مهاجرت به کشور لتونی

نظام سیاسی لتونی

نظام سیاسی لتونی

نظام سیاسی لتونی یک جمهوری پارلمانی است. در نظام سیاسی لتونی رئیس دولت رئیس جمهور است و رئیس دولت نخست وزیر است. کشور لتونی به یک اقتصاد بازارمحور تبدیل شده است که در آن قیمت کالاها و خدمات در یک سیستم قیمت آزاد تعیین می شود. کشور لتونی یکی از اعضای اتحادیه اروپا (EU) است. این مطالب توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری شده است.

جمهوری سوسیالیستی شوروی لتونی (SSSR) یا لتونی شوروی یک واحد اداری از اتحاد جماهیر شوروی (اتحاد جماهیر شوروی) بود که به دلیل اشغال شوروی در سال 1940 تأسیس شد. رژیم شوروی توتالیتر بود، که مبتنی بر ایدئولوژی فراگیر و متمرکز بر مبارزه بود. قانون اساسی شوروی به طور رسمی با نهادهای حکومتی منتخب دموکراتیک صحبت می کرد، اما در عمل، رژیم شوروی دیکتاتوری بود که توسط حزب کمونیست اداره می شد.

شرایط نظام سیاسی لتونی

کشور لتونی برای بیشتر تاریخ خود توسط قدرت ‌های همسایه تسخیر و اشغال شده است، لتونیا باید تلاش می کردند تا زبان، فرهنگ و رسوم خاص خود را حفظ کنند. از دست دادن استقلال سیاسی کشور لتونی در قرن 13 میلادی به طور موثر توسعه فرهنگ لتونی را برای قرونی متوقف کرد. در واقع، تنها از اواخر قرن 19 میلادی است که لتونی‌ ها می‌ توانند به طور آشکار و فعال ارث فرهنگی خود را جشن بگیرند. جشن‌ های مذهبی و محلی که در زمان حکومت شوروی ممنوع بودند، دوباره به سبک سنتی جشن گرفته می ‌شوند. این جشن‌ ها، همراه با رقص، موسیقی و آواز، معمولاً با لباس ‌های رنگارنگی که معمولاً نماینده مناطق خاص کشور هستند، اجرا می‌ شوند. مهم‌ترین جشن سالانه، جانی است که بر اساس یک مراسم کهن پیشین سرگرمی میانه تابستان است که جشن تیرگان نام دارد.

غذاهای اصلی آشپزی لتونی شامل پنیر کمونی (پنیر زیره)، گوشت ژامبون، توت ‌فرنگی، سیب ‌زمینی، سوسیس، سوپ و نان راگی می ‌شود. ماهی ماهی دودی یا نمکی هم یک غذای معمول است. پای و تارت توت ‌فرنگی که با کره ترش سرو می ‌شود، دسرهای مورد علاقه هستند. ترانه محلی لتونی یا داینا، بدون شک قلب فرهنگ لتونی است. دایناها که معمولا بیش از 4 خط نیستند، داستان ‌های خانوادگی یا عشقی هستند یا به افسانه‌ ها مربوط می‌ شوند. اپیک ادبی اندریس پومپورس “لاتسپلسیس” از این سبک الهام گرفته شد، همچنین این سبک الهام ‌بخش کارهای راینیس (نام مستعار یانیس پلیکشانس؛ 1865-1929) بود که او را یکی از بزرگان شاعران لتونی می ‌دانند.

احزاب سیاسی در لتونی

زندگی سیاسی لتونی به طور گسترده ‌ای بین گروه‌ های “لتونی” و “روسی” تقسیم شده است. در حالی که یک فرد ممکن است اغلب رأی خود را بین احزاب داخل گروه تغییر دهد، کمتر کسی از لتونی بین این دو گروه تغییر می ‌دهد. احزاب لتونی ارزش بسیاری برای سنت ‌ها و تاریخ محلی لتونی می‌ گذارند. هدف اصلی آنها حفاظت از آنهاست. اغلب، تطابق با غرب به عنوان اصلی ‌ترین وسیله برای اطمینان از این هدف می ‌تواند دیده شود زیرا تا کنون تهاجم ‌ها و اشغال‌ های روسیه به طور معمول بیشترین اثرات تخریب ‌آمیزی بر لتونی ‌ها و فرهنگ آنها داشته ‌اند. پرطرفدارترین حزب برای لتونی، ائتلاف ملی است، در حالی که حزب سبز/کشاورزان و (حتی بیشتر) وحدت به تسویه وفاق ‌پذیرتر هستند. الهام ‌گیری آنها شامل ملی ‌گرایی لتونی، اقتصاد بازار آزاد و ارزش ‌های غربی مدرن است. برعکس، احزاب روسی تمایل دارند که به روسیه همگام شوند.

به طور معمول، احزاب روسی اقتصادی چپ ‌تر از همتایان لتونیایی خود هستند. الهام ‌بخش آنها شامل ملی‌گرایی روسی و سوسیالیسم است. این تفاوت در تجربه حامیان حزب ریشه دارد. در حالی که لتونی ‌ها (که برای احزاب لتونی رأی می ‌دهند) زیر حکومت چپ‌ گرای اشغالی شوروی قربانیان قتل عام شدند، روسی ‌ها از وضعیت امتیازی لذت بردند که زبان و فرهنگ اقلیت آنها را بالاتر از اقلیت لتونی‌ ها قرار داد. در واقع، سیاست ‌های شوروی باعث شدند که رأی‌ دهندگان روسی ‌زبان به لتونیا نقل مکان کنند. بدیهی است که انتظار نمی ‌رود چنین وضعیتی از طریق رأی ‌گیری به حکومت برگردد، بنابراین احزاب روسی معمولا برای برخی تسهیلات کوچک ‌تر تبلیغ می‌ کنند، که عملا لتونیا را از یک دولت لتونیایی به یک دولت “چندقومی” تبدیل می ‌کند.

احزاب سیاسی در لتونی

ثبات اقصادی در لتونی

مهم ترین بخش های اقتصاد لتونی در سال 2024، تجارت عمده و خرده فروشی، حمل و نقل، اقامت و خدمات غذایی (23.1%)، مدیریت عمومی، دفاع، آموزش، سلامت انسان و فعالیت های مددکاری اجتماعی (18.1%) و صنعت (15.4%) بوده است. تجارت درون اتحادیه اروپا 62% از صادرات لتونی (لیتوانی 15%، استونی 11% و آلمان 7%) را تشکیل می دهد، در حالی که خارج از اتحادیه اروپا 13% به روسیه و 5% به بریتانیا می رود. از نظر واردات، 76% از کشورهای عضو اتحادیه اروپا (لیتوانی 17% ، آلمان و لهستان 10%)، در حالی که خارج از اتحادیه اروپا 6% از روسیه و 2% از بلاروس است. جهت اخذ وقت مشاوره در خصوص مهاجرت به لتونی می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :