مهاجرت سرمایه گذاری در صربستان

سرمایه‌ گذاری در صربستان

سرمایه‌ گذاری در صربستان

فضای سرمایه‌ گذاری در صربستان در سال ‌های اخیر به دلیل اصلاحات کلان اقتصادی، ثبات مالی و انضباط مالی بهبود یافته است. جذب سرمایه گذاری خارجی از اولویت های مهم دولت است. در سال 2020، صربستان با 4 پله ارتقاء به رتبه 44 در شاخص انجام تجارت بانک جهانی رسید. صربستان در ژوئن 2021 یک سند جدید هماهنگی سیاست 30 ماهه (PCI) را با صندوق بین المللی پول (IMF) راه اندازی کرد. سرمایه گذاران آمریکایی در صربستان به دلیل موقعیت استراتژیک این کشور، نیروی کار تحصیل کرده و انگلیسی زبان، رقابت پذیری عموما مثبت هستند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت امیدوار است تا انتهای این مقاله را مطالعه نمایید.

شرایط سرمایه گذاری در صربستان

دولت صربستان رشد اقتصادی و ایجاد شغل را به عنوان اولویت های اصلی شناسایی کرده است و اصلاحات قابل توجهی در قانون کار، مجوز ساخت و ساز، بازرسی ها، تدارکات عمومی و خصوصی سازی به تصویب رسانده است که به بهبود فضای کسب و کار کمک کرده است. اگر دولت صربستان اصلاحات وعده داده شده را در طول فرآیند الحاق به اتحادیه اروپا انجام دهد، فرصت های تجاری باید به رشد خود ادامه دهند.

بخش ‌هایی که در سرمایه گذاری در صربستان سود می ‌برند، عبارتند از:

بخش های مرتبط با سرمایه گذاری در صربستان

در آوریل 2021، صربستان اولین قانون انرژی های تجدیدپذیر خود را تصویب کرد که باید به افزایش ظرفیت های انرژی تجدیدپذیر کمک کند. شرکت‌ ها و مقامات متذکر شده‌ اند که اتخاذ اصلاحات گاهی از اجرا پیشی گرفته است. دیجیتالی کردن برخی وظایف دولت (مانند مجوز ساخت و ساز، اداره مالیات، و امضای الکترونیکی) هنوز بهبود چشمگیری در زمان پردازش ایجاد نکرده است و ممکن است به طور مداوم اجرا نشود. دولت به آرامی در حال پیشرفت در حل و فصل شرکت های دولتی مشکل دار، از طریق اقدامات ورشکستگی یا خصوصی سازی در صورت امکان است. دولت قصد دارد 64 شرکت دیگر را خصوصی کند و همچنین در حال کاهش آهسته نیروی کار پرور صربستان در بخش دولتی است که عمدتا از طریق فرسایش و سقف های استخدامی است.

الزامات سرمایه گذاری در صربستان

هزینه های نیروی کار، مشوق های سرمایه گذاری سخاوتمندانه و ترتیبات تجارت آزاد با اتحادیه اروپا و سایر بازارهای کلیدی تمامی دلایل قانع کننده ای برای سرمایه گذاری و مهاجرت به صربستان است. سرمایه گذاران ایالات متحده عموما از شرایط بازی مساوی لذت می برند. سفارت ایالات متحده در بلگراد اغلب در صورت بروز مشکلات به سرمایه گذاران کمک می کند و رهبران صربستان به نگرانی های سرمایه گذاری پاسخ می دهند. در سال 2021، ایالات متحده و صربستان قرارداد تشویقی سرمایه گذاری جدیدی را امضا کردند که ممکن است فرصت ها را در بخش های مختلف تسهیل کند.

حمله روسیه به اوکراین، در ابتدا تأثیر اقتصادی محدودی بر صربستان داشت و سیستم بانکی به خوبی سرمایه ‌دار و نقدشونده باقی مانده است. اما با وجود امتناع صربستان از پیوستن به تحریم های ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه نهادهای روسیه، در صورت ادامه جنگ، تورم و همچنین اختلالات در عرضه انرژی و کشاورزی محتمل است. ترس عمومی از افزایش قیمت و کمبود در ابتدا منجر به خرید هراس پراکنده در سوپرمارکت ها و پمپ بنزین شد، اما سوخت و سایر کالاهای مصرفی همچنان در دسترس هستند.

الزامات سرمایه گذاری در صربستان

قوانین سرمایه گذاری در صربستان

جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اولویت دولت صربستان است. قانون سرمایه گذاری رفتار ملی را با سرمایه گذاران خارجی گسترش داده و اعمال تبعیض آمیز علیه آنها را ممنوع می کند. قانون سرمایه گذاری در صربستان همچنین امکان بازگرداندن سود و سود سهام را فراهم می ‌کند، تضمین ‌هایی را در برابر سلب مالکیت ارائه می ‌کند، امکان معافیت از عوارض گمرکی برای تجهیزات وارداتی به عنوان سرمایه غیرنقدی را فراهم می ‌کند و سرمایه‌ گذاران خارجی را قادر می ‌سازد که واجد شرایط دریافت مشوق ‌های دولتی باشند.

کشور صربستان هیچ مکانیسم غربالگری یا تایید سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری خارجی ورودی ندارد. سرمایه گذاران ایالات متحده تحت هیچ شرایطی یا مقرراتی در معرض ضعف قرار نگرفته اند. برای برخی از فعالیت های تجاری، مجوز لازم است (به عنوان مثال، موسسات مالی باید قبل از ثبت از بانک ملی صربستان مجوز داشته باشند). محدودیت های صدور مجوز برای شرکت های داخلی و خارجی فعال در امور مالی، انرژی، معدن، داروسازی، تجهیزات پزشکی، تنباکو، تسلیحات و تجهیزات نظامی، حمل و نقل جاده ای، پردازش گمرکی، توسعه زمین، ارتباطات الکترونیکی، حسابرسی، مدیریت پسماند، و تولید و تجارت اعمال می شود. شهروندان صربستان و سرمایه گذاران خارجی از حقوق کامل مالکیت خصوصی برخوردار هستند.

سیاست های سرمایه گذاری در صربستان

شرکت های خارجی از داشتن زمین کشاورزی در صربستان منع می شوند. با این حال، محدودیت های مالکیت خارجی در زمین های کشاورزی برای شرکت های ثبت شده در صربستان اعمال نمی شود، حتی اگر شرکت متعلق به خارجی باشد. برآوردهای غیررسمی حاکی از آن است که شرکت های تابعه شرکت های خارجی صربستان حدود 20000 هکتار زمین کشاورزی در این کشور دارند. شهروندان اتحادیه اروپا از این ممنوعیت مستثنی هستند، اگرچه می توانند تا دو هکتار زمین کشاورزی را تحت شرایط خاص خریداری کنند. آنها باید حداقل به مدت 10 سال به طور دائم در شهرداری محل قرار گرفتن زمین اقامت داشته باشند، در زمین مورد نظر به مدت 10 سال به کشاورزی مشغول شوند. حداقل سه سال و دارای ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی کافی باشد.

قانون سرمایه گذاری مصوب 2015 به اقدامات تبعیض آمیز که مانع از تأسیس شرکت های خارجی در زمینه تولید و تجارت اسلحه (به عنوان مثال، صنایع دفاعی) یا در مناطق خاصی از کشور می شد، پایان داد. آزادسازی بیشتر سرمایه گذاری در صنایع دفاعی از طریق قانون جدید تولید و تجارت اسلحه و مهمات که در می 2018 تصویب شد ادامه یافت. این قانون کل مالکیت خارجی تا 49 درصد را در هفت شرکت دولتی امکان پذیر می کند که در مجموع به عنوان “دفاع” نامیده می شود. صنعت صربستان، تا زمانی که هیچ یک از سهامداران خارجی از مالکیت 15% فراتر نرود. این قانون همچنین محدودیت های مالکیت خارجی را برای تولیدکنندگان اسلحه و مهمات لغو می کند. در صورت ثبت ایده مهاجرتی یا سرمایه گذاری خود در کشورهای آمریکایی و اروپایی با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :