ایرانیان زیادی سالانه به خاطر کمبود شغل در ایران و یا هزاران دلیل دیگر کار در گرجستان را به هر چیزی ترجیح می دهند. لذا باید دانست که شرایط این نوع راه مهاجرتی چه فرایندی می تواند داشته باشد و به یک بینش کلی از این برنامه مهاجرتی رسید تا تصمیمی دقیق تر و مطمئن تر نسبت به شرایط کار در گرجستان گرفته شود. آنچه در ابتدای امر مهم است آشنایی با خود گرجستان و این اقلیم کهن است که با یک نگاه کلی نسبت به شرایط جغرافیایی و اقتصادی و همچنین بازار کار این منطقه از دنیا می توان به مقصود رسید.

گرجستان به عنوان مرز بین اروپای شرقی با قاره آسیا یا بخش غربی این قاره به شمار می آید که با ترکیه و روسیه و ارمنستان و آذربایجان هم مرز است که در گوشه و کنار ناتو و اتحادیه اروپا می پلکد تا روزی بالاخره به عنوان عضوی از این 2 مجمع شناخته شود. در حال حاضر طی مقاله پیش رو با شرایط کار در گرجستان آشنا می شویم، مقاله ای که توسط مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است.

شرایط کار در گرجستان

کار در هر کشوری به قول معروف مستلزم دریافت قرارداد کاری در این کشور است و این مهم راه های متفاوتی دارد که در ادامه به این راه ها پرداخته می شود. دسته بندی ویزاهای تایپ D مختص افرادی است که قصد اقامت با زمان طولانی تری نسبت به بقیه راه های مهاجرتی دارد که متقاضیانی که با در دست داشتن قرارداد کاری معتبر به کنسولگری این کشور مراجعه می کنند ویزای D1 اعطا خواهد شد که انجام تمام فعالیت های کاری و همچنین شروع کسب و کار خود در گرجستان که کارآفرینی نیز محسوب می شود را در بر می گیرد.

در جدول زیر انواع تایپ ویزاهای گرجستان آمده است:

انواع ویزاهای گرجستان
دسته نوع ویزا انواع
دسته A ویزای دیپلماتیک مقامات ارشد قانون گذار و خانواده جهت بازدید دولتی و رسمی و تجاری

(از نوع 1 الی 5)

دسته B ویزای ویژه هیئت های خارجی و پرسنل اداری بین المللی (نوع 1 الی 4)
رده C ویزای عادی گردشگری و بازدید ( نوع 1  الی 4)
دسته D ویزای مهاجرت ملک و تحصیل و کار و سایر (نوع 1 الی 5)
دسته C ویزای ترانزیت حداکثر 10 روزه برای عبور از گرجستان جهت به کشوری دیگر

قرارداد کاری در گرجستان از طریق سایت

یکی از راه های دریافت قرارداد برای مهاجرت به گرجستان این است که متقاضی برای خود یک پروفایل در سایت های بین المللی کاریابی ایجاده و با سوابق کاری خود و تسلط خود به زبان گرجی یا انگلیسی اقدام به ارسال رزومه برای کارفرمایان کند. جهت تسهیل این اقدام مهم است دانستن اینکه آنچه برای کارفرما در درجه اول اهمیت دارد، سن، سوابق تحصیلی، سوابق کاری، تسلط زبان و همچنین ارتباط سوابق تحصیلی و کاری با هم است که شانس موفقیت فرد را افزایش یا کاهش می دهد لذا هرچه این  مولفه ها از صلاحیت بیشتری برخوردار باشد فرد نیز شانس موفقیت بیشتری خواهد داشت.

آنچه برای شرایط سنی معقول تر و منطقی تر است این است که سن باید شرایط عرفی خوبی داشته باشد یعنی بتواند به عنوان نیروی کار سالهای طولانی را برای کارفرما بهره زایی کند لذا سن منطقی نیروی کار بین 23 الی 30 سال خواهد بود که هرچی سن از این میزان بالاتر رود شانس موفقت نیز به همان میزان پایین خواهد آمد و برای برخی نیروهای با سن بالاتر از 40 سال این شانس موفقیت بسیار پایین خواهد آمد زیرا از آن صلاحیت سنی برای اخذ قرارداد کاری خارج شده است. سوابق کاری و تحصیلی مرتبط با هم می تواند مهارت لازم را به همراه خود داشته باشد لذا مهارتی قابل اثبات به همراه تسلط زبان می تواند متقاضیان را در مکاتبه با کارفرما موفق کند.

اخد قرارداد کار در گرجستان به صورت حضوری

معمولا افرادی که نمی توانند به دلایلی مختلف مانند قابل اثبات نبودن مهارت های خود و یا نداشت سوابق تحصیلی و کاری مناسب و یا حتی در صورت وجود مهارت و قابل اثبات بودن آن موفق به دریافت قرارداد از کارفرمایان در سایت های بین المللی نشده اند به دنبال این هستند تا بتوانند با ایجاد حضور خود در گرجستان شانس عقد قرارداد با کارفرما و متقاعد کردن ایشان را به صورت حضوری داشته باشند لذا در وهله اول به فکر سفر توریستی به این کشور می افتند تا به مقصود برسند.

عزیزانی که از طریق ویزای توریستی به گرجستان سفر می کنند می بایست بدانند که این ویزا به طور کلی به ویزای کاری تبدیل نخواهد شد و کمتر کارفرمایی وجود دارد که با دانستن اینکه اقامت فرد اقامت توریستی است، اقدام به بستن قرارداد کند ولی چنانچه این اتفاق افتاد فرد می بایست از گرجستان خارج شده و مجددا روی قرارداد کاری اقدام به دریافت ویزای کار گرجستان کنند و پس از آن اقامت کاری این کشور را دریافت نمایند.

اخذ قرارداد به واسطه موسسات کاریابی درایران

شاید ساده ترین راه برای مهاجرت کاری به گرجستان و یا پیدا کردن کار و رسیدن به قرارداد کاری استفاده از موسسات کاریابی در ایران باشد. اما باید دانست در راه رسیدن به یک هدف مسیری که از همه ساده تر است خطراتی را نیز به همراه دارد. خطراتی از قبیل اینکه بعد از قرارداد پس از مدتی اثری از آن موسسه بر جای نماند و یا آنقدر زمان نرسیدن به هدف طولانی شود که متقاضی درخواست فسخ قرارداد دهد و طبق تبصره هایی که در قرارداد ذکر شده است موسسه سود خود را حتی در صورت فسخ دریافت نماید.

لذا چیزی که از اهمیت در این راه برخوردار است این است که ریسک این راه برای رسیدن به قرارداد کاری گرجستان بسیار زیاد است و میزان سنجشی برای آن جز منطق فرد متقاضی وجود ندارد از این نظر اگر متقاضی سوابق کاری و تحصیلی و مدرک زبان متناسب ندارد و به وی پیشنهادات اخذ  قرارداد کاری داده می شود بداند که راهی غیر منطقی و خارج از استانداردهای مهاجرتی را برگزیده است و می بایست منتظر عواقب این تصمیم گیری باشد. مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند به صورت تلفنی در راستای مهاجرت به گرجستان شما را راهنمایی بفرمایند.

آذرپور

Published by
آذرپور

Recent Posts

رشته مهندسی پزشکی در استونی

رشته مهندسی پزشکی در استونی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد جزء رشته های مورد…

2 ماه ago

رشته مهندسی پزشکی در اسلوونی

رشته مهندسی پزشکی در اسلوونی یکی از رشته های پر طرفدار در رشته های فنی…

2 ماه ago

رشته مهندسی کامپیوتر در کرواسی

رشته مهندسی کامپیوتر در کرواسی بر مطالعه کامپیوتر و محاسبات متمرکز است. شما در مورد…

2 ماه ago

رشته مهندسی پزشکی در قبرس

این روزها افراد زیادی تحصیل در رشته مهندسی پزشکی در قبرس را به خاطر شهریه…

2 ماه ago

خوداشتغالی در اسلوونی

این روزها افراد زیادی خوداشتغالی در اسلوونی را انتخاب می کنند زیرا دارای اقتصاد توسعه…

2 ماه ago

خوداشتغالی در استونی

خوداشتغالی در استونی همراه با محیطی پویا با صحنه استارتاپی پر رونق است که آن…

2 ماه ago