مهاجرت به کشور ترکیه

اخذ اقامت ترکیه پس از تحصیل

اخذ اقامت ترکیه پس از تحصیل

برای دانشجویان مهم ترین سوال در خصوص مهاجرت تحصیلی این است که چگونه می توان به آگاهی کامل در خصوص اخذ اقامت ترکیه پس از تحصیل دست یافت. خوشبختانه دولت ترکیه شرایط آسان و امکانات مناسبی را برای اتباع خارجی که تحصیل خود را در ترکیه به اتمام می رسانند، فراهم کرده است. ممکن است ایرانیانی که هم اکنون مشغول تحصیل در ترکیه هستند از این نوع اقامت در ترکیه اطلاعی نداشته باشند و فکر کنند که اخذ اقامت ترکیه فقط از طریق کار یا سرمایه گذاری فراهم است. لذا هموطنان عزیزی که در ترکیه مشغول تحصیل هستند یا تحصیل آنان به پایان رسیده می توانند با مطالعه این مقاله که با کمک تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده اطلاعات کافی و لازم در این زمینه را دریافت کنند.

شرایط قانونی برای اخذ اقامت ترکیه پس از تحصیل

طبق قانون شماره 6458 در خصوص خارجیان و حمایت های بین المللی که در سال 2013 توسط رئیس جمهور ترکیه تصویب شده، تمامی دانشجویان خارجی غیر شهروند در ترکیه که قصد دارند بیش از زمان ویزای دانشجویی (بیش از 30 تا 90 روز) در ترکیه اقامت داشته باشند می توانند اقامت ترکیه را با درخواست قانونی و معتبر تا سقف یک سال دریافت کنند. البته این دسته از اتباع خارجی باید با ارائه مدرک قانونی مبنی بر ادامه تحصیل، پیش از پایان یافتن این مهلت یک ساله، 60 روز قبل از آن نسبت به تمدید اقامت خود اقدام کنند.

همچنین بر اساس قانون مذکور، 2 دسته از دانشجویان خارجی می توانند اقامت ترکیه را دریافت کنند:

  • خارجی هایی که اجازه اقامت خانوادگی را ندارند.
  • خارجی هایی که می خواهند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، تحصیلات تکمیلی و یا تحصیلات تخصصی پزشکی (TUS) و دندانپزشکی (DUS) ادامه تحصیل دهند.

انواع روش های اخذ اقامت ترکیه پس از تحصیل

اگر شخصی تابعیت جمهوری ترکیه را نداشته باشد و بخواهد بیش از 90 روز در این کشور اقامت داشته باشد، باید مجوز اقامت ترکیه دریافت کند. این کار را باید پیش از حداکثر مدت اقامت 90 روزه ذکر شده در ویزا انجام داد. به طور کلی بر اساس قوانین مهاجرتی ترکیه، اقامت اتباع خارجی در ترکیه در یکی از دسته بندی های زیر جای دارد:

  • اخذ اقامت کوتاه مدت (حداکثر یک سال)
  • اخذ اقامت خانوادگی (حداکثر 2 سال)
  • اخذ اقامت دانشجویی (با توجه به دوره تحصیل)
  • اخذ اقامت طولانی مدت (برای مدت نامحدود)
  • اخذ اقامت بشر دوستانه (حداکثر یک سال)
  • اخذ اقامت برای قربانیان قاچاق انسان (طی دوره زمانی 30 روز الی 6 ماه صادر می شود و حداکثر به مدت 3 سال اعتبار دارد.)

همچنین برای اخذ اقامت ترکیه مدارک زیر لازم است:

  • گذرنامه (پاسپورت)
  • 4 قطعه عکس (با سایز موجود در گذرنامه)
  • ویزا
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • بسته به نوع اخذ اقامت، گواهی کارفرما، دانشگاه و غیره
  • بیمه درمانی اتباع خارجی
  • اجاره نامه خانه

انواع روش های اخذ اقامت ترکیه پس از تحصیل

هزینه های اخذ اقامت ترکیه پس از تحصیل

یکی از عوامل برای اقدام جهت اخذ اقامت ترکیه پس از تحصیل، به خصوص برای ایرانیانی که از پیش در این کشور تحصیلات خود را گذرانده و با زندگی در این کشور آشنایی دارند، هزینه های به نسبت پایین است. از جمله موارد مربوط به هزینه زندگی در ترکیه می توان به هزینه اجاره خانه، حمل و نقل، رستوران، ورزش و اوقات فراغت، استفاده از امکانات، خرید پوشاک و کفش و خرید از فروشگاه های مواد غذایی اشاره کرد. همچنین در بین شهرهای ترکیه، 5 شهر این کشور جاذبه بالایی برای جذب توریست و به خصوص درخواست اخذ اقامت اتباع خارجی را دارند.

در جدول زیر، طبق رتبه بندی شهرهای ترکیه، به تعدادی از شاخص های ماهیانه در مورد این 5 شهر پرداخته ایم:

رتبهنام شهرشاخص اجاره خانهشاخص هزینه های زندگی به علاوه اجاره خانهشاخص مواد غذاییشاخص هزینه رستوران
1استانبول8.19%20.42%27.72%20.83%
2بورسا5.01%18.27%29%17.86%
3آنکارا5.32%18.14%26.91%20.07%
4ازمیر5.78%18.09%26.97%18.26%
5آنتالیا4.87%17.63%28.42%18.33%

چگونگی اخذ اقامت ترکیه پس از تحصیل

اتباع خارجی فارغ التحصیل از دانشگاه های ترکیه اگر قصد اخذ اقامت ترکیه پس از تحصیل را داشته باشند، حداکثر تا 10 روز پس از فارغ التحصیلی فرصت دارند تا نسبت به اخذ یکی از انواع اخذ اقامت ذکر شده در ابتدای مقاله اقدام نمایند. همچنین ملزم به دریافت اخذ برگه اقامت e-ikamet هستند. بدین ترتیب برای اخذ اقامت بیش از 90 روز در ترکیه، تبعه خارجی باید خانه ای را اجاره کند، در بانک سپرده گذاری انجام دهد و بیمه درمانی ترکیه را دریافت نماید. سپس می تواند با توجه به موارد زیر، نسبت به اخذ برگه اقامت e-ikamet یا اخذ پاسپورت ترکیه اقدام نماید.

در خصوص دریافت برگه اقامت e-ikamet یا همان کارت شناسایی اجازه اقامت ترکیه موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • پرداخت هزینه های دولتی برای صدور کارت e-ikamet
  • از این کارت می توان برای ورود و خروج بدون ویزا در 66 فرودگاه ترکیه، 180 بندر و 26 مرز جمهوری ترکیه استفاده کرد.
  • همچنین خارجیان می توانند به صورت آنلاین نبست به مشاهده وضعیت فعال بودن این کارت یا کنسل نمودن آن اقدام کنند.
  • برای دریافت کارت یا برگه اقامت e-ikamet در شهری مثل استانبول، باید مدارک اضافی همچون گزارش سلامت از بیمارستان دولتی ترکیه و مجوز پلیس صادر شده از دادگاه را نیز ارائه داد.

در گذشته برای اخذ اقامت ترکیه پس از تحصیل، ارسال اسناد از طریق پست صورت می گرفت. ولی خوشبختانه طبق قوانین جدید از ماه می سال 2019 به بعد، اتباع خارجی می توانند برای این کار به صورت آنلاین اقدام نمایند یا به دفتر مدیریت مهاجرت شهر محل سکونت خود در ترکیه مراجعه کنند. دانشجویان هموطن گرامی که تحصیلات خود را در ترکیه به پایان رسانده و قصد مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل را دارند می توانند از کارشناسی و مشاوره بی دریغ وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :