مهاجرت تحصیلی لتونی

آزمون های مهم کشور لتونی

آزمون های مهم کشور لتونی

آزمون های مهم کشور لتونی از مواردی است که دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی و شرکت در مدارس یا دانشگاه ها باید در ابتدای امر به آن توجه کنند. برخی از برنامه ها و آزمون های کشور لتونی ممکن است دانشجویان بین المللی را مجبور به شرکت در آزمون ورودی یا شرکت در مصاحبه به عنوان بخشی از فرآیند پذیرش کنند.

کشور لتونی یکی از 3 کشور بالتیک به همراه استونی در شمال و لیتوانی در جنوب است. کشور لتونی از شرق با روسیه، از جنوب شرقی با بلاروس همسایه است و از غرب با سوئد مرز دریایی مشترک دارد. مساحت کشور لتونی 64589 کیلومتر مربع با جمعیت 1.9 میلیون نفر است. پایتخت و بزرگترین شهر لتونب، ریگا است. در ادامه مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه خواهند کرد.

دستورالعمل آزمون های مهم کشور لتونی

سیستم آزمون دولتی در لتونی زیر نظر مستقیم وزیر آموزش و پرورش است. آزمون دولتی کشور لتونی یک روش ویژه است که بر اساس قوانین خاصی برای تعیین دانش و مهارت های یک فرد ایجاد می شود. دانشجویان در آموزش متوسطه فراگیر باید در امتحانات دولتی در پایه سوم، ششم و پایه نهم شرکت کنند و دانشجویان در دوره متوسطه عمومی باید حداقل 4 امتحان دولتی را پشت سر بگذارند.

آزمون های مهم کشور لتونی توسط معلمان موضوعات مربوطه، کمیسیون موسسه یا هیئت آموزشی ارزیابی می شود و در سطح ملی سازماندهی شده است، بنابراین دانش آموزان نمی توانند تصمیم بگیرند که چه زمانی می خواهند در آزمون قبول شوند. هر ساله برنامه امتحانات دولتی به تصویب هیأت وزیران می رسد. اگر دانش آموز به دلیل غیبت موجه امکان ارزشیابی نهایی را نداشته باشد، تنها در موارد استثنایی امکان تکرار سال در مقطع متوسطه وجود دارد.

تاریخچه آزمون های مهم کشور لتونی

در ژانویه 2014، دولت لتونی تصمیم گرفت پنجمین امتحان اجباری در شیمی، فیزیک یا علوم طبیعی البته بسته به انتخاب برنامه دانش آموزان را معرفی کند. در آوریل 2016 مرکز ملی آموزش یک آزمون سراسری متمرکز آزمایشی و ارزیابی نتایج آن را برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم برگزار کرد. هر ساله هیأت وزیران تاریخ برگزاری امتحانات متمرکز اجباری را تصویب می کند. اصلاحات انجام شده در قوانین آزمون لتونی در سال 2024 با هدف ارتقای سیستم آزمون متمرکز ملی با افزایش تدریجی آستانه قبولی از 5% به 20% انجام شد. این تغییرات برای بهبود انگیزه دانش آموزان، نتایج یادگیری و مسئولیت فردی در قبال نتایج به اجرا درآمد.

علاوه بر این، اصلاحات 2 سطح از امتحانات جهت تحصیل در لتونی معرفی شده است تا دانشجویان، آزادی بیشتری برای ارزیابی توانایی های خود و انتخاب امتحانات مناسب داشته باشند. با این حال، روند پیاده سازی با چالش های متعددی از جمله اوراق امتحانی فاش شده، مسائل فنی در طول آزمون های آنلاین، نتایج با تأخیر و نتایج نادرست امتحان مواجه بود. این تغییرات همچنین بر پذیرش دانشگاه‌ها تأثیر گذاشت و ضرایب متفاوتی برای آزمون‌ هایی با سطوح متفاوتی تعیین شد. ارزیابی و بهبود مستمر برای ایجاد یک سیستم امتحانی قابل اعتماد و موثر برای دانش آموزان آینده بسیار مهم است.

تاریخچه آزمون های مهم کشور لتونی

شرایط آزمون های مهم کشور لتونی

اصلاحیه قانون آموزش در کشور لتونی عمومی بیان می کند که اگر دانشجویی در یکی از دروس یا در یکی از امتحانات دولتی، ارزشیابی نگرفته باشد یا در بیش از 2 مورد نمره کمتر از 4 گرفته باشد، او فقط یک گزارش مدرسه دریافت می کند. دیپلم آموزش متوسطه عمومی فقط به فارغ التحصیلانی اعطاء می شود که در همه دروس اجباری ارزیابی شده باشند. همچنین تمام امتحانات اجباری دولتی را با موفقیت گذرانده باشد که در عین حال معیار ثبت نام در یک موسسه آموزش عالی است. همراه با مدرک تحصیلی متوسطه عمومی، برگه پیشرفت تحصیلی، که در آن نمرات نهایی در همه دروس و امتحانات دولتی ذکر شده است، نیز توسط مدرسه صادر می شود.

وزارت آموزش و علوم در کشور لتونی معتقد است که این تغییرات ضروری است، زیرا منجر به نتایج یادگیری بالاتر و همچنین انگیزه و مسئولیت فردی برای نتایج خواهد شد. همچنین امید دارند که نرخ فارغ‌ التحصیلان به نیروی کار ماهر افزایش یابد، زیرا در حال حاضر، علی‌ رغم شاخص‌ های نسبتا خوب مهارت‌ های بین‌ المللی لتونی، تنها حدود 40% در برخی زمینه‌ ها مدرک حرفه‌ ای کسب می‌ کنند. بقیه تحصیلات متوسطه یا حرفه ای را گذرانده اند، تحصیلات خود را ادامه نداده اند یا از دانشگاه فارغ التحصیل نشده اند. در خود امتحانات نیز تغییراتی ایجاد شده است. با اصلاحات، امتحانات در 2 سطح بهینه و بالاترین در دسترس است. برای دریافت گواهی آموزش متوسطه عمومی، در حال حاضر قبولی در آزمون زبان لتونی، ریاضیات و زبان خارجی حداقل در سطح مطلوب و 2 آزمون از 14 آزمون ارائه شده در سطح پیشرفته ضروری است.

شرایط امتحان های ترمی در لتونی

جلسات امتحان در پایان هر ترم در کشور لتونی برگزار می شود. دانشجویان در هر درس به طور جداگانه مورد بررسی قرار می گیرند و تعداد کل امتحانات در یک ترم معمولا بین 4 تا 6 است. داوطلبانی که در امتحان مردود می شوند، معمولا می توانند در طول جلسه یا بعد از آن دوباره بنشینند. اصولا امتحان را نمی توان بیش از دو بار تکرار کرد. در صورت عدم موفقیت، دانشجو باید یک سال تحصیلی را تکرار کند. به دانش آموز مهلت داده می شود تا قبل از شروع سال تحصیلی آینده در امتحانات قبول شود.

امتحانات نظری به صورت کتبی یا شفاهی برگزار می شود. در برخی از رشته ها مانند پزشکی، امتحانات عملی مهم هستند. دانش آموزان توسط یک ممتحن منفرد یا توسط هیئت امتحانی معاینه می شوند. یک هیئت امتحانی به ریاست یک دانشگاهی برجسته یا یک فرد حرفه ای از خارج از موسسه، امتحانات نهایی را انجام می دهد.

در اینجا به یک نمای کلی در ارتباط با موارد مورد نیاز جهت اقدام برای تحصیل در کشور لتونی، پرداخته شده است:

نمای کلی در ارتباط با موارد مورد نیاز جهت اقدام برای تحصیل در کشور لتونی

سوالات متدوال در ارتباط با آزمون های مهم در لتونی

در اینجا به رفع برخی از ابهامات در خصوص آزمون های مهم در کشور لتونی می پردازیم:

  • آیا کشور لتونی سیستم آموزشی ایران را قبول دارد؟ بله، گواهی تحصیلات متوسطه متقاضی باید با استاندارد لتونی مطابقت داشته باشد و باید حداقل 12 سال در موسسه آموزش متوسطه باشد.
  • برای اقدام جهت شرکت در آزمون های مهم کشور به چه مواردی باید توجه کرد؟ دانشجویان بین المللی ملزم به ارائه مدرکی مبنی بر تمکن مالی برای پوشش هزینه های تحصیل، هزینه های زندگی و سایر هزینه های خود در طول دوره تحصیل خود در لتونی هستند. این ممکن است شامل صورت‌ حساب‌ های بانکی، نامه‌ های بورس تحصیلی یا نامه‌ های حمایت مالی از طرف حامیان مالی یا والدین باشد.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات دقیق در رابطه با شرایط دریافت این نوع از مهاجرت، می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :