مهاجرت سرمایه گذاری در آذربایجان

سرمایه گذاری در آذربایجان

سرمایه گذاری در آذربایجان

آذربایجان کشوری پس از اتحاد جماهیر شوروی است و از سال 1994، ذخایر عظیم نفتی این کشور باعث جذب سرمایه گذاری در آذربایجان شده است. در نتیجه بخش نفت و گاز را به هدف اصلی سرمایه گذاری های خارجی تبدیل کرده است. آذربایجان امروزی موفق به ایجاد زیرساخت ‌های ارتباطی و حمل ‌و نقل نسبتا پیچیده و همچنین بخش ‌های صنعتی، کشاورزی، آموزشی، مسکن و مراقبت‌ های بهداشتی شده است، این یک چالش منحصر به‌ فرد برای کسب‌ و کارهایی است که وارد آذربایجان می‌ شوند و می‌ خواهند ریسک‌ های تجاری واقعی را ارزیابی کنند و به‌ جای تکیه بر ادراکات، تصمیم‌ های مبتنی بر واقعیت بگیرند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می تواند به صاحبان سرمایه و علاقه مندان به سرمایه گذاری در آذربایجان در جهت ورود به این فرآیند کمک نماید.

کلیاتی درباره سرمایه گذاری در آذربایجان

برنامه رشد اقتصادی برای سال 2022 آذربایجان پیش بینی می کند که اقتصاد چقدر و با چه سرعتی دوباره رشد خواهد کرد و این بستگی به این دارد که چگونه می‌توان بر همه‌ گیری کرونا غلبه کرد. دولت آذربایجان بسته کمکی به ارزش 600 میلیون $ (دلار) برای حمایت از اقتصاد و مردم آذربایجان تصویب کرده است. علاوه بر این فضای سرمایه گذاری در آذربایجان بسیار خوب است. این را رتبه‌ بندی‌ های بین ‌المللی، به‌ویژه رتبه ‌بندی «انجام کسب‌ و کار» که سالانه توسط بانک جهانی منتشر می‌ شود، تأیید می ‌کند که این گزارش ها نشان می دهد آذربایجان هر ساله در حال بهبود رتبه خود است. از سوی دیگر اگرچه اقتصاد تا حد زیادی توسط صنایع گاز و نفت شکل گرفته است. دولت آذربایجان می خواهد آن را تغییر دهد و صنایع دیگر را توسعه دهد.

این از نظر استراتژیک مهم است تا به قیمت جهانی نفت و گاز وابسته نباشد و صنایع زیر پتانسیل زیادی دارند که در حال توسعه هستند، این صنایع عبارتند از:

  • کشاورزی
  • لجستیک
  • گردشگری
  • مهندسی محیط زیست
  • بخش فناوری اطلاعات
  • تجارت الکترونیک

همه این صنایع فرصت های خوبی برای توسعه کسب و کار برای سرمایه گذاران خارجی فراهم می کند. موضوع دیگر که موجب تغییر فضای سرمایه گذاری در آذربایجان شده، حضور آلمانی ها است. آذربایجان یکی از 10 تامین کننده مهم نفت خام در آلمان است. آلمان همچنین یک شریک وارداتی بسیار مهم برای آذربایجان است. آلمان عمدتا ماشین آلات، اتومبیل، ابزارآلات و تأسیسات تولیدی را به آذربایجان صادر می کند. این واقعیت که آلمان تنها اتاق بازرگانی خارجی در منطقه را در باکو تأسیس کرده است نشان می دهد که روابط تجاری مشترک چقدر اهمیت دارد.

کلیاتی درباره سرمایه گذاری در آذربایجان

قوانین حمایت از سرمایه گذاری در آذربایجان

یکی از قوانین مهم در زمینه سرمایه گذاری در آذربایجان قانون 57 است که این قانون اصول حقوقی و اقتصادی تحقق سرمایه گذاری خارجی در خاک جمهوری آذربایجان را تعیین می کند. این قانون با هدف جذب و استفاده بهینه از منابع مادی و مالی خارجی در اقتصاد، تجهیزات و تکنولوژی مدرن خارجی و تجارب مدیریتی و تضمین حمایت از حقوق سرمایه گذاران خارجی است. ماده 1 این قانون مربوط به سرمایه گذاری خارجی. کلیه روابط مربوط به سرمایه گذاری خارجی در قلمرو جمهوری آذربایجان توسط این قانون، سایر قوانین قانونی و موافقت نامه های بین المللی جمهوری آذربایجان اداره می شود.

ماده 2 بیانگر این است که اشخاص و نهادهای زیر ممکن است سرمایه گذار خارجی در جمهوری آذربایجان باشند:

  • اشخاص حقوقی خارجی
  • اتباع خارجی
  • اتباع بدون تابعیت و اتباع جمهوری آذربایجان که به طور دائم در خارج از کشور زندگی می کنند.
  • در صورتی که به عنوان شرکت کننده در فعالیت اقتصادی در کشور تابعیت یا اقامت دائم آذربایجان خود ثبت نام کرده باشند.

ماده 3 بیانگر این است که سرمایه‌ گذاری ‌های خارجی ممکن است با هر نوع مالکیت و حقوق مالکیتی، از جمله حق نتایج فعالیت ‌های فکری و سایر حقوق غیر مادی، نشان داده شود.

در جدول زیر راه های سرمایه گذاری در خاک آذربایجان بیان شده است:

ردیفراه های سرمایه گذاری در آذربایجان
1مشارکت در شرکت ها، سازمان هایی که با اشخاص حقوقی و شهروندان جمهوری آذربایجان
2ایجاد شرکت های کاملا متعلق به سرمایه گذاران خارجی
3خرید شرکت ها، مجتمع های مالکیتی، ساختمان ها، سازه ها، سهام شرکت ها، سایر سهام، اوراق قرضه، اوراق بهادار
4کسب حقوق استفاده از زمین و سایر منابع طبیعی و نیز سایر حقوق مالکانه

وضعیت فضای سرمایه گذاری در آذربایجان

در آذربایجان سرمایه‌ گذاران خارجی می ‌توانند در خصوصی ‌سازی شرکت ‌های دولتی و شهری و همچنین ساخت ‌و سازهای ناقص با شرایط و به ترتیب مقرر در قانون جمهوری آذربایجان شرکت کنند. البته رژیم حقوقی سرمایه‌گذاری ‌های خارجی و همچنین فعالیت سرمایه‌ گذاران خارجی در اجرای آنها نمی ‌تواند مطلوب ‌تر از رژیم دارایی، حقوق مالکیت و همچنین فعالیت سرمایه‌گذاری اشخاص حقوقی اتباع جمهوری آذربایجان باشد مگر در مواردی که در این قانون پیش‌ بینی شده است. ممکن است امتیازات اضافی برای سرمایه گذاری خارجی در حوزه های اولویت دار اقتصاد جمهوری آذربایجان و همچنین در سرزمین های خاص آن ایجاد شود. اما کنترل اجرای قراردادهای منعقده با شرکت ها و سازمان های دولتی در زمینه جذب سرمایه گذاری توسط دستگاه اجرایی مربوطه اعمال خواهد شد.

در این زمینه قوانین قانونی جمهوری آذربایجان ممکن است سرزمین هایی را تعیین کند که فعالیت شرکت با سرمایه گذاری خارجی در آنها از نظر دفاعی، امنیت ملی، حفاظت از محیط زیست و جمعیت محدود یا ممنوع است. قوه مجریه مربوطه جمهوری آذربایجان بر توسعه و اجرای اقدامات مربوط به جذب و استفاده از سرمایه گذاری خارجی، کمک به سرمایه گذاران خارجی و شرکت های دارای سرمایه گذاری خارجی نظارت دارد. چنانکه در صورتی که در قوانین آتی جمهوری آذربایجان شرایط سرمایه گذاری بدتر شود، ظرف مدت 10 سال قوانینی که در زمان اجرای سرمایه گذاری وجود داشته است در مورد آن اعمال خواهد شد.

در تصویر زیر سایر حمایت های دولتی از سرمایه گذاری در آذربایجان طرح شده است:

جزئیات موارد غرامت سرمایه گذاری در آذربایجان

سرمایه گذاری های خارجی در جمهوری آذربایجان مشمول ملی شدن نمی شوند مگر در موارد انحصاری که به مردم و منافع دولتی جمهوری آذربایجان خدشه وارد کند. هر گاه اقداماتی برای ملی‌ سازی و استعلام صورت گیرد، سرمایه‌ گذار خارجی بلافاصله غرامت کافی و کارآمد را دریافت خواهد کرد. البته سرمایه‌ گذاری ‌های خارجی جز موارد بلایای طبیعی، حوادث، اپیدمی، وضعیت‌ های اپیدمی و سایر موارد ضروری مشمول درخواست نمی ‌شوند. غرامت پرداختی به سرمایه گذاران خارجی باید با هزینه واقعی سرمایه گذاری در لحظه تصمیم گیری در مورد ملی شدن یا درخواست مطابقت داشته باشد.

سرمایه گذاران خارجی حق جبران خسارات وارده از جمله از دست دادن سود ناشی از اقدامات ارگان های دولتی یا مقامات دولتی را دارند که با قوانین جمهوری آذربایجان مغایرت دارند. در صورتی که در توافقنامه 2 جانبه طرفین یا در توافقنامه بین ‌المللی جمهوری آذربایجان در دادگاه ‌های داوری تصریح شده باشد. در صورت خاتمه فعالیت سرمایه گذاری، سرمایه گذار خارجی حق دارد مبالغی را که به وی تعلق می گیرد. ضمانت دیگر مربوط به انتقال سود است که پس از پرداخت مالیات و عوارض مربوطه، انتقال سود سرمایه گذاران خارجی و سایر مبالغ از جمله جبران زیان های ارزی اخذ شده، تضمین می شود. همچنین در خصوص ثبت شرکت در آذربایجان می توانید مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

جزئیات ثبت نام و ادغام سرمایه گذاری در آذربایجان

بنگاه های دارای سرمایه گذاری خارجی مشمول ثبت دولتی توسط دستگاه های اجرایی مجاز می باشند. ثبت نام دولتی به ترتیب مقرر در قانون مربوطه جمهوری آذربایجان انجام می شود. شرکت با سرمایه گذاری خارجی از لحظه ثبت نام دولتی حقوق شخص حقوقی را به دست می آورد. اطلاعیه ثبت نام توسط ارگانی که ثبت نام دولتی را انجام داده است منتشر می شود. شرکت ‌های دارای سرمایه‌ گذاری خارجی به ترتیبی که قانون تعیین می ‌کند در ثبت دولتی اشخاص حقوقی ثبت می‌ شوند. باید توجه داشت که امتناع از ثبت نام دولتی ممکن است در دادگاه حقوقی جمهوری آذربایجان به موضوع شکایت تبدیل شود.

شکل دیگر ادغام بر اساس سهام است که شرایط، مبالغ، نحوه مشارکت و برآورد سهام هر یک از شرکا در صندوق مشارکت سرمایه گذاری مشترک در اسناد تشکیل دهنده مشخص می شود. هزینه اموالی که شرکای جوینت ونچر به عنوان سهم آن ها در صندوق مشارکت می دهند، با توافق 2 جانبه شرکا تعیین می شود. در صورتی که در انقضاء یک سال پس از ثبت نام، شرکا مدارکی مبنی بر تایید 50% سهم به صندوق مشارکت مندرج در اسناد تشکیل دهنده ارائه ندهند. موضوع دیگر مرتبط با صندوق ذخیره است که تا سقف 25% از صندوق مشارکت ایجاد می شود. با مراجعه به سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت و همچنین برقراری تماس تلفنی و مراجعه حضوری می توانید از جزئیات بیشتری در رابطه با زندگی در آذربایجان آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :