مهاجرت تحصیلی چین

مزایا و معایب تحصیل در چین

مزایا و معایب تحصیل در چین

آگاهی درباره مزایا و معایب تحصیل در چین از این نکته ناشی می شود که این کشور در سال های اخیر به لحاظ سطح آموزش پیشرفت زیادی داشته است. تجربیات و نقل قول های دانش آموزان نشان می دهد که چین در بین دانش آموزان و دانش جویان بین المللی محبوب تر شده و آنان تحصیل در این کشور را به تحصیل در کشورهای غربی ترجیح می دهند.

مجموعه ای از مزایا و معایب سیستم آموزشی و البته امکانات رفاهی، فرهنگی و زیر ساختی در چین، به ویژه در مقایسه با سیستم های آموزشی غربی، به متقاضیان کمک می کند تا هنگام تفکر، تصمیم گیری و درخواست تحصیل در مدارس یا دانشگاه های برتر چین، آمادگی و آشنایی بیشتری داشته باشند.

تحصیل در مقاطع مختلف کشور چین

همانطور که اشاره کردیم تحصیل عالی در مقاطع مختلف چین از کارشناسی آغاز شده و در دکترا به پایان می رسد. در اینجا این مقاطع به طور مختصر شرح داده شده اند.

  • کارشناسی: دانشجویان در این مقطع موظفند برنامه های درسی خود را بین 3 تا 4 سال تکمیل کرده و به تعداد تعیین شده اعتبار و یا همان واحد برسند. پس از فارغ التحصیلی در این مقطع، دانشجویان مدرک کارشناسی را دریافت می کنند. لازمه تحصیل در مقطع بعدی دریافت این مدرک می باشد. تحصیل در مقطع کارشناسی در چین به زبان های چینی و انگلیسی ارائه می شود. برای تحصیل در مقطع کارشناسی در چین دانشجویان بایستی مدرک معتبر دیپلم 12 ساله را که معدل آنها بالاتر از 14 است ارائه کنند.
  • کارشناسی ارشد: مقطع کارشناسی ارشد در چین پس از مقطع کارشناسی می باشد. دانشجویان با تحصیل حدود 2 سال در این مقطع و ارائه پایان نامه و دفاع از آن می توانند مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کنند. جهت تحصیل در این مقطع ارائه مدرک معتبر کارشناسی و مدرک زبان مورد نیاز می باشد.
  • دکترا: مقطع دکترا در چین نیز مانند سایر نقاط جهان آخرین مقطع تحصیلی است. تحصیل در این مقطع در چین حدود 3 الی 4 سال می باشد. دانشجویان موظفند در سال آخر از رساله خود دفاع کنند و نمره لازم را کسب کنند. برای تحصیل در این مقطع دانشجویان بایستی مقطع کارشناسی ارشد را پشت سر گذاشته باشند.

درباره مزایا و معایب تحصیل در چین

سیستم آموزش از مهمترین موارد در خصوص هر کشوری است. این موضوع تعیین کننده تربیت شهروندان جوان آن کشور برای حرفه های آینده آنها است و به این سوال که آیا آنها را به مقصد نهایی که همانا موفقیت است می رساند یا خیر. سیستم های آموزشی بر اساس عوامل مختلفی از قبیل فرهنگ، شرایط اقتصادی، ساختار خانواده و موارد دیگر از کشوری به کشور دیگر متفاوت اند. با فرض اینکه کشور هدف چین باشد به بررسی برخی جوانب مثبت و منفی تحصیل در آن پرداخته خواهد شد. این کشور در سال های اخیر در چشم اندازهای اقتصادی و فناوری جهان بسیار مهم گردیده است. سیستم آموزشی آن نیز به طور منظم دانش آموزان را از سراسر جهان جذب می کند.

مهمترین مزایا و معایب تحصیل در چین

براساس آمارهای به دست آمده در سال های اخیر مزایای تحصیل در چین بیشتر معطوف به موضوعات زیر هستند:

تحصیل در چین به طور کلی نسبت به بسیاری دیگر از کشورهای جهان مانند ایالات متحده آمریکا، انگلیس، استرالیا و کانادا هزینه کمتری دارد. برای دانشجویان خارجی که به دنبال تحصیلات عالیه هستند، این موضوع می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. زیرا بودجه مورد نیاز برای تحصیل در چین بسیار کمتر است. هزینه کتاب هایی که برای مطالعه و تمرینات مورد نیاز می باشد در چین در مقایسه با سایر کشورها بسیار کمتر است.

معلمان مقاطع تحصیلی پایین تر مانند دبستان و دبیرستان از احترام بسیار بالایی در سیستم آموزشی چین برخوردارند. این خود یک نکته عالی در مورد سیستم آموزشی چین است. این موضوع ریشه در فرهنگ باستانی چین دارد، دانش آموزان به معلمان خود بسیار احترام می گذارند و با دقت به آنها گوش می دهند. ارتباط آنها به حدی نزدیک است که بسیاری از افراد حتی سال ها پس از یادگیری از آنها با معلمان ابتدایی خود پیوندهای طولانی مدت برقرار می کنند.

مهمترین مزایا و معایب تحصیل در چین

معایب تحصیل در چین

تحصیل در چین معایبی هم دارد که موارد زیر از جمله مهمترین آنها هستند:

زبان رسمی چین تقریبا توسط 20% از جمعیت جهان صحبت می شود. چینی زبانان نه تنها در چین، بلکه جوامع چینی در خارج از کشور نیز در سراسر جهان زندگی می کنند. زبان چینی دارای سیستم نوشتاری ایدئوگرافیک منحصر به فردی است که قابلیت درک بصری را فراهم می کند. ساختار دستوری زبان چینی نه تنها منطقی، بلکه عملی نیز هست که به شیوه خاص تفکر چینی مربوط می شود. در بیشتر موارد، دانش آموزان در مقاطع ابتدایی چینی فقط یک معلم دارند که سال ها در کنار دانش آموزان می ماند، که این خود یک چالش در مورد سیستم آموزشی چین است.

در چین به اندازه کافی به خلاقیت اهمیت داده نمی شود. به دانشجویان تکالیف زیادی داده می شود، بنابراین آنها نمی توانند به غیر از یادگیری متون و انجام مسائل ریاضی، روی چیز دیگری تمرکز کنند. به همین دلیل دانشجویان چینی غالبا در مباحث منطقی مانند ریاضیات و علوم بسیار عالی عمل می کنند. آنها همچنین تمرکز زیادی بر کار سخت و مداوم دارند.

میانگین هزینه تحصیل در چین

به طور متوسط​، دانشجویان بین المللی در چین، حدود 4000$ (دلار) برای هزینه های اقامت و حدود 2000$ (دلار) برای سایر هزینه های زندگی (مانند غذا، حمل و نقل و غیره) در سال صرف می کنند. بنابراین، بودجه ماهیانه زندگی دانشجویی در چین حداقل 500$ (دلار) خواهد بود. با این حال، از آنجا که چین یک کشور بسیار پهناور است. لازم است بدانید که بسته به هر منطقه کشور، زندگی در چین تفاوت های قابل توجهی در رابطه با قیمت ها و هزینه های مختلف زندگی وجود خواهد داشت.

همچنین چین با داشتن بیش از 1000 دانشگاه اعم از دولتی و خصوصی و میلیون ها دانشجو یکی از بزرگترین شبکه های آموزشی را ایجاد کرده است. از این رو باید توجه داشته باشید که هزینه شهریه دانشگاه های چینی بسته به دولتی یا خصوصی بودن، رشته و مقطع تحصیلی همچنین رنکینگ دانشگاه و حتی محل دانشگاه متفاوت می باشد.

شرایط تحصیل رایگان در چین با بورسیه تحصیلی

بورسیه های تحصیلی در چین بیشتر هزینه های زندگی و تحصیل دانشجو را تامین می کنند. بورسیه تحصیلی تنها روشی برای تحصیل رایگان در چین است. دانشجویان با استفاده این فرصت می توانند شرایط تحصیل رایگان را برای خود به دست آورند. متقاضیان از ماه ژانویه تا آپریل فرصت دارند تا نسبت به دریافت بورسیه تحصیلی در چین، اعلام آمادگی کنند. شرایط اخذ بورسیه تحصیلی چین شامل مواردی همچون محدودیت سنی نیز می شود. به عنوان مثال: متقاضی کارشناسی ارشد نباید بیش از 32 و متقاضی مقطع دکترا نباید بیش از 40 سال سن داشته باشد. همچنین همانند سایر کشورها بورسیه معمولا به افرادی تعلق می گیرد که سوابق علمی و تحصیلی برتری داشته باشند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی چین عبارت اند از:

  • کپی مدارک تحصیلی
  • رزومه و سوابق علمی
  • 2 عدد توصیه نامه از اساتید
  • فرم درخواست بورسیه تحصیلی
  • سطح علمی و نمرات بالا

مهمترین ضعف سیستم آموزشی چین

برای کسانی که به منظور تحصیل از یک کشور دیگر به چین می روند، تکیه زیاد روی امتحانات به عنوان یک مبنا یک چالش بزرگ به نظر می رسد. برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های چین دانشجویان اغلب ملزم به گذراندن یک آزمون ورودی هستند. همچنین، از دانش آموزان انتظار می رود هر آنچه را که در مدرسه به آنها آموخته اند یاد گرفته و در امتحانات قبول شوند. مفهوم پروژه های گروهی و سایر کارهای مشترک در چین چندان وجود ندارد. دانشجویانی که علاقمند به تحصیل در دانشگاه های چین هستند، در صورتی که با سوالاتی روبرو شوند، می توانند پاسخ تمامی سوالات خود را از کارشناسان و مشاورین با تجربه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جویا شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :