مهاجرت تحصیلی مجارستان

تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان

در مقاله پیشرو به بررسی تحصیل در مجارستان و هزینه تحصیل در این کشور که برای دانشجویان بین المللی مقرون به صرفه است می پردازیم. با توجه به اینکه مجارستان جزء کشورهایی است که سرمایه گذاری زیادی در آموزش عالی انجام داده و نتایج خوبی در این زمینه کسب کرده، تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی برای تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه های این کشور را انتخاب می کنند. مجارستان دارای دانشگاه های بسیار خوب، کیفیت زندگی بالا، هزینه های زندگی و شهریه های مناسب است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جهت ارائه اطلاعات جامع درباره تحصیل در مجارستان برای متقاضیان تحصیل در این کشور، به بررسی این موضوع در مقاله زیر پرداخته است.

نحوه تحصیل در مجارستان

مجارستان در اروپای مرکزی و شرقی واقع شده است و با اتریش در غرب و رومانی در شرق هم مرز است. جمعیت آن حدود 10 میلیون نفر است که 3 میلیون نفر آن در بوداپست، پایتخت این کشور زندگی می کنند. سایر شهرهای مهم دانشجویی سگد، پچ و دبرسن هستند. تعداد زیادی از دانشگاه ها در کشور مجارستان رشته هایی را ارائه می دهند که کاملا به زبان انگلیسی آموزش داده می شوند. در تمام دوره های دانشگاهی، صدها رشته تحصیلی به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی موجود است. نحوه تحصیل در مجارستان از طرح بولونیای اروپا پیروی می کند و در سراسر اروپا و سایر نقاط جهان به رسمیت شناخته می شود. برای تحصیل در مجارستان به زبان انگلیسی دوره های متفاوتی وجود دارد.

در لیست زیر به تعدادی از دوره های محبوب جهت تحصیل در مجارستان اشاره شده است:

  • مدارک مهندسی در مجارستان
  • مدارک بازرگانی در مجارستان
  • مدارک علوم انسانی در مجارستان
  • مدارک پزشکی در مجارستان
  • مدرک موسیقی در مجارستان

یکی از بهترین دانشگاه های مجارستان در بین 500 دانشگاه برتر جهان، دانشگاه سگد است. دانشگاه سگد حدودا با 20000 دانشجو، یکی از بزرگترین دانشگاه های مجارستان است. سایر دانشگاه های برجسته عبارتند از:

  • دانشگاه سملوایز (در بوداپست)
  • دانشگاه لوراند (در بوداپست)
  • دانشگاه پچ

مجارستان همچنین به دلیل دانشکده های پزشکی و دانشکده های دندانپزشکی خود مورد توجه قرار گرفته است، که بسیاری از آنها دوره های مناسبی را برای دانشجویان خارجی ارائه می دهند.

نحوه تحصیل در مجارستان

آمادگی برای تحصیل در مجارستان

راه های مفیدی برای اطمینان از واجد شرایط بودن برای دانشگاه مجارستان وجود دارد:

در خصوص دوره های آمادگی برای تحصیل در مجارستان بایستی مراحل زیر را بگذرانید. این نوع دوره‌ ها به دانشجویان جویای مدرک امکان می‌دهد تا درست قبل از شروع دوره کارشناسی ارشد یا سایر برنامه‌ های تحصیلات تکمیلی، آمادگی بیشتری برای آموزش داشته باشند. یک دوره قبل از MBA، قبل از رشته حقوق، قبل از رشته پزشکی و همچنین هر دوره پایه یا آمادگی دیگری که به شما امکان می دهد در رشته انتخابی خود تحصیل کنید.

همچنین بایستی زبان انگلیسی خود را از طریق یک دوره آمادگی بهبود بخشید. اگر در یک برنامه تحصیلی در مجارستان شرکت می کنید، باید ثابت کنید که مهارت های زبانی خوبی برای شرکت در کلاس ها و درک کافی از کنفرانس ها دارید. هم چنین این دوره ها شما را برای انواع آزمون های زبان انگلیسی مدنظر دانشگاه ها مهیا می سازد. واجدین شرایط برای تحصیل در مجارستان، باید مدرکی دال بر مهارت زبان انگلیسی خود ارائه دهند.

مدارک مورد قبول عموما توسط دانشگاه های مجارستان عبارتند از:

  • PTE آکادمیک
  • تافل IBT
  • آیلتس آکادمیک
  • C1 Advance یا C2 Proficiency

ویزای تحصیلی مجارستان

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی که در مجارستان تحصیل می‌کنند، برای اقامت بلندمدت نیاز به ویزای تحصیلی مجارستان دارند تا بتوانند مدرک انتخابی خود را به پایان برسانند. هنگامی که پذیرش دانشگاه را گرفتید، باید با نزدیکترین سفارت یا کنسولگری مجارستان تماس بگیرید تا از روند دقیق ویزای دانشجویی و شرایط لازم برای ملیت خود مطلع شوید. در سفارت فرم درخواست تکمیل شده، گذرنامه، بیومتریک و هزینه درخواست €60 (یورو) را ارائه دهید. مدارک مورد نیاز خود را ارائه دهید، بعد از یک ماه نتیجه به شما اعلام می شود و در صورت موافقت، می توانید به مجارستان سفر کنید و مجوز اقامت خود را طی 30 روز دریافت کنید.

موقع درخواست ویزا یا مجوز اقامت برای تحصیل در مجارستان ارائه مدارک زیر ضروری است:

  • نامه پذیرش دانشگاه
  • سند پرداخت هزینه به دانشگاه برای مخارج و خوابگاه
  • گذرنامه
  • اثبات مالی
  • ترجمه و تایید ریز نمرات تحصیلی
  • نمره آزمون مهارت زبان انگلیسی
  • بیمه سلامت

پردازش ویزای تحصیلی مجارستان معمولا حدود یک ماه طول می کشد، اما ممکن است تا 60 روز طول بکشد. بنابراین مهم است که بررسی این موضوع را در اسرع وقت درخواست دهید. هنگامی که در مجارستان مستقر شدید، ممکن است بخواهید همسر یا فرزندان شما به مجارستان بیایند و با شما زندگی کنند. شرط اصلی برای این کار این است که بتوانید از نظر مالی از آنها حمایت کنید و آنها بتوانند تحت الحاق خانواده به مجارستان بیایند. برای اطلاع از شرایط تحصیل در دانشگاه بوداپست مجارستان این قسمت مطالعه شود.

در شکل زیر به تعدادی از شرایط اخذ ویزای دانشجویی برای تحصیل در مجارستان اشاره شده است:

شرایط اخذ ویزای دانشجویی برای تحصیل در مجارستان

هزینه های تحصیل در مجارستان

دانشگاه های مجارستان شهریه دریافت می کنند، اما در مجموع هزینه های تحصیل در مجارستان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه هستند. بسته به دانشگاه و رشته، شما می توانید انتظار داشته باشید که حدود 2500€ تا 3000€ (یورو) در سال بپردازید. رشته های مهندسی ممکن است کمی گران تر و تا حدود 5000€ (یورو) در سال باشد. تحصیل در رشته پزشکی یا دندانپزشکی معمولاً شامل شهریه حدود €6000 الی €8000 (یورو) در سال است.

مجارستان در پی ارائه بورسیه های مختلف تحصیلی به دانشجویان بین المللی است. یکی از آن ها بورسیه مجارستانی است. بورسیه تحصیل در مجارستان بسیار سخاوتمندانه است:

شامل هزینه های تحصیل در مجارستان

  • بیمه درمانی
  • کمک هزینه مسکن
  • کمک هزینه ماهانه

هر سال، بورسیه مجارستانی به حدود 5000 دانش آموز از بیش از 70 کشور شریک اعطاء می شود. اینکه آیا شما واجد شرایط رشته ای هستید که می خواهید مطالعه کنید، بستگی به برنامه های همکاری موجود دارد. معمولا برای اخذ بورسیه تحصیلی در همان سال باید درخواست خود را با مدارک لازم تا اواسط ژانویه برای دانشگاه بفرستید.

در نمودار زیر میانگین شهریه دانشگاه ها در مجارستان برحسب یورو برای کارشناسی و کارشناسی ارشد نشان داده شده است:

میانگین شهریه دانشگاه ها در مجارستان برحسب یورو برای کارشناسی و کارشناسی ارشد

برای تحصیل در دانشگاه سگد مجارستان این قسمت مطالعه شود.

هزینه زندگی در مجارستان

کشور مجارستان جزء اعضای اتحادیه اروپا است، با این وجود، شما نمی توانید از یورو استفاده کنید. واحد پول رسمی مجارستان فورینت (Ft) نام دارد. امکان دارد در برخی مکان ها، همچنان ‌بتوانید یورو بپردازید، اما در اکثر مکان ها باید فورینت داشته باشید. یک یورو حدود 300Ft (فوت) ارزش دارد. هزینه زندگی در مجارستان بسیار مقرون به صرفه است. با در نظر گرفتن اقامت، غذا، حمل و نقل و موارد دیگر، می توانید با کمتر از €600 (یورو) در ماه در بوداپست (پایتخت) و کمتر از €500 (یورو) در ماه در شهرهای کوچک تر زندگی کنید.

در مجارستان تخفیف‌ های زیادی برای دانش‌آموزان ارائه می‌شود، به‌ عنوان مثال، در حمل‌ونقل عمومی، مکان ‌های ورزشی یا بلیت ‌های سینما (هزینه اصلی با کارت دانشجویی تقریبا نصف می شود). می توانید از دانشگاه خود کارت شناسایی دانشجویی را دریافت کنید یا یک کارت بین المللی (به نام ISIC) بگیرید. در مجارستان، دانشجویان می توانند تا %50 از هزینه های حمل و نقل را تخفیف بگیرند. برای خرید بلیت دانشجویی باید کارت دانشجویی معتبر همراه داشته باشید در غیر این صورت جریمه می شوید. خطوط مترو، خطوط تراموا، راه‌آهن حومه‌ای، اتوبوس، واگن برقی، اتوبوس شبانه و غیره همه توسط یک شرکت اداره می‌شوند.

بنابراین برای هر وسیله حمل‌ونقلی تنها به یک گذرنامه نیاز دارید. هزینه واقعی مجوز ماهانه بوداپست برای دانشجویان 3900Ft (فوت) است. یک مجوز 3 ماهه برای دانشجویان وجود دارد (معتبر برای 100 روز)، هزینه آن 11500Ft (فوت) است. اگر بازدیدکنندگانی دارید که دانشجو نیستند، می‌ت وانند یک پاس 14 روزه به قیمت 6500Ft (فوت) بخرند.

متوسط هزینه زندگی در مجارستان روی نمودار زیر نشان داده شده است:

هزینه زندگی در مجارستان

جهت تحصیل در دانشگاه پچ مجارستان اینجا را بخوانید.

محل اقامت برای تحصیل در مجارستان

محل اقامت برای تحصیل در مجارستان یکی از مهم ترین چیزهایی است که هنگام رفتن به این کشور باید برای آن برنامه ریزی کنید. بسته به دانشگاه، ممکن است در خوابگاه ها یا اقامتگاه های دانشجویی اقامت داشته باشید، اما اگر اینطور نیست، دانشگاه می تواند به شما کمک کند تا مکانی برای اجاره پیدا کنید. اگر دانشگاه دارای بخش ESN (شبکه دانشجویی اراسموس) باشد، آنها می توانند در مورد محل اقامت و همچنین سایر مشکلاتی که ممکن است داشته باشید به شما کمک کنند. در سگد، هیچ مکان خوابگاهی در دسترس نیست، اما آنها دفتری به نام دبیرخانه دانشجویان خارجی دارند که می تواند به شما کمک کند، یا می توانید برای کمک با بخش محلی ESN نیز تماس بگیرید. هزینه اقامت ماهانه در محدوده €360 الی €750 (یورو) است.

در دبرسن، ممکن است بتوانید یک خوابگاه با €150 الی 200€ (یورو) در ماه بگیرید. در پچ، خوابگاه‌ های بیشتری برای دانشجویان خارجی وجود دارد که 100€ الی €150 (یورو) در ماه است. در بوداپست، به سختی می توانید مکان های خوابگاه را دریافت کنید. می توانید هاستل ها را بررسی کنید، آپارتمانی به تنهایی یا با دانشجویان دیگر به طور شراکتی اجاره کنید. دانشگاه ‌های بزرگ ‌تر بخش‌ های ESN خود را دارند، که در آن برای آپارتمان‌ های 1 اتاقه €320 (یورو) در ماه اجاره دریافت می‌ کنند، یا می‌ توانید اتاق‌ های مسطح بیشتری را با سایر دانشجویان برای مخارج کمتر از €170 (یورو) اجاره کنید. در صورت علاقه به تحصیل در دانشگاه دبرسن مجارستان این قسمت مطالعه گردد.

بهترین دانشگاه های مجارستان

در قلب اروپا، با تاریخ پر زرق و برق و گذشته فرهنگی، مجارستان انتخاب خوبی برای اهداف تحصیلی شما است. نه تنها دانشگاه ها نسبتا ارزان هستند. در مجارستان، می‌توانید برخی از کالج‌ها و مدارس بین‌المللی با بالاترین رتبه و مشهور را در جهان پیدا کنید. تعدادی از مراکز آموزش عالی با رتبه برتر در جهان در مجارستان وجود دارند که به خاطر نحوه تدریس، تحقیق و بالا بودن کیفیت علمی مشهور هستند. برای یافتن بهترین دانشگاه های مجارستان در سراسر جهان برای گرفتن مدرک لیسانس، کارشناسی ارشد یا دکترا، می توانید برخی از بهترین دانشکده های حقوق، دانشکده های پزشکی و دانشکده های بازرگانی مجارستان را کشف کنید.

چندین دانشگاه از مجارستان به دلیل کیفیت بسیار خوب مورد تایید قرار گرفته اند. مجارستان به تاریخ طولانی و رنگارنگ آموزش عالی و تحقیقات دانشگاهی نگاه می کند. و سنت طولانی تدریس به زبان های خارجی، در درجه اول انگلیسی وجود دارد. دانشجویان بین المللی به دلیل آموزش با کیفیت بالا، شهریه و هزینه زندگی نسبتا مناسب، به کشور مجارستان جذب می شوند. با رتبه های قابل احترام در بین 200 دانشگاه برتر اروپا، دانشگاه سگد، دانشگاه سملوایز و دانشگاه اتووس بهترین دانشگاه های مجارستان محسوب می شوند. درباره اطلاع از جزییات تحصیل تخصص در آمریکا به لینک مشخص شده مراجعه بفرمائید.

در جدول زیر رنکینگ جهانی تعدادی از بهترین دانشگاه های مجارستان مشخص شده است:

اسامی دانشگاه هارنکینگ جهانی 2022
دانشگاه سگد801
دانشگاه دبرسن801
دانشگاه اتووس لوراند601
دانشگاه پچ801
دانشگاه سملوایز251

درصورت تمایل به تحصیل در دانشگاه سملوایز مجارستان این قسمت خوانده شود.

تصویر زیر بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در مجارستان را نشان می دهد:

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در مجارستان

مزایای تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان برای دانشجویان بین المللی امتیازات مختلفی دارد. در اینجا به تعدادی از مزایای تحصیل در مجارستان اشاره شده است:

  • دانشگاه های مجارستان تحصیلات با کیفیت بالا را با هزینه های تحصیلی مقرون به صرفه ارائه می دهند.
  • مجارستان کشوری پیشرفته و امن است و مخارج زندگی در آن در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی کمتر است.
  • مجارستان یک کشور متنوع از نظر فرهنگی همراه با تجربیات مفرح زیادی برای دانشجویان بین المللی است.
  • مجارستان کشوری کوچک با مناظر طبیعی زیبا و محیطی امن می باشد.
  • اگرچه این کشور از نظر مطالعات بین المللی به اندازه سایر کشورهای اروپایی شناخته شده نیست، اما می توانید بسیاری از رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد را با کیفیت بالا در مجارستان مطالعه کنید.

تصویر زیر به تعدادی از مزایای تحصیل در مجارستان اشاره می کند:

مزایای تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان با بورسیه تحصیلی

به منظور تحصیل در مجارستان با بورسیه، بورس تحصیلی دولت مجارستان در سال 2022 شرایطی را اعلام کرد که باید توسط متقاضی رعایت شود، از جمله:

  • متقاضی نباید دارای تابعیت مجارستان باشد، وضعیت حفاظت موقت و یا پناهندگی را داشته باشد.
  • سن متقاضی باید از 18 سال بیشتر باشد.
  • کسانی که بورسیه مجارستان را دریافت کرده اند نمی توانند دوباره درخواست دهند.
  • دانشجویان بین المللی باید شرایط دانشگاهی را که قصد دارند برای آن درخواست دهند، داشته باشند.

همه شهروندان کشورهایی که دارای روابط دیپلماتیک، همکاری آموزشی دوجانبه و توافقنامه با مجارستان هستند، واجد شرایط درخواست بورسیه هستند. برنامه بورس تحصیلی مجارستان از طریق همکاری مستقیم با برخی از کشورها اجرا می شود و درخواست برای بورس تحصیلی نیازی به هزینه اضافی ندارد. هزینه زندگی در مجارستان را به طور کامل در اینجا بخوانید.

روند درخواست بورسیه برای تحصیل در مجارستان

روند درخواست بورسیه برای تحصیل در مجارستان از چندین مرحله می گذرد و تقریبا یک سال طول می کشد که طی آن انتقال از یک مرحله به مرحله دیگر انجام می شود. روند درخواست بورسیه برای تحصیل در مجارستان به شرح مراحل زیر است:

  1. درخواست از طریق سیستم بورسیه تحصیلی مجارستان، و موسسه ای که در کشور شما نمایندگی دارد.
  2. معاینه فنی و فرآیند نامزدی
  3. ارسال پذیرش از دانشگاه ها
  4. اعلام نتایج بورسیه مجارستان
  5. فرآیند درخواست ویزا
  6. ورود به مجارستان

مدارک اصلی درخواست بورسیه:

  • فرم درخواست آنلاین
  • نامه تشویق
  • اثبات مهارت زبان و ترجمه های آن به زبان برنامه تحصیلی انتخاب شده یا به زبان مجارستانی
  • گواهینامه ها و ریز نمرات به زبان برنامه تحصیلی یا به زبان مجارستانی

تصویر زیر مدارک لازم برای درخواست بورسیه تحصیلی مجارستان را نمایش می دهد:

مدارک لازم برای درخواست بورسیه تحصیلی مجارستان

تحصیل داروسازی در ایتالیا در این بخش شرح داده شده است.

تحصیل در مجارستان برای مدرک کارشناسی

به منظور تحصیل در مجارستان برای مدرک کارشناسی بهتر است بدانید که، مدرک کارشناسی یک مدرک دانشگاهی است که برای دوره کارشناسی تحصیلی به دست می‌آید که می‌تواند در طول زمان متفاوت باشد. طول مدت این مدرک بستگی به کشور، رشته تحصیلی و گاهی دانشگاه دارد. به طور معمول، بین دوره های کارشناسی حرفه ای و آکادمیک تفاوت هایی وجود دارد. یک مدرک لیسانس حرفه ای معمولا 4 تا 5 سال طول می کشد، در حالی که دوره کارشناسی آکادمیک در اکثر کشورها 3 سال طول می کشد. اگرچه این همیشه یک قانون کلی نیست.

مدارک کارشناسی تقریبا در همه کشورهای جهان وجود دارد. دوره های تحصیلی بیشتر مواقع به مدارکی مانند:

  • کارشناسی علوم (BSc)
  • کارشناسی هنر (BA)
  • کارشناسی حقوق (B)
  • کارشناسی بازرگانی (BA)

پس از اتمام دوره کارشناسی معمولی در همان رشته می توان مدرک افتخاری یک ساله دریافت کرد. گاهی اوقات، این به معنای یک سال تحقیق است که با پایان نامه مکتوب به اوج می رسد. معمولا فقط برای دانشجویانی در دسترس است که در سال های قبلی تحصیل در مقطع کارشناسی نمرات بالایی کسب می کنند. در برخی از دانشگاه‌ها، شما می‌توانید یک مدرک ممتاز مشترک داشته باشید. این امر مستلزم حداقل نیمی از واحدهای مورد نیاز برای هر یک از رشته های مربوطه (2 حوزه موضوعی) است. حوزه های موضوعی لزومی ندارد که ارتباط زیادی با هم داشته باشند، اما معمولا هم همپوشانی با دانشکده ها و موضوعات دارند. حقوق ماهیانه کار در ایتالیا را در اینجا بخوانید.

نمودار زیر میانگین درآمد فارغ التحصیلان در مجارستان را براساس مشاغل نشان می دهد:

میانگین درآمد فارغ التحصیلان در مجارستان را براساس مشاغل

نمودار زیر میانگین درآمد فارغ التحصیلان در مجارستان را براساس مدرک تحصیلی نشان می دهد:

میانگین درآمد فارغ التحصیلان در مجارستان را براساس مدرک تحصیلی

کار پس از تحصیل در مجارستان

یافتن کار پس از تحصیل در مجارستان یا راه اندازی یک کسب و کار بسیار دشوار است. برای کمک به دانشجویان خارجی برای پر کردن شکاف بین فارغ التحصیلی از دانشگاه مجارستان و شروع یک فعالیت سودمند، نوع جدیدی از اجازه اقامت برای فارغ التحصیلان تازه وارد در دسترس است. متقاضیان با داشتن مجوز تحصیل به کار می توانند تا 9 ماه پس از فارغ التحصیلی در مجارستان بمانند. بنابراین زمان زیادی برای یافتن شغل یا راه اندازی یک کسب و کار دارند. در این مرحله این مجوز موقت می تواند به مجوز اقامت بر اساس فعالیت سودآور تغییر کند. هر دانشجوی خارجی که مدرکی از دانشگاه مجارستان دریافت می کند، واجد شرایط ویزای تحصیل به کار است، اما شما باید حداکثر 15 روز قبل از انقضای مجوز اقامت دانشجویی، درخواست خود را تحویل دهید.

برای کار پس از تحصیل در مجارستان، باید تأیید کنید که:

  • جویای کار هستید یا قصد راه اندازی یک شرکت را دارید.
  • ارائه سندی مبنی بر داشتن بودجه کافی برای اقامت در مجارستان (مثلا با یک صورت حساب بانکی که نشان می دهد پول کافی دارید)
  • یک بیمه درمانی معتبر دارید.
  • محل اقامت دارید.
  • در صورت رد شدن مجوز از کشور مجارستان خارج می شوید.

شکل زیر شرایط لازم برای کار بعد از تحصیل در مجارستان را نمایش می دهد:

شرایط لازم برای کار بعد از تحصیل در مجارستان

مقامات ممکن است مدارک بیشتری را درخواست کنند. اگر درخواست اخذ مجوز اقامت تحصیل به کار شما رد شود، بعد از فارغ التحصیلی نمی توانید در مجارستان بمانید و بعد از انقضای ویزای دانشجویی باید از این کشور خارج شوید. در نتیجه، باید قبل از انقضای ویزای دانشجویی خود درخواست مجوز اقامت تحصیل به کار دهید. همچنین در خصوص اطلاع از شرایط تحصیل در رشته های پزشکی در قطر می توانید بر روی لینک مشخص شده کلیک کنید. اگر قصد تحصیل در مجارستان از جمله تحصیل در دانشگاه سوپرون مجارستان را دارید، می توانید از طریق موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت سریع تر اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :