانید در این کشور اروپایی کار پیدا کرده و به فکر اخذ ویزای خود باشید.

شرایط فعلی بازار کار و کاریابی در نروژ

با اینکه نروژ جزء ثروتمندترین کشورهای اروپایی و از برترین کشورهای حوزه اسکاندیناوی است اما باید بدانید که شرایط اقتصادی کشورهای مختلف جهان از جمله نروژ درپی عوارض ناشی از شیوع بیماری کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است. در نتیجه ممکن است این تاثیرات اقتصادی و تبعات منفی آن در کشوری کمتر و در کشور دیگر بیشتر باشد. پس مسلما با رصد وضعیت فعلی بازار کاریابی در نروژ می توان آگاهانه تر پا در عرصه کاریابی در این کشور نهاد. آمار سال 2022 از اقتصاد نروژ گویای این واقعیت است که نرخ بیکاری این کشور در 3 ماهه اخیر سال جاری تا ماه آگوست بر روی عدد 5.2% ثابت مانده و این حکایت از کشیدن ترمز افزایش نرخ بیکاری در این کشور مرفه اروپایی است.

علاوه بر این ثبات حاکم بر بازار کار نروژ همچنین حقوق و امتیازات کارگران در این کشور همانند بیمه تامین اجتماعی، پاداش کار، حق مرخصی با حقوق، مرخصی زایمان و سایر موارد مورد تاکید است. مضاف بر اینکه متوسط درآمد ماهیانه کارگران در نروژ با استاندارد 33.4 ساعت در هفته حدود 51000NOK (کرون سوئد) معادل 4716€ (یورو) است که به مراتب بسیار بالاتر از درآمد کارگری اغلب کشورهای اروپایی می باشد. این خود انگیزه کارجویان برای پیدا کردن در نروژ را دو چندان می دهد.

بهترین شرایط جهت کاریابی در نروژ

همانطوری که می دانید اصول کاریابی در هر نقطه از جهان این است که کارجو دارای یک رزومه (CV) مدون و نیرومند و کاور لتر هدفمند برای ارائه به کارفرما داشته باشد. پیدا کردن کار در نروژ نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد. متقاضیان کاریابی در نروژ ضمن تسلط بر زبان انگلیسی لازم است از این رزومه کاری نیز برخوردار باشند. چراکه رزومه خوب بیشترین تاثیر را بر روی کارفرمای نروژی و تمایل او جهت جذب نیرو دارد. علاوه بر این داشتن رزومه کاری مناسب نه تنها در مرحله کاریابی در نروژ بلکه در آینده کاری کارجویان در این نیز بسیار تاثیرگذار است و می تواند باعث ارتقاء درآمدی آنها نیز باشد.

با این توضیح، بهترین شرایط کاریابی در نروژ در سال 2023 از این قرار است:

سابقه کاریسطح تحصیلیمیزان افزایش حقوق
5 الی 10 سالکارشناسی ارشد36%

با توجه به موارد مذکور اکنون می توان نتیجه گرفت که داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و در کنار آن داشتن سابقه کاری بیش از 5 سال در مشاغل مورد نیاز نروژ می تواند شرایط آرمانی برای یافتن کار در این کشور اروپایی تلقی شود.

بهترین شرایط جهت کاریابی در نورژ

لیست مشاغل مورد نیاز برای کاریابی در نروژ

اما فقط اطلاع از وضعیت بازار کار و شرایط کاریابی در نروژ برای دریافت ویزای کار نروژ کافی نیست، بلکه لازم است تا متقاضیان زندگی در نروژ از فهرست مشاغل مورد نیاز این کشور نیز مطلع باشند تا بتوانند از صلاحیت کاری خود در این کشور مطمئن شوند. اطلاع از فهرست مشاغل مورد نیاز کشور نروژ را می توان جزء اساسی ترین مراحل از فرآیند پیدا کردن کار در نروژ دانست. در خصوص مهاجرت کاری به این کشور، پیشنهاد می شود ابتدا از شرایط و موارد مربوط به هزینه زندگی در نروژ اطلاع یابید.

بر همین اساس، لیست به روز شده مشاغل مورد نیاز جهت کاریابی در نروژ عبارتند از:

مشاغل مورد نیاز در نروژمتوسط درآمد سالیانه به کرون نروژ
پرستار501380NOK
دکتر1692560NOK
داروساز742570NOK
کارگر ساختمانی ماهر474030NOK
مهندس راه آهن579795NOK
معلم499920NOK
تکنسین برق405390NOK
مهندس نرم افزار614080NOK
مکانیک401495NOK
حسابدار449930NOK
معمار574180NOK
مدیر بازاریابی1133590NOK
توسعه دهنده وب581630NOK

چگونگی پیدا کردن کار در نروژ

نروژی ها برای کاریابی در نروژ بیشتر متکی به روابط بین فردی یا networking بوده و در این زمینه نیز غالبا به توصیه های شخصی اعتماد دارند. اما متقاضیان مهاجرت به نروژ از طریق کار به روش های دیگری متکی هستند. در این باره لازم است بدانید که بنا به قانون کشور نروژ، تمامی پست های شغلی بایستی به سرویس استخدام نروژ گزارش شود. بهترین منبع در زمینه یافتن اطلاعات و جزئیات پیرامون کارفرمایان نروژی و ارسال درخواست و رزومه به آنها از طریق Kompass Norge می باشد. روزنامه های کثیر الانتشار نروژی مثل Dagens Neringsliv منبع دیگر برای کاریابی در نروژ است.

بزرگترین پایگاه های داده مشاغل نیز سازمان کار و رفاه نروژ و وب سایت آنلاین آگهی های شغلی Finn به آدرس زیر می باشد:

  • https://www.nav.no/no/person مربوط به سایت سازمان کار و رفاه نروژ
  • http://www.finn.no/ مربوط به وب سایت آگهی های آنلاین Finn

چگونگی اخذ ویزای کار در نروژ

برای ورود و اقامت کاری قانونی در کشور نروژ شما نیازمند اخذ ویزای کار نروژ می باشید. این ویزا که با عنوان ویزای اسکیل وورکر هم شناخته می شود یک نوع مجوز اقامتی است که کارفرما از طرف کارگر خارجی درخواست می دهد. بنابراین داشتن پیشنهاد شغلی اصل اساسی برای درخواست ویزای کاری نروژ محسوب می شود.

اما شرایط و مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای کار نروژ در سال 2022 عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیل شده آنلاین
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی
  • کپی مدرک فنی و حرفه ای
  • مدرک شغلی متناسب با مشاغل اسکیل وورکر
  • قراردادکاری با حقوق بالاتر از متوسط حقوق کارگر نروژی
  • رزومه یا CV
  • هزینه درخواست ویزا به مبلغ 5400NOK (کرون نروژ) معادل 589$ (دلار)

علاوه بر اطلاع از شرایط کاریابی در نروژ جهت مشاوره برای اخذ ویزای تحصیلی و مهاجرت تحصیلی به نروژ نیز می توانید با کارشناسان زبده ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :