مهاجرت تحصیلی آلمان

نظام آموزشی آلمان

نظام آموزشی آلمان

تحصیل در زندگی ما ایرانی ها و به ویژه مهاجرین جایگاه ویژه ایی دارد، بدین منظور امروز به بررسی نظام آموزشی آلمان می پردازیم. کشور آلمان 16 ایالت فدرال دارد که در هرکدام سیستم آموزشی متفاوتی وجود دارد. اما چیزی که در این بین مشترک است و یکسان اعمال می شود. این است که در تمامی این 16 ایالت تحصیل برای افراد بالای 6 سال اجباری است. در صورتی که فرد از هرکدام از این مدارس فارغ التحصیل شود آن مدرک در سرتاسر آلمان به رسمیت شناخته خواهد شد و اعتبار یکسانی هم دارد.

تحصیل کردن کودکان بالای 6 سال در آلمان برای دولت این کشور بسیار اهمیت دارد. فرزندان مهاجران نیز از این قاعده مستثنی نمی باشند. به صورتی که هر کودکی که وارد آلمان می شود، در صورتی که 6 سال یا بالاتر سن داشته باشد باید وارد مدارس این کشور شود. اگر والدینی از مدرسه فرستادن فرزند خود سرباز بزند مجبور خواهند شد که جریمه های سنگینی را به دولت پرداخت کنند.

نظام آموزشی برای تحصیل مهاجران غیر آلمانی زبان

از آن جایی که تحصیل برای تمامی افرادی که بالای 6 سال سن دارند اجباری است. کودکان و یا نوجوانانی که زبان مادری آن ها آلمانی نیست و یا با زبان آلمانی آشنایی کمتری دارند. در ابتدا باید در کلاس های زبانی شرکت کنند که در آنها به یادگیری زبان آلمانی مشغول شوند. بعد از اینکه آموزش آنها کامل شد می توانند همانند دیگر دانش آموزان با توجه به سن و مهارت های زبان وارد مدارس عادی کشور شوند.

در سال های اولیه مدرسه تمامی کودکان باید در مدارس ابتدایی آلمان شرکت کنند که مدرسه های ابتدایی بسته به ایالتی که در آن زندگی می کنید متشکل از 4 تا 6 سال تحصیلی است. بعد از مدارس ابتدایی دانش آموزان وارد مدارس متوسطه خواهند شد. برخی از این مدارس با توجه به استعدادها و نمرات دانش آموز تعیین می کنند که وی به چه مدرسه ایی وارد شود. در این ایالات نمرات دانش آموزان و ارزیابی های معلم ها به صورت مستقیم در انتخاب مدرسه متوسطه برای دانش آموز دخیل است. در بعضی دیگر از ایالات فدرال آلمان معلم ها تنها می توانند پیشنهادهای خود را مبنی بر انتخاب مدرسه با توجه به استعداد دانش آموز ارائه بدهند.

دوره های تحصیلی در نظام آموزشی آلمان

نمرات بالا همیشه فرصت های بیشتر و بهتری را برای دانش آموز در بر دارد. بعد از اتمام دوره متوسطه فرد می تواند وارد دانشگاه شود که اولین مدرک تحصیلی دانشگاهی که در سرتاسر آلمان معتبر است Bachelor می باشد. دریافت این مدرک در کشور آلمان حدودا 8 ترم طول می کشد. دانشجو با تحصیل در آن رشته می تواند تبدیل به کارشناس در رشته تحصیلی خود بشود. با اتمام این دوره دانشجو می تواند وارد بازار کار بشود و یا همچنین به ادامه تحصیل بپردازد.

دوره بعدی تحصیلی در آلمان دوره Master یا همان کارشناسی ارشد است که بنا به رشته مورد نظر به صورت متوسط شامل 4 ترم می باشد. بعد از این دوره هم دوره دکترا قرار دارد که سال های تحصیل آن بنا به رشته منتخب دانشجو متفاوت خواهد بود. اما به صورت متوسط بین 3 تا 5 سال به طول خواهد انجامید. جهت تحصیل در آلمان و کسب اطلاعات جامع مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

دوره های تحصیلی در نظام آموزشی آلمان

تحصیلات عالی در نظام آموزشی آلمان

به دلیل سیاست های آموزشی که در کشور آلمان وجود دارد تحصیل در این کشور تقریبا مجانی است. سیستم دوگانه تحصیلی یعنی عملی و نظری در آلمان بسیار پرطرفدار بوده است. اغلب آلمانی ها تحصیل در این دانشگاه ها را به دانشگاه های صرفا آکادمیک ترجیح می دهند. تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور آلمان تقریبا رایگان است. هر فرد در طول ترم حدودا بین 70€ الی 200€ (یورو) به دانشگاه شهریه می دهد. این هزینه بیشتر برای سرویس رفت آمد و هزینه غذا می باشد. 6 دانشگاه از 100 دانشگاهی که در فهرست دانشگاه های برتر دنیا وجود دارد در آلمان قرار گرفته است. از نظر علمی کشور آلمان از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل می توانید مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

دوره کالج در نظام آموزشی آلمان

به منظور آماده کردن دانشجویان خارجی برای ورود به دانشگاه های کشور آلمان و همسان سازی سیستم تحصیلی کشور مبدا با کشور آلمان داوطلبان ورود به دانشگاه باید در دوره های کالج شرکت کنند. یکی از مهم ترین معیارهای ورود مستقیم به دانشگاه در این کشور تحصیلات متوسطه 13 ساله است. در ایران پایان تحصیلات متوسطه 12 ساله است. داوطلب ورود به دانشگاه، باید این یک سال تحصیلی را با شرکت در کالج به تحصیلات خود اضافه کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت به آلمان ابتدا مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

در سیستم آموزشی آلمان دانشگاه ها به 2 دسته تقسیم بندی می شوند. از این رو واژه دانشگاه به اصطلاح به موسسه هایی اطلاق می شود که مدارک آکادمیکی همچون کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترا به دانشجویان اعطاء می کنند. باقی موسساتی که مدارک و گواهینامه های دیگری به دانشجویان می دهند به نام کالج و یا موسسه شناخته می شوند. علاوه بر این دانشگاه ها در کشور آلمان دانشگاه های تربیت معلم، دانشگاه هنر و موسیقی هم وجود دارد.

مدارک معمول در کشور آلمان در جدول زیر مورد طبقه بندی قرار گرفته است:

مدارک کارشناسیمدارک کارشناسی ارشد
Bachelor of Arts (BA)Master of Arts (MA)
Bachelor of Science (BSc)Master of Science (MSc)
Bachelor of Engineerings (BEng)Master of Engineerings (MEng)
Bachelor of fine Arts (BFA)Master of Music (MMus)
Bachelor of Music (BMus)Master of fine Arts (MFA)

در برخی از رشته ها همچون پزشکی، دامپزشکی، داروسازی و حقوق دانشجویان باید در آزمون ایالتی کشور آلمان هم شرکت کنند. در رشته‌ های دیگر مانند دبیری و قضاوت و سایر مشاغل دولتی قبولی در این آزمون الزامی است. همچنین بعد از 4 تا 8 سال تحصیل در دانشگاه این آزمون از دانشجویان گرفته می‌شود.

با اطلاع داشتن از شرایط زندگی و تحصیلی در هر کشور می توان با دید بهتری دست به انتخاب برای مهاجرت و یا حتی تحصیلات زد. در صورتی که قصد تحصیل در کشور آلمان را دارید برای اطلاع پیدا کردن از شرایط ویزای آلمان و همچنین مشاوره در زمینه مهاجرت می توانید با مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت صحبت کنید و از جدیدترین اطلاعات در این زمینه بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :