مهاجرت به کشور آمریکا

ساختار سیاسی آمریکا

ساختار سیاسی آمریکا

ایالات متحده آمریکا از نظر اقتصادی و سیاسی یکی از تاثیرگذارترین کشورهای جهان است و قدرتمندترین ارتش جهان و ساختار سیاسی آمریکا را دارد. آمریکا دارای 50 ایالت است و یک حکومت فدرال دارد. نظام سیاسی آمریکا از سال 1776 به عنوان نظامی در زمینه آزادی و دموکراسی شناخته شده است. در حالی که ساختار سیاسی آمریکا اغلب به عنوان دموکراسی طبقه بندی می شود، بیشتر به عنوان جمهوری فدرال معرفی می شود. فدرال به معنی دولت ملی و دولت های ایالت می باشد.

طبق قانون اساسی آمریکا دولت در ایالات متحده مبنی بر قانون اساسی که قانون عالی ایالات متحده می باشد، هست. قانون اساسی نه تنها چارچوبی را برای چگونگی ساختار دولت های فدرال و ایالتی فراهم می کند، بلکه محدودیت های قابل توجهی بر آنها اعمال می کند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه این مقاله به معرفی ساختار سیاسی آمریکا پرداخته است.

ساختار قانون اساسی و سیاسی آمریکا

دولت ایالات متحده مبتنی بر قانون اساسی می باشد که با کم تر از 5000 کلمه کوتاهترین قانون اساسی ملی جهان می باشد. در 21 ژوئن 1788، قانون اساسی آمریکا با 9 رای از 13 رای لازم به تصویب رسید که به طور رسمی در تاریخ 4 مارس 1789 شروع به کار کرد. این قانون شامل یک مقدمه، 7 ماده و 27 اصلاحیه بود. کل دولت فدرال با این سند ایجاد شده است. این یک سند زنده است که تفسیر آن با گذشت زمان تغییر کرده که به راحتی اصلاح نمی شود.

به عنوان یک جمهوری، قدرت نهایی در ساختار سیاسی آمریکا نزد مردم است. این قدرت از طریق انتخابات منظم و برنامه ریزی شده ای انجام می شود. در آن رای دهندگان رئیس جمهور، اعضاء کنگره و مقامات مختلف ایالتی و محلی را انتخاب می کنند. این مقامات و کارمندانشان سیاست گذاری می کنند، قوانینی را وضع و اجرا می کنند. طبق قانون اساسی آمریکا دولت به 3 بخش قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضایی تقسیم شده است.

به طور کلی این 3 بخش به صورت خلاصه به شکل زیر می باشند:

  • قوه مققنه یا قانون گذار: این بخش به عهده کنگره می باشد که از 2 مجلس سنا و مجلس نمایندگان تشکیل شده است. کنگره وظیفه دارد تا قوانین فدرال را قانون گذاری کند.
  • قوه مجریه یا اجرا کننده: این بخش که بر عهده رئیس جمهور و کابینه آن می باشد. از این رو وظیفه اجرا و مدیریت قوانین وضع شده بر عهده آنان می باشد.
  • قوه قضایی: قدرت قضایی ایالات متحده به دیوان عالی و دادگاه های فدرال واگذار شده که وظیفه آنها تفسیر و اعمال قوانین ایالات متحده از طریق پرونده های مطرح شده در برابر آنها است.

اصول ساختار سیاسی کشور آمریکا

قانون اساسی آمریکا بر طبق 6 اصل اساسی نوشته شده که اینها شاکله اصلی عملکرد و سیستم سیاسی آمریکا می باشند. این اصول در زیر شرح داده شده است.

  • حاکمیت مردمی: این اصل بیان می کند که منشا قدرت دولت بر عهده مردم آمریکا می باشد. این اصل ناشی از مفهوم قرارداد اجتماعی و ایده ای است که دولت باید به نفع شهروندانش عمل کند. اگر دولت از مردم حمایت نکند بایستی منحل شود.
  • محدودیت دولت: از آنجا که مردم قدرت خود را به دولت می دهند، خود دولت محدود به قدرتیست که توسط آنها داده می شود. به عبارت دیگر، دولت آمریکا قدرت خود را از خود به دست نمی آورد. باید قوانین خود را رعایت کند. همچنین فقط با استفاده از اختیاراتی که توسط مردم به او داده می شود می تواند عمل کند.
  • تفکیک نیروها: دولت ایالات متحده به 3 شاخه تقسیم می شود تا هیچ یک از بخش ها سوار بر یکدیگر نباشد. هر شاخه هدف خود را دارد که شامل وضع قوانین، اجرای قوانین و تفسیر قوانین می باشد.
  • بررسی و توازن: برای محافظت بیشتر از شهروندان، قانون اساسی سیستمی را برای بررسی و توازن ایجاد می کند. هر شاخه از دولت اختیاراتی دارند که می توانند از آنها استفاده کند تا اطمینان یابند که سایر شاخه ها بیش از حد قدرت ندارند.
  • بررسی قضایی: قدرتیست که به دیوان عالی اجازه می دهد تصمیم بگیرد که آیا اعمال و قوانین خلاف قانون اساسی می باشد یا خیر.

اصول ساختار سیاسی کشور آمریکا

احزاب سیاسی در آمریکا

در حالی که قانون اساسی سیستم حکومتی را تنظیم می کند، نحوه واقعی روی کار آمدن افراد کنگره و ریاست جمهوری بر اساس روندی سیاسی در آمریکا انجام می گیرد. بسیاری از کشورها دارای احزاب سیاسی بیشماری هستند. گروه هایی از افراد که برای تلاش و کسب مناصب سیاسی به وجود می آیند. در ایالات متحده احزاب سیاسی تحت یک سیستم 2 طرفه وجود دارند. 2 حزب اصلی در آمریکا احزاب دموکرات و جمهوری خواه می باشند.

آنها به عنوان ائتلاف عمل می کنند. از این رو برای پیروزی در انتخابات تلاش می کنند. علاوه بر 2 حزب اصلی که نقش مهمی را در سیاست آمریکا ایفا می کنند، حزب های دیگری وجود دارند که در زمینه های دیگر فعالیت می کنند. در حقیقت حتی اگر آنان در انتخابات پیروز نشوند اما در کل تاثیر گذار می باشند. از جمله این حزب ها می توان به حزب سوسیالیست اشاره کرد. تبدیل اقامت آمریکا به تابعیت یکی از مباحث مورد توجه متقاضیان می باشد که در مقاله مذکور به صورت کامل شرح داده شده است.

بررسی انتخابات و ارتباط با سیاست در آمریکا

انتخابات در ایالات متحده در سطوح های مختلف از جمله محلی، ایالتی و فدرال برگزار می شود. تفاوت های بی شماری از لحاظ محل تا محل و ایالت به ایالت وجود دارد. حتی در هنگام تعیین ریاست جمهور، تفاوت هایی در نحوه تعیین کالج انتخابی از ایالت به ایالت وجود دارد. انتخابات رئیس جمهوری و معاون رئیس جمهور هر 4 سال یکبار برگذار می شود. همچنین مردم آمریکا هر 2 سال یکبار نمایندگان مجلس (435 عضو) و تقریبا یک سوم اعضاء سنا را انتخاب می کنند.

انتخابات در آمریکا به 2 نوع انتخابات مقدماتی و انتخابات عمومی تقسیم می شود. در انتخابات مقدماتی نامزدهای هر حزب مشخص می شود. پس از مشخص شدن در انتخابات عمومی شرکت می کنند. در انتخابات عمومی مردم از روی نامزدهای هر حزب که مشخص شده است یکی را انتخاب می کنند، البته ممکن است نامزدی مستقل بدون حمایت حزبی در لیست حضور یابند که نامزدهای خود برگزیده نام دارند. جهت اخذ گرین کارت آمریکا مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

شرح کنگره ملی آمریکا

کنگره ملی آمریکا به همراه قوه قضاییه و قوه مجریه که توسط دادگاه عالی و ریاست جمهوری اداره می شوند. یکی از 3 شاخه اصلی دولت فدرال می باشد که وظیفه آن تهیه و وضع قوانین می باشد. وظایف این کنگره در بخش 8 ماده اول قانون اساسی آمریکا آورده شده است. کنگره دارای 2 مجلس نمایندگان و مجلس سنا می باشد، اگر چه این 2 مجلس از هم جدا می باشند اما هر 2 آنها نقش یکسان و مشترکی را ایفا می کنند. هر سناتور یا نماینده ای می تواند لایحه ای را معرفی کند.

با فرض اینکه قانونگذاران یک مجلس آن را تصویب کنند، لایحه برای رای دادن به مجلس دیگر ارسال می شود. اگر لایحه توسط 2 مجلس رای بیاورد، لایحه برای امضاء رئیس جمهور فرستاده می شود، اما اگر هریک از مجلس ها قانون متفاوتی را تصویب کنند، باید قبل از رای دادن دوباره توسط هر 2 مجلس، در کمیته مشترک کنگره آن لایحه بررسی شود. پس از ارسال قانون تصویب شده توسط کنگره، قانون به رئیس جمهور فرستاده می شود، رئیس جمهور می تواند قانون ارسالی را امضاء یا وتو کند.

کنگره همچنین در مورد مسائل مالی و بودجه اختیارات گسترده ای دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • جمع آوری و دریافت مالیات ها و عوارض
  • اختصاص پول برای پرداخت بدهی های دولت
  • تنظیم تجارت بین دولت ها و ملت های دیگر
  • دریافت وام به اعتبار ایالات متحده آمریکا
  • افزایش میزان مالیات بر درآمد

مسلما افرادی که قصد مهاجرت به آمریکا را دارند اطلاعاتی از این دست می تواند برای آشنایی بیشتر با کشور مقصد موثر واقع شود. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت سال ها در زمینه مهاجرت و اقامت کشورهای خارجی فعالیت داشته و همواره آماده مشاوره و راهنمایی به متقاضیان عزیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :