مهاجرت به کشور بلغارستان

پناهندگی در بلغارستان

پناهندگی در بلغارستان

موضوع این نوشتار پناهندگی در بلغارستان است تا متقاضیانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند، با چگونگی فرآیند دریافت آن شوند. بلغارستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود یکی از دروازه های اصلی اروپا است و جریان مهاجرت به سمت غرب ثابت است. تشدید کنترل‌ های مرزی و سیاست‌ های سختگیرانه ‌تر ویزا مهاجرت غیرقانونی به بلغارستان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به‌طور قابل توجهی کاهش داده است، اگرچه قاچاق انسان به داخل و خارج همچنان یک مشکل است.

اما فشار مهاجرت بر بلغارستان به عنوان یک کشور ترانزیت برای مهاجرت همچنان ادامه دارد. مناطق اصلی مبدا ترکیه، رومانی، عراق، ایران، کشورهای مستقل مشترک المنافع و کشورهای آفریقایی هستند. بخش عمده ای از مهاجران می خواهند به اروپای غربی بروند اما مهاجران در این کشور ساکن می شوند. با توجه به گفته های فوق برای بهره مندی از مشاوره کارشناسان ما به موسسه سفیران سروش سعادت مراجعه فرمایید.

اطلاعات عمومی درباره پناهندگی در بلغارستان

مقامات بلغارستان، تعداد ساکنان مخفی این کشور را بین 5000 تا 10000 نفر تخمین می زنند. به گفته جان سالت، آمارها تعداد کارگران خارجی در بلغارستان را دست کم می گیرد، جایی که قانون به آنها اجازه دسترسی آسان به بازار کار را می دهد. بنابراین اکثر خارجی ها بدون مجوز کار می کنند. تقریبا 75% مشاغل غیر ماهر در تجارت و خدمات، 6% در تجارت ساختمان و 7% در صنعت سرگرمی کار می کنند. اما افرادی که به صورت غیرقانونی و بدون دریافت اقامت پناهندگی به بلغارستان مهاجرت می کنند، لازم است بدانند که تعداد فزاینده ای از مهاجرانی که به طور غیرقانونی در بلغارستان اقامت دارند، تحریم می شوند. چراکه ورود غیرقانونی در ماده 279 قانون مجازات جرم شناخته شده است که برای جرائم مشدد تا 6 سال حبس به اضافه جزای نقدی یا رد 12 در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر یکی از موضوعات پررنگ در مورد بلغارستان، تلاش دولت برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی است. وزارت کشور می گوید که کمپین های پیشگیرانه در رسانه ها با هدف افزایش آگاهی عمومی از مشکلات مربوط به مهاجرت غیرقانونی سازماندهی شده است. قراردادهای 2 جانبه و چندجانبه ابزاری هستند که برای بهبود کنترل مرزی، فراهم کردن تبادل اطلاعات در مورد جریان مهاجران غیرقانونی و روش‌ های ورود استفاده می ‌شوند. از میان کشورهای همسایه، همکاری با رومانی و یونان حاصل شده است. تبادل اطلاعات با آلمان و مجارستان از طریق مجاری مشخص و افراد خاص نتایج خوبی را به همراه داشته است.

اطلاعات عمومی درباره پناهندگی در بلغارستان

وضعیت حقوقی متقاضیان پناهندگی در بلغارستان

بلغارستان کنوانسیون 1951 ژنو و پروتکل 1967 آن را در 12 مه 1993 بدون قید و شرط تصویب کرد. هر دو در سال 1993 لازم الاجرا شدند و تا به امروز در سال2022 ادامه دارد. کشور هنوز باید قانون پناهندگان را تصویب کند. طبق قانون اساسی، این رئیس جمهور است که حق اعطای پناهندگی را دارد. 20 دفتر تخصصی پناهندگان دولتی، اداره ملی پناهندگی و پناهندگان سرزمینی (NBTAR) تأسیس شد و روند پناهندگی و تعیین آن توسط یک سازمان تنظیم می شود. در طول این روش، متقاضی حق اقامت و غذا، مراقبت های اجتماعی و پزشکی، از جمله معاینه و درمان در موسسات پزشکی با شرایط مشابه شهروندان بلغارستانی را دارد. در صورت امتناع از وضعیت پناهندگی یا تعلیق روند، مقررات قانون اقامت اتباع خارجی اعمال می شود.

پس از اعطاء وضعیت پناهندگی، فرد خارجی دارای حقوق و تعهداتی است که شهروندان بلغارستانی دارند. برای متقاضی گواهی هویت پناهندگی صادر می شود که حقوق اقامت، اشتغال، مراقبت های بهداشتی، بیمه اجتماعی و کمک را تحت شرایطی مشابه برای شهروندان بلغارستانی تضمین می کند. با اجازه مدیر NBTAR، او حق الحاق خانواده را دارد. با این حال مشکلاتی پیش روی پناهندگان است. علاوه بر این تنها یک مرکز پذیرش ثبت پناهندگان در کشور وجود دارد و هیچ امکانات پذیرشی در فرودگاه صوفیه وجود ندارد، که مشکل بزرگی است زیرا مردم در منطقه ترانزیت در حالت نیمه بازداشت باقی می مانند. اطلاعات بیشتر درباره ویزای همراه بلغارستان در مقاله مشخص شده شرح داده شده است.

در تصویر زیر برخی از مشکلات دیگری که پیش روی مهاجران پناهنده به بلغارستان وجود دارد، طرح شده است:

برخی از مشکلات پناهندگی در بلغارستان

فرآیند رسیدگی به درخواست پناهندگی در بلغارستان

درخواست ها برای اعطاء وضعیت پناهندگی توسط NBTAR بررسی می شود. روند اعطاء وضعیت پناهندگی با ثبت نام یک فرد خارجی در صوفیه آغاز می شود، اگرچه هنوز موارد زیادی وجود دارد که از ثبت نام و در نتیجه دسترسی به روش پناهندگی امتناع کرده اند. پیشنهاد برای اعطاء یا رد وضعیت پناهندگی و همچنین تعلیق روند، بر اساس مصاحبه با متقاضی، بررسی مطالب جمع آوری شده در مورد پرونده و هماهنگی با موسسه مربوطه ارائه می شود. گواهی موقت پناهندگی برای پناهجو با روندی در حال انجام صادر می شود. اولین مرکز ثبت نام در روستای بانیا در نزدیکی شهر نوا زاگورا راه اندازی شد. این ایده کمک به پلیس مرزی بود که نمی داند چگونه با پناهجویان برخورد کند.

اگرچه از نظر تئوری روند تعیین نباید بیش از 3 ماه طول بکشد، مواردی وجود دارد که بیش از 4 سال در جریان بوده است. به طور متوسط هر ماه 30 تا 40 پرونده تصمیم گیری می شود. یکی از علت های این موضوع بحث مصاحبه با پناهندگان است که حضور مترجمی که از ترجمه به زبانی که پناهجو می ‌فهمد، طبق قانون LAR اجباری است. قانون یک رویکرد حساس به جنسیت را پیش بینی می کند و در عمل، از همه پناهجویان صریحا پرسیده می شود که آیا مایلند در آغاز هر مصاحبه مصاحبه کننده یا مترجمی همجنس داشته باشند. علاقه مندان مهاجرت به بلغارستان برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مستر کارت بلغارستان با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گفتگو کنند تا اطلاعات تخصصی تری را در این زمینه دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :