مهاجرت تحصیلی صربستان

بورسیه تحصیلی در صربستان

بورسیه تحصیلی در صربستان

آموزش و پرورش صربستان به منظور تشویق دانشجویان به ادامه تحصیل با موفقیت های بالا، بورسیه تحصیلی در صربستان را از بودجه جمهوری صربستان اعطاء می کند. وزارت آموزش و پرورش هر سال تحصیلی حداقل 3 ماه قبل از شروع سال تحصیلی مسابقه اعطاء وام و بورسیه تحصیلی را اعلام می کند. به طور متوسط ​​سالانه حدود 20000 دانشجو از موسسات آموزش عالی برای دریافت وام یا بورسیه تحصیلی در کشور صربستان درخواست می کنند. بورسیه های تحصیلی در صربستان غیرقابل استرداد داده می شود، در حالی که وام دانشجویی در صورتی که دانشجو شرایط مقرر در مسابقه را نداشته باشد، برگشت داده می شود. در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به جزئیات بیشتری درباره بورسیه تحصیلی در صربستان خواهد پرداخت.

شرایط بورسیه تحصیلی در صربستان

طبق قانون تحصیل در صربستان، دانشجویان موسسات آموزش عالی تأسیس شده توسط جمهوری صربستان، یک استان خودمختار یا یک واحد خودگردان محلی، که برای اولین بار در سال تحصیلی جاری برای اولین، دوم یا سوم ثبت نام می کنند. تحصیلات درجه یک، حق دارند برای مسابقه برای اعطای بورس تحصیلی دانشجویی درخواست دهند. تحصیلات آنها از بودجه جمهوری صربستان تامین می شود، کسانی که شاغل نیستند، دارای تابعیت جمهوری صربستان هستند، کسانی که از دست نداده اند . یک سال در طول تحصیل، با حداکثر بازدهی در طول تحصیل، که تمامی امتحانات را بر اساس برنامه درسی موسسه آموزش عالی محل تحصیل از سال های قبل پشت سر گذاشته و معدل حداقل 9.00 را کسب کرده باشند. که در قلمرو جمهوری صربستان ساکن هستند.

دانش آموزان سال دوم تا پنجم (و ششم) پایه تحصیلی و دانشجویان پایه دوم و سوم که بلافاصله پس از اتمام تحصیلات پایه در مقطع پایه دوم یا سوم ادامه تحصیل داده و در صورت دارا بودن سایر شرایط در مطابق قانون و آیین نامه می توانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند. دانشجو برای دریافت بورسیه تحصیلی، در مهلت تعیین شده توسط مسابقه، درخواستی را با مدارک لازم مسابقه به موسسه آموزش عالی که در آن ثبت نام کرده است، ارائه می کند. از 1 تا 5 نوامبر 2024، موسسات آموزش عالی به همراه چک لیست تکمیل شده و تأیید شده از دانشجویان ثبت نام شده (در فرمی که جزء لاینفک مسابقه است)، اسناد مسابقه ارسالی را بسته به دفتر مرکزی خود، به واحد مربوط ارسال می کنند. گزیده ای از پیشنهاد تعیین شده لیست رتبه بندی به موسسات آموزش عالی مربوطه ارسال می شود که در آن دانشجویان برای دریافت بورسیه تحصیلی ثبت نام می کنند.

شرایط بورسیه تحصیلی در صربستان

الزامات بورسیه تحصیلی در صربستان

در خصوص اطلاع از الزامات بورسیه تحصیلی در صربستان بایستی اطلاع داشته باشید که متقاضیان باید شهروند جمهوری صربستان باشند. ساکنان دائم ایالات متحده و افراد دارای تابعیت دوگانه (صربستان و ایالات متحده) واجد شرایط نیستند. متقاضیان مهاجرت به صربستان باید به زبان انگلیسی شفاهی و نوشتاری تسلط داشته باشند (کاندیداهای منتخب در طی مراحل گزینش در آزمون های تافل و GRE شرکت خواهند کرد). متقاضیان دریافت بورسیه دانشجویی در صربستان بایستی واجد شرایط ویزای J-1 باشند، که مستلزم آن است که در پایان دوره کمک هزینه، حداقل 2 سال به جمهوری صربستان بازگردد.

متقاضیان باید در زمان درخواست بورسیه تحصیلی در صربستان، تحصیلات کارشناسی را گذرانده باشند. متقاضیانی که قبلا در ایالات متحده تحصیل می کنند، واجد شرایط دریافت کمک هزینه فولبرایت در صربستان نیستند. متقاضیان جویای تحصیل در صربستان باید گواهینامه پزشکی رضایت بخشی دریافت کنند و افرادی که مایل به اقامت دائم در ایالات متحده هستند واجد شرایط نیستند.

معیارهای انتخاب عمومی برای پذیرش بورسیه تحصیلی در صربستان در زیر آمده است:

معیارهای انتخاب عمومی برای پذیرش بورسیه تحصیلی در صربستان

بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی در صربستان

بسیاری از ایرانیان به دنبال این هستند تا بتوانند از انواع بورسیه های مانند بورسیه علمی دانشگاه های متفاوت برای مقطع کارشناسی در کشور صربستان استفاده کنند و به این واسطه با بودجه کمتری مهاجرت تحصیلی خود را رقم بزنند. این تفکر زمانی به وقوع می پیوندد که فرد علی رقم سن پایین توانسته باشد تا رزومه علمی خیلی خوبی بدست آورده باشد. البته باید دانست که هستند کشورهایی که در حوزه شنگن یا اتحادیه اروپا باشند و علاوه بر آن که هزینه های تحصیل و زندگی بسیار پایینی دارند، بورسیه دولتی صربستان نیز به متقاضیان در هر رشته و مقطعی تعلق می گیرد.

از اینرو باید دانست که کشورهایی مانند چین خارج از قاره اروپا نیز می تواند این شرایط را برای متقاضیان فراهم آورد اما در اروپا کشوری که شرایط بورسیه در کنار تحصیل در بهترین دانشگاه های دنیا را برای ایرانیان فراهم کرده است، صربستان خواهد بود. متقاضیان تحصیل در صربستان می توانند به سادگی از بورسیه دولتی که بیشتر با نام بورسیه استانی بین ایرانیان شهرت دارد استفاده نمایند.

برخی از انواع بورسیه های تحصیلی در صربستان و شرایط اصلی دریافت آن در تصویر زیر آمده است:

انواع بورسیه های تحصیلی در صربستان

مراحل درخواست بورسیه تحصیلی در صربستان

برنامه ها و مراحل درخواست بورسیه تحصیلی در صربستان مشمول پیش غربالگری می شوند. متقاضیانی که توسط داوران اعزام دانشجو به صربستان پیشنهاد می شوند برای مصاحبه ای که شخصا به زبان انگلیسی توسط یک کمیته انتخاب متشکل از نمایندگان سفارت، دانشمندان ایالات متحده و صربستان و فارغ التحصیلان فولبرایت انجام می شود، دعوت می شوند. نامزدها منوط به تایید نهایی توسط هیئت بورسیه خارجی فولبرایت هستند.

مراحل درخواست بورسیه تحصیلی در صربستان باید شامل موارد زیر باشد:

  • ثبت فرم درخواست آنلاین در سایت مربوطه
  • ارائه 3 نامه مرجع (می تواند به صورت آنلاین توسط مدرسان، اساتید یا سرپرستان کار ارسال شود، یا از طریق ایمیل به سفارت ایالات متحده ارسال شود).
  • ارائه ریز نمرات / دیپلم های تحصیلی (ترجمه تایید شده به انگلیسی یا کپی تایید شده اصل ریز نمرات دانشگاهی و گواهی مدرک – اسکن شده و پیوست شده به برنامه)
  • ارائه نتایج معتبر از آزمون‌ های استاندارد ایالات متحده مانند تافل (الزامی برای همه داوطلبان) و GRE (الزامی در اکثر رشته‌های تحصیلی). در صورتی که متقاضی این آزمون‌ ها را در 2 سال گذشته انجام داده باشد. لطفا توجه داشته باشید که ما برگزاری آزمون های مورد نیاز را برای داوطلبان منتخب سازماندهی خواهیم کرد.
  • ارائه کپی پاسپورت

لطفا تمام اسناد ذکر شده در بالا را اسکن کرده و در برنامه آنلاین خود آپلود کنید. لطفا توجه داشته باشید که همه موارد باید به انگلیسی ترجمه شوند. نامزدهای نامزد شده باید یک کپی از اصل ریز نمرات دانشگاهی حاوی تمام مهرهای قانونی رسمی را به سفارت ایالات متحده در بلگراد ارسال کنند.

بورسیه تحصیلی در صربستان برای گروه های حساس

دانش آموزان گروه های اجتماعی آسیب پذیر (دانش آموزان بدون مراقبت والدین، خانواده های تک والدی، اعضای اقلیت ملی رومیان، دانش آموزان دارای معلولیت، دانش آموزان مبتلا به بیماری های مزمن، دانش آموزانی که والدین آنها ناپدید شده اند یا در قلمرو کوزوو و متوهیا ربوده شده اند و در قلمرو جمهوری های SFRY سابق، پناهندگان و دانشجویان آواره، عودت کنندگان تحت موافقتنامه پذیرش مجدد و دانشجویان اخراج شده) حق دارند درخواستی برای رتبه بندی جداگانه در تعداد تعیین شده، تحت شرایط بند 1 این بند ارائه دهند.

مسابقه و اعمال معیارهای ملایم تر، مطابق با قانون و مقررات، به استثنای دانش آموزان بدون مراقبت والدین، دانش آموزان متعلق به اقلیت ملی کولی و دانش آموزان دارای معلولیت که به طور ویژه با معیارهای ملایم تر مطابق با معیارهای مثبت رتبه بندی می شوند. در رشته تحصیلی از سال دوم تحصیل در صورتی که بدون در نظر گرفتن معدل و امتیاز ESPB یک سال در طول تحصیل از دست نداده باشند. جهت پیگیری و پذیرش تحصیل در صربستان با مشاوران حقوقی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :