مهاجرت به کشور سوئیس

جمعیت شناسی سوئیس

جمعیت شناسی سوئیس

جمعیت شناسی سوئیس برای کسانی که علاقه مند به مهاجرت به این کشور به شدت توسعه یافته و امن هستند موضوع جالبی جهت شروع به مهاجرت خواهد بود. سوئیس کشوری است که به لحاظ جغرافیایی در اروپای غربی، مرکزی و جنوبی واقع شده است. این کشور متشکل از 26 کانتون می باشد. در حالی که به هیچ دریایی راه ندارد با کشورهایی از جمله ایتالیا هم مرز است. سوئیس کشوری صلح طلب است که از سال 1815 در هیچ جنگی شرکت نداشته است. تا سال 2002 نیز به عضویت سازمان ملل متحد درنیامده بود. شایان ذکر است که محل تولد صلیب سرخ، که یکی از انسان دوستانه ترین سازمان های بین المللی است، کشور سوئیس می باشد. همچنین دومین مقر سازمان ملل نیز در شهر ژنو سوئیس قرار گرفته است.

البته کسانی که علاقه مند به زندگی، تحصیل و کار در سوئیس هستند باید توجه کنند هر چند سوئیس از اعضاء موسس مجمع تجارت آزاد اروپایی بود. با این حال سوئیس عضو شنگن است. یعنی اگر کسی در این کشور مشغول تحصیل باشد با داشتن ویزای سوئیس دیگر برای بازدید از سایر کشورهای شنگن نیازی به اخذ ویزای مجدد ندارد. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به جمعیت شناسی سوئیس از ابعاد زبانی، دینی و غیره اطلاعاتی ارائه خواهد شد.

جمعیت شناسی سوئیس از جنبه زبان

سوئیس تا اوایل سال 2022 حدود 8654622 نفر جمعیت دارد. اغلب آنها به زبان آلمانی صحبت می کنند. البته کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان، اتریش و لیختن اشتاین همسایه های سوئیس هستند و به تبع زبان های فرانسوی و ایتالیایی نیز بین مردم نواحی جنوبی و غربی سوئیس رایج است. همچنین از سوی دولت هم به عنوان زبان رسمی اعلام شده است.

به عبارت دقیق تر در سوئیس زبان های زیر به رسمیت شناخته شده اند:

  • آلمانی
  • فرانسوی
  • ایتالیایی
  • رومانش

به عبارت دقیق تر 62.8% مردم سوئیس به زبان آلمانی صحبت می کنند. از این رو لهجه کاملا متفاوتی با آلمانی هایی که در آلمان، اتریش و لوکزامبورگ صحبت می شود، دارند. 22.9% جمعیت سوئیس به زبان فرانسوی گویش می نمایند. غالبا در نواحی غربی، یعنی بخشی که سوئیس در همسایگی کشور فرانسه قرار گرفته است، سکنی دارند. همچنین 8.2% سوئیسی ها نیز که در جنوب، یعنی نواحی مرزی با کشور ایتالیا ساکن هستند، به زبان ایتالیایی صحبت می کنند. زبان رسمی چهارم در سوئیس هم زبان رومانش است که تنها 0.5% مردم این کشور که غالبا در جنوب شرقی سوئیس سکونت دارند (canton of Grisons)، به این زبان تکلم می کنند. لازم به ذکر است همه سوئیسی ها حداقل 2 زبانه هستند. چرا که هر کدام از گروه های زبانی مختلف در مدرسه باید لااقل یکی دیگر از زبان های رسمی این کشور را فراگیرند.

جمعیت شناسی سوئیس از جنبه امید به زندگی

مردم سوئیس یکی از مرفه ترین ملت ها در دنیا هستند و سوئیس از لحاظ شاخص ثروت به ازای هر یک از بزرگسالان ثروتمندترین کشور در دنیا محسوب می شود. هرچند زندگی در سوئیس پرهزینه است و زندگی یک دانشجو ماهانه بین 1500€ تا 2200€ (یورو) هزینه دربردارد، پس از فارغ التحصیلی افراد می توانند بالاترین سطح درآمد در دنیا را داشته باشند. البته دانشجویان در سوئیس تا سقف 15 ساعت در هفته اجازه کار پاره وقت دارند اما سطح درآمد آنان در این دوره پاسخگوی تمام هزینه های زندگی در سوئیس نخواهد بود. متوسط درآمد ماهانه سوئیس، آلمان و آمریکا طی سال 2022 در جدول ذیل بررسی شده است:

نام کشورمتوسط درآمد ماهانه به دلار آمریکا
سوئیس$6125
آمریکا$3540
آلمان$2750

درآمد بالا، امکانات بهداشتی و رفاهی بالا، امنیت اقتصادی و اجتماعی، سطح بالای تمدن و غیره همگی سبب شده اند مردم سوئیس امید به زندگی بالایی هم داشته باشند. نرخ امید به زندگی در سوئیس به طور کلی 83.8 سال است که به تفکیک زنان و مردان مشخص گردیده است:

  • امید به زندگی زنان در سوئیس 85.6%
  • امید به زندگی مردان در سوئیس 81.9%

جمعیت شناسی سوئیس از جنبه امید به زندگی

جمعیت شناسی سوئیس از جنبه دین

در سوئیس بیش از 65% مردم پیروی دین مسیحیت می باشند. از میان آنها 35% کاتولیک هستند و مابقی از سایر شاخه های دین مسیحیت پیروی می کنند. همچنین 26% مردم سوئیس بی دین هستند، بیش از 5% مسلمان هستند و مابقی جمعیت این کشور نیز تابع سایر ادیان و مذاهب می باشند. همان طور که مشخص شد غالب جمعیت سوئیس مسیحی هستند. در این میان محبوب ترین شاخه های مسیحیت یعنی کاتولیک و پروتستان بین سوئیسی ها رواج عمده ای دارد. معمولا شرایط به این صورت است که در کانتون های مختلف اکثریت جمعیت پروتستان یا کاتولیک هستند. از جمله شهرهای پروتستان سوئیس می توان به ژنو، زوریخ و باسل اشاره نمود.

جمعیت شهرهای مختلف کشور سوئیس

شهرهای بزرگ سوئیس جمعیت بیشتری دارند چرا که هم موقعیت های شغلی بیشتر و درآمد بالاتری در این شهرها وجود دارد. هم امکانات رفاهی و دانشگاه های برتر سوئیس نیز در این نواحی واقع گردیده اند. پرجمعیت ترین شهرهای سوئیس در سال 2022 به همراه کانتونی که آن شهر در آن واقع شده در جدول زیر معرفی شده اند:

رتبهپر جمعیت ترین شهرهای سوئیس
1Zürich
2Geneva
3Basel
4Lausanne
5Bern
6Winterthur
7Lucerne
8St.Gallen
9Lugano
10Biel

شرایط زندگی در سوئیس

بهترین راه برای مهاجرت به سوئیس در سال 2022 از طریق روش تحصیلی است مخصوصا وقتی دانشجویان موفق شوند از دانشگاه های دولتی سوئیس پذیرش بگیرند. چرا که شهریه دانشگاه های دولتی سوئیس با توجه به نوع رشته و مقطع تحصیلی معمولا سالانه بین 2000€ الی 6000€ (یورو) است. هرچند شهریه دانشگاه های خصوصی ممکن است به 45000€ (یورو) در سال هم برسد. البته حتی کسانی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی سوئیس می شوند باید توانایی مالی لازم را جهت پرداخت هزینه های زندگی در این کشور داشته باشند چرا که کار دانشجویی در سوئیس تامین کننده همه این هزینه ها نخواهد بود.

در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص جمعیت شناسی سوئیس از جنبه های دینی، زبانی و غیره توضیحاتی ارائه گردید. درصورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران این موسسه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :