مهاجرت به کشور کانادا

تبدیل اقامت کانادا به تابعیت

تبدیل اقامت کانادا به تابعیت

کانادا کشوری مهاجرپذیر در شمال قاره آمریکا که تبدیل اقامت کانادا به تابعیت از دغدغه های مهم اشخاصی است که خواهان اخذ تابعیت این کشور هستند. این کشور 10 استان دارد و از آب و هوای سردی برخوردار می باشد. از این رو امکانات شایسته برای تحصیل و زندگی و سرمایه گذاری در کانادا موجب شده تا افراد برای مهاجرت به کانادا ترغیب شوند. زبان رسمی کانادا انگلیسی و فرانسوی است. بدین ترتیب هر 2 را برای مهاجرین به رسمیت می شناسد. کانادا تحت سلطه و فرمانروایی انگلیس می باشد. نام این کشور به زبان سرخپوست ها به معنی سرپناه است. سیستم حقوقی این کشور کامن لا (common law) می باشد که این سیستم مورد تقلید و منبع قانون گذاری در دیگر کشورها نیز شده است.

زمان درخواست ویزای کانادا برای ایرانیان معمولا 42 روز کاری بوده و اعتبار ویزای کانادا 10 ساله می باشد. در طی سالیان اخیر میزان جمعیت ایرانیان در کانادا رو به افزایش است. با ویزای کانادا می توان به کشورهای انگلیس (به صورت ترانزیت) مراکش، کوبا، دومینیکن، مکزیک و پاناما وارد شد. اما تابعیت یک کشور به معنای شهروند محسوب شدن متقاضی است. مقاله پیشرو به ترجمه کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می باشد.

تفاوت اقامت و تابعیت کانادا

سوالی که پیش می آید این است که اگر یک فرد مقیم کشور کانادا می تواند از امکانات رفاهی، شغلی و تحصیلی استفاده کند به چه دلیل بایستی تابعیت کانادا را کسب کند؟ یا به عبارت دیگر تفاوت و اختلاف اقامت کانادا و تابعیت کانادا در چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم تنها تبعه کانادا حق ورود و خروج از مرز کانادا به دفعات را دارند، به معنای دیگر اگر شما تبعه کانادا باشید کسی نمی تواند مانع ورود شما به این کشور شود یا می توان گفت فردی نمی تواند شما را از این کشور اخراج کند اما اگر مقیم کانادا باشید این احتمال وجود دارد.

در جدول زیر به طور کامل انواع اقامت ها شرح داده شده است:

اقامت دائماقامت موقت
کار و تحصیل در کاناداویزای یک بار ورود
سرمایه گذاری و خرید ملکویزای چند بار ورود
ازدواج و تولد فرزندسوپر ویزا

شرایط تبدیل اقامت کانادا به تابعیت

برای آنکه فردی بتواند جزء تبعه کشور کانادا باشد بایستی شرایط مشخصی را دارا باشد. البته با توجه به شرایط هر فرد ممکن است موارد دیگری نیز درخواست شود.

شرایط مذکور عبارتند از:

  • اقامت دائم کانادا را داشته باشید.
  • 3 سال از 5 سال گذشته را در کانادا زندگی کرده باشید.
  • مالیات خود را ثبت کرده باشید.
  • در مورد حقوق و مسولیت ها و دانش خود در خصوص کانادا آزمون دهید.
  • تقویت مهارت های زبانی

در خصوص تقویت مهارت های زبانی می توان گفت که منظور از تقویت مهارت ها هم زبان انگلیسی است هم زبان فرانسوی. متقاضیان می توانند برای اطلاع از امتیازات خود و یا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک زبان خود و یا سطح زبان به وب سایت IRCC مراجعه نمایند. در طی آزمون کتبی که از فرد گرفته می شود. فرد بایستی به سوالاتی نظیر تاریخ و جغرافیا و اقتصاد و دولت و قوانین و نمادها پاسخ دهد. مدت آزمون 30 دقیقه و آزمون از 20 نمره می باشد که نمره 15 حداقل نمره قبولی است. سوالات تستی هستند. البته ممکن است تغییراتی ایجاد شود مثلا به صورت تشریحی و یا شفاهی آزمون را بگذرانند.

شرایط تبدیل اقامت کانادا به تابعیت

نحوه تبدیل اقامت کانادا به تابعیت

روش های معین و شناخته شده ای برای کسب تابعیت کانادا وجود دارد. یکی از این روش ها معروف به اصل خاک است. یعنی فردی که در خاک این کشور متولد می شود دارای پاسپورت کانادایی می شود. روش دیگر آن اصل خون است. به این معنی که اگر پدر و یا مادر شما دارای تابعیت کانادا باشند شما نیز می توانید تبعه کانادا باشید. دانشجویان بین المللی که مقیم کانادا هستند پس از اتمام دوره تحصیل خود در صورتی که بتوانند شغل بیابند و موفق به اخذ اقامت کانادا پس از تحصیل شوند، پس از گذشت مدت مشخص قانونی و دارا بودن سایر شرایط می توانند تابعیت کانادا را کسب کنند.

ازدواج با فردی که دارای تابعیت کانادایی می باشد هم راه دیگری برای دریافت شهروندی این کشور است. در این مورد فرد بایستی دارای شغل معین و درآمد مشخص باشد. البته پناهندگان هم می توانند در صورت ازدواج و اشتغال و تحصیل در این کشور به مرور اقامت و سپس تابعیت کانادا را کسب کنند. شرایط کار در کانادا را به طور جامع در مقاله مشخص شده بررسی بفرمائید.

تقاضای تبدیل اقامت کانادا به تابعیت

برای ثبت تقاضای تابعیت کانادا بایستی اسناد و مدارک مربوطه را ارائه داد تا وضعیت مهاجرت او به تایید برسد، سپس اطمینان حاصل می کنند که متقاضی سوء پیشینه کیفری نداشته باشد. شخص برای درخواست تابعیت بایستی دارای 18 سال تمام باشد. به طور قانونی به کشور کانادا ورود و اقامت گزیده باشد. همچنین اقامت متقاضی بایستی دائمی باشد. لذا برای افرادی که اقامت موقت دارند بایستی قبل از این مرحله تلاش خود را در جهت دائمی کردن اقامت بکنند.

فرد متقاضی بایستی به زبان انگلیسی و یا فرانسوی مسلط سخن بگوید و بنویسد، مدت زمان زندگی او در کشور کانادا باید حداقل 3 سال باشد حتی اگر ناپیوسته باشد. همچنین متقاضی بایستی با نظام حکومتی و حقوق و وظایف شهروندی کشور کانادا و تاریخ و جغرافیا و فرهنگ کانادا آشنایی نسبی داشته باشد. جهت اطلاع از شرایط و هزینه زندگی در کانادا، مطالعه مقاله لینک شده خالی از لطف نخواهد بود.

نکاتی درباره تابعیت کانادا

پروسه تبدیل اقامت کانادا به تابعیت همانطور که می تواند پروسه آسانی تلقی شود. در عین حال پروسه سختی هم خواهد بود. افرادی که خواستار ثبت تابعیت خود هستند می توانند پس از 3 سال اقامت دائم برای تابعیت کانادا اقدام کنند. اگر شما در حال تحصیل یا کار و سرمایه گذاری در کانادا باشید، تبدیل اقامت کانادا به تابعیت برای شما راحت تر خواهد بود. در نظر داشته باشید اگر در مدت اقامت دائم حکم اخراج از کانادا داشته باشید نمی توانید درخواست تابعیت را ارسال کنید.

اگر قصد آگاهی از روش های مهاجرت و دریافت اقامت کانادا و تبدیل آن به تابعیت را دارید می توانید با مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :