مهاجرت به کشور ترکیه

خرید خودرو در ترکیه

خرید خودرو در ترکیه

درباره خرید خودرو در ترکیه ممکن است تصور اشتباهی وجود داشته باشد که با توجه به زندگی این روزها خودرو به یکی از نیازهای مهم تبدیل شده است. ممکن است این تصور وجود داشته باشد که خرید خودرو می تواند منجر به سرمایه گذاری در ترکیه شود. این در حالی است که قیمت خودرو در ترکیه ثابت است و به طور معمول افزایش نمی یابد. این کشور با آوردن شرکت های مختلفی از جمله هیوندای، هوندا، تویوتا، رنو و فورد در صدد این است که بیش از گذشته قیمت ها را کم کند. تنوع اتومبیل در ترکیه بسیار بیشتر از ایران می باشد.

درنظر داشه باشید که ترکیه وارد کننده سوخت می باشد و باید بدانید که قیمت خودروهای گازوئیلی در ترکیه بیشتر از خودروهای بنزین سوز می باشد. برای خرید خودرو در ترکیه بایستی اقامت ترکیه را داشته باشید. همچنین جالب است بدانید که خرید اتومبیل در ترکیه برای اتباع غیر ترک نسبت به شهروندان این کشور اقتصادی تر است. کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این باره راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.

اقامت ترکیه شرط اصلی خرید خودرو

در ترکیه شهروندان خارجی از هیچ منع و محدودیت قانونی در خرید و فروش خودرو برخوردار نیستند و آزادانه می توانند به معامله خودرو بپردازند. شرط اصلی و لازمه خرید خودرو در کشور ترکیه نیز داشتن مدرکی به نام Ikamet Tezkiresiیا مجوز اقامت ترکیه است. به خاطر داشته باشید که ویزای ورود به ترکیه توسط سفارت اما مجوز اقامت توسط اداره مهاجرت ترکیه صادر می شود. معمولا اقامت ترکیه که برای شهروندان خارجی صادر می شود از نوع موقتی و نهایتا با اعتبار یک ساله است.

انواع مجوزهای اقامتی در ترکیه عبارتند از:

  • اقامت کاری برای کارگران خارجی
  • اقامت تحصیلی برای دانشجویان بین المللی
  • اقامت سرمایه گذار برای سرمایه گذاران خارجی
  • اقامت خانوادگی برای افرادیکه با اتباع ترک ازدواج کرده اند.

خرید خودرو در ترکیه به صورت دست اول و دوم

کمپانی های مختلفی به صورت مستقیم در ترکیه فعالیت می کنند. افرادی که اقامت ترکیه را دارند می توانند با مراجعه به آنها پس از انتخاب مدل صفر مورد نظر خود آن را خریداری کنند. پلاک کردن خودروی صفر نیز در اکثر اوقات در همان زمان انجام می شود در صورتی که این کار انجام نشد با فیشی که به شما داده خواهد شد در زمان های تعیین شده برای پلاک کردن خودرو می توانید دوباره مراجعه کنید.

به دلیل به مراتب ارزان تر بودن خودروهای دست دوم در ترکیه افراد تمایل بیشتری به خرید خودرو به صورت دست دوم دارند. باید دقت کنید که قبل از خرید خودرو باید کارشناسی شود و کارشناس مربوطه برگ کارشناسی بگیرید. برای خرید خودروهای دست دوم و آگاهی از قیمت های آنها می توانید از سایت های فعالی همچون ARBA, ARABAM, SAHIBINDEN استفاده کنید. جهت اطلاع از شرایط مهاجرت به ترکیه ابتدا مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

خرید خودرو در ترکیه به صورت دست اول و دوم

مالیات خرید خودرو در ترکیه

همانطور که گفته شد بر اساس قوانین مالیات ترکیه اتباع خارجی از پرداخت مالیات برای خرید خودرو معاف هستند اما باید به موارد زیر دقت کنند:

  • به غیر از اعضای خانواده کسی نمی تواند از ماشین استفاده کند.
  • مالیات استفاده از جاده و راه ها هر ساله باید پرداخت شود.
  • پلاک هایی که آبی هستند، پلاک هایی می باشند که به آن پلاک یابانجی گفته می شود.
  • ظرف 3 ماه باید ماشین خریداری شده در دفتر ثبت ترافیک ثبت شده باشد.
  • کارت اقامت فرد هنگام استفاده از اتومبیل باید همیشه اعتبار داشته باشد.

گواهینامه و نکات مهم خرید خودرو در ترکیه

پس از خرید خودرو در ترکیه می توانید با گواهینامه بین المللی خود که در ایران آن را گرفته اید تا 6 ماه به رانندگی بپردازید. اما بعد از این مدت باید گواهینامه مخصوص ترکیه را دریافت نمایید.

قبل از خرید خودرو در ترکیه به موارد زیر دقت کنید:

  • قیمت خودرو ها بنزینی ارزان تر می باشد ولیکن قیمت بنزین نیز گران تر از گازوئیل می باشد.
  • سعی کنید ماشین هایی با پلاک ترک را خریداری کنید. زیرا که خودروهای پلاک خارجی بدون تمدید مجوز تردد قابل استفاده نمی باشد.
  • حتما بعد از خرید خودرو آن را بیمه کنید.
  • قبل از خرید خودرو حتما آن را پیش یک کارشناس فنی ماشین ببرید.
  • بیمه بدنه اختیاری است ولی بیمه شخص ثالث مانند ایران اجباری می باشد.
  • ماشین های گازسوز در پارکینگ های مسقف اجازه توقف ندارند.

مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله سعی کردند مهمترین نکات مورد نیاز را جهت خرید ماشین در ترکیه را در اختیار شما قرار دهند. شما می توانید با تماس با مشاورین این موسسه از روش های مهاجرت به ترکیه به طورکامل مطلع شوید و پاسخ هر سوال خود در زمینه اقامت و زندگی را بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :