مهاجرت سرمایه گذاری در ترکیه

سرمایه گذاری در ترکیه

سرمایه گذاری در ترکیه

برای سرمایه گذاری در ترکیه روش های متنوعی وجود دارد، اما در فهم عامیانه، صرفا سرمایه گذاری از طریق خرید ملک شناخته شده است. در کنار این روش می توان از روش های پرشماری یاد کرد که ممکن است مورد توجه سرمایه گذاران قرار بگیرد و یا مهاجرت به ترکیه را راحت تر کند. در این مطلب کوتاه که تمام حقوق مالکیت معنوی آن متعلق به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت است، جنبه های اصلی سرمایه گذاری در کشور ترکیه را بررسی خواهیم کرد.

کشور 80 میلیونی ترکیه به لطف نیروی کار جوان، باکیفیت، و نسبتا ارزان خود، یکی از بهترین گزینه ها برای سرمایه گذاری شرکت ها و اشخاص خارجی است. در ضمن برای سرمایه گذاران خارجی طرح ها و برنامه های تشویقی ویژه ای در نظر گرفته شده است. از دیگر مزیت های سرمایه گذاری در ترکیه برای خارجی ها، تخفیف های مالیاتی و اختصاص دادن زمین های مساعد می باشد. در این مقاله خواهیم کوشید سودآورترین و بهترین حوزه های سرمایه گذاری در ترکیه در سال 2022 را بررسی کنیم.

الزامات سرمایه گذاری در ترکیه جهت اخذ شهروندی

برای واجد شرایط بودن جهت سرمایه گذاری در ترکیه برای اخذ شهروندی این کشور باید الزامات اساسی را رعایت فرمایید. متقاضی سرمایه گذاری در ترکیه جهت اخذ شهروندی باید یکی از الزامات زیر را دارا باشد:

  • حداقل TRY800000 (لیر) املاک و مستغلات خریداری کنید.
  • حداقل 1 میلیون لیر سرمایه ثابت سرمایه گذاری کنید.
  • حداقل TRY900000 (لیر) یا معادل آن ارز خارجی یا لیر ترکیه را به حساب بانکی ترکیه واریز کنید.
  • حداقل 1 میلیون لیر یا معادل آن ارز خارجی یا لیر ترکیه را در سهم صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات یا در سرمایه گذاری خطر پذیر متعهد کنید.
  • سرمایه گذاری در سیستم بازنشستگی خصوصی به مبلغ TRY850000 (لیر) برای مدت حداقل سه سال
  • ایجاد شغل در ترکیه برای حداقل 60 نفر به تایید وزارت خانواده، کار و خدمات اجتماعی

همچنین متقاضی اصلی ممکن است شامل همسر، فرزندان تحت تکفل زیر 18 سال و فرزندان در هر سنی که دارای معلولیت هستند در درخواست خود شامل شود.

سرمایه گذاری از طریق خرید املاک در ترکیه

بخش املاک و مستغلات، از مهم ترین حوزه هایی است که اقتصاد کشور ترکیه را پابرجا نگاه داشته است. با توجه به جمعیت فزآینده و پروژه های مرتبط با گسترش فیزیکی شهرها، حوزه املاک و مستغلات ترکیه یکی از قدرتمندترین و سرزنده ترین بخش ها است. از این رو فرصت های سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات تقریبا پایان ناپذیر است و فرصت های درخشانی در این زمینه وجود دارد.

اتباع خارجی در سال 2022 چیزی در حدود 6% از میزان فروش مسکن کشور ترکیه را به خود اختصاص دادند. از این رو انتظار می رود که این رقم در سال های آینده افزایش یابد. یکی از سهولت های خرید اموال غیرمنقول در ترکیه این است که سرمایه گذاری خارجی ها از این طریق مستلزم داشتن مجوز اقامت در کشور ترکیه نیست. افرادی که بتوانند حداقل مبلغ 250000$ (دلار) را برای خرید ملک در ترکیه صرف کنند، خواهند توانست تابعیت کشور ترکیه را اخذ کنند.

سرمایه گذاری در حوزه پوشاک ترکیه

آن دسته از سرمایه گذاران خارجی که در حوزه نساجی و پوشاک در کشور ترکیه فعالیت می کنند، می توانند از امتیازات قابل توجهی برخوردار شوند. کیفیت بسیار بالای تولید، غنی بودن از حیث مواد خام، امکان پاسخگویی به نیازهای ویژه و اختصاصی، انعطاف پذیری در گرفتن سفارش های خارجی و نزدیکی جغرافیایی به اتحادیه اروپا و خاورمیانه از مولفه های چشمگیری است که حوزه نساجی و پوشاک در ترکیه را به صنعتی متمایز و ایدئال تبدیل کرده است.

سرمایه گذاران در بخش نساجی و پوشاک در ترکیه از طرح های تشویقی بسیار برخوردار می شوند. از اینرو پیش بینی می شود این طرح ها در سال های آینده نیز تداوم یابد. عمده ترین سیاست های تشویقی برای سرمایه گذاری در این حوزه مشخصا در مناطق شرقی کشور ترکیه به شکل برجسته انجام می پذیرد. از اینرو مهاجرت به ترکیه به طور کامل در مقاله مذکور شرح داده شده است.

سرمایه گذاری در بخش تکنولوژی در ترکیه

کشور ترکیه در سال های اخیر توجه ویژه ای را روی تحقیق و توسعه در زمینه فناوری انجام داده است. امروزه در بسیاری از دانشگاه های کشور ترکیه شاهد فعالیت مراکز فناوری هستیم و از این رو پیش زمینه های لازم برای ورود سرمایه های خارجی به این حوزه فراهم است. به طور ویژه در زیر شاخه های برنامه نویسی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و الکترونیک بسیاری از سرمایه گذاران بین المللی، کشور ترکیه را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می کنند.

در حال حاضر شرکت های داخلی و خارجی پرشماری در حوزه تکنولوژی و آی تی مشغول به کار هستند و از این منظر زمینه بسیار مساعدی برای سرمایه گذاری وجود دارد. به طور کلی شرایط کار در ترکیه در مقاله مذکور شرح داده شده است.

سرمایه گذاری در بخش فناوری در ترکیه

ثبت سرمایه در بخش گردشگری در ترکیه

کشور ترکیه از لحاظ جاذبه های گردشگری دارای پتانسیل بسیار زیادی است. استقرار کشور ترکیه در کمربند معتدل کره زمین، شمار قابل توجه روزهای آفتابی و دسترسی به دریا از 3 جهت، کشور ترکیه را در جایگاه ممتازی از نظر گردشگری قرار داده است. فلات آناتولی از نظر زمین شناختی و ژئومورفولوژیک، منابع آب طبیعی، پوشش گیاهی غنی و گونه های متعدد جانوری از دیرباز تا کنون پذیرای فرهنگ های مختلفی بوده است. آثار تاریخی و باستانی فلات آناتولی، جاذبه های گردشکری ترکیه را در بخش هایی متمایز کرده است.

کشور ترکیه چشمه های آب گرم طبیعی فراوانی دارد. منابع غنی ژئوترمال یا (زمین گرمایی)، که یکی از منابع انرژی تجدیدپذیر و پایان ناپذیر است، مورد توجه گردشگران از اقصی نقاط جهان قرار گرفته است. در سراسر کشور ترکیه بیش از 1500 منبع آب گرم وجود دارد که حرارت آنها از 20 تا 110 درجه متغیر است. از اینرو املاح و مواد معدنی سرشاری را در خود جای داده اند. خواص درمانی این چشمه های طبیعی آب گرم، گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند.

انتقال سرمایه در بخش انرژی ترکیه

در زمینه انرژی تقریبا در تمام زمینه های اقتصادی، امکان فعالیت وجود دارد. مبلغ مورد انتظار برای سرمایه گذاری در بخش انرژی در کشور ترکیه بالغ بر 130$ میلیارد (دلار) است که این رقم چشمگیر، نشان دهنده عرصه ای فراخ و گسترده برای جذب سرمایه گذار از بخش های مختلف دنیا می باشد. برای درک بهتر میزان اهمیت سرمایه گذاری در حوزه انرژی و منابع طبیعی ذکر همین مطلب کفایت می کند که دولت ترکیه برای جذب سرمایه گذار بین المللی در بخش های انرژی و منابع طبیعی سیاست های تشویقی جامع و وسیعی را در نظر گرفته است.

زمینه های سرمایه گذاری خارجی در حوزه انرژی و منابع طبیعی را در این موارد می توان خلاصه کرد:

  • انرژی های برق آبی (هیدروالکتریک)
  • انرژی های بادی
  • گاز طبیعی
  • زیست انرژی (بیو انرژی)
  • انرژی زمین گرمایی (ژئوترمال)

از سیاست های تشویقی برای جذب سرمایه گذاران خارجی نیز می توان به این موارد اشاره کرد:

  • معافیت از مالیات بر ارزش افزوده (KDV)
  • معافیت گمرکی
  • تخفیف های مالیاتی (40%)
  • سهم حق بیمه کارفرمایی سازمان تأمین اجتماعی (7 سال)
  • خدمات در زمینه زیست محیطی و بازیافت

از اینرو جهت اطلاع از شرایط و هزینه زندگی در ترکیه پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله لینک شده خواهد بود.

دلایل سرمایه گذاری در ترکیه

برای سرمایه گذاری در یک کشور خارجی باید مولفه های بسیاری را مد نظر قرار دهیم و بر مبنای آنها، با دیدی باز جوانب مختلف آن را بررسی کنیم. اگر بخواهیم به طور خلاصه دلایل سرمایه گذاری در کشور ترکیه را متذکر شویم، می توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:

  • کارآمدی اقتصاد ترکیه
  • جمعیت زیاد
  • نیروی انسانی کارآزموده و شرایط کاری رقابتی
  • فضای باز برای سرمایه گذاری در بخش های خلاقانه
  • زیرساخت
  • موقعیت مرکزی
  • کوریدور و پایانه انرژی اروپا
  • مالیات کم و سیاست های تشویقی
  • اتحاد گمرکی با ایالات متحده آمریکا از سال 1996 تا کنون
  • بازار داخلی وسیع

زمانی که افراد می خواهند بخشی از سرمایه خود را که با سختی و مشقت فراوان کسب کرده اند، در یک کشور خارجی سرمایه گذاری کنند، باید نگاه جامعی در مورد آن داشته باشند. با داشتن وکیل و مشاور کاربلد، شما می توانید از بابت دریافت دقیق ترین اطلاعات مطمئن شوید. از این رو می توانید ضمن تماس با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از مشاوره های همکاران ما بهره ببرید و مسیر مهاجرتی خود را هموار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :