مهاجرت به کشور آلمان

شرایط دریافت اقامت آلمان

شرایط دریافت اقامت آلمان

شرایط دریافت اقامت آلمان در سال 2024 دچار تغییراتی شده که ما در این مقاله این تغییرات را به استناد قانون موسوم به AufenthG بیان می کنیم. مطمئنا آلمان در صدر فهرست مقاصد مهاجرتی هموطنان ایرانی قرار دارد. اطلاع از این شرایط اقامتی می تواند به آنها کمک بسیار بزرگی ارائه نمایند. در این مقاله تغییرات قانونی و مقررات اقامت آلمان در قالب 4 روش قانونی یعنی تحصیل، کار، سرمایه گذاری و نیز ازدواج مورد آنالیز قرار می گیرد.

نهایت سعی ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این است که هموطنان عزیز را ضمن آگاهی بخش از آخرین قوانین و شرایط مهاجرتی روز دنیا همچنین با ارائه برترین مشاوره های مهاجرتی آماده دستیابی به اهداف کنیم.

شرایط کلی تبدیل اقامت به تابعیت در آلمان

در ابتدا لازم به ذکر است که مهاجران به هیچ عنوان نمی توانند در بدو ورود خود به آلمان تابعیت این کشور را بگیرند. بلکه بر اساس قوانین مصوب این کشور، هر فرد خارجی حداقل باید چند سال در این کشور اقامت داشته و شرایط لازم را نیز داشته باشد تا موفق به اخذ تابعیت آلمان شود. در اصطلاح حتما باید فرد، اقامت طولانی مدت آلمان را داشته باشد تا بتواند آن را به تابعیت تبدیل کند. اخذ اقامت و تابعیت آلمان از راه های متفاوتی قابل دستیابی است.

برخی از راه های اخذ اقامت آلمان در تصویر زیر آورده شده است:

برخی از راه های اخذ اقامت آلمان

یکی از اولین شرایط برای اخذ اقامت دائم آلمان این است که متقاضی باید حداقل 3 سال و در برخی مواقع نیز تا 5 سال در این کشور مالیات پرداخت کرده باشد. شخصی که چنین شرایطی را در آلمان داشته باشد پس از گذشت 8 سال و با داشتن شروط لازم، قادر به تبدیل اقامت به تابعیت در آلمان خواهد بود. با اعطای تابعیت آلمان به افراد خارجی که ملیت آلمانی ندارند، این امکان نیز برای آن ها فراهم خواهد شد که برای دریافت پاسپورت آلمان اقدام کنند. پاسپورت آلمان یکی از باارزش ترین و معتبرترین پاسپورت های جهان است که امکان سفر بدون محدودیت به کشورهای اروپایی و بسیاری کشورهای دیگر قاره ها را می دهد.

شرایط دریافت اقامت آلمان از طریق سرمایه گذاری

شاید به دلیل صنعتی بودن اقتصاد آلمان و بازار کار خوب این کشور برای مهاجران، درباره شرایط دریافت اقامت آلمان از طریق سرمایه گذاری کمتر شنیده اید. ولی باید بگوییم که سرمایه گذاری نیز روشی دیگر برای اخذ اقامت خانوادگی آلمان محسوب می شود. در واقع مطابق بند 21 قانون اقامت آلمان موسوم به AufenthG سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی به شرط تامین 3 شرط اصلی زیر می توانند در کشور آلمان کسب و کار خود را راه اندازی کرده و از آن طریق اقامت آلمانی خود را دریافت کنند.

شرایط دریافت اقامت این کشور به طور کلی در جدول زیر شرح داده شده است:

شرط اولشرط دومشرط سوم
فعالیت سرمایه گذاری آنها سود اقتصادی در پی داشته است. در منطقه ای از آلمان سرمایه گذاری کنند که به آن سرمایه نیاز باشد.سرمایه گذاری آنها تاثیرات مثبتی بر روی اقتصاد آلمان داشته باشد.سرمایه کافی داشته یا از قبل وامی برای محقق ساختن طرح بیزینس خود داشته باشند.

با این شرایط، سرمایه گذاران می توانند با تهیه اسناد و مدارک لازم جهت اخذ اقامت آلمان اقدام کنند. منتها اقامت دریافتی آنها از نوع اقامت موقت آلمان (اعتبار 3 ساله) می باشد. بعد از این 3 سال می توانند برای دریافت اقامت دائم و بعد از 8 سال نیز جهت اخذ تابعیت آلمانی خود مبادرت کنند.

شرایط دریافت اقامت از طریق کار در آلمان

روش مهاجرت به آلمان از طریق کار همواره از پرطرفدارترین و محبوب ترین روش ها برای مهاجرت به این کشور صنعتی محسوب می شود. امسال نیز علی رغم شیوع گسترده ویروس کرونا، وضعیت کسب و کار و شرایط استاندارد زندگی در آلمان تغییر آنچنانی نکرده است. کما اینکه آلمان کانون مهاجرت کارگران ماهر خارجی به اروپاست. مسلما آلمان در سال 2024 با نرخ بیکاری 4.2% (ژوئن امسال) و نیز متوسط درآمد ماهیانه حدود 3880€ (یورو) همچنان می تواند بهترین گزینه مهاجرتی برای کارگران و متخصصان خارجی محسوب شود.

اما بخش های اقتصادی آلمان که در آنها نیروی کار لازم است عبارتند از:

  • بخش فنی و مهندسی
  • بخش سلامت و مراقبتهای درمانی
  • بخش ساخت و ساز
  • بخش مدیریت و امور مالی
  • بخش IT و فناوری های نوین
  • بخش تجاری و بازاریابی

شرایط دریافت اقامت از طریق کار در آلمان

انواع ویزای کار آلمان و امتیازات اخذ آن

کشور آلمان برای هر طیف از نیروی کار خارجی ویزای به خصوصی دارد. فارغ التحصیلان دانشگاهی، متخصصان و تکنسین های ماهر، مهندسان و پزشکان و غیره هر یک ویزای خاص خود را دارند. حتی آلمان برای کسانی که واجد شرایط کار در آلمان بوده ولی فعلا پیشنهاد کاری ندارند، ویزایی به نام ویزای جستجوی کار Job seeker visa نیز صادر می کند.

بر این اساس انواع ویزای کار آلمان در سال 2024 عبارتند از:

گزینه های ویزاشرایط
اقامت پس از تحصیل در آلمانویژه دانش آموختگان از دانشگاه های آلمان با تمدید 18 ماهه اقامت جهت کاریابی در این کشور
ویزای جستجوی کار آلمانحداقل مدرک کارشناسی، بیمه مسافرتی معتبر

اقامت 6 ماهه برای پیدا کردن کار در کشور آلمان

گواهی تمکن مالی ماهیانه حدود 850€ (یورو)

دانش زبان آلمانی در سطح B1

بلوکارت آلمان (EU)اقامت 4 ساله در کشور آلمان

اقامت حدود 33 ماهه در اروپا یا آلمان

دانش زبان آلمانی در سطح B1

جاب آفر یا پیشنهادکاری از شرکت آلمانی

مدرک کارشناسی ارشد به بالا

متوسط درآمد دریافتی از شغل موردنظر حدود 34944€ الی 44800€ (یورو)

فرآیند دریافت ویزا و اقامت کاری آلمان

اکنون لازم است تا با کل فرآیند اخذ این ویزای آلمان در سال 2024 نیز آشنا شوید. فقط نکته ای که از قبل باید بدان واقف شد آنکه ویزای کار آلمان با مجوز اقامت این کشور 2 سند متفاوت هستند. ویزای کار آلمان صرفا ویزای ورود بوده و از نظر دسته بندی ویزایی نیز جزء ویزای اقامت بلند مدت (نوع D) آلمان است. اما مجوز اقامتی نوعی مدرک اخذ شده برای قانونی کردن اقامت افراد پس از ورود با ویزای کار می باشد.

فرآیند دریافت ویزای کار و ویزای اقامت آلمان در سال 2024 به صورت زیراست:

  • مرحله اول ارزشیابی شرایط داشتن جاب آفر یا قراردادکاری از آلمان
  • مرحله دوم اخذ وقت سفارت مانند آماده سازی مدارک ضروری مثل پاسپورت، قراردادکاری، مدرک تحصیلی یا حرفه ای و فرم درخواست ویزا برای تحویل به سفارت
  • مرحله سوم درخواست ویزا از ایران
  • پرداخت هزینه درخواست به مبلغ 75€ (یورو)
  • مرحله چهارم ورود به آلمان
  • رزرو بلیط پرواز و مسافرت به آلمان
  • مرحله پنجم درخواست مجوز اقامت
  • درخواست مجوز اقامت کاری
  • پرداخت هزینه صدور به میزان 100€ (یورو)

در تصویر زیر به صورت خلاصه بخشی دیگر از شهرهای ارزان قیمت آلمان اشاره شده است:

شهرهای ارزان قیمت آلمان

شرایط دریافت اقامت تحصیلی آلمان

آلمان از یک سیستم آموزش عالی برتر و پیشرفته ای در کل اروپا برخوردار است. تحصیل در دانشگاه های آلمان به دلیل کیفیت تحصیلی برتر، امکانات و زیرساخت های مدرن، تحصیل رایگان و شرایط مطلوب اقامت کار پس از فارغ التحصیلی همواره درصدر توجه دانشجویان از سراسر جهان قرار دارد. از سوی دیگر نظام آموزش عالی این کشور تماما جزئی از ناحیه آموزش عالی اروپا (EHEA) و از تابعین قرارداد بولونیا (Bologna process) می باشد. به همین دلیل مدرک دانشگاهی آلمان از اعتبار دوچندانی بین کارفرمایان خارجی برخوردار است.

از برترین دانشگاه های این کشور نیز می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

دانشگاه های برتر آلمانامتیاز جهانی
دانشگاه مونیخ75.5
دانشگاه هایدلبرگ74.1
دانشگاه فنی مونیخ71.7
دانشگاه همبولت70.1
دانشگاه بن68.3

اما برای تحصیل در دانشگاه های کشور آلمان شما بایستی ابتدا پذیرش خود را از آنها اخذ کنید. فرآیند پذیرش از دانشگاه های آلمان نیز شرایط و الزامات خاص خود را دارد.

از جمله این شرایط مهم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مدرک دیپلم متوسطه و کارنامه همراه
  • Test-Dash یا سطح B1 زبان آلمانی
  • مدرک زبان انگلیسی IELTS نمره 6 یه بالا

شرایط دریافت اقامت آلمان از طریق ازدواج

ازدواج روشی آسان و سریع برای دریافت اقامت آلمان محسوب می شود. در این مسیر متقاضیان با هیچ محدودیت قانونی مواجه نیستند. منتها این روش اقامتی نیز همانند روش های دیگری که در بالا ذکر شد شرایط و الزاماتی دارد که متقاضیان بایستی از قبل بدان واقف باشند. در واقع ازدواج با یک تبعه یا مقیم دائم آلمان به شما اجازه اقامت قانونی در این کشور را می دهد. اما شما برای زندگی در آلمان به اخذ مجوز اقامتی نیازمند هستید.

منتها شرایط اخذ مجوز اقامت از طریق الحاق به خانواده از این قرار است:

  • پاسپورت معتبر
  • گواهی عدم سوء سابقه
  • مدرک زبان آلمانی در سطح b1
  • بیمه سلامت
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی تمکن مناسب مالی
  • سند ازدواج

لازم به ذکر است که مجوز اقامتی صادره از این طریق موقت بوده ولی قابل تمدید است. ایضا پس از چند سال ازدواج (معمولا 2 سال) و زندگی در آلمان (حدود 3 سال)، همسر خارجی نیز شرایط دریاقت اقامت آلمان از نوع دائمی آنرا پیدا می کند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در هر یک از روش های قانونی فوق برای اخذ اقامت آلمان، آماده ارائه مشاوره تخصصی به متقاضیان گرامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :