مهاجرت سرمایه گذاری در اوکراین

نوآفرینی در اوکراین

نوآفرینی در اوکراین

نوآفرینی در اوکراین به معنای خلق و خویشاوند سازی ایده ای نوپا در راستای تجارت و اتقصاد است. عبارت نوآوری معمولا در مورد ایده ها، ابتکارات و نوآوری هایی استفاده می شود که در اوکراین توسعه یافته اند. کلمه نوآوری می تواند به هر فرد یا گروهی اطلاق شود که با خلق چیزی جدید و متمایز، به توسعه و پیشرفت کشور کمک کند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جزئیات و چالش های بوجود آمده در اوکراین را برای شما آشکار می سازد.

شرایط نوآفرینی در اوکراین

با وجود پیشرفت های اخیر، عملکرد اوکراین در علم در مقایسه جهانی، هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت خروجی علمی، نسبتا متوسط ​​است. تولید کلی علمی به ازای هر میلیون جمعیت بسیار کم است و درصد انتشارات در میان 10% برتر ذکر شده نیز کمتر از میانگین جهانی است، اگرچه به طور کلی با سایر کشورهای اروپای مرکزی و شرقی قابل مقایسه است. حوزه ‌های تخصصی قوی وجود دارد، مانند علوم کامپیوتر، که در آن اوکراین تقریباً دو برابر میانگین تولید علمی منتشر می‌کند و 11 درصد از نشریات در میان 10% برتر ذکر شده قرار دارند که بالاتر از میانگین جهانی است.

سایر زمینه‌های تخصصی تحقیقاتی شامل ریاضیات، فیزیک و نجوم، مهندسی، علم مواد و انرژی (از جمله انرژی هسته‌ای، منطقه‌ای با قدرت خاص) است، در حالی که پزشکی و بیوشیمی حوزه‌های عقب مانده هستند. حوزه‌های تحقیقاتی کوچک اما عالی شامل علوم محیطی و علوم زمین و سیاره‌ای است که بیش از 15% از انتشارات در بین 10 مورد برتر جهت سرمایه گذاری در اوکراین ذکر شده است.

پیشرفت اقتصادی نوآفرینی در اوکراین

صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات اوکراین (ICT) به سرعت رشد کرده است. از 100 میلیون $ (دلار) در سال 2004، آنها در سال 2021 به 7.1 میلیارد $ (دلار) رسیدند که 38% از کل صادرات خدمات را تشکیل می دهد. این تخصص اغلب با بخش ICT در هند، مقصد برون سپاری ICT در جهان مقایسه می شود. صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات اوکراین که بر اساس سرانه اندازه گیری می شود، نزدیک به 2 برابر صادرات هند است. با این حال، بخش عمده ای از بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات اوکراین بر بخش های با ارزش افزوده پایین زنجیره ارزش فناوری اطلاعات و ارتباطات، مانند پشتیبانی اولیه فناوری اطلاعات توسط مترجمان آزاد یا شرکت های کوچک و متوسط ​​کوچک که برون سپاری نرم افزار ارائه می دهند، متمرکز است، تنها با چند داستان موفقیت آمیز، مهندسی، طراحی و ساخت نرم افزار پیشرفته تر را پیشنهاد می کند.

برای ارتقای زنجیره ارزش، شرکت‌ های اوکراینی باید تلاش کنند تا توانایی ‌های مدیریتی و فنی خود را ارتقا دهند تا بتوانند در بازارهای پیشرفته ‌تر غربی رقابت کنند. سایر بخش ‌های خدمات دانش ‌بر، پویایی یکسانی را نشان نمی ‌دهند. به عنوان مثال، صادرات بیمه و خدمات مالی در حال کاهش است و کمتر از 1% از صادرات خدمات را در سال 2024 تشکیل می دهد. دریافت هزینه استفاده از مالکیت معنوی تنها 69 میلیون $ (دلار) در سال 2024 است که از 167$ میلیون (دلار) در سال 2023 کمتر است.

پیشرفت اقتصادی نوآفرینی در اوکراین

مزایا و معایب نوآفرینی در اوکراین

تا آنجا که به سیاست نوآوری مربوط می شود، کشور اوکراین عملکرد متفاوتی را نشان می دهد. نقاط قوت نسبی کشور اوکراین در آموزش نهفته است، از طرفی با بودجه نسبتا بالا تخصیص یافته به این بخش و 83% ثبت نام در دوره سوم، فعالیت ثبت اختراع قوی و تعداد بالایی از دارایی های نامشهود (مانند مدل های کاربردی، علائم تجاری و طرح های صنعتی). نقاط ضعف مربوط به نهادها، از جمله محیط سیاسی، فضای کسب ‌و کار و حاکمیت قانون، زیرساخت ‌های قدیمی (شامل فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین زیرساخت ‌های عمومی)، حمایت ضعیف از سرمایه ‌گذاران، اعتبار کم به بخش خصوصی، پیوندهای نوآوری، و کالاهای خلاقانه است. علم، فناوری و نوآوری (STI) هنوز از توسعه پایدار حمایت نکرده است، چالشی بزرگ برای اوکراین.

تا حدودی به دلیل تخصص صنعتی اوکراین (به ویژه فلزات) و همچنین عملکرد ضعیف در بهره وری انرژی در مسکن و حمل و نقل است. تقریبا 50% از کاهش انتشار کربن لازم برای دستیابی به هدف خالص صفر در سال 2050 به فناوری هایی متکی است که در حال حاضر در مرحله نمایش یا نمونه اولیه هستند. چنین فناوری‌ های شامل توسعه انرژی‌ های تجدیدپذیر، راه‌حل‌ های تحرک پایدار، تکنیک‌ های جذب و ذخیره‌ سازی کربن، نوآوری فرآیند در صنعت و کشاورزی، عایق‌ سازی مسکن، جایگزینی پلاستیک و سایر مواد ناسازگار با محیط‌ زیست، بازیافت زباله است. تولید علمی کوچک اما عالی در علوم محیطی و سیاره ای3می تواند به طور قابل توجهی در کاهش این چالش ها کمک کند.

چالش های نوآفرینی در اوکراین

تجاوز در مقیاس بزرگ روسیه به اوکراین موانع دیرینه دستیابی به برتری در تحقیقات علمی، انتشار دانش در جامعه و تقویت تحقیق، توسعه و نوآوری رقابتی در بخش صنعتی در اوکراین را روشن کرده است. در طی مبادلات با دانشمندان اوکراینی در زمینه آماده سازی برنامه ملی بازیابی و توسعه اوکراین در ماه مه تا ژوئن 2022، چالش های زیر شناسایی شدند:

  • عدم اجرای جامع یک استراتژی ملی برای نوآوری، در حالی که اوکراین در سال 2019 استراتژی ملی نوآوری 2030 را تصویب کرد، برنامه اقدام آن به دلایل مختلف، از جمله بودجه ناکافی و عدم وجود مکانیسم نظارت، ضعیف اجرا شد.
  • اولویت پایین به مخارج تحقیق و توسعه که به جای سرمایه گذاری به عنوان هزینه در نظر گرفته می شود. کشور اوکراین به طور پیوسته کاهش هزینه برای تحقیق و توسعه را تجربه کرده است، در حالی که رشد بهره وری کمتر از پتانسیل بوده است. هزینه تحقیق و توسعه به شدت کاهش یافته است.

برای جزئیات سیاسی و روند پذیرش می توانید از طریق راه های ارتباطی موجود در خصوص مهاجرت به اوکراین با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :