مهاجرت سرمایه گذاری در آذربایجان

خرید ملک در آذربایجان

خرید ملک در آذربایجان

یکی از سوالات در مورد خرید ملک این است که آیا خارجی ها امکان خرید ملک در آذربایجان را دارند و می توانند از طریق این روش اقامت کسب نمایند. پاسخ کوتاه و نهایی این است: بله، افراد خارجی می توانند در آذربایجان ملک بخرند و مالک شوند. اما در پاسخ کامل این سوال ابتدا لازم است که گفته شود طبق قوانین آذربایجان، اموال به 2 دسته تقسیم می شود:

  • اموال منقول (اموال شخصی)
  • اموال غیر منقول (اموال غیر منقول)

هر خارجی در خرید ملک شخصی در آذربایجان به عنوان شهروندان محلی از حقوق مساوی برخوردار است. یک خارجی می تواند در آذربایجان ملک به استثنای زمین خریداری کند. به عبارت دیگر، اگر شما یک شهروند خارجی یا فرد بدون تابعیت هستید، می توانید خانه، ویلا، آپارتمان، ملک تجاری و سایر املاک بخرید اما زمین را نه. برای آگاهی از جزئیات موضوع با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید تا موانع را برطرف نمایید.

قوانین خرید ملک در آذربایجان

طبق قوانین جمهوری آذربایجان هیچ تفاوتی در حقوق اتباع خارجی و اتباع داخلی در زمینه خرید ملک وجود ندارد. شهروند خارجی و همچنین شهروند آذربایجان می توانند هر ملکی را بخرند به جزء زمین، چراکه طبق قانون آذربایجان، حق خرید زمین فقط برای شهروندان آذربایجانی است. از سوی دیگر و بر طبق قوانین این کشور وضعیت تأهل یک فرد خارجی برای انعقاد قرارداد خرید و فروش آپارتمان ها هیچ مفهوم حقوقی و حقوقی ندارد. اگر فرد خارجی با یک تبعه آذربایجان ازدواج کرده و خانواده آن زمین را خریداری کنند، ثبت نام به نام شهروند آذربایجان خواهد بود. اما طبق قانون خانواده AR کلیه اموالی که در دوران عقد به دست می آید ملک مشاع است، یعنی نصف زمین مستحق شوهر خارجی خواهد بود. در مورد واگذاری سهم زمین توسط شوهر خارجی، لازم به ذکر است که در این صورت زمین به جمهوری آذربایجان مسترد خواهد شد.

اولا واگذاری زمین فقط با رضایت کتبی زوجه امکان پذیر است مگر در صورت نوشتن وصیت از طرف زوج و همچنین، مطابق با هنر. طبق ماده 49 قانون زمین، حق مالکیت خصوصی که در نتیجه معاملات ارث، رهن زمین به اشخاص حقوقی و اشخاص خارجی منتقل می شود، طبق قوانین جمهوری آذربایجان ظرف مدت یک سال بیگانه می شود. در صورت سلب حق مالکیت خصوصی زمین توسط اشخاص حقوقی و حقیقی خارجی، دستگاه اجرایی یا شهرداری ذی ربط طبق مقررات قانونی اقدام به خرید زمین به ترتیب مقرر در قانون زمین می نماید.

فرآیند فروش و خرید ملک در آذربایجان

در کشور آذرباریجان، شما می توانید املاک و مستغلات را با هر قیمتی پیدا کنید، البته در پایتخت قیمت املاک گران تر است و دارای ارزش موقعیت مکانی (تا جایی که نخبگان)، وضعیت املاک و سایر است. متاسفانه، هیچ رسمی وجود ندارد. آمار قیمت املاک و مستغلات بسته به موقعیت ملک (تغییرات قیمت اماکن مسکونی را می توانید به صورت درصدی در وب سایت رسمی کمیته آمار دولتی آذربایجان مشاهده کنید). با این حال، بر اساس داده های سازمان های مستقل در مورد ارزیابی و املاک باید توجه داشت که ساختمان های مسکونی در منطقه سبائیل در مقایسه با منطقه نظامی و سوراخانی شهر باکو گران تر هستند.

برای یافتن ملک در آذربایجان می‌ توانید از خدمات مشاور املاک یا مشاور املاک استفاده کنید و می‌ توانید از طریق سایت ‌هایی که صاحبان املاک خودشان آگهی می‌ دهند، به جستجوی ملک بپردازید. در هر منطقه از باکو یک آژانس املاک و مستغلات وجود دارد که در آن به شما پیشنهاد می شود یک قرارداد نمایندگی امضاء کنید. کمیسیون های آژانس املاک معمولا 2% الی 4% ارزش ملک است. خریدار خارجی ممکن است قراردادی مشترک منعقد کند که شامل شرایط قرارداد خرید و فروش و قرارداد نمایندگی باشد. جهت اطلاع از شرایط سرمایه گذاری در آذربایجان می توانید مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

اهمیت قرارداد برای خرید ملک در آذرباریجان

همانطور که در حال حاضر در کشور آذرباریجان ساختمان های نوساز زیادی وجود دارد، در سوی دیگر متأسفانه بسیاری از مالکان چنین املاکی هنوز سندی مبنی بر تایید مالکیت ملک ندارند و در صورت خرید چنین ملکی، نمی توانید قرارداد را اجرا کنید. قرارداد خرید و فروش که فرم آن در دفاتر اسناد رسمی ارائه می شود، عموما حاوی شرایط و ضوابط حاکم بر حقوق و تعهدات یک مشاور املاک نیست. قراردادها ممکن است به 2 زبان انگلیسی و آذربایجانی تنظیم شود، اما با توجه به اینکه قرارداد محضری است.

شرایط اصلی قرارداد موضوع و قیمت قرارداد، حقوق و مسئولیت های طرفین است. تعهدات فروشنده شامل تعهد به رزرو همراه با اعضای خانواده از آپارتمان فروش است. تعهد به پرداخت حقوق دولتی ممکن است با رضایت طرفین به یکی از طرفین تحمیل شود، اما معمولا این مسئولیت بر عهده خریدار است. از سوی دیگر اهمیت قرارداد به این موضوع باز می گردد که مطابق با قانون مدنی AR در آذرباریجان، شخص تنها پس از ثبت حقوق مالکیت در مقام دولتی مربوطه، به جای تاریخ انعقاد قرارداد خرید و فروش در دفاتر اسناد رسمی، مالک ملک می شود. بنابراین، برای دریافت صورتحساب فروش، ارائه درخواست، قرارداد خرید و فروش و دریافت پرداخت هزینه دولتی ضروری است.

اهمیت قرارداد برای خرید ملک در آذرباریجان

مدارک لازم و هزینه های خرید ملک در آذربایجان

هنگام انجام معامله خرید و فروش توسط دفتر اسناد رسمی، طرفین باید مدارکی برای اثبات هویت خود (گذرنامه، شناسنامه یا ثبت نام موقت) و سندی که مالکیت اموالی را که می فروشند، یعنی بیع، داشته باشند. همچنین لازم است: اظهارنامه افراد ساکن در آپارتمان، رضایت نامه محضری کتبی برای فروش آپارتمان همه افراد ساکن (یعنی اعضای ثبت نام شده خانواده) با مالک. یک خارجی در انعقاد معامله خرید و فروش توسط دفتر اسناد رسمی الزاما باید ثبت نام موقت در خاک آذربایجان داشته باشد، یعنی در خاک آذربایجان به دلایل قانونی واقع شده است. وظیفه دولتی برای ثبت قرارداد خرید و فروش املاک توسط دفتر اسناد رسمی در شهر باکو 200AZN (منات آذربایجان) و در مناطق کشور 80AZN (منات آذربایجان) است. همچنین لازم است بیمه دولتی اجباری انجام شود که هزینه آن حدود 50AZN (منات آذربایجان) در سال است که در این زمینه بسیاری از دفاتر اسناد رسمی دارای نماینده بیمه هستند.

پرداخت وظیفه دولتی و هزینه املاک که باید با حواله بانکی انجام شود و پرداخت نقدی املاک و حق الزحمه دولتی مجاز نمی باشد. بسته به مساحت آپارتمان، هزینه گواهی فنی و قبض فروش باید پرداخت شود، حداقل 80AZN (منات آذربایجان) است. تاریخ صدور اسناد (10-20 روز)، تأیید مالکیت بستگی به مالکی دارد که اسناد را ارسال کرده است. برای دریافت مدارک در مدت زمان کوتاه باید هزینه اضافی پرداخت شود. مطابق با قوانین مالیاتی، شخص (و خارجی) که یک مسکن (خانه، آپارتمان یا یک اتاق در یک آپارتمان مشترک) به دست می آورد، هیچ مالیاتی پرداخت نمی کند. جهت بررسی شرایط و قواعد اقامت دائم آذربایجان می توانید مقاله مشخص شده را مطالعه بفرمائید.

وام خرید ملک در آذربایجان

در مورد امکان اخذ وام خرید مسکن توسط اتباع خارجی باید به این نکته اشاره کرد که موضوع وام هدفمند خرید مسکن یا سایر موارد مربوط به هر بانکی است که در خاک آذربایجان فعالیت می کند. در این زمینه صندوق وام مسکن آذربایجان زیر نظر بانک ملی جمهوری آذربایجان برای بهبود وضعیت معیشتی جمعیت، ایجاد مکانیسم کارآمد مالی مسکن، تطبیق عرضه با تقاضای واقعی و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای وام های رهنی ایجاد شد که انواعی از خدمات مبتنی بر وام را ارائه می دهد. به عنوان مثال وام های رهنی کل خاک آذربایجان را پوشش می دهد. شرایط وام های رهنی عبارت است از حداکثر مبلغ 50000AZN الی 350000AZN (منات آذربایجان) با حداکثر نرخ بهره سالانه 4% الی 8% و حداکثر دوره 25 سال 30 سال که نیازمند پیش پرداخت 15% الی 20% است. در کنار خرید ملک در این کشور می توانید از شرایط ثبت شرکت در آذربایجان نیز اطلاع یابید.

قواعد پرداخت وام خرید ملک در آذربایجان

دولت آذربایجان اگرچه در خرید ملک وام هایی را برای حمایت از افراد پرداخت می کند، اما این وام ها از قواعد خاصی پیروی می کنند. ملاک بارگیری شده با رهن باید توسط ارزیاب مستقلی که در لیست عامل AMF ذکر شده و قرارداد همکاری با او امضا شده است، برآورد شود. از سوی دیگر حقوق دارندگان وام مسکن باید طبق قوانین قابل اجرا در ثبت دولتی ثبت شود. علاوه بر این مبلغ اصلی و پرداخت سود وام باید به طور مساوی (پرداخت سالانه) در ماه پرداخت شود و همچنین املاک بارگیری شده با رهن باید بر اساس قیمت بازار املاک بیمه شود که بیش از مبلغ ارائه شده توسط وام رهنی نباشد و بیمه عمر وام گیرندگان مشترک باید به نسبت درآمد شخصی محاسبه شود.

در جدول زیر سایر قواعد مربوط به اخذ وام خرید ملک در آذربایجان اشاره شده است:

ردیفشرایط پرداخت وام مسکن در آذربایجان
1وام باید به منات واحد پول آذربایجان پرداخت شود.
2وام باید به اتباع جمهوری آذربایجان داده شود نه به خارجی ها، البته در صورت کسب اقامت، وام شامل حال خارجی ها نیز می شود.
3مبلغ وام در تاریخ تخصیص وام نباید بیش از 80% قیمت بازار املاک بارگیری شده با رهن باشد.
4بازپرداخت منظم در مورد زندگی و فعالیت وام گیرنده (قرض گیرنده مشترک) و خانواده وی و هزینه های نگهداری هر یک از اعضای خانواده را نمی توان کمتر از حداقل معیشت در هر کشور دریافت کرد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام مسکن آذربایجان

متقاضیانی که قصد خرید ملک با کمک وام در آذربایجان را دارند باید مدارک فوق را تهیه نمایند:

  • کارت شناسایی و کپی آن از وام گیرنده (قرض گیرنده مشترک)
  • سند ازدواج (یا طلاق) به همراه کپی سند
  • کارت شناسایی (کپی سند) اعضاء بزرگسال خانواده که با وام گیرنده (قرض گیرنده مشترک) زندگی می کنند.
  • کارت شناسایی یا شناسنامه (کپی سند) اعضای خانواده زیر سن که با وام گیرنده (قرض گیرنده مشترک) زندگی می کنند.
  • قرارداد کار وام گیرنده (قرض گیرنده مشترک)
  • کپی دفترچه کار با تایید اداره منابع انسانی محل کار متقاضی
  • سند اثبات حق مالکیت منطقه مسکونی بارگیری با رهن و گذرنامه (در صورت نیاز)
  • سند عدم بارگیری موضوع رهن با سایر تعهدات و حدود

متقاضیان علاقه مند به خرید ملک در آذربایجان در ارتباط با سایر موضوعات مرتبط با ملک و خرید از جمله استارت آپ آذربایجان می توانند از اطلاعات و تجارب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت استفاده نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :