مهاجرت تحصیلی فرانسه

نظام آموزشی فرانسه

نظام آموزشی فرانسه

نظام آموزشی فرانسه جزء بهترین های دنیا است به دلیل رسمی نبودن زبان انگلیسی، بسیاری از دانشجویان برای تحصیل فرانسه را انتخاب می نمایند. فرانسه با آلمان، بلژیک، لوکزامبورگ، سوئیس، موناکو، ایتالیا، آندورا و اسپانیا هم مرز است. اگرچه شباهت زیادی با موناکو دارد. چه به لحاظ هزینه های زندگی در فرانسه چه شهریه های مدارس بین المللی و دانشگاه ها، فرانسه از موناکو بسیار ارزان تر است. علاوه بر این که مدارس ممتاز و دانشگاه های مطرح دنیا از جمله دانشگاه سوربن، در خاک فرانسه واقع شده اند. از این رو زیبایی های طبیعی و جاذبه های گردشگری، قدرت سیاسی و اقتصادی، شاخص توسعه انسانی بالا، امید به زندگی بالا و غیره همگی باعث شده اند فرانسه مقصد جذابی برای مهاجرت باشد.

در حال حاضر بهترین راه مهاجرتی به این کشور در سال 2022 از طریق تحصیل می باشد. منتهی باید توجه داشت اگر والدینی قصد دارند فرزندان خود را برای تحصیل به مدارس فرانسوی بفرستند، در صورتی که والدین پاسپورت یا اقامت فرانسه را از قبل نداشته باشند، امکان ثبت نام فرزند خود را در مدارس دولتی ندارند. پس باید در مدارس بین المللی فرانسه مراحل ثبت نام را تکمیل کنند که برخلاف مدارس دولتی رایگان نیستند. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه گردیده راجع به نظام آموزشی فرانسه به سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • آیا تحصیل در فرانسه در سال 2022 هم رایگان است؟
  • بهترین مدارس بین المللی در فرانسه کدام اند؟
  • آیا امکان کار پس از تحصیل در فرانسه وجود دارد یا خیر؟

کلیات نظام آموزشی فرانسه

نظام تحصیلی در فرانسه به 3 دوره عمده تقسیم می گردد:

  • مقطع ابتدایی (enseignement primaire)
  • مقطع متوسطه (enseignement secondaire)
  • آموزش عالی یا دانشگاه (enseignement supérieur)

دانش آموزان در فرانسه از 3 سالگی وارد مدرسه می شوند البته دوره پیش دبستانی را آغاز می نمایند. تحصیل در فرانسه تا 16 سالگی رایگان و اجباری است. هر چند خارجی ها امکان استفاده از تحصیل رایگان مدارس دولتی را نداشته و باید در مدارس بین المللی تحصیل نمایند. از جمله بهترین مدارس بین المللی در فرانسه طی سال 2022 می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

نام مدارس بین المللی مطرح در فرانسهتوضیحات
Le Cluzeauخوابگاه این مدرسه 250 تخت خواب دارد. محیط مدرسه دارای امکانات زیادی از جمله اتاق بازی، زمین ورزش و غیره می باشد. به علاوه چهارشنبه ها مدرسه Le Cluzeau دانش آموزان را به بولینگ، سینما، باغ وحش و غیره می برد.
The British School of Parisوالدین می توانند هزینه اتوبوس های با سوپروایزر را پرداخت نموده است. به این ترتیب امکان سفرهای داخل کشوری را برای فرزندان خود توسط مدرسه مذکور فراهم نمایند.
The Old Schoolاین مدرسه طبق سیستم آموزشی بریتانیا دوره های درسی خود را برگزار می نماید. درصد قبولی دانش آموزانش در دانشگاه 100% بوده است.
Bordeaux International Schoolدر این مدرسه 25 ملیت مختلف از 6 قاره دنیا تحصیل می کنند. دروس به 2 زبان تدریس می شوند تا دانش آموزان بهتر فرهنگ های دیگر را بشناسند.

والدین علاوه بر پرداخت شهریه مدارس بین المللی در فرانسه که با توجه به امکاناتی که مدرسه ارائه می دهد رقم آن متفاوت است، باید هزینه های زندگی و هزینه تحصیل در فرانسه را برای فرزند خود نیز تامین نمایند.

نظام آموزشی فرانسه در مقطع دبستان

در فرانسه غالبا والدین از 3 سالگی و اعضاء از 2 سالگی فرزندان خود را در پیش دبستانی ها ثبت نام می کنند تا فرزندان مباحث علمی اولیه و آداب حضور در مدرسه را بیاموزند. در شهرها معمولا پیش دبستانی ها و دبستان ها در یک محیط هستند. اما در روستاها ساختمان های مربوطه در نقاط مختلفی از روستان واقع شده اند. مدارس ابتدایی در فرانسه غالبا یک یا 2 معلم دارند که برنامه آموزشی را به دانش آموزان تدریس می کنند. در 3 سال اول دبستان دانش آموزان در فرانسه آموزش می بینند چگونه بنویسند، همچنین مهارت های خواندن خود را توسعه داده و اصول اولیه را در دورس ذیل می آموزند:

  • زبان فرانسوی
  • ریاضیات
  • علوم طبیعی
  • هنر

نظام آموزشی فرانسه در مقطع دبستان

نظام آموزشی فرانسه در مقطع متوسطه

دوره متوسطه در فرانسه به 2 بخش تقسیم می گردد:

  • از 11 تا 15 سالگی
  • از 15 تا 18 سالگی

در دوره دوم دانش آموزان برای شرکت در دانشگاه ها آماده می شوند البته می توانند به جای دانشگاه وارد کالج های فنی حرفه ای شوند. بدین ترتیب دوره آموزشی کوتاه ترین دارند. مستقیما وارد بازار کار در فرانسه گردند. البته با توجه به بالاتر بودن درآمد کسانی که تحصیلات آکادمیک خود را در دانشگاه گذرانده اند بخش کثیری از دانش آموزان مسیر دانشگاه را انتخاب می نمایند. با توجه به این که دانشگاه های فرانسه رنکینگ خیلی خوبی دارند. از این رو اخذ پذیرش از آنها بسیار رقابتی است. برخی والدین فرزندان خود را برای آمادگی بیشتر در مدارس خصوصی ثبت نام می کنند. همچنین از آن جایی که قانون اساسی فرانسه صرفا تحصیل را اجباری کرده، نه حضور در مدرسه را، برخی والدین فرانسوی، که البته تعداد آنها زیاد نیست.

نظام آموزشی فرانسه در مقطع دانشگاه

دانشگاه های دولتی فرانسه هم سطح آموزشی بسیار پیشرفته ای دارند، هم برای فرانسوی ها و سایر دانشجویان اتحادیه اروپا رایگان بوده و برای سایرین نیز بسیار ارزان قیمت می باشند. در ادامه شهریه برخی دانشگاه های محبوب فرانسه در سال 2021 به طور میانگین بیان شده است؛ البته این ارقام برای دانشجویان غیر اروپایی کمی بالاتر است:

• University of Orleans: سالانه بین 170€ الی 601€ (یورو)

• Grenoble INP Institute: سالانه بین 122€ الی 470€ (یورو)

• University of Burgundy: سالانه بین 170€ الی 601€ (یورو)

کار پس از تحصیل در فرانسه

نرخ بیکاری در فرانسه در سال 2022حدود 8% است. در این کشور، خصوصا در شهری مثل پاریس، فرصت های شغلی بسیار زیادی وجود دارد. منتهی تقریبا بدون تسلط به زبان فرانسوی مشغول شدن به کار در این کشور غیر ممکن است به همین دلیل برخی افراد به جای دانشگاه، وارد کالج زبان فرانسوی می شوند. چرا که ویزایی که فرانسه به آن ها می دهد نوع D است. قابلیت تبدیل در محیط را به ویزای کاری دارد. علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتری راجع به نظام آموزشی فرانسه، کالج های زبان فرانسوی و مهاجرت تحصیلی به فرانسه می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :