مهاجرت به کشور ترکیه

زبان رسمی ترکیه

زبان رسمی ترکیه

زبان رسمی ترکیه، ترکی استانبولی می باشد که در رابطه با زبان ترکی مطالعه نقش کشور ترکیه تا حد بسیار زیادی برای متقاضیان تحصیلی ضروری است. با توجه به تاریخچه ترکیه، این کشور نقشی سخت و قابل احترام در تاریخ بشریت ایفا کرده است. از عصر حجر تا به امروز ترکیه مهد بسیاری از تمدن ها بوده و بیشتر از 2500 بنای تاریخی در محدوده این کشور وجود دارد. از قرون وسطی تا جنگ جهانی اول امپراطوری عثمانی نفوذ خود را در جهان گسترش داد.

یکی از نیرومندترین کشورهای آسیا و اروپا بود. با توجه به نفوذ گسترده دولت عثمانی زبان ترکی از با نفوذترین روش های ارتباطی در معاملات تجاری و سیاسی در سرزمین های متاثر از امپراطوری عثمانی بود. در حال حاضر بین 61 تا 73 میلیون نفر در دنیا به زبان ترکی استانبولی سخن می گویند. این عدد بیش از %40 تمامی ترک زبان های دنیا را شامل می شود. این بدان معناست که زبان ترکی استانبولی پرکاربردترین زبان بین تمام زبان های دنیاست. قبل از هر چیز باید ابتدا به بررسی جغرافیای ترکیه بپردازیم تا بتوانیم درک بهتری نسبت به زبان رسمی این کشور داشته باشیم.

آشنایی با جغرافیای کشور ترکیه

ترکیه در غرب آسیا و مقدار بسیار کوچکی از آن در اروپای شرقی که توسط دریای مرمره از بخش آسیایی آن جدا شده است، می باشد. استانبول بزرگترین شهر ترکیه بوده که در هر 2 بخش آسیایی و اروپایی آن گسترده شده و آنکارا پایتخت می باشد. بزرگترین اقلیت آن را کردها با جمعیتی در حدود %15 تا %20 تشکیل می دهد. پس از جنگ جهانی اول و افول امپراطوری عثمانی و به قدرت رسیدن آتاتورک در سال 1922 کشور به سرعت به سمت غربی شدن پیش رفت تا جایی که حتی رسم الخطه شرقی از زبان روزمره ترکیه حذف و توسط رسم الخط لاتین جایگزین شد.

با ریاست جمهوری آتاتورک تغییرات بنیادین در عادت ها، نحوه زندگی، فرهنگ و فلسفه مردم ترکیه پدیدار شد. در حال حاضر ترکیه یکی از اعضاء سازمان ملل و بانک جهانی بوده و از پایه گذاران سازمان G20 می باشد. با توجه به قدرت اقتصادی و سیاست های منطقه ای می توان از ترکیه به عنوان یکی از قدرت های تاثیرگذار منطقه ای نام برد.

آشنایی با زبان رسمی کشور ترکیه

همانطور که قبلا گفته شد زبان بیشتر مردم ترکیه، ترکی استانبولی می باشد. ولی لازم به ذکر است که در کنار این زبان، زبان هایی چون کردی، ارمنی، زازاها، ترکی آذربایجانی استفاده می شود. گروه های قومی کوچک هم به تنوع زبانی و فرهنگی این کشور کمک کرده اند مثل: لازها، عرب ها، گرجی ها و چرکس ها. کردهای بسیاری به زندگی در ترکیه در قسمت های شرقی و جنوب شرقی می پردازند. این افراد در خانه های خود به زبان کردی صحبت می کنند. ولی همگی آنها باید زبان رسمی ترکیه را نیز فرا بگیرند. به باور برخی زبان ترکی ریشه در ترکستان چین و همچنین آسیای مرکزی دارد. جهت مهاجرت به ترکیه مققاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

آشنایی با زبان رسمی کشور ترکیه

تاثیر زبان فارسی در زبان رسمی ترکیه

زبان رسمی سلاطین عثمانی فارسی بود. می توان به وضوح در آثار تاریخی این کشور این موضوع را مشاهده کرد. تا اینکه آتاتورک فارسی زدایی را از زبان ترکی انجام داد. این مسئله ضربه بزرگی از لحاظ فرهنگی به زبان ترکی وارد کرد. از جمله مشکلات به وجود آمده می توان به خواندن مولانا و مثنوی اشاره کرد که ترک ها را با مشکل رو به رو کرد. اکنون 4 موسسه در ترکیه مشغول بررسی بر روی زبان ترکی عثمانی و الفبای فارسی هستند تا ارتباط خود را با گذشته ادبی در دوران پیش از آتاتورک برقرار کنند.

الفبای زبان ترکی استانبولی از 29 حرف از حروف لاتین تشکیل شده است. در ابتدا زبان ترکی استانبولی از حروف عربی تشکیل شده بود که به زبان ترکی عثمانی شهرت داشت ولی طبق قانون 1353 در سال 1928 آتاتورک توانست این حروف را با حروف لاتین جایگزین کند. نام آن را به ترکی لاتین تغییر دهد. همچنین کلماتی از زبان های فارسی و عربی و غیره را که وارد زبان ترکی شده بود حذف کند. نکته بسیار جالب در خصوص زبان ترکی استانبولی این است که در زبان ترکی استانبولی زمان حال کامل وجود ندارد. جهت تحصیل در ترکیه نیز می توانید مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

تاثیر زبان رسمی ترکیه بر روی کار و تحصیل

کار در ترکیه طرفداران بخصوص خود را در ایران داراست. متقاضیان برای اخذ ویزای تحصیلی کاری این کشور نیازمند یک پیشنهاد کاری از طرف کارفرمای ترک هستند. مسلما تسلط و مهارت کافی به زبان رسمی ترکیه می تواند باعث تسریع و آسان سازی روند کاریابی و نیز انجام آسان امور مربوط به احذ ویزا از سفارت این کشور گردد. اما از سوی دیگر تحصیل در دانشگاه ها به زبان رسمی ترکیه می تواند ضمن آسان سازی شرایط تحصیل و زندگی در این کشور همچنین باعث تحصیل ارزان در ترکیه گردد. چراکه در سال تحصیلی 2022- 2021 متوسط هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه به زبان ترکی به مراتب پایین تر از متوسط هزینه تحصیل به زبان انگلیسی است:

نام دوره آموزشیشهریه سالانه/ مبلغ به دلار
تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی$600 الی 1500$
تحصیل در ترکیه به زبان ترکی$240 الی 730$
هزینه زندگی دانشجویی$300 الی 500$

 آشنایی با زبان های رایج کشور ترکیه

از سال 2006 میلادی تعداد دانشجویان بین المللی که هدف تحصیل در کشور ترکیه را دارند رو به افزایش بوده است. همچنین می توان گفت که این روند رو به افزایش می باشد. در نهایت می توان نتیجه گرفت که این میزان بیانگر اهمیت رو به رشد این کشور در زمینه آموزش در تحصیلات عالی می باشد. زبان انگلیسی پس از زبان ترکی استانبولی رایج ترین زبان درکشور ترکیه می باشد. در کشور ترکیه زبان انگلیسی در کلیه مدارس دولتی و از مقطع تحصیلی چهارم یا به عبارتی 10 سالگی و تا پایان مقطع دبیرستان آموزش داده می شود. با توجه به این موضوع که فاصله کشور ترکیه نزدیک به ایران می باشد. همچنین به علت پایین و مناسب بودن هزینه زندگی در این کشور، شرکت در کلاس زبان آلمانی در ترکیه می تواند یک انتخاب مناسب برای هموطنان ایرانی باشد.

لازم به ذکر است که متقاضیان مهاجرت به آلمان پس از سپری نمودن مدت زمان تقریبی 5 الی 6 ماه در زمینه آموزش زبان آلمانی امکان مراجعه به سفارتخانه کشور آلمان در ترکیه را دارند، بدون این که دیگر به کشور خودمان باز گردند. مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند برای مهاجرت به این کشور زیبا و با تمدن چه در ضمینه کاری و چه در ضمینه تحصیلی شما عزیزان را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :