مهاجرت تحصیلی ترکیه

دانشگاه های مورد تایید ایران در ترکیه

دانشگاه های مورد تایید ایران در ترکیه

بسیاری از متقاضیان تمایل دارند که در دانشگاه های مورد تایید ایران در ترکیه ادامه تحصیل دهند و اقامت ترکیه را از این طریق به دست آورند. به دلیل مرز مشترکی که بین این کشور و کشور ایران وجود دارد، بسیاری از ایرانی ها به فکر مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل می باشند. مخصوصا اینکه دانشگاه های معتبر و برنامه های تحصیلی معروفی نیز در ترکیه وجود دارد که برای اغلب دانشجویان ایرانی جذاب است. در این زمینه باید بدانید که مدرک برخی از دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران می باشد.

پس اگر دانشجو پس از اتمام تحصیل قصد بازگشت به کشور ایران را داشته باشد، اطلاع از لیست دانشگاه هایی که مورد تایید وزارت علوم و یا بهداشت ایران است ضروری می باشد. بنابراین توصیه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این است که جهت اطلاع از دانشگاه های معتبر ترکیه حتما این مقاله را مطالعه فرمائید.

دلایل تحصیل در دانشگاه های ترکیه

هموطنان زیادی هستند که به دلایلی مثل محدودیت های ویزایی، مسائل مالی، دوری از خانواده، سن بالا و فاصله زیاد بین مقاطع تحصیلی و یا نداشتن مدرک زبان انگلیسی امکان تحصیل در دانشگاه های اروپایی یا آمریکایی را ندارند. بنابراین این دسته از متقاضیان با علم بر مزایا و امتیازات متعدد کشور ترکیه، گزینه تحصیل در ترکیه را انتخاب می کنند.

امتیازاتی که دلایل این متقاضیان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه می باشد، امتیازاتی از جمله:

  • اخذ پذیرش آسان و راحت
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • عدم نیاز به ارائه مدرک آیلتس یا تافل
  • وجود دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت و علوم در ترکیه
  • امکان اخذ بورس تحصیلی از دانشگاه های ترکیه
  • امکان اقامت و کار پس از تحصیل در ترکیه
  • نزدیکی به ایران و شباهت فرهنگی بین 2 کشور
  • ادامه تحصیل با سطح هزینه بسیار پایین و به صرفه

اخذ پذیرش از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه

لازمه ورود به دانشگاه های دولتی و معتبر ترکیه بعد از ارائه مدرک دیپلم، قبولی در آزمون‌ های ورودی YOS و SAT می باشد. برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نمرات TOEFL و GRE و معدل بالا ملاک است و نیازی به شرکت در آزمون‌ های ورودی نیست. جهت تحصیل در ترکیه و آگاهی از اطلاعات آموزشی در این کشور پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله لینک شده می باشد.

هر دانشگاه آزمون ورودی مخصوص به خود را برگزار می کند، آزمون یوس به زبان ترکی است و دانش زبان و هوش و ریاضی متقاضی را می سنجد و آزمون SAT به زبان انگلیسی است و دانش زبان و دروس پایه دبیرستان را مورد ارزیابی قرار می دهد. برای ورود به رشته پزشکی معدل دیپلم بالا به همراه ترجمه نمرات ضروری است. حداقل نمره قبولی برای ورود به رشته پزشکی کسب نمره 60 به بالا در آزمون YOS و نمره 650 به بالا در آزمون SAT می باشد.

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه

هر ساله با بررسی های کارشناسانه و در نظر گرفتن 3 نظام رتبه بندی بین‌المللی Times، QS و Shanghai لیست دانشگاه‌ های خارج از کشور مورد تایید وزارت علوم منتشر می شود.

در این میان لیست دانشگاه های معتبر ترکیه و مورد تایید این وزارت در سال 2022 عبارتنداز:

  • دانشگاه آنکارا (Ankara University)
  • دانشگاه آتاتورک (Ataturk University)
  • دانشگاه اژه (Ege University)
  • دانشگاه استانبول (Istanbul University)
  • دانشگاه کوچ (Koc University)
  • دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)
  • دانشگاه Suleyman Demirel، فقط دندانپزشکی
  • دانشگاهIzmir Katip Celebi، فقط دندانپزشکی

پیشنهاد ما به شما بررسی شرایط مهاجرت به ترکیه از طریق مطالعه مقاله مذکور خواهد بود.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه

همان طور که در بالا ذکر شد مدرک 9 دانشگاه ترکیه مورد تایید وزارت علوم ایران است. در ادامه برخی از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت را برسی می نماییم:

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه

دانشگاه آنکارا ترکیه جزء دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

رتبه جهانی دانشگاه آنکارا در نظام رتبه بندی QS بین 800 تا 1000 است. این دانشگاه اولین دانشگاه دولتی در ترکیه است که در سال 1925 توسط آتاتورک تأسیس شد. دانشگاه آنکارا دارای 14 دانشکده می باشد که سالانه بیش از 60000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. میزان شهریه تحصیلی سالیانه دانشگاه آنکارای ترکیه بسته به رشته تحصیلی متفاوت است.

جدول زیر میانگین شهریه سالیانه رشته های مختلف در این دانشگاه را نشان می هد که البته این مقادیر سالیانه درصدی افزایش پیدا می کند:

نام رشته تحصیلیهزینه شهریه سالانه به لیر ترکیه
پزشکی13500TRY
دندانپزشکی11500TRY
داروسازی 10500TRY
رشته حقوق8000TRY
رشته مهندسی7000TRY

دانشگاه آتاتورک ترکیه

دانشگاه آتاتورک از بهترین دانشگاه های ترکیه و مورد تایید وزارت بهداشت ایران، در شهر ارزروم قرار دارد. در حال حاضر بیش از 33000 دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند، این دانشگاه دارای 17 دانشکده نظیر داروسازی، دندان پزشکی، علوم پایه، ادبیات و اقتصاد است. حداقل نمره قبولی آزمون یوس حدود 65 و در آزمون SAT حدود 120 می باشد. به علت رقابتی بودن این دانشگاه، تاثیر معدل و سوابق تحصیلی دانشجو در پذیرش متقاضی نیز مهم تلقی می شود. افرادی که قصد تحصیل در این دانشگاه را دارند می توانند با مراجعه به وب سایت atauni.edu.tr از شرایط رشته و مقطع تحصیلی و مدارک مورد نیاز اطلاعات لازم را کسب نمایند.

دانشگاه اژه ترکیه جزء دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

دانشگاه اژه بزرگ ترین دانشگاه ترکیه است که درشهر ازمیر ترکیه قرار دارد. 11 دانشکده و 6 موسسه آموزش تحصیلات عالی در این دانشگاه قرار گرفته اند. این دانشگاه یازدهمین دانشگاه برتر کشورترکیه است که دارای رتبه جهانی 1165 می باشد. دانشجویان برای ورود به این دانشگاه همانند سایر دانشگاه های ترکیه ابتدا فرم درخواست پذیرش و مدارک لازم خود را به دانشگاه ارسال می کنند. در صورت قبولی در آزمون YOS و تایید مدارک، افراد می توانند در این دانشگاه مشغول به تحصیل شوند.

تحصیل در دانشگاه حاجت تپه ترکیه

دانشگاه حاجت تپه ترکیه یکی ازدانشگاه های معتبر و دولتی در شهر آنکارا واقع شده است. در این دانشگاه 9 دانشکده همچون دانشکده دندانپزشکی، داروسازی، هنرهای زیبا، اقتصاد و علوم پزشکی و دانشکده های دیگر وجود دارد. رتبه جهانی این دانشگاه بین 801 تا 1000 می باشد. هزینه تحصیل پزشکی در این دانشگاه به نسبت سایر کشورهای دیگر مقرون به صرفه تر می باشد و شهریه سالانه در این رشته حدود TRY295500 (لیر) می باشد. به طور کلی تحصیل پزشکی در ترکیه مورد توجه بسیاری از متقاضیان تحصیلی جهت مهاجرت به این کشور قرار گرفته است. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله مشخص شده را بررسی بفرمائید.

دانشگاه استانبول جزء دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

دانشگاه استانبول یکی از دانشگاه های دولتی ترکیه است که دارای 17 دانشکده و بیش از 73000 دانشجو می باشد. شهریه این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل در ترکیه با توجه به بودجه ای که از دولت ترکیه دریافت می کند، بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد. در این دانشگاه بیشتر دروس به زبان ترکی به دانشجویان ارائه می شود. اما برخی برنامه های درسی این دانشگاه به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. رتبه جهانی این دانشگاه 801 است.

جدول زیر شهریه برنامه های مختلف در این دانشگاه را نشان می دهد:

مقطع تحصیلیهزینه تحصیل به دلار آمریکا (سالانه)
کارشناسی3000$
کارشناسی ارشد3000$
دوره مقدماتی پزشکی2100$
دوره تحصیلی پزشکی3600$

تحصیل در دانشگاه کوچ ترکیه

دانشگاه کوچ ترکیه بالاترین رتبه جهانی در کشور ترکیه را در سال 2022 کسب کرده است. این دانشگاه که در رتبه 456 جهان قرار دارد یک دانشگاه خصوصی است که به علت عدم دریافت بودجه توسط دولت دارای شهریه های بالایی می باشد. شهریه دانشگاه کوچ و سایر دانشگاه های خصوصی ترکیه حدود 20000$ (دلارآمریکا) درسال است. درحالیکه دانشگاه های دولتی ترکیه در دوره های ارائه شده به زبان ترکی سالیانه 240$ الی 750$ (دلارآمریکا) و در دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی سالیانه 600$ الی 1500$ (دلارآمریکا) شهریه دریافت می کنند. در این دانشگاه دانشکده های علوم پایه، پزشکی، مهندسی اقتصاد و حقوق و دانشکده های دیگر وجود دارد.

معرفی دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران در ترکیه

همه ساله، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران لیستی از دانشگاه های مورد تایید خارجی را برای اطلاع متقاضیان تحصیل در خارج از کشور منتشر می کند. آخرین لیست منتشره مربوط به سال جاری یعنی سال 2022 می باشد که در آن علاوه بر اشاره به کشورها و دانشگاه های مختلف، سطح بندی آنها نیز ارائه شده است. بر این اساس جهت اطلاع از اعتبار دانشگاه های خارجی، آنها به 4 گروه الف (ممتاز)، ب (خوب)، ج (متوسط) و د (ضعیف) دسته بندی می شوند. مدرک اعطایی همه این دانشگاه ها از نظر وزارت علوم مورد تایید است.

لیست دانشگاه های ترکیه که مورد تایید وزارت علوم ایران قرار دارند به صورت زیر است:

گروه الف (ممتاز)گروه ب (متوسط)گروه د (ضعیف)
دانشگاه بیلکنتدانشگاه آنادولودانشگاه اولوداغ
دانشگاه بغازیچیدانشگاه آنکارادانشگاه کراتای
دانشگاه حاجت تپهدانشگاه باغچه شهردانشگاه رجب طیب اردغوان
دانشگاه فنی استانبولدانشگاه دوکوزایلولدانشگاه اژه
دانشگاه کوچدانشگاه فنی خاورمیانهدانشگاه ارجیس
دانشگاه سابانچیدانشگاه قاضیدانشگاه استانبول
انستیتوی تکنولوژی ازمیردانشگاه چوکوروادانشگاه مرمره

در این مقاله سعی شد لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت و علوم در ترکیه در اختیار شما عزیزان قرار گیرد. برای دست یابی به جزئیات روش های مهاجرت به ترکیه و تحصیل در این کشور با کارشناسان و مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس گرفته و کسب مشاوره نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :