مهاجرت تحصیلی کرواسی

راهنمای تحصیل در کرواسی

تحصیل در کرواسی

فرهنگ مردم کرواسی و همچنین آزادی بیان در این کشور سالیانه متقاضیان زیادی را به فکر تحصیل در کرواسی انداخته است. کرواسی مردم بسیار با فرهنگی دارد که ما با داشتن مربی های فوتبالی که در ایران فعالیت کرده اند و مربی تیم های ملی و باشگاهی ایران بوده اند و سابقه درخشان و خاطره های زیبایی را که برای ایرانیان به جای گذاشته اند، این کشور را به خاطر می آوریم. حتما ایرانیان حامی و علاقمند به فوتبال بازی تلخ ایران در مقابل ایرلند را به خاطر می آورند که ایران از صعود به جام جهانی 2002 باز ماند و میروسلاو بلاژویچ وداعی تلخ با ایران داشت. همچنین مربی صاحب نام در ایران برانکو ایوانکویچ که ایرانیان او را با نام کوچک صدا میزدند نیز از مربیان خوش نام خارجی در ایران بوده است که دو دوره رهبری تیم ملی ایران را از سال 1380 بر عهده گرفت.

98% مردم کرواسی با سواد هستند و تحصیل برای کودکان در دوره ابتدایی از 6 تا 15 سالگی اجباری و کاملا رایگان است. همچنین در این کشور 67 دانشگاه وجود دارد که قدیمی ترین آنها زاگرب است که قدمتی به اندازه 340 سال دارد و این یعنی در سال 1669 میلادی تاسیس شده است. همچنین واحد پولی این کشور از سال 2023€ (یورو) است و با اینکه کرواسی چیزی به نام دین رسمی ندارد. ولی 91% کروات ها خود را مسیحی می دانند. در ادامه این مقاله که تحصیل در کرواسی را مورد بررسی قرار داده است و توسط مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است، با شرایط مهاجرت تحصیلی به این کشور آشنا خواهیم شد.

مزایای تحصیل در کرواسی

گرچه شرایط اقتصادی نامساعد در کرواسی حاکم است و این کشور جزء فقیرترین کشورهای اروپا محسوب می شود. ولی همواره از هر نظر بهتر از کشورهای جهان سومی می تواند پاسخگوی نیازهای اولیه شهروندان باشد و با ایجاد شرایط برای تحصیلات مردم خود، بستری را برای تحصیل مهاجران خارجی نیز ایحاد نموده تا به مراکز و موسسات آموزشی دولتی و خصوصی خود در سطوح مختلف اعتبار بیشتری ببخشد. هر فارغ التحصیلی که مدارک کافی از گذراندن دوره متوسطه خود در کشور را داشته باشد و از نمرات خوبی برخوردار باشد می تواند در کرواسی تحصیل کند و از مزایای آن بهره مند گردد. همچنین ثبت نام دانش آموزان در این کشور بر اساس ارزیابی عمومی دروس پایه و آزمون زبان مدارس قابل دسترس خواهد بود.

مزایای تحصیل در کرواسی به طور خلاصه در تصویر زیر آورده شده است:

مزایای تحصیل در کرواسی

بورسیه تحصیلی در کرواسی

رایگان بودن تحصیل در کرواسی به این بستگی دارد که فرد با چه زبانی و در چه دانشگاه یا مرکزی قصد تحصیل و آموزش دارد. مثلا تحصیل برای افرادی که به زبان محلی این کشور که کرواتی است قصد تحصیل دارند، کاملا رایگان است و دیگر نیازی به بورسیه پیدا نخواهند کرد. اما هزینه ای که افراد متقاضی تحصیل به زبان انگلیسی در کرواسی باید بپردازند نسبت به بقیه کشورهای اروپایی پایین است ولی باز شرایط بورسیه دانشجویان نیز در کرواسی وجود دارد. استفاده از بورسیه های شایستگی در دانشگاه های کرواسی به این شکل است که فرد باید اثبات کند از لحاظ دانش در سطح بسیار خوبی قرار دارد و این مستلزم ارائه مدارکی مستند است.

از مدارکی که می تواند اثبات کند دانشجوی متقاضی تحصیل در کرواسی شایستگی لازم برای تحصیل به زبان انگلیسی و به طور رایگان در این کشور را دارد ریز نمرات و معدل بالا و قابل تحسین در مراکز آموزشی کشور خود است. این شایستگی می تواند با ارائه مدارک ثبت اختراع و یا جوایز بین المللی و خوارزمی و همچنین مقالات و پژوهش های بین المللی و یا کنفرانس های بین المللی و همچنین ترجمه و نویسندگی کتاب های معتبر و یا حتی بودن جزء 3 رتبه برتر در مرکز تحصیلی قبلی و مستنداتی مبنی بر نخبه بودن فرد، اثبات شود.

بورسیه تحصیلی در کرواسی

مقاطع تحصیلی در کرواسی

تحصیل در کرواسی در تمام مقاطع انجام می شود. به این شکل که افراد در مهد کودک های معتبر این کشور می توانند فرزند خود را از یک سالگی تا 6 سالگی برای برای آموزش در مدارس آماده کنند. این مدارس با هزینه های بسیار محدود و کاملا رایگان خدمات بسیاری به دانش آموزان ارائه می کنند و مدارس در مقطع متسطه به حرفه ای و هنری تقسیم بندی می شود که پس از آن برای ورود به دانشگاه در یک ازمون یکپارچه شرکت می کنند که تحقیقات نشان داده است 70% دانش آموزان پس از آزمون سراسری موفق به ورود به دانشگاه می شوند.

تحصیلات عالی در کرواسی مانند تمام مدارک آکادمیک در اروپا ارائه می شود و مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین دکتری در این کشور ارائه می گردد که این سیستم اموزشی در 3 نوع دانشگاه و مرکز آموزشی مانند دانشگاه های دولتی کرواسی و دانشگاه های خصوصی این کشور و همچنین موسسه پلی تکنیک در کرواسی ارائه می گردد که محبوب ترین آنها در بین دانشجویان و علاقه مندان به تحصیل در کرواسی دانشگاه زاگرب و اسپلیت و دوبرونیک هستند.

در جدول زیر برخی از دانشگاه های معتبر کرواسی به همراه رتبه جهانی آنها آمده است:

نام دانشگاهرتبه جهانی
زاگرب801-1000
استروس مایر1001-1200
ریژکا1001-1200
اسپلیت1201-1400

شرایط تحصیل در دانشگاه های کرواسی

اتباع خارجی می توانند در کرواسی با یک آزمون معادل سازی و ثبت نام در یک سیستم لکترونیکی جهت پذیرش خود در دانشگاه های کرواسی اقدام نمایند و با ترجمه تمام مدارک خود به زبان کروات ها و تاییدیه دولتی آنها در این سیستم الکترونیکی بارگزاری کرده و آزمون مورد نظر خود را ثبت نام کنند. متقاضیان باید به این نکته توجه کنند که ارزیابی آخرین مدرک تحصیلی و ازمون و تست زبان برای تاییدیه پذیرش دانشگاه ها الزامی است و حتی گاهی برخی از دانشگاه های کرواسی اقدام به مصاحبه با متقاضیان می کند و سپس نتیجه را به ایشان اعلام کرده و مراحل بعدی ثبت نام شکل می گیرد.

در آمار زیر تعداد دانشجویان خارجی در کرواسی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است:

تعداد دانشجویان خارجی در کرواسی

هزینه تحصیل در کرواسی

زندگی در کرواسی از ارزان ترین زندگی ها در اروپا خواهد بود، ولی کیفیت زندگی که فرد از خود انتظار دارد نیز بسیار در خرج و مخارج تاثیرگذار خواهد بود. ولی به طور میانگین یک دانشجو در کرواسی هزینه زندگی اش نسبتا پایین بوده و در حدود 600€ الی 1000€ (یورو) خواهد بود. همچنین شهریه دانشگاه ها در رشته های علوم انسانی به طور میانگین بین 800€ الی 2500€ (یورو) و در تخصص های فنی و پزشکی می تواند بین 3000€ الی 3600€ (یورو) باشد. همچنین مخاطبین گرامی می توانند با بررسی رزومه خود نزد مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شرایط خود برای تحصیل در کشورهای معتبر دنیا را بسنجند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :