مهاجرت به کشور آذربایجان

تولد در آذربایجان

تولد در آذربایجان

کشور آذرباریجان طی سال های اخیر به مکانی مورد استقبال برای مهاجرت تبدیل شده است که یکی از موضوعات مهاجران قوانین تولد در آذربایجان است. در این نوشتار ضمن قوانین کلی کشور آذربایجان در مورد تولد فرزند و امکانات و خدمات بهداشتی این کشور به مهاجران و زنان باردار به مسائل دیگری نیز همچون تابعیت فرزند متولد شده پرداخته می شود. متقاضیان مهاجرت به آذربایجان علاوه بر کسب اطلاع بیشتر از این موضوع از طریق ارتباط با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، می توانند درباره سایر موضوعات مرتبط با زندگی در آذربایجان با کارشناسان ما در تماس باشند.

اطلاعاتی پیرامون تولد در آذربایجان

فردی که در قلمرو جمهوری آذربایجان متولد شده باشد، تابعیت جمهوری آذربایجان را خواهد گرفت. از سوی دیگر شخصی که یکی از والدین آنها شهروند جمهوری آذربایجان باشد تابعیت جمهوری آذربایجان را خواهد گرفت. البته باید متذکر شد که کودکی که در خاک جمهوری آذربایجان متولد شود و پدر و مادر هر 2 خارجی باشند و تابعیت جمهوری آذربایجان را ندارند و فرزند متولد شده در قلمرو جمهوری آذربایجان که یکی از والدین آنها خارجی و دیگری بدون تابعیت باشد و کودکی که در قلمرو جمهوری آذربایجان متولد شود و پدر و مادر هر 2 از افراد بدون تابعیت باشند، شهروند جمهوری آذربایجان خواهند بود. علاوه بر این کودکی که در خاک آذربایجان زندگی می کند و پدر و مادر هر 2 ناشناس هستند، تبعه جمهوری آذربایجان است.

قواعد نظام درمانی برای تولد در آذربایجان

در مورد شرایط و قواعد تولد فرزند در آذربایجان باید گفت اولین کار تماس با زایشگاه انتخابی جهت هماهنگی بستری است و زن باید با مدارکی همچون کارت بیمه درمانی، گذرنامه یا کارت شناسایی و گواهی ازدواج (در صورت وجود) حضور یابد. در مورد شیوه های زایمان باید گفت که در آذربایجان به همان میزان که زایمان طبیعی وجود دارد، سزارین نیز رایج است که البته بیشتر مختص به مناطق شهری است و غالب مراکز درمانی و موسسات پزشکی در این زمینه از تجهیزات مرتبط با زایمان برخوردار هستند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که زایمان طبیعی غالب اوقات در کلینیک ها و بیمارستان های تخصصی انجام می شود و زایمان های طبیعی در خانه چندان در آذربایجان مرسوم نیست. همانطور که زایمان در آب تا دوره های اخیر چندان وجود نداشت، ولی امروزه در مرکز تشخیصی در باکو خدمات مرتبط با این زمینه ارائه می شود.

در ارتباط با مراقبت های درمانی پس از زایمان، افراد در آذربایجان به طور کلی از خدمات عمومی دولت بهره مند هستند، اما برای امکانات بیشتر باید هزینه درمان های خصوصی را بپردازند، اما تمام داروهایی که برای مادر و فرزند متولد شده مورد نیاز است، در زمان بستری بودن آنان در بیمارستان توسط خود بیمارستان به آنان ارائه می شود. در بحث های مشاوره ای مراقبت از نوزاد، کلینیک‌های آذربایجان فعالیت دارند و خدمات مشاوره ای در همان روزهای نخست پس از زایمان ارائه می شود. پس از ترخیص و معمولا یک ماه پس از تولد، معاینه عمومی مادر و نوزاد توسط پزشک انجام می شود.

قواعد نظام درمانی برای تولد در آذربایجان

قواعد کار برای تولد در آذربایجان

طبق قانون کاری که در آذربایجان برای زنان باردار وجود دارد، این زنان از 126 روز مرخصی زایمان برخوردار می شود که این مرخصی با حقوق همراه است و این بازه زمانی شامل مرخصی 70 روز قبل از زایمان و 56 روز پس از آن است. البته در موارد استثنایی و خاص مثل تولد چندقلویی و زایمان های دشوار و غیرطبیعی، زنان از مرخصی استحقاقی نیز بهره مند می شوند که در مجموع با احتساب زمان قبلی، 140 روز می شود. یکی از موارد خاصی که در این زمینه وجود دارد، برای کارگران بیمه شده کشاورزی است که طبق طرح مرتبط با این قشر است.

در شکل زیر به جزئیات طرح مرخصی مرتبط با اقشار فعال در بخش کشاورزی اشاره شده است:

اما نکته ای که در همه شیوه های زایمان مشترک است، این واقعیت است که از میان روزهای مرخصی، 70 روز آن باید قبل از زایمان استفاده شود. نکته دیگر این است که در همه طرح ها، پس از تولد نوزاد، پدر نیز از 14 روز مرخصی پدری برخوردار است که این مرخصی برخلاف مرخصی زنان از حقوق برخوردار نیست. در این زمینه نکات دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد آذربایجان برای موضوع تولد فرزند، حقوق اجتماعی خاصی را طرح نموده است. از جمله این قواعد عدم فسخ قراردادکاری زنان باردار یا زنان دارای فرزند زیر 3 سال یا کاهش کار به حداکثر 36 ساعت در هفته برای زنان باردار و زنان دارای کودک 18 ماه به پایین و همچنین عدم وجود شیفت کاری شبانه برای زنان فوق.

در جدول زیر به سایر قوانین مرتبط با زنان دارای فرزند اشاره شده است:

ردیفتوضیح قانونی
12 روز تعطیلی اضافی برای زنان دارای 2
214 روز مرخصی بدون حقوق برای یک زن (یا پدر مجرد) و با فرزندان زیر 16 سال
35 روز تعطیلی اضافی برای زنان دارای 3 فرزند یا بیشتر کودکان زیر 16 سال

قواعد تابعیتی تولد در آذربایجان

افرادی که در آذربایجان دارای فرزند می شوند، طی مدت 1 ماه پس از تولد فرزند خود، باید به یکی از شعب اداره ثبت احوال (ZAGS) مراجعه نمایند تا شناسنامه دریافت کنند که امروزه 86 دفتر ثبت احوال کشور تحت نظر وزارت دادگستری برای ثبت تولد در حال فعالیت هستند. مدارکی که این دفاتر از متقاضیان جهت ثبت تولد تقاضا می کنند، شامل گواهی از بیمارستان، کپی سند ازدواج، نسخه های گذرنامه والدینی که دارای ویزای ثبت شده هستند. علاوه بر این، لازم است که یکی از والدین شخصا به این دفاتر مراجعه کند و پس از رعایت همه موارد فوق، شناسنامه کودک ثبت می شود. موضوع دیگر بحث تابعیتی تولد است. در قالب کلی در کشورهای مختلف، 2 روش محاسبه اخذ تابعیت فرزند وجود دارد که یکی از روش ها تحت عنوان سیستم خاک اطلاق می شود و دیگری بر اساس نسبت همخونی است.

در سیستم خاک، افراد تبعه همان کشوری محسوب می شوند که در آن متولد شده اند که این موضوع بیشتر مختص به کشور های همچون کانادا یا استرالیا است. در مورد آذربایجان باید گفت که مطابق ماده 52 قانون اساسی این کشور، دولت حق نفی و خلع تابعیت از اتباع خود را ندارد و از سوی دیگر می تواند اتباع خود را از کشور اخرج کند. در اسن خصوص مقاله اقامت دائم آذرباریجان را مطالعه بفرمائید. علاوه بر این همه افراد و اقوامی که در آذربایجان سکونت دارند با هم برابر بوده و هیچ فرد یا قومی بر فرد و یا قومی دیگر برتری ندارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تولد در آذربایجان و سایر موضوعاتی که مرتبط به کشور آذربایجان است، می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :