مهاجرت کاری لیتوانی

ویزای کاری لیتوانی

ویزای کاری لیتوانی

در سال های اخیر بسیاری از متقاضیان بین المللی جویای اخذ ویزای کاری لیتوانی و اشتغال زایی در این کشور می باشند. به این دلیل که فرآیند یافتن شغل در لیتوانی بسیار آسان بوده است. اگر برای کسب و کار به لیتوانی مهاجرت می کنید باید درک درستی از فرآیند کارمندان خارجی و کار قانونی در این کشور داشته باشید. بنابراین افرادی که قصد کار در لیتوانی را دارند باید دو مدرک جداگانه مجوز کار و ویزای کاری لیتوانی را دریافت کنند.

مانند هر کشور دیگری لیتوانی نیز قوانین منحصر به فردی در مورد ارائه ویزای کاری به مهاجران دارد. به همین دلیل ما در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه و ارائه شده است. قصد داریم شما را با راه های مختلف اخذ ویزای کاری لیتوانی آشنا سازیم. البته به این نکته مهم توجه داشته باشید که شهروندان اتحادیه اروپا برای کار در لیتوانی نیازی به اخذ ویزای کاری لیتوانی ندارند.

مزایا دریافت ویزای کاری لیتوانی

شما با دریافت ویزای کاری لیتوانی و همزمان با مشغول به کار شدن در این کشور می توانید از مزایا بی شمار این کشور در خصوص کار بهره مند شوید. به طور مثال، کارمندان کشور لیتوانی باید برای 13 تعطیلات ملی این کشور مرخصی داشته باشند، به اضافه 4 هفته مرخصی سالانه با حقوق. والدینی که فرزندان مجرد زیر 14 سال دارند به جای 4 هفته از 37 روز مرخصی سالانه استحقاقی برخوردار می شوند. جمهوری لیتوانی مرخصی زایمان را برای کارمندان زن ارائه می دهد.

70 روز قبل از زایمان و 56 روز بعد از زایمان به کارمندان باردار مرخصی زایمان می دهند. همچنین صندوق بیمه اجتماعی دولت به کارمندان باردار کمک هزینه ای برای مرخصی زایمان می دهد. دولت لیتوانی همواره مزایا اضافی را به کارمندان ارائه می دهد تا افراد را برای اشتغال در لیتوانی هیجان زده تر کند. به عنوان مثال پاداش های مبتنی بر عملکرد یک مزیت اضافی رایج در این کشور است.

فرآیند صدور مجوز کار در لیتوانی

فرآیند صدور مجوز کار در لیتوانی به این صورت است که کارفرما باید برای مجوز کار یا تصمیم گیری در مورد انطباق از خدمات استخدامی درخواست دهد.

فرآیند درخواست به شرح زیر می باشد:

  • اولویت درخواست برای جای خالی با شهروندان جمهوری لیتوانی، شهروندان اتحادیه اروپا و خارجیانی است که دارای مجوز اقامت دائم در لیتوانی هستند. اگر چنین نامزدی برای کار در لیتوانی وجود داشته باشد، کارفرما درخواست مجوز کار متناسب با نیازهای کار در لیتوانی برای خارجی ها را تکمیل می کند.
  • خدمات استخدامی را بررسی می کنند و ظرف 7 روز کاری تصمیم می گیرند.

به این نکته نیز توجه کنید که فرد خارجی باید قبل از تاریخ انعقاد برنامه ریزی شده، قرارداد کار یا شروع کار در جمهوری لیتوانی، باید مجوز کار دریافت کند.

فرآیند صدور مجوز کار در لیتوانی

شرایط اخذ ویزای کاری لیتوانی

افرادی که قصد اخذ ویزای کاری لیتوانی را دارند برای برای بهره مند شدن از این امر، باید شرایط زیر را به خوبی مورد بررسی قرار دهند:

  • ویزای کاری می تواند برای یک تا 3 سال بر اساس اشتغال صادر شود.
  • برای درخواست و پس گرفتن اجازه اقامت، فرد خارجی باید به طور قانونی در لیتوانی حضور داشته باشد.
  • برای فرد خارجی شماره هویت شخصی صادر می شود.
  • به فرد خارجی حق اقامت لیتوانی را در طول مدت مجوز می دهد.
  • فرد خارجی می تواند محل سکونت خود را تعیین اعلام کند.
  • حداکثر 90 روز در هر دوره 180 روزه در حوضه شنگن اجازه تردد می دهد.
  • ویزای کاری ممکن است پس از انقضاء تمدید شود.
  • کارمندان خارجی تحت پوشش CHI هستند.
  • کارفرما یا کارکرد شغلی را می توان با اجازه سازمان اداره مهاجرت تغییر داد.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای کاری لیتوانی

افرادی که قصد دریافت ویزای کاری لیتوانی را دارند باید مدارک ذکر شده در این قسمت را به کنسولگری ارائه دهند:

  • فرم درخواست ویزای کاری لیتوانی: شما هموطنان عزیز می توانید فرم درخواست را به صورت آنلاین در وب سایت اداره مهاجرت دریافت کنید. فقط بر روی گذینه ویزای کاری لیتوانی کلیک کنید.
  • پاسپورت معتبر: باید دارای 2 صفحه خالی باشد.
  • نامه میانجیگری (دعوت نامه): دعوتنامه باید حاوی اطلاعاتی در مورد کارفرما و کارمند لیتوانی باشد.
  • مجوز کار صادر شده توسط بورس کار لیتوانی: کارفرمای لیتوانیایی باید از طرف شما درخواست دهد.
  • بیمه سلامت: قبل از ورود به جمهوری لیتوانی نیاز به بیمه درمانی قبلی است. پس از ارائه این بیمه می توانید در سیستم بیمه سلامت اجباری ملی ثبت نام کنید.
  • عدم سوء پیشینه کیفری: این سند باید برای 3 ماه گذشته باشد.
  • ارائه پروانه حرفه ای: شما باید مدرکی ارائه دهید که صلاحیت های شما را برای این شغل اثبات کند.

به این نکته نیز توجه کنید که تمامی مدارک قانونی باشند و قبل از ارسال باید دارای مهر آپوستیل باشند. همچنین اسناد باید به زبان لیتوانیایی ترجمه شده باشند. همچنین اگر ویزای کاری لیتوانی بر اساس اشتغال صادر شده باشد، کارفرما باید ظرف 7 روز کاری پس از پایان رابطه کاری به اداره مهاجرت اطلاع دهد. اداره مهاجرت مدرک مهاجران را باطل می کند و آنها باید لیتوانی را ترک کنند.

هزینه و مدت زمان ویزای کاری لیتوانی

هزینه ویزای کاری لیتوانی مانند انواع ویزاهای بلند مدت دیگر 120€ (یورو) است. اگرچه درخواست ویزای کاری لیتوانی به صورت آنلاین صورت می گیرد، اما به شما توصیه می شود هزینه ویزا را در سفارت یا کنسولگری لیتوانی در ایران پرداخت کنید. پس از پرداخت هزینه ویزا مدرکی به شما داده می شود که ثابت کند هزینه را پرداخت کرده اید. شما بایستی این سند پرداختی را به درخواست ویزای کاری خود اضافه کنید.

اما در خصوص مدت زمان ویزای کاری لیتوانی این نوع از ویزاها حداکثر برای مدت یکسال صادر می شود. زمانی که برای اجازه اقامت موقت درخواست می کنید می توانید آن را تمدید کنید و حتی می توانید سالانه آن را تمدید کنید. همچنین پس از 5 سال اجازه اقامت دائم و شهروندی لیتوانی را دریافت خواهید کرد.

حقوق و دستمزد ماهیانه در لیتوانی

محدوده حقوق و دستمزد برای افرادی که در لیتوانی مشغول به کار هستند معمولا بین 75500€ (یورو) حداقل حقوق و 245100€ (یورو) بالاترین میانگین دستمزد در این کشور است.

برای آشنایی بیشتر با میزان حقوق و دستمزد در کشور لیتوانی به جدول زیر توجه فرمایید:

مشاغلمیزان دستمزد به یورو
کشاورزی و صنایع غذایی99800€
هنر و فرهنگ92200€
بانکداری188800€
صنعت خودرو212200€
صنایع شیمیایی220300€
مدیریت200400€
تجارت230300€
کارگر معمولی140500€
مهندس مکانیک200500€
صنایع خدماتی155200€

این آمار و ارقامی که در مورد میزان حقوق و دستمزد در مشاغل مختلف لیتوانی مشاهده نمودید حقوق ماهیانه با احتساب پاداش است. با توچه به جدول بالا به این نتیجه رسیدیم که حقوق و دستمزد می تواند به شدت در گروه های مختلف شغلی متفاوت باشد. در آخر اینکه مشاوران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به صورت تمام وقت آماده پاسخگویی به سوالات شما در خصوص ویزای کاری لیتوانی می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :