مهاجرت کاری کرواسی

کار در کرواسی

کار در کرواسی

در حال حاضر کار در کرواسی می تواند یک تجربه جالب برای اتباع خارجی باشد. همچنین زمان بسیار مناسبی برای مهاجران خود ساخته که علاقه مند به کار در کرواسی هستند می باشد. زیرا کرواسی یک اقتصاد توسعه یافته با ارز ثابت و دارای بخش خدمات عظیم در تمامی نقاط کشور است. هنگامی که در شرف شروع کار در کرواسی هستید، باید خود را در مورد شرایط کار محلی حقوق و تامین اجتمای در این کشور مطلع کنید.

نکته قابل توجه این است که کرواسی دارای یک دولت رفاه نسبتا توسعه یافته است. البته لازم به ذکر است که، افرادی که از کشورهای ثالث به دنبال کار در کرواسی هستند، در قدم اول باید برای ویزای کاری این کشور درخواست دهند. برای اینکه بیشتر با شرایط کار در کرواسی آشنا شوید، ما را در این مقاله که با کمک موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه و ارائه شده همراهی فرمایید.

چالش های اساسی کار در کرواسی

همانند اغلب کشورهای اروپایی، کار در کرواسی نیز در کنار مزایای فراوانی که برای اتباع خارجی به همراه دارد، دارای چالش هایی نیز در این حوزه می باشد. از مهمترین چالش های کار در کرواسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چالش های اساسی کار در کرواسیتوضیحات
اقتصاد متکی به تجارت و گردشگرییکی از معضلات کار در کرواسی این است که اغلب مهاجران به بخش گردشگری این کشور هجوم آورده اند، که این امر باعث تقاضای بالا در این حوزه و درصد استخدام پایین افراد در این بخش شود.
بیکاری رو به رشدافرادی که در کرواسی زندگی و کار می کنند همچنان وضعیت مساعدی ندارند. حدود 11% از جمعیت فعال به عنوان بیکارهای طولانی مدت در این کشور تعریف می شوند.
زباناز مهمترین چالش های کار در کرواسی زبان رسمی این کشور است. از سوی دیگر، زبان انگلیسی در این کشور به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب افراد به زبان کرواتی صحبت می کنند.

الزامات زبان و کار در کرواسی

بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی مدرن، اتباع خارجی که به دنبال کار در کرواسی هستند هموراه با الزامات زبانی سختگیرانه ای مواجه هستند. در اغلب شرکت های خصوصی و عمومی در کرواسی فقط با زبان کرواتی صحبت می شود. البته مهارت های سخت در زمینه شغلی شما به جای مهارت های نرم عمومی کارفرمایان محلی را متقاعد می کند. اما باید انتظار داشته باشید که اغلب شرکت های کرواسی به وضوح انتظار دارند مهارت های زبان کرواتی را داشته باشید. اما کسب و کارهای چند ملیتی یا بین المللی جزو معدود استثناهای این قاعده محسوب می شوند. همچنین کارمندان محلی در کرواسی با مدارک مناسب دارای مزیت مشخصی هستند که هم زبان مادری کرواسی و هم کاندیدای چند زبانه هستند. در نهایت اینکه زبان های بوسنایی و صربی زبان های قابل درک متقابل در کرواسی هستند و مهارت در زبان های انگلیسی، آلمانی یا ایتالیایی نسبتا رایج است.

الزامات زبان و کار در کرواسی

اخذ مجوز کار در کرواسی

اتباع خارجی که با هدف کار در کرواسی جهت مهاجرت به این کشور اقدام می کنند، باید در قدم اول برای مجوز کار در کرواسی درخواست دهند. به طور کلی مجوز کار در کرواسی مجوز واحدی است که به اتباع خارجی اجازه می دهد که به طور موقت در جمهوری کرواسی اقامت و کار کنند. البته لازم به ذکر است که مجوز های کار در کرواسی را می توان به عنوان بخشی از سهمیه سالانه یا خارج از سهمیه سالانه به اتباع خارجی اعطا کرد. سهمیه سالانه به این معنی است که تعداد اتباع خارجی که ممکن است مجوز کار در کرواسی را دریافت کنند.

علاوه بر این مجوز کار کرواسی را می توان خارج از سهمیه سالانه برای دسته های خاصی از اتباع کشورهای ثالث که در تصویر زیر به آنها اشاره کرده ایم صادر کرد:

اخذ مجوز کار در کرواسی

اما به طور کلی روند درخواست مجوز کار در کرواسی به نسبت سایر کشورهای اروپایی بسیار ساده است. همچنین برای درخواست مجوز کار در کرواسی باید مدارکی را ضمیمه کنید، این مدارک عبارت اند از:

مدارک مورد نیاز برای درخواست مجوز کار در کرواسیتوضیحات
عکسارائه 4 قطعه عکس که اخیرا گرفته شده است.
کپی سند مسافرتیمتقاضیان باید یک کپی از سند مسافرتی معتبر ارائه دهند.
بیمه درمانیارائه مدرک بیمه سلامت معتبر یکی از مهمترین بخش های روند درخواست مجوز کار در کرواسی می باشد. همچنین بیمه متقاضیان باید تا 15000HRK (کونا کرواسی) را پوشش دهد.
تمکن مالیارائه مدارکی دال بر توانایی مالی شما جهت حمایت از خود در طول زندگی در کرواسی
قرارداد کارمتقاضیان کار در کرواسی باید یک قرارداد معتبر کاری یا سایر مدارک مربوط به کار را ارائه دهند.
مدارک ثبت شرکتمدرک ثبت شرکت کارفرمای شما در کرواسی که نباید 6 ماه قبل از درخواست باشد.

میزان دستمزد و حقوق کار در کرواسی

به نسبت سایر کشورهای پیشرفته جهان میزان دستمزد و حقوق کار در کرواسی، نسبتا مطلوب است. اما اول از همه باید در نظر داشته باشید که حقوق محلی در کرواسی کمتر از آنچه ممکن است به آن عادت داشته باشید باشد. اگرچه کار درکرواسی درآمد بالاتری نسبت به کارگران متوسط در اروپای شرقی دارد، اما این سطح از درآمد در مقایسه با کشورهای اروپای غربی و شمالی بسیار کمتر است. اما میزان حقوق ماهیانه کار در کرواسی بخش کاملی از هزینه زندگی در کرواسی را پوشش می دهد.

متوسط درآمد ناخالص ماهانه برای اکتبر 2023 به 12900HRK (کونا کرواسی) رسیده است. البته از این مبلغ مالیات بر درآمد و بیمه تامین اجتماعی را کسر کنید. امیدواری مطالب این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در خصوص مهاجرت به کرواسی از طریق کار و شرایط کار در این کشور برای شما ارائه شد، مثمر ثمر واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :