مهاجرت به کشور چین

تبدیل اقامت به تابعیت در چین

تبدیل اقامت به تابعیت در چین

در این مقاله سعی بر این است تا شما را با فرآیند تبدیل اقامت به تابعیت در چین آشنا کنیم و انواع روش ها را برای این فرآیند مهاجرتی ذکر کنیم. اصولا قوانین اخذ تابعیت کشور تعیین کننده مسائل و موضوعاتی از جمله وضعیت دو تابعیتی افراد، قوانین شهروندی، شرایط حق تابعیت افراد، پرداختن به حکم هوکو چینی، حقوق و محدودیت ها برای اخذ تابعیت کشور چین و سایر می باشد. امیدوار هستیم مباحث مطرح شده در این مقاله توسط مشاورین و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای شما عزیزان مفید واقع گردد تا بتوانید با اطلاعاتی بیشتر برای امورات اخذ اقامت چین و تابعیت این کشور اقدام نمایید.

سوالات پرتکرار در این خصوص عبارتند از:

  • آیا اخذ اقامت کشور چین امکان پذیر است؟
  • از چه راه های می توان تابعیت کشور چین را به دست آورد؟
  • قوانین تبدیل اقامت چین به تابعیت را می دانید؟
  • آیا کسانی که خانواده چینی دارند مشمول اخذ تابعیت این کشور می شوند؟
  • آیا اطلاعاتی از سیستم هوکو و نقش آن در اخذ تابعیت چین دارید؟

تاریخچه تابعیت چین

قبل از اواسط قرن نوزدهم، موضوعات مربوط به شهروندی و تابعیت کشور چین بسیار نادر بود. همچنین می توانستند آن را به صورت فردی بررسی نمود. قانون عرفی حاكی از این بود كه كودكانی كه از افراد چینی متولد می شوند، تابعیت پدر را به دست می آوردند. اما برای رد شهروندی یا ثبت تابعیت بیگانگان قوانین مشخصی در چین وجود نداشت. افراد چینی امپریالیستی به طور سنتی از مسافرت های خارج از کشور به شدت محدود می شدند. از این رو سفرهای بین المللی فقط برای مشاغل رسمی مجاز می بود و در غیر این صورت افراد مجازات می شدند. در ادامه اختلافات ناشی از مسائل ملی رایج تر شد. زیرا سلسله کینگ از طریق سلسله معاهدات بین کشوری مجبور شد تجارت با امپراطوری های غربی را باز کند.

دولت چینگ نخستین قانون تابعیت چینی را در سال 1909 وضع کرد که به موجب آن یک شهروند چینی را هر شخصی که توسط یک پدر چینی متولد می شود، تعریف می کرد که بعد از این فرزندان متولد یک مادر چینی نیز تابعیت چینی خود را به ارث می بردند. حتی در صورتی که پدر بدون تابعیت بوده یا از تابعیت ناشناخته برخوردار می بود. زنانی که با شهروندان خارجی ازدواج می کردند اگر تابعیت همسران خود را می گرفتند تابعیت چینی خود را از دست می دادند. تابعیت چینی می تواند به طور دائم از پدران چینی به ارث برده شود و انصراف از تابعیت چینی برای مردان دشوار می باشد. یعنی مردان چینی نمی توانند مانند زنان ملیت خود را در این کشور تغییر دهند. این مقررات در اساسنامه 1907 به تصویب رسید.

قوانین تبدیل اقامت چین به تابعیت مضاعف

قانون 1909 محدودیت هایی را برای افراد چینی با تابعیت دوگانه در چین وضع کرده است. اشخاص چینی که به خاطر تولد خود در یک کشور خارجی ادعای تابعیت دیگری داشتند، از پرداخت مالیات و صلاحیت قانونی چین در مرزهای چین معاف بودند. برای جلوگیری از این امر، سیاست های سختگیرانه ای علیه متقاضیان مهاجرت به چین اتخاذ شد. در گذشته، تابعیت خارجی یک فرد چینی توسط مقامات چین به رسمیت شناخته نمی شد مگر اینکه به طور خاص این موضوع در دادگاه و با حکم قاضی انجام می گرفت. خارجیانی که تابعیت چینی را به دست می آوردند نیز تحت محدودیت قرار داشتند.

مدارک لازم و شرایط دریافت اقامت چین

برنامه های ویزا باید به نزدیکترین سفارتخانه یا کنسولگری محلی چین ارسال می شود. برای درخواست ویزای خود به برخی از مستندات زیر احتیاج خواهید داشت:

  • گذرنامه با اعتبار حداقل 6 ماه
  • فرم درخواست رسمی
  • عکس گذرنامه
  • دعوت نامه از موسسه یا شرکت میزبان شما که از شما برای کار دعوت بعه عمل آورده باشد.
  • یک گواهی معاینه پزشکی

مستندات دقیق بستگی به نوع ویزای درخواستی شما دارد. از قبل بایستی موارد لازم را بررسی نمایید زیرا نیازهای دقیق در معرض تغییر هستند. علاوه بر مدارک خود باید هزینه درخواست ویزا را نیز بپردازید که بستگی به نوع ویزای درخواستی شما دارد.

قوانین ملی تبدیل اقامت چین به تابعیت

قانون ملیت تا حد زیادی در جمهوری چین بدون تغییر باقی مانده بود، به جزء یک تجدید نظر مهم که در سال 1929 توسط كومینتانگ تصویب شد كه تابعیت زن را از همسر جدا كرد. پس از انقلاب کمونیستی در کشور چین، دولت جدید کلیه قوانین دوران جمهوری را لغو کرد. اما بلافاصله قوانینی را برای جایگزینی آنها ایجاد نکرد. سرزمین اصلی چین فاقد مقررات رسمی تابعیت و شهروندی بود تا اینکه اصلاحات قانونی بیشتر در اواخر دهه 1970 تا 1980 آغاز شد. دولت به طور غیر رسمی اساسنامه 1929 را در این مدت برای حل مسائل تابعیت اعمال كرد، هنگامی که کنگره ملی خلق چین قانون ملیت فعلی را در سال 1980 به تصویب رساند، مصوبه دیگری اضافه شد که به طور خودکار تابعیت اتباع چینی را که در خارج از کشور مستقر شده بودند.

در حال حاضر، قانون تابعیت جمهوری خلق چین (PRC) که علاوه بر چین شامل هنگ کنگ و ماکائو نیز هست در 10 سپتامبر سال 1980 توسط کنگره خلق چین به تصویب رسید. حقوق مدنی و سیاسی شامل اعطاء تابعیت چینی به اتباع خارجی تحت نظارت این قانون و توسط سیستمی به نام هوکو Hukou به افراد ذی صلاح اعطاء می شود. بر طبق این قانون افراد متولد خاک چین یا خارج از چین به شرط داشتن تک والدین چینی حق دریافت تابعیت چینی را دارند. اما شهروندان خارجی به محض ازدواج با شهروند این کشور و تشکیل خانواده و زندگی در چین از حق دریافت اقامت دائم (PR) و نه تابعیت چینی برخوردار می شوند. در این بخش پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله مهاجرت به چین می باشد.

قوانین ملی تبدیل اقامت چین به تابعیت

شرایط لازم برای تبدیل اقامت چین به تابعیت

در حال حاضر افرادی که در جمهوری خلق چین متولد می شوند اگر حداقل یکی از والدین تبعه چینی باشد به طور خودکار تابعیت چینی را دریافت می کنند. مطابق قانون، کودکانی که در خارج از کشور حداقل از یک پدر و یا مادر چینی متولد می شوند نیز تبعه چینی هستند. در هنگ کنگ و ماکائو مقررات گسترده تری اعمال می شود، تمام افراد با منشأ قومی چینی که حق اقامت در هر منطقه را دارند و در قلمرو چین متولد شده اند، بدون در نظر گرفتن ملیت والدین خود تبعه چینی محسوب می شوند.

خارجی ها ممکن است در صورت داشتن خانوادهای با تابعیت چینی، حق اقامت دائم در سرزمین اصلی چین یا منطقه اداری ویژه داشته باشند. برنامه های مهاجرت به طور طبیعی معمولا توسط اداره ملی مهاجرت در سرزمین اصلی چین مورد بررسی قرار می گیرد. در حالی که در ماکائو در نهایت مسئولیت این روند به اداره مهاجرت در هنگ کنگ و دفتر خدمات شناسایی واگذار می شود. مباحث مربوط به فرهنگ مردم چین به طور کامل در مقاله لینک شده شرح داده شده است.

حقوق و محدودیت ها در تبدیل اقامت چین به تابعیت

طبق قانون، شرایط ویزا برای شهروندان چینی، شرایط ویزا برای شهروندان چینی هنگ کنگ و شرایط ویزا برای شهروندان چینی ماکائو تقریبا متفاوت است. اگرچه سرزمین اصلی چین می باشد، اما در نهایت هنگ کنگ و ماکائو با جمهوری چین یک کشور واحد را تشکیل می دهند. شهروندان چین در هر 3 حوزه قضایی هیچ تفاوتی ندارند. اما هر منطقه یک سیاست مهاجرتی جداگانه را درپی می گیرد و می تواند ورود یا خروج شهروندان چینی غیر مقیم که از خارج از آن سرزمین می باشند را منع کند.

هنگام مسافرت به کشورهای دیگر، دسترسی به ویزا بسته به محل زندگی دائمی یک شهروند چینی متفاوت است. از سال 2024، ساکنان سرزمین اصلی کشور چین می توانند بدون ویزا به 74 کشور جهان سفر کنند، ساکنان ماکائو به 144 کشور و ساکنان هنگ کنگ به 170 کشور.

سیستم هوکو در تبدیل اقامت چین به تابعیت

هوکو سیستم ثبت نام خانوار است که بر روند مهاجرت داخلی در سرزمین اصلی چین نظارت و آن را کنترل می کند. مطابق قانون، هنگام تولد به شهروندان چینی بر اساس ثبت نام خانواده در طبقه بندی موجود یک هوکو (روستایی یا شهری) اختصاص می یابد. نوع رفاه اجتماعی که شخص از دولت دریافت می کند نیز با هوکو گره خورده است. به افراد دارای هوکو روستایی در چین یک مسکن با زمین برای کشاورزی اختصاص داده می شود. در حالی که به ساکنان شهری انواع خدمات دولتی در محل خود ارائه می شود. از جمله خدماتی که تحت هوکو شهری به شهرنشینان چینی در این کشور ارائه می شود، می توان به خدمات درمانی، آموزش عمومی، حقوق و مزایای بیکاری و یارانه مسکن اشاره کرد.

تا دهه 1980 میلادی تغییر هوکو روستایی به هوکو شهری در کشور چین بسیار نادر بود. الزامات تغییر ثبت نام در سیستم هوکو چینی براساس محل اسکان متفاوت است و می تواند در شهر های بزرگ بسیار سختگیرانه باشد. در مقابل، تبدیل هوکو شهری به روستایی در کشور چین به دلیل حق استفاده از زمین در ارتباط با هوکو روستایی نیز بسیار دشوار است.

در این مقاله سعی بر این شد تا شما را به قوانینی برای تبدیل اقامت چین به تابعیت آشنا نماییم. با مطالعه این مقاله تغییرات چگونگی تابعیت کشور چین از گذشته تا به حال را مطالعه فرمودید. امیدوار هستیم اطلاعات ذکر شده برای شما مفید واقع گردیده باشد، در صورتیکه اطلاعات ذکر شده برای شما مکفی نبوده می توانید با تماس با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت و مشاوره با همکاران ما از اطلاعات بیشتری در خصوص مهاجرت و ویزای چین بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :