مهاجرت به کشور چین

اختلاف ساعت ایران با شهرهای چین

اختلاف ساعت ایران با شهرهای چین

همانطور که می دانید اختلاف ساعت ایران با شهرهای چین به دلیل حرکت زمین به دور خود و همچنین حرکت زمین به دور خورشید بوجود می آید. از این رو ممکن است در کشوری روز باشد و در کشور دیگر شب پس دانستن اختلاف ساعت زمانی بین کشورها برای افرادی که به هر طریق با کشوری دیگر می خواهند ارتباط داشته باشند امری مهم و ضروری می باشد. فاصله بیش از 5000 کیلومتری ایران با کشور چین نیز باعث ایجاد اختلاف ساعت زیادی می شود.

ایرانیانی که قصد مهاجرت به چین داشته، یا دارای دوستان و اقوام در چین هستند و یا حتی برای موارد کاری و غیره نیاز با برقراری ارتباط با چین هستند بایستی از اختلاف ساعت ایران با شهرهای چین اطلاع داشته باشند تا در زمان مناسب دست به برقراری ارتباط و یا هماهنگی بزنند. در ادامه این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی اختلاف ساعت ایران با شهرهای چین پرداخته است.

آشنایی با کشور چین

جمهوری خلق چین در حاشیه اقیانوس آرام در 35 درجه شمالی و 105 درجه شرقی قرار دارد. در کنار ژاپن و کره، چین به عنوان همسایه کره شمالی و داشتن مرز دریایی با ژاپن، بخشی از شمال شرقی آسیا محسوب می شود. اما این کشور مرزهای زمینی را با 13 کشور دیگر در آسیای مرکزی، جنوبی و جنوب شرقی از جمله افغانستان، بوتان، برمه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، لائوس، مغولستان، نپال، پاکستان، روسی ، تاجیکستان و ویتنام به اشتراک گذاشته است. چین با 9.6 میلیون کیلومتر مربع زمین، چشم اندازهای متنوع و گسترده ای دارد.

چین در حالی که چهارمین کشور وسیع جهان پس از روسیه، کانادا و ایالات متحده از نظر وسعت زمینی می باشد، تنها حدود 15% از آن قابل کشت است چون بیشتر این کشور از کوه ها، تپه ها و ارتفاعات تشکیل شده است. از آنجا که بسیاری از مناطق غربی چین به اندازه سایر مناطق حاصلخیز نیست. بیشتر جمعیت در یک سوم شرقی این کشور زندگی می کنند. این امر منجر به توسعه نا هماهنگی هایی شده که در آن مناطق، شهرهای شرقی به شدت پر جمعیت و صنعتی و تجاری تر هستند.

اختلاف ساعت UTC ایران با شهرهای چین

UTC زمان استانداردی است که امروز در سراسر جهان استفاده می شود. سازمان های زمان بندی جهان موافقت کرده اند که مقیاس های زمانی خود را از این نظر هماهنگ کنند. از این رو نام ساعت جهانی استاندارد را بر روی آن گذاشته اند. ساعت گرینویچ که نقطه شروع و یا خط مرجع نصف النهار (طول جفرافیایی 0 درجه) در رصدخانه سلطنتی گرینویچ می باشد. جهت مهاجرت به چین و کسب اطلاعات بیشتر مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

به صورت کلی از 2 مؤلفه برای تعیین ساعت جهانی UTC استفاده می شود:

  • ساعت جهانی اتمی قیاس زمانی که از ترکیب 400 ساعت دقیق اتمی در سرتاسر جهان می باشد. به همین دلیل از دقیق ترین ساعت ها می باشد.
  • زمان جهانی (UT) به عنوان زمان نجومی یا زمان خورشیدی شناخته می شود که به چرخش زمین مربوط می شود. از آن برای مقایسه سرعت ارائه شده توسط ساعت اتمی جهان با طول واقعی روز در زمین استفاده می شود.

اختلاف ساعت UTC ایران با شهرهای چین

مناطق زمانی در چین

از لحاظ جغرافیایی، چین 5 منطقه زمانی ژنگیویان (Zhongyuan)، لنگشو (Longshu)، تبت (Tibet)، کونلون (Kunlun) و چانگپای (Changpai) را در بر می گیرد. با این حال، زمان استاندارد استفاده شده در سرزمین اصلی چین، هنگ کنگ (Hong Kong)، ماکائو (Macau) و تایوان (Taiwan) یکسان است، زیرا همه آنها در یک منطقه زمانی یکسان هستند و 8 ساعت جلوتر از ساعت استاندارد جهانی (UTC +8) می باشد. این کشور در سطح بین المللی با نام استاندارد زمان چین (CST) شناخته می شود.

از این رو منطقه زمانی به پکن تایم معروف است. از سال 1912 تا 1949 کشور چین دارای 5 منطقه زمانی، شامل کونلون (UTC +05:30)، تبت (UTC +06:00)، سیچوان (UTC +07:00)، چایگیوان (UTC +08:00) و چانگپای (UTC +08:30) بود. در سال 1949، رئیس حزب کمونیست، مائو زدونگ (Mao Zedong)، تصمیم گرفت که تمام چین از زمان مشترک پکن پایتخت این کشور استفاده کنند. فرهنگ مردم چین به طور کلی در مقاله مذکور شرح داده شده است.

اختلاف ساعت زمان های مختلف در ایران با چین

همانطور که اشاره کردیم از سال 1949 چین دارای یک منطقه زمانی رسمی که به پکن تایم معروف است می باشد. همانطور که می دانید ساعت جهانی در این کشور (UTC +08:00) و ساعت جهانی کشورمان ایران نیز که یک منطقه زمانی دارد (UTC +03:30) ساعت می باشد. بنابراین اختلاف ساعت ایران با شهرهای چین +04:30 می باشد.

توجه داشته باشید که در چین ساعت ها در فصول مختلف عقب و جلو نمی شوند. اما این اتفاق در ایران در ماه های مارچ و سپتامبر رخ می دهد. از این رو یک ساعت عقب و جلو می شود. در نیمه اول سال اختلاف ساعت ایران با شهرهای چین به +03:30 ساعت تغییر میابد.

ساعت غیر رسمی زینجیانگ در چین

در زینجیانگ (Xinjiang)، غربی ترین منطقه چین جمعیت اویغور (Uyghur) با زمان محلی مختلفی موسوم به زینجیانگ تایم یا اورمگی تایم فعالیت می کنند. منطقه زمانی غیررسمی بسیار نزدیک به زمان خورشیدی است. از این رو تنها 6 ساعت از ساعت جهانی جلوتر است (UTC +06:00)، به این معنی که وقت محلی 2 ساعت با زمان رسمی چین فاصله دارد.

این در حالی است که معمولا جمعیت اویغور از زمان زینجیانگ، که به صورت محاوره ای به عنوان زمان محلی شناخته می شود، استفاده می کنند سایر قومیت ها، مانند چینی های هان، معمولا به زمان پکن اشاره دارند. این بدان معناست که افراد بازدیدکننده در صورت پرسیدن ساعت از افراد محلی آنجا ممکن است دو ساعت متناقض را در جواب بشنوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در چین مقاله اعزام دانشجو به چین را مطالعه بفرمائید.

ساعت غیر رسمی در شهرهای چین

شهرهای دور از مرکز چین معمولا اختلاف 2 ساعته با ساعت پکن دارند. این ساعت ها غیر رسمی می باشند و در تمامی سازمان ها و مدارس و سایر از ساعت رسمی پکن استفاده می شود. اما افرادی که به این مناطق سفر می کنند بایستی بدانند که وقت ظهر و یا غروب ممکن است در ساعاتی عجیب اتفاق بیوفتد بنابراین برای درک بهتر ساعات محلی را در نظر بگیرند.

بنابراین اگر از ایران خواهان پیگیری امور خود در چین هستید یا برای کار در چین و یا انجام یک تلفن کاری در چین زمان مناسب را می خواهید بدانید، به وقت ایران از 7 صبح الی یک بعد از ظهر زمان مناسبی می باشد. امیدواریم با مطالعه این مقاله که به دست همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. همچنین چنانچه در امر مهاجرت نیازمند مشاوره و راهنمایی هستید، مشاورین و کارشناسان این موسسه با تجربه فراوان آماده راهنمایی و مشاوره به شما عزیزان می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :