مهاجرت به کشور ژاپن

نظام سیاسی ژاپن

نظام سیاسی ژاپن

بررسی سیستم حاکم بر کشور ژاپن از جمله موارد مورد نیاز برای مهاجرت است و مطالعه نظام سیاسی ژاپن برای متقاضیان، از این قائده مستثنی نیست. ژاپن کشوری جزیره ای در شرق آسیا است. کشور ژاپن در شمال غربی اقیانوس آرام است و از دریای اوخوتسک در شمال به سمت دریای چین شرقی، دریای فیلیپین و تایوان در جنوب امتداد دارد. در واقع کشور ژاپن فرهنگی جذاب و چندوجهی دارد.

از سوی دیگر، کشور ژاپن جامعه‌ ای است که در یک وضعیت دائمی جریان سریع، با مدهای مدام در حال تغییر و توسعه فناوری است که دائما مرزهای ممکن را به عقب می‌اندازد. در کشور ژاپن، امپراتور نماد دولت است اما هیچ قدرت سیاسی موثری ندارد. در ادامه مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، توضیحات بیشتری را در این ارتباط ارائه خواهند کرد.

تاریخچه نظام سیاسی در ژاپن

کشور ژاپن از نظر جغرافیایی در منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار دارد و میراث تاریخی و فرهنگی با همسایگان خود دارد و از روابط نزدیک سیاسی و اقتصادی با آنها برخوردار است. بدون ثبات و رفاه در منطقه، صلح و رفاه برای ژاپن وجود نخواهد داشت. با توجه به احساسات پیچیده ای که نسبت به ژاپن در برخی از کشورهای منطقه در نتیجه تجربیات دوران جنگ وجود دارد، ژاپن باید تلاش بیشتری برای کمک به ثبات و شکوفایی منطقه و تقویت دوستی و همکاری خود با این کشورها داشته باشد. قبل از بازسازی میجی، ژاپن توسط یک شوگون نظامی متوالی اداره می شد.

در سال 1889، قانون اساسی میجی در اقدامی برای تقویت ژاپن در سطح کشورهای غربی به تصویب رسید و در نتیجه اولین نظام پارلمانی در آسیا به وجود آمد. شکلی از مشروطه مختلط، سلطنت مطلقه، با یک قوه قضاییه مستقل، ارائه کرد. علیرغم تمایزات واضح بین قدرت های قوه مجریه و امپراتور در قانون اساسی میجی، ابهام و تناقضات در قانون اساسی در نهایت به یک بحران سیاسی منجر شد.

اجزاء تشکیل دهنده نظام سیاسی در ژاپن

در این بخش به بررسی اجزاء تشکیل دهنده نظام سیاسی در ژاپن می پردازیم:

  • مقننه
  • مجریه
  • قضائیه

دولت ژاپن متشکل از این 3 قوه است و بر اساس حاکمیت مردمی استوار است. دولت تحت چارچوب تعیین شده توسط قانون اساسی ژاپن، مصوب 1947، اداره می شود. این یک دولت واحد است که شامل 47 بخش اداری است که امپراتور به عنوان رئیس دولت آن است. نقش او تشریفاتی است و هیچ اختیاری در ارتباط با حکومت ندارد. در عوض، این کابینه متشکل از نخست وزیر و دیگر وزرا است که دولت و خدمات ملکی را هدایت و کنترل می کند. کابینه دارای قدرت اجرایی است و توسط رئیس دولت تشکیل می شود.

قدرت قانونگذاری در ژاپن در اختیار رژیم ملی است که از مجلس نمایندگان و مجلس شوراها تشکیل شده است. مجلس نمایندگان کشور ژاپن دارای 18 کمیته دائمی با تعداد اعضا از 20 تا 50 عضو و مجلس شوراها دارای 16 کمیته از 10 تا 45 عضو است. قدرت قضایی به دیوان عالی و دادگاه‌ های پایین‌تر واگذار می‌شود و حاکمیت به مردم ژاپن بر اساس قانون اساسی در سال 1947، داده شده است. کشور ژاپن دارای یک پادشاهی مشروطه با سیستم قانون مدنی در نظر گرفته می شود.

اجزاء تشکیل دهنده نظام سیاسی در ژاپن

نقش مردم و جامعه جهانی در بهبود وضعیت سیاسی ژاپن

پس از بهبودی از ویرانی و شکست بد جنگ جهانی دوم، به یکی از کشورهای صنعتی پیشرو تبدیل شده است. ملت امروز از عصر صلحی برخوردار است که نزدیک به 40 سال به طول انجامیده است و استاندارد زندگی بالاتر از همیشه است. این دستاورد گواهی بر شخصیت سخت کوش مردم ژاپن است و بدون فضای مساعد بین المللی دوران پس از جنگ امکان پذیر نبود. صلح و رفاه جهانی و مبادله آزاد اقتصادی برای ادامه پیشرفت این کشور از نظر منابع ضروری است و حفظ و پیشبرد این شرایط وظیفه اساسی سیاست خارجی آن است. چنین رویکردی باعث شده که متقاضیان بیشتری برای مهاجرت به ژاپن جهت زندگی، داوطلب شوند.

برای یک کشور دموکراتیک، ضروری است که مردم اراده دفاع از ملت و حمایت و همکاری با دولت را داشته باشند. برخی این را ضعف سیستم‌های دموکراتیک می‌دانند، اما تاریخ ثابت کرده است که وقتی یک جامعه دموکراتیک واقعا نیاز به دفاع از خود را تشخیص می‌دهد و مردم و دولت به عنوان یک واحد کار می‌کنند، می‌تواند قدرتی را بسیج کند که از هیچ‌ کدام فراتر نیست. از این رو، تعمیق درک مردم از وضعیت بین المللی پیش روی ژاپن و ایجاد اجماع گسترده در مورد سیاست های داخلی و خارجی از طریق فرآیند آزاد و دموکراتیک بسیار مهم است.

عوامل تاثیرگذار بر توسعه نظام کشور ژاپن

بدیهی است که خود را به عنوان یک دموکراسی باثبات با دومین اقتصاد بزرگ در جهان آزاد تثبیت کرده است که حدود 10% از تولید ناخالص ملی جهان آزاد را به خود اختصاص داده است. این اهمیت روزافزون سیاسی و اقتصادی در جامعه جهانی باعث می‌شود که این کشور به‌ طور فزآینده‌ ای نتواند به رویدادهای جهانی واکنش نشان دهد و از مزایای کار دیگران بهره‌مند شود. جامعه بین الملل، انتظار دارد که نقش مثبت تری در کمک به صلح و رفاه جهانی از طریق همکاری های اقتصادی بیشتر ایفا کند.

در حالی که روابط همکاری نزدیک با سایر کشورهای آزاد و دموکراتیک دارد، اما ترتیبات امنیتی با ایالات متحده، اساس امنیت ملی ژاپن را تشکیل می دهد. بر این اساس، کشور ژاپن در تلاش است تا توان دفاعی خود را در چارچوب دفاع از خود که طبق قانون اساسی و مطابق با سیاست دفاعی اساسی خود با رعایت سه اصل غیرهسته‌ای مجاز است، بهبود بخشد. روابط با ایالات متحده نه تنها برای امنیت ژاپن ضروری است، بلکه دامنه وسیعی نیز دارد، همچنین شامل زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، علم و فناوری و فرهنگ می ‌شود.

در شکل زیر یک نمای کلی در ارتباط با این عوامل تاثیرگذار را مشاهده می کنید:

عوامل تاثیرگذار بر توسعه نظام کشور ژاپن

سوالات متدوال در ارتباط با نظام سیاسی ژاپن

  • چه سیستم سیاسی در ژاپن استفاده می شود؟ سیاست ژاپن در چارچوب یک سلطنت مشروطه پارلمانی دو مجلسی غالب انجام می شود که در آن امپراتور رئیس دولت و نخست وزیر رئیس دولت و رئیس کابینه است که قوه مجریه را هدایت می کند.
  • آیا ژاپن یک کشور سرمایه داری است؟ ژاپن تنها نمونه سرمایه داری جمعی در شکل عملی است. این از بازسازی اقتصادی و اجتماعی ژاپن پس از جنگ جهانی اول ناشی می شود. این برنامه توسعه صنعتی تا دهه 1990 موفق بوده است.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات دقیق در رابطه با شرایط دریافت این اقامت ارزشمند، می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :