مهاجرت تحصیلی هلند

هزینه تحصیل در هلند

هزینه تحصیل در هلند

به علت گران بودن هزینه زندگی در هلند بررسی هزینه تحصیل در هلند نیز برای دانشجویان علاقه مند به تحصیل در دانشگاه های هلند اهمیت زیادی دارد. هزینه تحصیل در دانشگاه های هلند نسبت به نوع دانشگاه و مقطع و همچنین رشته تحصیلی متفاوت می باشد. هزینه تحصیل در هلند برای دانشجویان غیر عضو اتحادیه اروپا نسبت به دیگر دانشجویان ارزان تر می باشد. لذا چنانچه دارای کارت اقامت اروپا و یا اقامت دائم هلند هستید هزینه تحصیل در هلند پایین تر و مقرون به صرفه است.

لازم به ذکر است امکان تحصیل در هلند به زبان انگلیسی در کنار زبان هلندی وجود دارد و در هلند برخلاف دیگر کشورها هزینه تحصیل به زبان انگلیسی در هلند تفاوت چندان با تحصیل به زبان هلندی ندارد. با مطالعه این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت منتشر شده پاسخ سوالات زیر درباره هزینه تحصیل در هلند را خواهید یافت:

  • هزینه تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی چقدر است؟
  • هزینه تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا چگونه است؟
  • هزینه تحصیل دوره های آمادگی در هلند چقدر می باشد؟
  • آیا امکان استفاده از بورسیه تحصیلی در هلند وجود دارد؟

بررسی هزینه تحصیل در هلند

دانشگاه های هلند جهت برنامه های آموزش عالی خود شهریه دریافت می کنند. بسته به کشور مبدا، دانشجویان برای یک سال تحصیلی هزینه ای بین 2000€ الی 20000€ (یورو) پرداخت می کنند. دانشجویان همچنین بایستی حدود 11000€ (یورو) برای هزینه های اقامت، غذا و بیمه درمانی در نظر بگیرند. برای کاهش هزینه ها هنگام تحصیل در هلند، دانشجویان می توانند برای بورس تحصیلی اقدام کنند یا شغل پاره وقت پیدا کنند.

در خصوص مبحث هزینه تحصیل در هلند دانشگاه های این کشور با بودجه دولتی دارای 2 نوع شهریه، قانونی و نهادی هستند که در جدول زیر به طور کامل شرح داده شده است:

هزینه های قانونیهزینه های سازمانی
مبلغی که توسط دولت هلند برای همه دانشگاه ها تعیین شده است. بیشتر دانشجویان هلند و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و غیر اروپا باید این نوع هزینه را برای برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد بپردازند. برای سال 2022 میزان مقررات قانونی حدودا 2100€ (یورو) در سال تعیین شده است.تعیین میزان این نوع هزینه ها به عهده دانشگاه ها می باشد و دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید این هزینه را بپردازند؛ میزان این هزینه به رشته و شرایط دیگر مرتبط است. به طور متوسط​​، هزینه های سازمانی سالیانه بین 6000€ الی 20000€ (یورو) در سال است.

هزینه تحصیل در دانشگاه های هلند

در هلند دانشگاه های دولتی و خصوصی وجود دارد. بدین ترتیب 2 نوع دانشگاه تحقیقاتی و دانشگاه علمی کاربردی رایج ترین دانشگاه های هلند خواهند بود. قابل توجه است که هزینه تحصیل در هلند در دانشگاه های دولتی و خصوصی برای شهروندان غیر عضو اتحادیه اروپا تفاوت چندانی ندارد. دوره های آمادگی نیز برای برخی از رشته های توسط دانشگاه های معتبر هلند ارائه می شود که معمولا برای دانشجویان اتحادیه اروپا و دانشجویان غیر اتحادیه یکسان است. توجه داشته باشید که شهریه معمولا شامل هزینه های کتاب و جزوه، لباس، کارآموزی یا سایر هزینه های اضافی نمی شود. از اینرو بسته به برنامه، این هزینه های اضافی بین 500€ الی 2000€ (یورو) در سال متغیر می باشد.

در جدول زیر میزان بازه هزینه ها در دانشگاه های هلند را برای شهروندان مختلف مشاهده می کنید:

نوع دورههزینه شهریه سالانه برای شهروندان اتحادیه اروپا به یوروهزینه شهریه سالانه برای شهروندان سایر کشورها به یورو
دوره های آمادگی6000€ الی 12000€6000€ الی 12000€
دوره های اصلی2100€6000€ الی 12000€

هزینه تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی

هزینه تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی برای شهروندان عضو اتحادیه اروپا در حدود 2100€ (یورو) می باشد. اما برای شهروندان غیر عضو اتحادیه اروپا و سایر کشورها در حدود 6000€ الی 10000€ (یورو) می باشد. البته ممکن است برخی از رشته ها مانند پزشکی یا تجارت هزینه بیشتری نسبت به این رقم داشته باشد. از آنجایی که می دانید تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی حدود 3 یا 4 سال به طول می انجامد. بدین ترتیب دانشجویان در کل برای تحصیل در مقطع کارشناسی در هلند بایستی حدود 24000€ الی 40000€ (یورو) بودجه داشته باشند. برای ثبت نام در یک دوره کارشناسی 3 ساله در یک دانشگاه تحقیقاتی، دانشجویان باید 6 سال از دوره دبیرستان را گذرانده باشند.

پس از 3 سال تحصیل تمام وقت و اخذ 180 واحد اعتبار، به دانشجو مدرک کارشناسی اعطاء می شود. در صورتی که دانشجو 5 سال تحصیلات متوسطه قبلی را پشت سر بگذارد، می تواند برای دوره 4 ساله کارشناسی در دانشگاه علمی کاربردی متقاضی شود. در این خصوص متقاضی بایستی حدود 240 واحد درسی معتبر نمرات مطلوبی کسب کند و 4 سال را تمام وقت تحصیل کنند. پس از اتمام هر 2 نوع برنامه های کارشناسی، فارغ التحصیلان می توانند تحصیلات خود را در یک برنامه کارشناسی ارشد ادامه دهند.

هزینه تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی

هزینه تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی ارشد

هزینه تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی ارشد برای شهروندان عضو اتحادیه اروپا در حدود همان 2100€ (یورو) می باشد. در حالیکه این هزینه برای شهروندان غیر عضو اتحادیه اروپا و سایر کشورها در حدود 7000€ الی 20000€ (یورو) می باشد، همچنین برخی از رشته ها مانند MBA هزینه ای حدود 50000€ الی 40000€ (یورو) دارند. از آنجایی که تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور هلند حدود یک الی 2 سال به طول می انجامد. بدین ترتیب دانشجویان در کل باید حدود 14000€ الی 40000€ (یورو) جهت تحصیل در این مقطع کنار بگذارند. برنامه های کارشناسی ارشد در انواع موسسات دانشگاهی یک یا 2 سال طول می کشد. پس از اتمام موفقیت آمیز برنامه تحصیلات تکمیلی در این مقطع مدرک کارشناسی ارشد به دانشجویان اعطاء می شود. جهت اطلاع از هزینه زندگی در هلند، مطالعه مقاله لینک شده خالی از لطف نخواهد بود.

هزینه تحصیل دکترا در هلند

دارندگان مدرک کارشناسی ارشد در یک دانشگاه تحقیقاتی یا دانشگاه علمی کاربردی شناخته شده در هلند یا خارج از کشور، می توانند تحصیلات خود را ادامه دهند و برای در دوره دکتری که مربوط به مرحله سوم سیستم آموزش عالی هلند است، ثبت نام کنند. مقطع دکترا (PHD) در هلند بالاترین مدرک دانشگاهی است که به دانشجویان اعطاء می شود. لازم به ذکر است که مدرک دکترا در هلند فقط توسط دانشگاه های تحقیقاتی اعطاء می شود که پس از حداقل 4 سال تحصیل می توان آن را دریافت کرد. معمولا تحصیل دکتری در هلند یک موقعیت شغلی محسوب می شود به این معنی که دانشجویان حقوق دریافت می کنند. حقوق دانشجویان دکتری سال اول تقریبا 1300€ الی 1700€ (یورو) می باشد. بدین ترتیب برخی دانشگاه ها برای نظارت یا ثبت نام هزینه های اضافی را دریافت می کنند.

هزینه تحصیل در هلند و بورسیه های تحصیلی

هر سال دانشگاه های هلند و دولت این کشور جهت کاهش هزینه تحصیل در هلند بورسیه های تحصیلی را به دانشجویان با استعداد و با انگیزه در خارج از کشور فراهم می کنند. این بورسیه ها هم برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد موجود هستند و می توانند هزینه تحصیل در هلند را به طور کامل یا جزئی بپردازند. بورس های تحصیلی برای برنامه های تحصیلات تکمیلی می توانند 100% کل هزینه های زندگی در هلند و تحصیل برای داوطلبان منتخب را پوشش دهند. آنها معمولا توسط دانشگاه های تحقیقاتی ارائه می شوند.

جهت شفاف سازی این بخش جزییاتی را در جدول زیر در اختیار شما قرار داده ایم:

بورسیه هایی که هزینه شهریه را به طور کامل پوشش می دهندبورسیه هایی که بخشی از هزینه تحصیل در هلند را در بر می گیرد
چندین دانشگاه تحقیقاتی در هلند با پوشش کلیه هزینه های تحصیل، از دانشجویان برجسته حمایت می کنند. بدین ترتیب دانشجویان در هلند با استفاده از بورسیه های تحصیلی می توانند به صورت رایگان در دانشگاه آمستردام، دانشگاه آیندهوون، دانشگاه توئنته، دانشگاه رادبود، دانشگاه تیلبورگ و برخی دانشگاه های دیگر تحصیل کنند.بسیاری از دانشگاه های هلند نیز کمک هزینه های تحصیلی را به دانشجویان ارائه می کنند که بخشی از شهریه برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد را پرداخت می کنند. بورس های تحصیلی برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد معمولا می توانند نیمی از هزینه تحصیل را پوشش دهند. این بورس های تحصیلی معمولا توسط دانشگاه های علوم کاربردی به دانشجویان غیر عضو اتحادیه اروپا ارائه می شود.

هزینه اقامت تحصیلی در هلند

طبق اعلام اداره مهاجرت هلند، دانشجویان برای تامین هزینه های زندگی از جمله اقامت، غذا، بیمه درمانی و هزینه حمل و نقل در هلند، حدودا 11000€ (یورو) در سال نیاز دارد. دانشجویان بین المللی که برای مهاجرت به هلند از طریق تحصیل نیاز به ویزا دارند باید این مبلغ را در حساب بانکی خود داشته باشند تا مراحل ورود و اقامت هلند را پیش ببرند. توجه داشته باشید که این مبلغ شامل صرف هزینه برای سفر در اروپا، غذا خوردن در رستوران ها یا سایر فعالیت های اجتماعی (سینما، بازدید از موزه و غیره) نمی شود. جهت استفاده از این موارد حدودا بایستی 2000€ (یورو) در ماه بودجه در نظر بگیرید.

جهت اخذ ویزای تحصیلی هلند، داوطلبان باید از تمکن مالی برای زندگی در هلند برخوردار باشند و آن را اثبات کنند. دانشجویان همچنین قبل از شروع تحصیل باید شهریه سال تحصیلی اول را بپردازند، مهلت پرداخت هزینه به زمانبندی دانشگاه مورد نظر بستگی دارد. برخی از موسسات اجازه می دهند که چندین هفته قبل از شروع دوره ها پرداخت انجام شود. جزئیات مربوط به پرداخت شهریه، از جمله مهلت های موجود، در وب سایت هر دانشگاه یافت می شود. جهت اطلاع از شرایط تحصیل در هلند و مهاجرت به هلند از طریق تحصیل می توانید از دانش و تجربه مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :