مهاجرت تحصیلی آلمان

تحصیل مهندسی در آلمان

تحصیل مهندسی در آلمان

در این میان رشته های مهندسی پرطرفدارترین رشته ها در آلمان از دید دانشجویان است که در این مقاله در مورد تحصیل مهندسی در آلمان صحبت کرده ایم. بی شک آلمان یکی از صنعتی ترین کشورهای جهان است و همین امر باعث می شود تا دانشجویان بسیاری علاقه مند به تحصیل در رشته های فنی و مهندسی در آلمان باشند. دانشگاه های مهندسی آلمان هر ساله در بین دانشگاه های رتبه برتر جهان جای دارند. در سال 2022 تعداد 139559 دانشجوی بین المللی مشغول به تحصیل در دانشگاه های مهندسی کشور آلمان بودند.

در واقع این رشته آنقدر پر طرفدار است که 37% دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در آلمان را دارند، به دنبال تحصیل در این رشته در دانشگاه های آلمان هستند. یکی دیگر از دلایل تمایل دانشجویان بین المللی برای تحصیل در آلمان، سیستم تحصیلی تقریبا رایگان است. دانشگاه های دولتی در این کشور شهریه نمی گیرند که در مقایسه با دیگر کشورهای اروپا و یا حتی کانادا و آمریکا (با شهریه های بسیار بالا)، بسیار مناسب و پر طرفدار است. کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی کامل این موضوع خواهند پرداخت.

دانشگاه های برتر برای تحصیل مهندسی در آلمان

همانطور که گفته شد، دانشگاه های کشور آلمان دارای رتبه های بالا در سطح جهانی می باشند. به طور کلی، دانشگاه های مهندسی در کشور آلمان به دلیل استفاده از روش های آموزشی آینده نگر، برنامه های تحصیلی عمل گرا، کارمندان عالی دانشگاهی، امکانات مدرن و چشم انداز روشن از آینده بسیار ارزشمند تلقی می شوند. برنامه های درسی بسیار انعطاف پذیر بوده تا به دانشجویان این امکان را بدهد که برنامه های درسی خود را مطابق با علایق دانشگاهی شخصی خود انتخاب کنند.

در زیر اسامی دانشگاه های برتر در رشته مهندسی در آلمان لیست شده اند:

  • دانشگاه فنی مونیخ (رتبه 63 در دانشگاه های مهندسی جهان)
  • دانشگاه فنی آخن (رتبه 92 در دانشگاه های مهندسی جهان)
  • موسسه فناوری کارلسروهه (رتبه 102 در دانشگاه های مهندسی جهان)
  • دانشگاه فنی برلین (رتبه 125 در دانشگاه های مهندسی جهان)
  • دانشگاه دویسبورگ اسن (رتبه 185 در دانشگاه های مهندسی جهان)
  • دانشگاه اشتوتگارت (رتبه 207 در دانشگاه های مهندسی جهان)

مدرک زبان لازم برای تحصیل مهندسی در آلمان

برای پذیرش در مقطع کارشناسی رشته مهندسی داشتن مدرک زبان آلمانی B1 و یا برای دانشگاه های انگلیسی زبان مدرک زبان IELTS 6 اجباری است. برای پذیرش در دوره های کارشناسی ارشد، مدرک زبان B2 و در صورتی که دانشگاه انگلیسی زبان باشد، مدرک زبان IELTS 6.5 باید ارائه شود. برای پذیرش در مقطع دکتری، باید توجه داشت که اخذ پذیرش در این مقطع تفاوت زیادی با دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد.

دانشجویان دکتری باید از دانش زبان در حد بسیار بالایی برخوردار باشند و مدرک C1 آلمانی یا IELTS 7 ارائه نمایند. البته در بعضی از موارد، اگر زبان دانشجو در این مقطع در سطح بالا باشد و در مصاحبه با استاد راهنما، روان و بدون مشکل صحبت کند. اگر استاد راهنما تشخیص دهد زبان دانشجو در سطح عالی و مناسب است، نامه پذیرش را بدون نیاز به مدرک زبان برای وی صادر می کند.

مدرک زبان لازم برای تحصیل مهندسی در آلمان

هزینه تحصیل در رشته مهندسی در کشور آلمان

هزینه های تحصیل در آلمان در رشته مهندسی بسته به اینکه دانشگاه انتخابی دولتی است یا خصوصی متفاوت می باشد. البته در بعضی از دانشگاه های دولتی هزینه هایی بین 100€ الی 350€ (یورو) در هر ترم بابت خدمات دانشجویی و ثبت نام دریافت می گردد. ولی در بعضی از دانشگاه ها همین مبلغ نیز دریافت نمی شود.

باید بدانید که برای برخی از این دانشگاه ها، این قانون تا زمانی برقرار است که فرد تحصیلات خود را در همان بازه زمانی تعیین شده دانشگاه (به طور مثال 2 سال) به اتمام برساند. اما برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی در این کشور که بسیاری از آنها انگلیسی زبان هستند. دانشجو ملزم به پرداخت شهریه می باشد. این مبلغ چیزی بین 3000€ الی 20000€ (یورو) می باشد.

هزینه زندگی در آلمان

آلمان در چند سال اخیر قادر به کنترل تورم خود بوده به طوری که در سال گذشته تورم در این کشور فقط 1.18% بوده است. پس می توان گفت با ثبات هزینه ها در این کشور رو به رو هستیم. به طور کلی هزینه های زندگی در آلمان در مرحله اول به سبک زندگی فرد و در مرحله دوم به شهری که در آن زندگی می کند بستگی دارد. گرانترین شهرهای آلمان شهرهای مونیخ، هامبورگ، فرانکفورت، دوسلدوف و بن می باشند.

به هر شکل اگر بخواهیم حدودی از هزینه ها را برای یک زندگی دانشجویی در این کشور در نظر بگیریم، مبلغی حدود 700€ الی 1000€ (یورو) در ماه خواهد بود که شامل هزینه مسکن، ایاب و ذهاب و خورد و خوراک دانشجو می شود. رشته مهندسی از پر طرفدارترین رشته در کشور آلمان است. بنابراین رشته ای با رقابت بالا می باشد. بازار کار فوق العاده این رشته بعد از اتمام تحصیل یکی دیگر از دلایل محبوبیت این رشته در میان دانشجویان است. ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات و دید کلی ای از این رشته ارائه دهیم، در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :