مهاجرت به کشور آلمان

بزرگترین صنایع آلمان

بزرگترین صنایع آلمان

بزرگترین صنایع آلمان به عنوان برترین اقتصاد اروپا و چهارمین اقتصاد برتر جهان نقش بسیار مهمی در اقتصاد و میزان اشتغال داشته است. کشور آلمان برترین اقتصاد اروپا و چهارمین اقتصاد برتر جهان پس از ایالات متحده، چین و ژاپن می باشد. در سال 2022 تولید ناخالص ملی آلمان بر اساس قدرت خرید و برابری ارز 4.2 تریلیون $ (دلار) بوده است. از این نظر در جایگاه بسیار عالی در جهان قرار دارد. در حال حاضر نرخ بیکاری در کشور 83 میلیون نفری آلمان 3.8% می باشد.

این کشور پس از تجربه های تلخ جنگ جهانی اکنون با عملکردی مناسب یکی از برترین کشورهای جهان می باشد. بدون شک بخش صنعت در به حقیقت پیوستن این موضوع بسیار تعیین کننده بوده در حالیکه برخی از بهترین محصولات با کیفیت تولید آلمان می باشد. تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به بزرگترین صنایع آلمان بر اساس تولید ناخالص داخلی و میزان صادرات پرداخته است.

درباره صنعت کشور آلمان

تولید و صنعت از گذشته تاکنون برای توسعه اقتصادی آلمان حائز اهمیت بوده است. اگرچه روندهای جهانی و اروپایی اخیر تغییراتی را بر اقتصاد آلمان تحمیل می کند. صنعت آلمان پس از اتحاد آلمان شرقی و غربی به این کشور کمک کرد تا به بهبود اقتصادی دست یابد. البته در سال های اخیر اقتصاد به تدریج در راستای خدمات پیشروی کرده است. اما تولید و صنعت هنوز در این کشور از اهمیت خاصی برخوردار است. چرا که نزدیک به 28% از تولید ناخالص داخلی (GDP) را به خود اختصاص داده است. همچنین آلمان پیشرو در تولید محصولاتی مانند محصولات شیمیایی، الکترونیک، مواد غذایی و آشامیدنی، ماشین آلات و خوردرو و وسایل نقلیه موتوری می باشد.

استان نوردراین-وستفالن (North Rhine-Westphalia) که شامل منطقه روهر (Ruhr) می باشد، زمانی مرکز صنایع سنگین آلمان بود. اکثر ذغال سنگ، آهن، فولاد و قیر آلمان از منطقه روهر آمده است. اکنون، نوردراین-وستفالن به عنوان مرکز تحقیقات در مناطقی مانند بیوتکنولوژی، مهندسی پزشکی و فناوری نانو در حال توسعه می باشد. منطقه اطراف تلاقی رودخانه های راین و ماین، منطقه بزرگ صنعتی دیگری را تشکیل می دهد که شامل شهرهای فرانکفورت (Frankfurt)، ویسبادن (Wiesbaden)، ماینز (Mainz)، و اوفنباخ (Offenbach) است. در این مناطق فلزات، تجهیزات الکترونیکی، داروها، مواد شیمیایی و وسایل نقلیه موتوری تولید می شود.

بررسی بزرگترین صنایع در آلمان

آلمان یکی از مکان های مشهور در زمینه تولید و تجارت می باشد. از صنعت خودروسازی مشهور گرفته تا مواد شیمیایی و مهندسی و نوآوری های دیجیتالی، به طور مداوم در بخش صنعت از پیشگامان بوده است. آلمان همچنان در عصر دیجیتال در حال تکامل است. صنایع جدیدی چون فناوری محیط زیست، تولید مواد افزودنی و دیجیتال را در دنبال می کند. وجود این صنایع عظیم باعث شده تا مهاجرت به آلمان از طریق تخصص علاوه بر محبوبیت در بین متقاضیان، برای دولت این کشور نیز یک راه ویژه در نظر گرفته شود.

آلمان با داشتن زیرساخت هایی در سطح جهانی، نیروی کار ماهر و انعطاف پذیر و یک استراتژی ملی برای نوآوری در بخش های مختلف، مکانی برای سرمایه گذاری بسیاری شده است. صنعت آلمان نزدیک به 30% تولید ناخالص داخلی (GDP) یا تولید ناخالص ملی آلمان را تشکیل می دهند.

از جمله بزرگترین صنایع این کشور در زیر نام برده شده است:

  • صنعت خودروسازی و هواپیمایی
  • صنایع شیمیایی و بهداشتی
  • صنعت ماشین آلات و تجهیزات
  • صنعت خدمات و منابع مصرفی
  • صنعت الکترونیک
  • صنعت فناوری محیط زیست و انرژی

بزرگترین صنایع خودروسازی و هواپیمایی در آلمان

صنعت خودروسازی آلمان به دلیل تحقیقات پر زحمت و زیرساخت های عالی به دلیل نوآوری، طراحی بی نظیر و مهندسی در کل جهان مشهور و شناخته شده می باشد. با شرکت هایی مانند مرسدس بنز، بی ام و و فولکس واگن، صنعت خودروسازی در آلمان بسیار بزرگ می باشد به طوری که گردش مالی آن در سال 2017 به 423 میلیارد € (یورو) رسیده است.

آلمان همچنین 30% از اتومبیل های تولید شده در اروپا را به خود اختصاص داده است. از این رو خود را به عنوان برترین بازار خودرو در جهان معرفی کرده است. صنعت حمل و نقل هوایی آلمان نیز در دهه های گذشته رشد بسیاری داشته است. در کنار صنعت خودروسازی به یکی از قطب های جهانی تبدیل شده است. میزان گردش مالی در این صنعت در سال 2017، 40 میلیارد € (یورو) بوده است. این صنعت از نظر راندمان هزینه، استعدادهای در دسترس و زیرساخن های مناسب تولید نسبت به سایر کشورها مزیت نسبی دارد.

بزرگترین صنایع شیمیایی و پزشکی در آلمان

صنایع شیمیایی، بهداشتی و پزشکی یکی از صنایع بزرگ آلمان می باشد .چرا که این صنعت در اروپا نسبت به سایر کشورها پیشرو می باشد. طبق آمارهای اعلام شده، محصولات صنایع شیمیایی و پزشکی در سال گذشته جزء سومین محصولات پرفروش در صادرات به ارزش 155 میلیارد $ (دلار) بوده است. به همین ترتیب، صنعت مراقبت های بهداشتی آلمان از نظر حجم داروهای داروخانه ای و ارائه دهندگان فناوری پزشکی در صدر اروپا جای گرفته است.

صنعت مراقبت های بهداشتی در آلمان طی 10 سال گذشته با رشد 3.8% همراه بوده و حدود 7.3 میلیون در این مدت اشتغال ایجاد کرده است. محصولات این صنعت همواره در سال های اخیر جزء بیشترین کالاهای صادراتی در آلمان بوده است. از این رو به اقتصاد آلمان کمک شایانی کرده است. همچنین جهت اطلاع از شرایط تحصیل پزشکی در آلمان می توانید مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

بزرگترین صنایع شیمیایی و پزشکی در آلمان

بیشترین کالاهای صادراتی در آلمان

همانطور که می دانید آلمان برترین کشور اروپایی از نظر اقتصاد در جهان می باشد. آلمان در سال 2018 نزدیک به 1.557 تریلیون $ (دلار) کالا صادر کرده است که این میزان نسبت به دوره 4 سال قبل که به میزان 1.498 تریلیون دلار بوده 3.9% افزایش داشته؛ البته میزان صادرات کالا نسبت به سال قبل حدود 7.4% افزایش داشته است. در جدول زیر 10 کالایی که بیشترین ارزش صادراتی در آلمان داشته اند را ملاحظه می کنید. همانطور که مشاهده می کنید 3 شرکت صادراتی بزرگ آلمان تولیدکنندگان خودرو هستند.

3 گروه از شرکت های آلمانی بزرگ که در صنعت مواد شیمیایی متنوع رقابت می کنند نیز در بین 10 صادرکننده برتر محصولات آلمان قرار گرفته اند. به جدول زیر توجه فرمائید:

رتبهنوع کالا و شرکتارزش به دلاردرصد رشد
1گروه فولکس واگن (خودروساز)531.4 میلیارد $15.8%
2دایملر (خودروساز)323.2 میلیارد $14.7%
3گروه بی ام و (خودروساز)241.3 میلیارد $14.7%
4زیمنس (تولیدکننده مواد صنعتی)163.4 میلیارد $22.8%
5BASF (مواد شیمیایی)98.9 میلیارد $17.9%
6بایر (مواد شیمیایی)92.7 میلیارد $2.9%
7فرسنیوس (تجهیزات پزشکی)65.8 میلیارد $34.3%
8مرک (تولید دارو)43.3 میلیارد $5.4%
9لیند (مواد شیمیایی)40.8 میلیارد $4.6%
10گروه تایسنکروپ (تولیدکننده مواد صنعتی)40.7 میلیارد $10.3%

صنعت ماشین آلات و تجهیزات در آلمان

این صنعت شامل شرکت های کوچک و متوسط ​​بسیاری است که برای تامین نیازهای داخلی و بین المللی تولیدات و خدمات خود را ارائه می دهند. این مجموعه از فناوری هایی مانند رباتیک نرم افزار و الکترونیک در مراحل مختلف استفاده می کنند. ماشین آلات و تجهیزات آلمان (M&E) از حدود 6400 شرکت تشکیل شده که از نظر سطح فعالیت، آن را به یکی از بزرگترین صنعت ها در آلمان تبدیل کرده است.

این شرکت همچنین بزرگترین کارفرمای صنعتی در کشور می باشد که یک میلیون نفر در سال 2014 را مشغول به کار کرده است. صنعت ماشین آلات و تجهیزات در آلمان با داشتن 16% سهم از ماشین آلات جهانی، پیشرو در صنعت ماشین آلات جهان می باشد. همچنین این بخش در آلمان مطلوب ترین مکان سرمایه گذاری در اروپا است. 23% از کل پروژه های بین المللی را به خود اختصاص داده است.

صنعت خدمات و منابع مصرفی در آلمان

هزینه های مصرفی در آلمان به دلیل پایین بودن نرخ بیکاری و بدهی در حد معمولی و متوسط ​​است. در نتیجه موجب محبوبیت صنایع خدماتی و مصرفی مانند منسوجات، مواد غذایی و آشامیدنی، پوشاک، مبلمان، تجهیزات ارتباطی و صنعت توریسم آلمان است. این صنایع نوآورانه نیز به دلیل اینکه تجارت الکترونیکی را به طور کامل پذیرفته اند. همچنین دستمزدهای خوب و ساعات کار انعطاف پذیر به کارمندان خود ارائه می دهند از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

منسوجات و پوشاک دومین صنعت بزرگ مصرف کننده به دنبال مواد غذایی هستند در حالی که آلمان رتبه چهارم صادرات پارچه و لباس را به خود اختصاص داده اند. آلمان بزرگترین تولید کننده مواد غذایی در سراسر اروپا و صنعت مواد غذایی و آشامیدنی چهارمین بخش بزرگ آن است. تقاضای مناسب مصرف کننده و افزایش فروش باعث شده شرکت های بین المللی وارد این بخش شوند و این صنعت به یکی از صنایع بزرگ آلمان تبدیل شود. از این رو در مقاله بهترین شهرهای آلمان برای زندگی توضیحاتی درباره این کشور نیز در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

صنعت الکترونیک در آلمان

آلمان پنجمین صنعت بزرگ الکترونیک در جهان را دارا می باشد که با ارزش سالانه 142.7 میلیارد $ (دلار) یکی دیگر از صنایع بزرگ آلمان محسوب می شود. این صنعت انواع و اقسام سیستم ها و محصولات متنوعی را تولید می کند که شامل سیستم های اتوماسیون، الکترونیک اتومبیل، قطعات میکروالکترونیکی و لوازم خانگی است. در حال حاضر صنعت الکترونیک حدودا 29% از کل کارمندان بخش تحقیق و توسعه را استخدام می کند. بدین ترتیب این کشور یکی از خلاق ترین و تخصصی ترین صنایع را به خود اختصاص داده است. از نظر نیروی انسانی، این بخش با بیش از 843000 نفر شاغل در آلمان و حدود 700000 نفر در خارج از کشور، یکی از صنایع مهم برای تولید کار در آلمان می باشد.

صنعت انرژی و فن آوری محیط زیست در آلمان

این صنعت نیز یکی دیگر از صنایع بزرگ آلمان است. ااین کشور در حال توسعه فن آوری های زیست محیطی و انرژی های تجدید پذیر خود می باشد. در واقع، این کشور قصد دارد تا سال 2050 افزایش مصرف انرژی تجدیدپذیر خود به 60% و کاهش انتشار دی اکسید کربن تا حدود 80% برساند. آلمان در این بخش به طور قابل توجهی در پانل های خورشیدی، انرژی بادی، شبکه های انرژی، و پروژه های ذخیره انرژی سرمایه گذاری کرده است. در حال حاضر کشور آلمان با تولید 200 گیگاوات برق، بالاترین ظرفیت برای تولید برق در اروپا را دارد. همچنین ظرفیت انرژی باد در سال جاری، 50 گیگاوات تخمین زده شده است.

در این مقاله که به دست همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده، اطلاعات مورد نظر در رابطه با صنایع بزرگ آلمان و بخش های مختلف آن ارائه گردید. اقتصاد مناسب این کشور باعث افزایش تقاضاء مهاجرت به آلمان شده است. چنانچه نیاز به هرگونه مشاوره و راهنمایی برای اقدام به مهاجرت به این کشور را دارید می توانید از دانش وکیلان باتجربه این موسسه بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :